Kat misselijk, overgeven, niet eten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
tjongejonge
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mei 2019 09:16

Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door tjongejonge »

Hallo,

Onze 12 jarige kater heeft vrijdag plots veel overgegeven in de ochtend. Ook in de avond gaf hij over, vrijwel direct na z'n eten. Op zaterdagochtend dronk hij nog iets en at hij een muizenhapje, daarna deed hij beide niet meer. Op zondagavond daarom naar de dierenarts geweest. Daar kwam niks uit verkort bloedonderzoek, kreeg wel vochtinjectie onder z'n huid en ook injectie tegen misselijkheid. Omdat hij toch de nacht weer tweemaal wit schuim overgaf en niet at, op maandag weer terug. Hij kreeg een nieuwe injectie tegen misselijkheid en we moesten gaan dwangvoeren (Hills A/D). Die dag bleef zijn eten erin, elk uur 5ml.
Op dinsdag een kwart Cerenia tegen misselijkheid en zijn we wat grotere hoeveelheden gaan dwangvoeren. Ook een paar uur niks gegeven. Na ongeveer 4 uur heb ik koolvis opgewarmd, maar toen dat bijna klaar was kwijlde hij enorm en gaf hij enorm over. Dus weer naar de dierenarts. Deze deed uitgebreid bloedonderzoek. Alle waarden bleken normaal. Het enige is dat witte bloedlichaampjes te laag waren (maar de afzonderlijke witte bloedlichamen waren nog net oke, totale was te laag). Weer een spuit tegen misselijkheid. En weer verder met dwangvoeren. Om 3 uur zagen we toch weer dat hij had overgegeven, maar zijn we wel verder gegaan met laag frequent dwangvoeren. Zowel om 3 uur als om 7 uur bleef 5 ml erin. Woensdag (gister) hebben we een echo laten maken. Wat hieruit bleek: dunne darm (stukje dat direct aan de maag zit) zag er "niet happy" uit. Dit kan door infectie en kan door een vorm van kanker (niet te zien op echo). Daarnaast was de milt vergroot. Ook dit kan door een infectie, maar binnenin de milt kon ook kanker zitten (structuur van de milt was wel goed).
We zouden een biopt endoscopisch kunnen doen. Maar dat zijn enorme kosten en mocht blijken dat het kanker is, zou het vermoedelijk een vorm zijn die niet te genezen is. Voor een 12-jarige Britse Korthaar vinden we dat niet meer van toepassing en ligt daar helaas onze grens. We steken nu in op het idee dat het een infectie is, dus krijgt hij nu dagelijks een pil Prednison en 2x daags 1/4 Cerenia. Gisteren hebben we iedere twee uur 5ml dwangvoer gedaan en vannacht ook iedere 4 uur (we doen minder, we vermoeden dat hij dinsdag teveel heeft gekregen en daardoor wellicht overgaf?). Dit is er allemaal ingebleven. Gister heeft hij uit zichzelf (ook voor de prednison) gedronken. Eten doet hij niet zelf.
Zijn vacht is nog goed. Hij kijkt zeker vandaag minder chagerijnig uit zijn ogen en sprong zowaar even op bed om te kroelen. Hij loopt ook wel door huis en tuin. Verder ligt hij geregeld, we zien hem niet veel slapen. Vanmorgen wilde hij niet zelf eten, dus toch weer de dwangvoeding. Sinds zaterdag heeft hij niet meer gepoept, wel geregeld geplast.

We zijn heel benieuwd of iemand dit beeld soms herkent en of er advies is bijv? Bedankt!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door Sansan »

Ik heb hier geen ervaring mee en wil je heel veel sterkte wensen. Wel vroeg ik mij af waarom er geen antibtiotica gegeven wordt tegen een eventuele infectie? Ik hoop dat je kat snel weer gaat eten, nu de cerenia nog niet echte helpt om te gaan eten denk ik dat je kat misschien pijn zou kunnen hebben.
tjongejonge
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mei 2019 09:16

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door tjongejonge »

Dank voor je reactie. Dat zijn precies de dingen die ons ook wat bezighouden.
Wat betreft antibioticum: dierenarts twijfelde. Ze zei dat dat ab werkt als infectie door bacterie is en dat denkt ze niet omdat er dan op meer plekken irritatie etc had moeten zijn...? Prednison zou werken als de infectie zomaar van binnenuit is ontstaan. Ik heb geen idee?
Pijn hebben we ook over gesproken. Soms heeft ie wel zo'n blik dat hij knijpt met ogen en fronst...dat lees ik op internet als pijn blik. We hebben het hier over gehad, maar dierenarts zei dat morfine hem weer suf en sloom maakt..?
Ik heb straks weer telefonisch overleg...zal deze dingen toch opnieuw eens bespreken...
tjongejonge
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mei 2019 09:16

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door tjongejonge »

Inmiddels is hij ook aan de morfine om te kijken of hij dan eet. Maar dit 2x gegeven en helaas geen verschil. Dus vraag me af of we dit dan moeten blijven doen...tenslotte best rotzooi.
Eten en drinken doet hij nog steeds niet. Elke 2 uur 5 a 6ml Hills AD blijft er (met prednison en misselijkheidpil) goed in.
Wel vragen we ons af: hoe lang zou je hiervoor moeten nemen?
Ook poept hij sinds zaterdag niet...iemand ervaring mee of dat met Hills AD 'hoort'?

Hij geeft nu twee dagen niet meer over en oogt wat minder ziek. Maar als een kat niet een en drinkt moet er toch nog een issue zijn??
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door ErikPhilippus »

Als er al dagenlang niet gepoept is, dan zit ik toch te denken aan een obstructie van de darm. Je zegt: de dunne darm zag er "niet happy" uit - wat moet ik me daarbij voorstellen? Het kan ook zijn dat de vergrote milt tegen de maag of dunne darm aandrukt, waardoor de eetlust verdwijnt. Maar in beide gevallen moet het desbetreffende gebied in de buik toch heel gevoelig zijn, pijnlijk bij aanraking - is dat ook zo? Want als een kat pijn heeft, wordt eten ook lastig. Je zegt dat hij nu morfine krijgt, bedoel je Tramadol? Want daar kan een kat ook behoorlijk misselijk van worden, tot schuimbekken aan toe. Ik zou dan eerder kiezen voor een injectie met Buprecare, ook een opiaat en een krachtige pijnstiller.

Tja, ik vind het wel een lastige. Want als er sprake is van obstructie, dan heeft dwangvoeren en Cerenia natuurlijk niet zoveel zin. En ik kan de redenatie van de DA niet meteen volgen. Er wordt getwijfeld of er sprake is van een bacteriële infectie, dus als er toch wordt ingezet op een infectie, dan blijft over een virus infectie. In dat geval is Prednison contra-geïndiceerd... ? Of hebben we het over een steriele infectie?

Het blijft een beetje in het duister tasten als er (vanwege de hoge kosten) geen diagnose gesteld kan worden....
tjongejonge
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mei 2019 09:16

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door tjongejonge »

Dank voor je meedenken! Wij tasten inmiddels aardig in het duister.
Paar antwoorden:
- pijnmedicatie is Buprecare wat wij in zn wangzak spuiten
- we zien geen pijn in dat gebied als wij em aanraken. Vanmorgen ging hij zelfs op grond liggen rollen zodat wij em over zn buik konden aaien (oude gewoonte)
- hij heeft vannacht en overdag stuk of 15 brokjes gegeten. Vlees ruikt hij steeds aan maar laat hij verder. We geven dus nog steeds dwangvoeding
- dierenarts zegt dat obstipatie oid niet aan de hand kan zijn, maar voelt wel ontlasting...?
- prednison of antibioticum...wij snappen het ook niet. We hebben dit gister nogmaals gevraagd, maar ze geven aan dat dit passend is. Tja...en wij hebben er geen idee van...?

Onderzoek snap ik...is ook niet helemaal uit onze gedachten...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door Sansan »

Wat een ellende! Dat niet poepen vind ik ook raar aangezien je wel ad voert.

Zou een internist met scopie een goeie zijn?
tjongejonge
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mei 2019 09:16

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door tjongejonge »

Ja we nemen dat momenteel in overweging. Ze vertelden ons daar dat dat gerust 700 euro kost...met de info dat het infectie óf kanker is. Dus gingen wij niet voor endoscopie omdat we niet voor chemo etc zouden gaan. Alleen zowel de radioloog (oid) als de dierenarts hebben we nogmaals gesproken en beide worden steeds minder zeker en duidelijk, dus om er dan vanuit te gaan dat het kanker is, kunnen we ook niet erg...
tjongejonge
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mei 2019 09:16

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door tjongejonge »

Plus dat radioloog zegt: maak foto van ontlasting om even te kijken hoe dat zit. En dierenarts zegt: niet nodig ik heb er geen zorg over....
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door ErikPhilippus »

De DA voelt wel ontlasting, maar er wordt niet gepoept. Dat is in mijn woordenboek constipatie. Dan zit ik te denken aan een probleem met de peristaltiek, toch? En ik zou me daar wel zorgen om maken, want als de ontlasting gaan indrogen en keihard gaat worden, heb je toch echt wel een probleem. Een x-ray van de darmen maken lijkt me ook niet verkeerd...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik begrijp dat je schrikt van een dure behandeling die rauw op je dak komt vallen. En het zou natuurlijk helemaal zuur zijn als je na zo'n dure ingreep alsnog tot het besluit zou moeten komen om in te slapen..... Anderzijds: als je het niet doet, en je moet je kat zonder duidelijke diagnose opgeven, dan blijf je ook met een schuldgevoel zitten, toch? Moeilijk, ik snap het - want wie weet lopen de kosten na de diagnose nog een stuk verder op.

Ja, als baasje kom je soms voor moeilijke afwegingen te staan... Sterkte!
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door Sansan »

Xray kan de dierenarts zelf maken, eerste foto is meestal zo’n 70€ en de tweede goedkoper. Ze maken van de buik er vaak 2. Eentje bovenaf en eentje liggend opzij.

Een scopie bij de hond kostte bij de Wagenrenk ongv 400€. Vind 700€ wel flink voor een scopie die max 20 minuten duurt. Had de da het niet over een buikoperatie?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door Sansan »

En dat was incl consult internist 160€ dus zo’n scopie zelf is denk ik ook 150-250€ naar gelang hoeveel minuten.
tjongejonge
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mei 2019 09:16

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door tjongejonge »

Hm dat is wel een verschil. De kosten die wij hoorden gingen over endoscopie incl stukje weefsel van darm halen. Heb nog gevraagd (vanmiddag gebeld) wat de kosten zijn voir puur onderzoek zonder weefsel weghalen (biopt). Maar ze zegt dat ze dan nog niets weten. Dan zien ze bijv irritatie of verdikking, maar weten ze nog niet wat dat is...Dus zou geen zin hebben zonder biopt...?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat misselijk, overgeven, niet eten

Bericht door Dinky »

Bij endoscopie zou ik inderdaad ook gaan voor inclusief biopt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie