Poes likt achterpoten volledig kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Yakimo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2019 07:59

Poes likt achterpoten volledig kaal

Bericht door Yakimo »

Ik zie veel vergelijkbare topics maar geen een hetzelfde. Sinds een jaar likt onze poes haar achterpoten helemaal kaal. Haar buik ook.

Ze is 4 jaar oud, woont al haar hele leven samen met een andere poes. Vorig jaar heeft ze één achterpoot gebroken en tijdelijk in een grote hondenbench gezeten ter bescherming. Poot is genezen en ze loopt weer als vanouds. Daarna begon het obsessieve likken.
Gecheckt op vlooien. Ze lijkt ook niet gestresst. Verandering van voer ook geen effect.

Ze gaat op willekeurige momenten (bijv. als ze gewoon al een tijdje op de bank zit te chillen) opeens grondig haar achterpoten likken. Het ziet er niet uit alsof het jeukt, de huid is niet geïrriteerd, het ziet er gewoon glad en rustig uit. Wel een gek gezicht dus, zo'n wollige poes met twee volledig kale achterpoten. :eangel:

Iemand een idee wat dit veroorzaakt?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes likt achterpoten volledig kaal

Bericht door pinguin »

Wat voor voer heb je dan geprobeerd?

En al eens langs de dierenarts geweest om te kijken of er iets mis zou kunnen zijn met huid?

Stress kan veel triggeren daar zou ik ook goed naar kijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Poes likt achterpoten volledig kaal

Bericht door ErikPhilippus »

Overmatig likken kan een lichamelijke oorzaak hebben, en/of stress gerelateerd zijn. Likken werkt stress-verlagend, maar jeuk kan ook stress veroorzaken - dus er kan ook sprake zijn van een vicieuze cirkel.
Uiteraard moet eerst een lichamelijke oorzaak worden uitgesloten: parasieten (vlooien, schimmels, mijten) en voedselallergie. Ik begrijp dat daar al naar is gekeken, maar wellicht is dat onderzoek nog niet compleet. Met name het opsporen van een voedselallergie kan heel lastig zijn. Je zou ook een dermatoloog kunnen raadplegen?

Anderzijds is het obsessieve likken begonnen nadat ze met de genezende poot in een bench heeft gezeten. Dus dan lijkt stress toch ook een mogelijkheid - dat je geen stress denkt waar te nemen, zegt zeker niet alles.... Ik zou derhalve eerst kijken of je het stress-niveau kan verlagen, b.v. met feliway verdamper of spray, bach bloesem in het drinkwater, destress-tabletjes of een stress-verlagend medicijn op natuurlijke basis, zoals Zylkène. Dit bij voorkeur in combinatie met veel met haar spelen en kroelen. Als dat geen verschil maakt, zou je een gedragstherapeut kunnen inschakelen.

Succes!
Erik
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Poes likt achterpoten volledig kaal

Bericht door mariekevanderleij »

Mijn kat (poes) had dat ook een paar jaar geleden. Wat uiteindelijk goed hielp was een theelepeltje zonnebloemolie door het avondeten (zacht voer, uiteraard).

Is de poes toevallig gesteriliseerd? Ik heb eens vernomen dat dit de oorzaak zou kunnen zijn omdat de vacht te droog aanvoelt door het ontbreken van de aanmaak van bepaalde hormonen. Maar weet niet of dat ooit wetenschappelijk bewezen is.

Succes!
Plaats reactie