Met spoed advies gevraagd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Cerenia is veilig voor lange termijn behandeling blijkt uit het buitenland. Serieus duizenden gebruiken het maanden, jaren.

Officiële studies naar bijv een jaar gebruik zijn er niet, langste onderzoek wat ik vorig jaar vond was van een 14 dagen test:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25336450/
Het enige waar ze voor waarschuwen is eventuele stapeling na 14 dagen geven, wat dan evt effect zou kunnen hebben op de lever omdat cerenia in de lever wordt afgebroken. Dat kun je monitoren door leverwaardes in het bloed te testen. En cerenia kan wat bijwerkingen geven met het hart, dat zou vooral tellen voor dieren met een hartaandoening.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Bedankt Sansan, nu ben ik beter voorbereid mocht de da het na 5 dagen niet willen verlengen.
Vinden jullie het ook moeilijk om het pilletje te doseren? Hummel krijgt een kwart tabletje per dag en het 1e pilletje wat ik uit de verpakking haalde was in drie stukken gebroken. Ik doseer het op mijn gevoel, het is denk ik niet genoeg want Hummel eet sinds gisteren hele kleine beetjes uit zich zelf. Vanavond geef ik haar een eetlustopwekker, ben benieuwd of ze dan ook goed gaat eten uit zich zelf

Nog een andere vraag, is er een kans nu ze elke dag 200 ml vocht ingespoten krijgt ( verdeeld over 2x) dat haar waardes nog kunnen zakken?

Sansan, wat is de dosering v.d. vitamine b pil per dag voor een kat?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Volgens mij doet de mirtazapine die ik haar gisteravond heb gegeven niet zo veel. Ze eet heel weinig uit zich zelf, ik zie geen verschil. Kan er volgens mij net zo goed mee stoppen.
Wat ik wel zie is dat ze het niet vervelend vind om bijgevoerd te worden. Laatst kwam ze uit zich zelf naar me toe om bijgevoerd te worden. Ik heb het idee dat ze zich daarna een stuk prettiger voelt.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Dinky »

Annet heeft toen bij haar nierfaler ook 3 jaar lang via een spuitje gevoerd en die had toen ook hoge waardes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

ja waardes van in de 300, bij Hummel zitten ze in de 6oo dus daar kan ik alleen maar jaloers op zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Hebben ze wel nog met een echo gekeken Anne? Waar gaan ze nu vanuit wat het is? Omdat de klachten best accuut begonnen zijn.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Nee geen echo, ze willen eerst kijken hoe Hummel het hier hier doet nu ze morgen al een week van het infuus af is.
Misschien later nog, mocht Hummel het doen zoals ze nu doet
Sinds vandaag ben ik er achter gekomen dat ze incontinent word. Een plasje op de bank waar ze eerst lag, ook een plasje in de kelderkast waar ze haar dieetvoer eet, vrijdag al op het dekbed van de logeerkamer. Geef ik haar teveel vocht? Kan dant het zijn? Morgen de da bellen en misschien een urineonderzoek. Ik heb haar vanavond daarom niet de 100 ml onderhuids gegeven. Teveel vocht zorgt voor een vol gevoel in de maag, en Hummel eet bijna niks uit zich zelf. Wat ik ook doe, ( en al mee ben gestopt want misschien is het teveel van het goede)
haar extra spuitjes water in geven. Misschien moet ze elke keer zo nodig dat ze net de bak niet haalt.
OOk is ze een beetje onrustig, loopt heen en weer, lijkt wel alsof ze zich geen raad met zich zelf weet. Kan dat door de
mirtazapine komen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Het lijkt mij alsof ze toch een blaasontsteking heeft, of zelfs een nierbekkenontsteking.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

als het een nierbekkenontsteking is, komt dat dan uit een urineonderzoek? Haar urine is al twee keer onderzocht en daar kwam geen ontsteking uit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Ja maar in zeldzame gevallen zit dat alleen in het nierbekken. Haar urine (steriel afgenomen) is niet op kweek gezet toch, enkel alleen meteen bekeken op bacterie.
En dat gruis, oxalaat of struviet, kan er sprake zijn van nierstenen?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je 200 ml vocht per dag de oorzaak kan zijn van haar incontinentie.

Mirtazapine geeft zeker onrust.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Blijven voeren hoor! Hoeveel geef je haar nu per dag?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ze krijgt 1 zakje natvoer renal van rc, daarnaast de hoeveelheid brokjes renal van rc wat ze op een dag naar binnen moet krijgen, de helft dan, omdat ze ook het natvoer krijgt. Ze eet niet uit zich zelf, ondanks de mirtazapine , kan het dus beter niet meer geven

Vanochtend de da gesproken, de assistente dan, ik wacht nog steeds op een terugbel telefoontje van de da.
Afgelopen zaterdag was Hummels ab kuur afgelopen en 1 dag later heeft zij een blaasontsteking
Ze doet hele kleine plasjes, heel vaak, ze druppelt gewoon :-| ik heb haar eurologist gegeven hiervoor.
De assistente wilde dat ik urine in kwam leveren maar ik wil eerst met de da praten over een eventuele nierbekken ontsteking en dan moet haar urine steriel worden afgenomen.
De assistente begon al over metacam, nou dank je wel, ik hou het bij de eurologist
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Gisteravond braakte Hummel haar laatste maaltijd uit. Ondanks dat ze op de cerenia zit. Vannacht erg liggen malen hoe dat nou kan en nog bij Hummel wezen kijken tegen 4 uur. Ze lag weggedoken onder het plastic zeil, haar onderkant nat van de urine
Een lekkere warme deken heb ik over haar heen gelegd nadat ik haar afgedroogd had, maar eerst kwam ze nog (wankelend ) naar me toe.
Vandaag heb ik het anders aangepakt met haar eten. Inplaats van vier grote maaltijden geef ik haar nu kleinere porties, en wat frequenter over de dag en gelukkig! zag ze er vanmiddag een stuk beter uit. Was ook weer aanhankelijk en had miauwtjes, wilde gekroeld worden. Ik moet haar dus niet teveel in een keer voeren, dan voelt ze zich een stuk beter.
Omdat ik haar vannacht zo wankel vond heb ik de da gebelt, wacht nog op een terugbel telefoontje, misschien kalium tekort? Ze plast heel veel sinds de blaasontsteking en ze krijgt een heleboel vocht binnen ( 200 ml onderhuids en daarnaast flink nog wat spuitjeswater)
Ben wel met vit b begonnen vandaag. Hopelijk komt alles goed met Hummel. Ze heeft duidelijk last van de blaasontsteking.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Shit zeg, heb je al urine ingeleverd en heb je het al gehad over antibiotica? En ik zou even stoppen met de eurologist. Kan zijn dat hummeltje er niet goed tegen kan.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Zotvanpoezen »

Arm Hummeltje. Ik heb met haar te doen!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie