Kat met spondylose snapt hulpmiddelen niet......

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Kat met spondylose snapt hulpmiddelen niet......

Bericht door Moni3 »

Ruim 2 maanden geleden heb ik Kees van een jaar of 15 uit het asiel gehaald. Daar hadden zij gezien dan zij spondylose heeft.
Er werd mij verteld dat zij haar pijnstilling hadden gegeven om te kijken of zij zich anders zou gedragen met of zonder. Dit was niet het geval, dus hun conclusie was dat zij er geen last van had.

Na haar een tijdje om mij heen te hebben was ik het daar niet helemaal mee eens. Zo viel mij op dat zij behalve mijn bed, nergens op of afspringt, en ook haar staart houdt zij eigenlijk altijd horizontaal.

Inmiddels ben ik begonnen met fytotherapie, backmotion en analgos. En inderdaad wast zij nu haar onderlijf iets vaker en de staart heb ik ook al een paar keer wat hoger gezien.
Ik ben van plan binnenkort bij een alternatieve dierenarts langs te gaan om te kijken of acupunctuur iets voor haar is. Ik begreep dat de traditionele pijnstilling maar het best zo lang mogelijk uitgesteld kan worden? Maar mocht het nodig zijn, dan is dat zo.....

En nu ben ik bezig met andere oplossingen voor Kees in huis.
De trappen gaat zij niet op noch af. En ja, ik heb beneden split level dus wel wat treetjes.....
Meestal is Kees boven, maar ik neem haar nu ook regelmatig mee naar beneden. In de woonkamer staat ook een bak, mandje en eten en drinken. Zij is graag beneden en heeft door de tuinderijen de buurkatten al gezien...... en al het andere tuinlieden natuurlijk. So far so good.....
Het lukt Kees niet om de bank op te springen..... 1x geprobeerd maar dat was te hoog. Ik ben al dagen bezig met opstapjes... maar die snapt zij niet! Haar erop gezet. Snoepjes er op gelegd, zij doet juist alles om om het opstapje heen te lopen. Nu kan ik haar er wel optillen hoor, maar het zou fijner zijn als zij t zelf kan, maar zij blijkt niet zo slim....
Iemand tips of tricks?
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat met spondylose snapt hulpmiddelen niet......

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Geen tips, maar wil wel even zeggen dat ik het fantastisch van je vindt dat je deze dame nog mooie jaren wilt geven. Hiermee neem je zeker niet de 'easy way'. Veel geluk samen!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met spondylose snapt hulpmiddelen niet......

Bericht door Zotvanpoezen »

Froufrou heeft bijna 2 jaar geleden een reeks behandelingen gekregen voor hevige rugpijn met lasertherapie en TENS . IK weet dat dit ook doeltreffend is voor artrose. Misschien aan een fysiotherapeut eens vragen of dit ook voor Kees van toepassing kan zijn? (Froufrou liet zich goed behandelen ondanks de pijn)


Afbeelding
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat met spondylose snapt hulpmiddelen niet......

Bericht door Embillie »

Bij mijn Billie hielpen opstapjes die per tree niet hoger waren dan dat hij zijn pootjes kon optillen, of een schuine plank waar ik vloerbedekking op verlijmd had.
Hij was nog wel flexibel in de wervels en kon nog traplopen. Als ze eenmaal vastgegroeid zijn zoals (denk ik?) bij Kees dan zou een lange rechte plank als opstap beter zijn want daarbij hoeven de wervels nauwelijks te bewegen, en de vloerbedekking geeft grip.

Pijnstilling was een geschenk voor mijn katertje, maar die zat in het proces van vastgroeien wat erg pijnlijk moet zijn geweest terwijl hij nog vol levenslust zat. Helaas is hij kort daarna overleden aan een andere ziekte, maar in mijn ervaring was de pijnstilling niet zo eng als ik dacht. Zolang je maar op voorhand bloedonderzoek laat doen en het medicijn veilig daarop afstemt.
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat met spondylose snapt hulpmiddelen niet......

Bericht door Moni3 »

Dank voor je aardige woorden Mariska. Voor mij is dit wat het beste past bij wat ik een kat kan geven. Alleen zijn al die trappen in huis nu dus niet zo handig 😉 Maar inmiddels stapt Kees keurig haar reismand in om zich de trappen op en af te laten dragen.

De TENS, die ken ik vooral van het werken bij bevallingen, ik ga navraag doen als ik bij de DA ben. Ik gebruik ook een hittepit, wat Kees even fijn lijkt te vinden en vervolgens gaat zij verliggen....

Handig, een loopplank! Daar ga ik over puzzelen... suf van mij om te denken dat Hare Majesteit Kees, om in koninklijke termen te blijven “een beetje dom” was en het opstapje niet snapte......
Omdat zij wél het bed op kan springen, dacht ik dat zij via twee minder hoge sprongetjes zelfstandig de bank op zou kunnen. En ook zie ik haar wel haar rug bollen, en een mooie downward facing cat doen als zij zich uitrekt. Dus helemaal stijf is haar rug niet.
Ik heb nog recht op nazorg van de DA van het asiel, dus ik ga gewoon een gesprek vragen naar aanleiding van de foto’s die zij hebben want ik merk dat ik best wel wat vragen heb. Maar, zelf ben ik ook zorgmiep, en ik weet dat geen een lijf helemaal hetzelfde reageert, dus het is ook vaak bij mensen uitvogelen wat voor wie het beste werkt.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat met spondylose snapt hulpmiddelen niet......

Bericht door Dinky »

Ik dacht ook loopplankjes ipv opstapjes. Wel handig dat ze zich zo makkelijk laat vervoeren in huis, ook als je eens met haar naar de da moet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat met spondylose snapt hulpmiddelen niet......

Bericht door Moni3 »

Dinky schreef: 12 mei 2019 11:43 Wel handig dat ze zich zo makkelijk laat vervoeren in huis, ook als je eens met haar naar de da moet ;-)
Daarom gebruik ik de reismand ook 😉 Hopelijk blijft zij het oké vinden.
Toen ik haar pas had, trok zij zich daar regelmatig in terug, echt haar veilige plekje.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie