Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mijn twee katers zijn vanaf kittens 17 jaar bij elkaar geweest. Er was een prima acceptatie, maar eens in de zoveel tijd moest er eens even flink geknokt worden. De haren flokken vlogen dan in het rond, maar nooit tot bloedens toe. Ik heb me daar nooit zo'n zorgen over gemaakt en scheidde ze pas als het echt te lang duurde. Mijn gevoel zegt dat dit heel natuurlijk gedrag is: territoriumdrift en dominatie. Meestal was Yoki, degene met het minst natuurlijke overwicht 'the instagator' omdat hij harder moest vechten voor zijn positie. Karel liet het een aantal keer over zich heenkomen, maar de optelling maakte dat hij Yoki af en toe even hard terugpakte. Ik denk dus dat vechtpartijtjes tussen twee katten die niet uit hetzelfde nest komen de normaalste zaak van de wereld is.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Empora: het klinkt mij als een hele gezonde basis en heel goed en helemaal niet sneu dat Radja haar grens aangeeft.
Katten kunnen niet even rustig gaan zitten en in gesprek gaan ;-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

Hick is er nog geen drie weken. Zoals jij het nu beschrijft, als ze al samen op één stoel kunnen zitten, hoe ongemakkelijk ook, ben je al een heel eind. Zoals ik al aangaf heeft dit (heel veel) tijd nodig. Maar als je al in het stadium van tolereren zit, dan gaat het dus al heel goed. Ik denk dat Hick graag wil spelen en dat Radja dit misschien ziet als dominantie-strijd. Ze moeten dus nog een beetje uitvogelen wat ze aan elkaar hebben en dat kunnen ze eigenlijk alleen maar samen.

Eigenlijk verder geen tips. Je speelt al met Hick maar je zou misschien Radja er af en toe ook bij kunnen proberen te betrekken (als dat lukt) zodat het iets samen is. Of bijvoorbeeld snoepje geven (speels) aan Hick en dan kijken of Radja ook erbij wil komen (en belonen met snoepje). Dus een beetje met jou als buffer maar dat ze dan toch interactie met elkaar hebben. Verder heeft dat gewoon nog zijn tijd nodig.

En zolang je verder geen ander (of negatief) gedrag ziet in Radja en hij ziet er goed uit en eet goed dan lijkt het mij allemaal prima te verlopen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Empora
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 14:44

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Empora »

Bedankt voor de informatie en het meedenken! Daar heb ik erg veel aan, het is erg fijn dat mensen het in perspectief kunnen plaatsen. Als jullie het niet erg vinden, post ik nog met regelmaat hier in dit forum mijn vragen. :) Anders wil ik wel een nieuwe openen!
Inmiddels zijn we een week verder en ik zie lichte vooruitgang maar ook soms achteruitgang. Hick is een eigenwijs en jong mannetje die zich niet zomaar laat afschepen. Ze kunnen erg lief naast elkaar slapen, maar regelmatig mept Radja Hick weg (waar Hick het vervolgens blijft proberen en zich niet laat afschepen). Resultaat is dan dan Radja meestal weggaat, naar boven of buiten. We zien ook dat Radja soms haar grens niet goed aangeeft of dat Hick er overheen walst. Ze blaast en ze mept, maar het komt soms niet heel overtuigend over. Wel zie ik duidelijk dat ze het niet niet chill vindt. Ze mag wat mij betreft wel wat kattiger zijn. Erg verschillend dus nog. Hick heeft erg veel energie en wil alleen maar spelen, Radja vindt spelen normaliter ook wel leuk, maar is nu erg terughoudend. Ik weet niet of Hick direct dominant is. Hij zoekt Radja wel veel op voor het spelen of simpelweg nabijheid. Samen eten ze wel van het zelfde bordje af. Of tijdens het koken zitten ze samen (niet altijd, soms ;) )op de stoel, te kijken dat er wat valt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Het lijkt mij prima in dit topic door te gaan als het onderwerp de onderlinge acceptatie betreft. Wat je vertelt klinkt positief. Dat gaat op den duur wel werken tussen die twee. Introductie van volwassen katten, dan moet je rekenen op 6-12 maanden. Ik denk dat het bij jou wel binnen een half jaar ok is. kattentaal is nou eenmaal heel anders dan mensentaal. Af en toe een flinke jens is heel normaal.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
yvonneke1985
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2018 10:11
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door yvonneke1985 »

Hoi Hoi,

Ook wij hebben zo,n stel.
Mijn oudste kat Felix werd verblijd met een (nu inmiddels 9 maanden oude kitten "Tijger") die er al jong bij was om Felix te zieken en niet terug te deinzen als Felix boos werd (Doet zijn naam eer aan "Tijger")Nu nog steeds is het regelmatig knokken/hard spelen maar ze kunnen niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar.Zolang het vechten op een paar korstjes op hun kop na door hun zelf geregeld wordt laten we ze gewoon hun gang gaan tot ze bedaard zijn en elkaar een tijdje met rust laten.Wij probeerden er wat aan te doen maar dat heeft weinig effect,net als in de natuur lossen ze ook hun eigen problemen op.

Liefs,
Yvonne
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Sifra »

Hoe oud is Hick eigenlijk? Heb ik daar nou overheen gelezen? Als hij een paar maanden oud is, is zijn gedrag niets anders dan zgn. kittenagressie. Kittens bespringen elkaar eindeloos en lijken elkaar te willen slopen, maar dat is allemaal spel. Als volwassen kat is het erg vermoeiend met zo'n irritante lastpak opgescheept te zijn. Als Hick rond een jaar is kan het wel degelijk om dominantie gaan. Als beide katten weten wat ze aan elkaar hebben en wie de sterkste is, keert de rust in de tent wel weer terug.
Dinie1999
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2018 14:23

Twee poezen van 1 jaar, nieuwe kitten van 3 maanden.. HELP!

Bericht door Dinie1999 »

Lieve allemaal,

Ik heb samen met mijn vriend samen 2 hele lieve poezen, de poezen zijn allebei 1 jaar. Ze schillen met elkaar 2 weken. Gisteren hebben we voor de grap zitten kijken naar een nieuwe kitten op Marktplaats en daar kwamen we er 1 tegen die al 3 maandjes was en echt weg moest daar. Mijn vriend en ik besloten samen om de kitten op te gaan halen en een goed thuis te geven.

De poezen van 1 jaar vinden het maar niks een nieuwe kitten. Ze gaan de confrontatie ook niet aan, de kitten idem dito. De kitten ligt alleen maar onder de bank, als je hem oppakt dan blijft ze bij je liggen en valt ze bijna in slaap totdat je even naar de wc gaat, dan rent ze gauw weer onder de bank. Ik weet me geen raad meer. De eerste twee katten die we hebben, die hebben het 2 weken moeilijk gehad en gingen vanzelf met elkaar spelen. Zij gingen de confrontatie wel aan met elkaar in het begin. De kitten wilt ook niet eten, gaat niet naar de kattenbak, lijkt wel alsof ze dr plasje inhoudt.
Ik weet niet meer wat ik kan doen. Ik heb alles geprobeerd om dr te laten eten, naar de kattenbak te gaan maar helaas...

Hebben jullie enkele tips voor mij over hoe ze onder de bank vandaan kan komen, kan gaan eten + met de andere 2 katten de confrontatie aangaat?

Lieve groetjes, Dinie :smile:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Dinky »

De nieuwkomer is er nu 1 dag. Weet je zeker dat ze niet eet en naar kattenbak gaat? Zo ja, kan je deze dicht bij de bank zetten?

Andere optie is om de nieuwkomer eerst een eigen ruimte te geven en daarna rustig te introduceren bij de anderen. Mooiste manier is met een hordeur er tussen zodat ze elkaar zien + ruiken maar niet op elkaars terrein komen. Dan steeds verder aan elkaar laten wennen en zo introductie aanpakken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door RodeKaterHans »

Als ze echt niet eet zou ik haar inderdaad even apart tot rust laten komen en proberen te verleiden met lekkers. Weet je wat ze bij de vorige eigenaar te eten kreeg? Misschien helpt het om dat te geven.
Als dat niet gaat inderdaad eten, drinken en bak tegen/onder de bank. Afhankelijk van hoe het gaat daarna eventueel langzaam introduceren.
Is ze ook niet te verleiden tot een spelen (apart van de anderen), hengel, propje papier, veertjes?
Laat je nog even weten hoe het gaat?
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Dinie1999
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2018 14:23

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Dinie1999 »

Bedankt voor jullie reactie’s. Gisteren heb ik haar onder de bank vandaan gehaald en met dr geknuffeld, ze leek niet echt bang toen ik haar oppakte. Ik heb haar op de krabpaal gezet en een schoteltje water erbij gezet. Ze dronk alleen als ze het schoteltje aangerijkt kreeg. Vandaag zat ik buiten een sigaretje te doen en ze kwam heel rustig onder de bank vandaan en kwam kijken bij het raam. Dus ik denk wel dat ze toenadering zoekt.
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Eleonore »

Ik heb sinds vrijdag een katertje van 8 maanden bij mijn 5 jaar oude poes genomen. Hij zit nu nog apart in een logeerkamer en wisselt de slaapkamer en de gang met mijn poes af. Ik spendeer nu de helft van de dag aan de ene kant van het huis en de andere helft van de dag aan de andere kant van het huis. Ben de komende weken thuis voor ze dus kan ze beiden wel veel aandacht geven. Kitten slaapt 's nachts wel bij mij, heeft meer behoefte aan nabijheid dan mijn kat. Maar 's ochtends wissel ik dat even om omdat meestal mijn kat me 's ochtends komt halen en even op bed komt liggen.

Ik vind het allemaal wel heel spannend maar het is een keuze op gevoel geweest om een katertje van 8 maanden erbij te plaatsen. Er was namelijk ook een poes met een zelfde temperament van 2 jaar en heb me heel hard afgevraagd of dat niet een beter keuze zou zijn geweest. Maar ik had heel sterk het gevoel dat mijn kat een jongere kater minder intimiderend zou vinden, ze is namelijk nogal onderdanig van karakter. Het katertje heeft in ieder altijd met andere katten geleefd en was totaal niet onder de indruk van mijn poes. Bij een ontspanningspoging van kater hebben ze elkaar even gezien. Poes keek eigenlijk vooral toe. Deed niets, bekeek het van een afstand maar ging nadien wel de sporen na ruiken. Bij een tweede ontsnappingspoging kwam het katertje wel te dichtbij (bijna op haar neus) met grommen en daarna een korte tik als gevolg. Katertje was daarna wel een stuk rustiger in het benaderen dus heel erg is dit misschien niet geweest. Ik zag wel dat mijn poes daarna best even van slag was, vooral nadat hij zo onbesuisd op haar afkwam. Daarvoor leek ze het allemaal wel ok en interessant te vinden.

Dus nu extra maatregelen getroffen zodat hij niet meer zomaar kan ontsnappen en het wat voorspelbaarder wordt voor haar. Gisteren ging ze zelf bij de deur zitten snuffelen waar hij achter zat en bleef daar een poosje zitten. Ook vannacht deed ze dat. Geen geblaas of gegrom, ging op een gegeven moment bij mij op de hoek van het bed slapen, vlakbij de deur waar het katertje zat. Vanochtend het katertje de woonkamer laten inspecteren terwijl ik poes (Zoë heet ze trouwens) even in de slaapkamer had gelaten. Dat ging ook goed, Zoë ging eigenlijk vooral direct op de kattenbak af nadien. Kijken hoe het er daar voor stond maar gaf eigenlijk geen extra stress. Ze zit nu wel wat vaker bovenop een kast die op de gang uitkijkt, daar zit ze normaal ook wel veel (ligt een kussen voor haar) maar nu wat meer. Dus spannend vind ze het allemaal wel.

Ik laat haar ook veel aan mijn handen ruiken als ik bij Mir (het katertje) ben geweest, in het begin mocht ik haar dan niet aaien maar vanochtend kreeg mijn hand een kopje na het snuffelen. Ik heb gisteren ook wat bach bloesem druppels gehaald, daar leek ze wel direct van te ontspannen trouwens. Ging daarna ook direct op onderzoek uit richting de deur van Mir. Nu lijken de druppels wel weer uitgewerkt. Iemand een idee hoe lang die druppels werkzaam zijn? Mag ik twee keer per dag 4 druppels geven? Ik heb ook nog een Feliway stekker liggen (de gewone versie) is het een idee om die al in het stopcontact te doen? Of werkt die gewone versie niet voldoende voor het koppelen? Of is dat teveel van het goede naast de bach bloesem druppels?

Ik had overigens een jaar geleden, toen ik Zoë net had, haar al willen koppelen met een tweede kat maar ze werd toen heel erg ziek. Ik heb dus een jaar geduld moeten hebben voordat ze voldoende hersteld was en ik ook voldoende moed had gevonden om dit avontuur met haar aan te gaan. Ze heeft nu dus al een jaar alleen bij mij gewoond maar heeft voordat ze bij kwam wel een poosje in een gastgezin gewoond met meerdere katten. Ze kent het dus wel, ze had volgens mij geen vriendschap (was het ook te kort voor) maar er kwamen in ieder geval ook geen ongelukken van.

Oh poes is overigens wel vrij speels. Speelt het liefste vier keer per dag, speelt ook nog alleen met een balletje als ik even geen tijd heb om haar te entertainen. En vind het heel leuk om speels voor mij weg te rennen als ik de hoek om kom. Dit heeft ook wel meegewogen om het aan te durven met een jongere kater. Nu maar hopen dat het goed komt, ik vind het ook spannend.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

Ik heb het idee dat het al heel goed gaat tussen Mir en Zoë, Normaal zou je een kitten direct vrij kunnen laten bij een volwassen kat. Die hebben dan toch vaak de overhand en dan krijgt het kitten een mep als die te dicht in de buurt komt (zoals bij jou gebeurde). Nu is 8 maanden voor een kater niet echt 'kitten' meer (katers zijn normaal wat forser) maar ik had begrepen dat Mit sowieso wat achterstand had.

Zolang Zoë Mir niet uit zichzelf aanvalt kun je waarschijnlijk al een stapje verder gaan. Samen spelen (met jou ertussen). Wat je in het begin een beetje moet proberen te temperen is dat Mir enthousiast richting Zoë rent. Want dat zal Zoë niet leuk vinden waardoor zij weer onzekerder wordt (en dat wil je niet). Met samen spelen met jou in het midden en dan om de beurt achter een verenstokje jagen, kunnen ze elkaar een beetje aftasten zonder dat ze zelf direct contact met elkaar hebben.

Als dat goed gaat dan zou de volgende stap zijn dat ze het zelf regelen. Het zal dan echt nog wel gebeuren dat Mir op Zoë afrent en een flinke corrigerende tik is dan ook absoluut geen probleem. Zolang Zoë Mir dus maar niet 'aanvalt' en ergens in een hoek terugdringt. Ze mag Mir een klap verkopen en die moet dat dan ook begrijpen en zich terugtrekken. Op moment dat je dan zover bent kunnen ze het hoofdzakelijk zelf uitmaken.

Ik hoop dus dat ze allebei zover zijn dat je die eerste stap kunt nemen door samen met ze te spelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Eleonore »

Ja Mir heeft wat dat betreft wel een achterstand ja.
Helaas heeft Zoë op dit moment totaal geen interesse om bij de deur te gaan kijken. Ook snoepjes kunnen haar niet verleiden om de gang in te lopen richting de deur. Ze gaat dan wel aan het begin van de gang gehurkt staat te kijken maar komt daarna weer bij mij op schoot zitten. Ik was eigenlijk van plan om de deur op een kier te zetten als ze zou gaan kijken maar dat wordt hem nog niet. En afhankelijk daarvan wilde ik proberen te gaan spelen. Maar helaas...

Misschien nog een dagje geduld.. Of vanavond misschien.. Wil het haar eigenlijk ook niet opdringen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

Eleonore schreef: 07 mei 2019 17:21 Helaas heeft Zoë op dit moment totaal geen interesse om bij de deur te gaan kijken. Ook snoepjes kunnen haar niet verleiden om de gang in te lopen richting de deur.
Dat is nog één van de redenen waarom free-feeding niet handig is :)
Wanneer ze gewoon op vaste tijden hun maaltijd krijgen heb jij in de hand wanneer ze 'honger' hebben ;)

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat
(Er zijn overigens absoluut ook situaties waar free-feeding wel handig en soms echt noodzakelijk is. Maar vaak is het meer uit gemak)

Maar dat spelen komt dan nog wel.

Je gaat dan gewoon op de grond zitten met gestrekte benen en aan elke kant een kat. Dat mag in eerste instantie een paar meter zijn. Als je dan gaat spelen of snoepjes geven/gooien dan komen ze vanzelf dichterbij. En zolang jij als buffer ertussen zit kunnen ze met een scheef oog kijken naar die vreemde snuiter aan de andere kant.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie