Vraagje over introductie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Chardea
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2018 17:19

Vraagje over introductie

Bericht door Chardea »

Hoi hoi,

Fijn als je even met me mee wilt denken.
Sinds 2.5 jaar heb een Poes. Snoes genaamd. Ze is opgegroeid in een huis met meerdere katten. Ik heb haar uit het asiel. Ze is nu 14 jaar.
Maar , ik wilde graag een tweede dame erbij en heb twee weken geleden een 5 jarige poes uit het asiel gehaald: Dotje.
Een angsthaas die extra tijd nodig heeft om te wennen.
Het gaat heel goed met nieuweling. Eerst blies ze nog elke dag, nu mag ik haar bij eten geven al aaien. :grin:
Ik heb haar de eerste dagen apart gehouden. Ik heb ze daarna aan weerszijden van gaas tussen de aparte kamer en rest laten eten.
Alles ging goed. Snoes veel kwam bij Dotje kijken. Ik heb een feliway stekker en geef een paar druppels Bach Bloesem.
Nu is Dotje overdag ook in de woonkamer.
Maar het gaat Snoes te snel.
Snoes gaat Dotje niet achterna maar als ze voorbij loopt krijgt ze een sneer en een mep. Dit gebeurt drie keer op een dag.
Ik vind Snoes ook niet echt ontspannen. Ze zit erg te staren naar de indringer. :eshifty:

Oké. Mijn fout, ik was blijkbaar te snel

Nu wil ik opnieuw beginnen
Dotje weer terug naar de keuken. Eerst eten met een dichte deur en langzaam opbouwen.

Maar nu is mijn vraag
Snoes is s nachts bij mij op bed. Ze heeft boven een eigen kattenbak en voer.
Ik kan de woonkamer afsluiten van die vetrekken.
Mag Dotje s nachts alleen in de woonkamer?
Overdag zet ik Dotje dan weer apart. Ze hoeven elkaar niet te zien.

Of , is het voor Snoes al te veel als haar geur hier dan rondhangt in de woonkamer ?
Of moet nieuweling helemaal terug naar haar eigen kamer zonder haar er uit te laten?

Lieve Groet
Charlotte
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagje over introductie

Bericht door castratenkoor »

DE perfecte introductie bestaat niet. het hangt altijd af van de situatie en de desbetreffende dieren. Twee weken voor twee volwassen poezen is inderdaad wel erg snel.

Dotje 's nachts in de woonkamer als Snoes bij jou in de slaapkamer is lijkt mij een prima idee. Helemaal apart houden met dichte deuren niet. Ik zou blijven werken met gaas-deur zodat ze elkaar overdag wel kunnen zien, horen en ruiken.

Op zich was een sneer en een mep driemaal daags helemaal niet zo'n slecht begin. Dat is normaal kattengedrag.

Succes - met tijd, geduld en liefde gaat dit vast goed komen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie