Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Misha1996
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2019 03:31

Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Misha1996 »

Beste allemaal,

Ik ben nieuwe op dit forum, ik ben 22 jaar oud en woon in Gelderland. Wij hebben een blauwe rus van 1,5 jaar oud (20 maanden op precies te zijn). Hij heet wolfje, komt van een boerderij af.

Wolfje is een binnenkat, hij gaat nooit naar buiten omdat we binnen voldoende ruimte hebben in ons huis. Hij houdt heel erg van eten, hij is altijd al zo geweest dat hij geen voer laat liggen dus wogen we het voer meestal per dag af omdat hij op een gegeven moment al 6 kilo woog. Afbeelding

Hij had altijd een dik buikje voor zo'n kleine kat. Maar sinds 1,5 week terug merkten we dat hij minder eetlust had, hij at namelijk niet alles meer op uit het bakje. En zijn buik voelde hard aan en hij leek vaker moe. Mijn moeder dacht dat hij last van verstopping had maar dit was niet het geval.

Ik ben afgelopen dinsdag 23 April met hem naar de huisarts gegaan, hij heeft foto's gemaakt en daarop was te zien dat beide nieren bijna 2x zo groot waren (opgezwollen) dan normaal. Uit de bloedtest kwam ook een schrikbarende creatinine gehalte van 1132 en ureum 48.

De dierenarts zei dat hij waarschijnlijk chronische nierfalen heeft. Maar ik vind het vreemd dat de nieren dan zo opgezwollen zijn en ondanks de waardes eet hij nog steeds ruim voldoende, hij drinkt wel meer water maar hij plast/poept ook gewoon voldoende.

Hij is nog steeds actief alleen wel vaker moe, vacht is ook wat slechter geworden meer uitval. Dinsdag zijn z'n nieren ook gespoelt en sindsdien geven we hem Fortekor en nier voeding, gewone brokjes eet hij nog steeds liever.

Vandaag hebben we ook urine naar de dierenarts gebracht en er zat wat bloed in en mogelijk bacteriën dus krijgt hij ook een week lang antibiotica.

Ik vind het maar vreemd dat zijn nieren 2x zo groot zijn, zulke hoge waardes creatinine en ureum en dat hij ondanks dat nog steeds redelijk actief is en goed eet. Terwijl de dierenarts zegt dat hij waarschijnlijk nog maar een aantal weken heeft omdat die chronische nierfalen heeft, en dat allemaal op zijn leeftijd.. wat denken jullie, iemand dezelfde ervaring gehad met zo'n jonge kat en deze symptomen?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Jeetje wat zul je geschrokken zijn! Bij zulke waardes zou de dierenarts in ieder geval over moeten gaan op minimaal 3 dagen aan het infuus om de waardes naar beneden te krijgen. 1x is te weinig.
Fortekor zou hij alleen moeten krijgen als er eiwit in de urine is gevonden of bij hoge bloeddruk.

Ik zou volgende week gaan kijken naar een dierenarts die er meer verstand van heeft :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Rik »

Misha1996 schreef: 26 apr 2019 19:51 Uit de bloedtest kwam ook een schrikbarende creatinine gehalte van 1132 en ureum 48.
De dierenarts zei dat hij waarschijnlijk chronische nierfalen heeft.
Nee nee nee. Hier gaat weer van alles FOUT.

Ten eerste verwacht je bij zulke hoge waardes ACUUT nierfalen. Niet chronisch. En chronisch nierfalen kan niet met één meting vastgesteld worden. Pas bij een herhaalde meting na 3-5 maanden kun je spreken van chronisch nierfalen. En acuut nierfalen kan met voldoende spoelen nog heel veel bijtrekken.

Dus je moet in eerste instantie uitgaan van acuut nierfalen. En dat betekend dus GELIJK SPOELEN !!!! Niet afwachten, want hoe langer je wacht hoe groter de kans op permanente schade op de nieren wordt en dan zit je wel met chronisch nierfalen. En bij deze waardes is dat zeker niet goed.

Fortekor... Nee nee en nee. Die mag je eigenlijk pas geven NA het urineonderzoek en nadat vastgesteld is dat er eiwit verlies is. En bij acuut nierfalen moet je dat niet geven want dan kan het zelfs averechts werken.

Hier zijn dus heel wat dingen mis gegaan en om bij een kat van 1,5 jaar te gelijk te denken aan chronisch nierfalen bij deze waardes :evil: :evil: :evil:

Mijn advies is om zo snel mogelijk (en liefst eigenlijk nog in het weekend) naar een andere dierenarts te gaan (liefst met goede kennis over nierfalen) en inderdaad drie dagen te spoelen.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... lemen.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben het volledig met Rik eens: mijn eerste gedachte is ook acuut nierfalen met die torenhoge nierwaardes en opgezwollen nieren. Want met chronisch nierfalen zit je pas in de eindfase op deze waardes, en dan merk je in het voorafgaande jaar toch echt wel de symptomen van nierfalen op. Chronisch nierfalen gaat ook vaak gepaard met schrompelnieren, dus 2 x zo klein i.p.v. 2 x zo groot.

Ik lees dat het om een binnenkat gaat, dus is het niet zo waarschijnlijk dat er sprake is van vergiftiging, b.v. door het eten van giftige bloemen. Er zijn bacteriën zijn aangetroffen in de urine, en dus denk ik dat een ernstige blaasontsteking en/of nierbekkenontsteking het nierfalen heeft veroorzaakt (of in ieder geval heeft verergerd).

Zolang er geen chronisch nierfalen is vastgesteld (en dat kan inderdaad niet met één meting), geen Fortekor geven! Dat middel remt een belangrijk regelmechanisme in de nieren, dat juist bij acuut nierfalen van levensbelang is. Bovendien (en we zeggen dit in koor nu voor de honderdste keer): Fortekor of Semintra geef je pas wanneer er eiwitverlies via de urine is vastgesteld, dus niet op basis van een vermoeden. Dus meteen stoppen met Fortekor.

En bij deze waardes is één dag spoelen inderdaad te weinig. Zijn de waardes na deze ene dag spoelen eigenlijk weer gemeten? Dus ik zou zeggen: zo snel mogelijk nog minimaal 2 dagen poelen om permanente schade aan de nieren te voorkomen. Ik zou daar niet mee wachten tot begin volgende week als het even kan. En daarbij zoveel mogelijk laten drinken.

Rik zegt precies wat het is: ga zo snel mogelijk naar een dierenarts met verstand van nierfalen (je zou toch zeggen dat iedere DA daar verstand van moet hebben, maar in nogal wat gevallen blijkt dat dus niet zo te zijn, helaas), spoelen, en dan weer de nierwaardes bepalen, en ook de urine analyseren (en dan niet met een dipstickje, maar UPC-waarde (eiwit/creatinine ratio) bepalen).

En.... laat je niet gek maken. Om op basis van deze gegevens te zeggen dat je kat nog maar een paar weken te leven heeft, vind ik tamelijk prematuur. Als na 3 dagen spoelen de nierwaardes nog steeds zo hoog zijn, dan ziet het er inderdaad somber uit, maar die informatie is er nu niet. Er zijn zat vergelijkbare situaties, waarbij de kat nog een lange tijd een goed leven heeft gehad. Dus wanhoop niet!

Sterkte met je blauwe rus!
Erik
Misha1996
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2019 03:31

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Misha1996 »

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb direct een afspraak gemaakt voor spoeling om 16:15, nog wel de zelfde dierenarts maar een andere vestiging. En zondag brengen we hem voor 3 dagen langere spoeling weg naar een grotere dierenkliniek.

Ook stoppen we voorlopig met Fortekor. Mag antibiotica wel ivm bacterie in zijn plas? En we nierdieët voeding geven, gewone brokjes eet hij ook nog steeds wel graag. We hadden in het verleden binnen verschillende planten staan waar die wel eens aan zat die hebben we al een tijdje weg gedaan.

Waar moeten we op letten bij het spoelen? Ik las dat Metacam dodelijk kon zijn, wat nog meer?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Rik »

Fijn dat hij nog geholpen kan worden. En spoelen is op dit moment gewoon het belangrijkste.

Ik geloof dat de antibiotica niet zoveel kwaad kan voor de nieren maar de vraag is natuurlijk wat de oorzaak was van die bacteriën en bloed in de urine. Hij schijnt er dus niet zoveel last van gehad te hebben. Maar er is dus ook nog geen reden voor de nierproblemen gevonden (waardoor er dus acuut nierfalen is) dus misschien heeft het verband daarmee.

Metacam is op zich niet dodelijk maar je moet het maar zien als een extra harde klap van de hamer op die nieren. Dat kan nooit goed zijn. Het belast de nieren extra en als die er al slecht aan toe zijn, is elke extra belasting natuurlijk niet goed. Dus bij nierproblemen en pijn adviseren wij meestal een ander alternatief te kiezen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Dinky »

Gezien de bacteriën en bloed in de urine zou ik gaan denken aan een nierbekkenontsteking. Daar horen ook verhoogde nierwaarden bij kan ik mij herinneren van volgens mij Bruno hier op het forum.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Prima dat je zo snel actie hebt ondernomen. Bij vermoeden van acuut nierfalen moet er eigenlijk standaard meteen gespoeld worden - mocht later blijken dat er toch (ook) sprake is van chronisch nierfalen, dan is spoelen ook goed, dus het kan nooit kwaad.

Ik heb het vermoeden dat een nierbekkenontsteking wel eens de oorzaak kan zijn voor het opvlammend nierfalen, dus ik zou doorgaan met de antibiotica. Zeker als er de komende dagen goed wordt gespoeld, kan het niet veel kwaad voor de nieren.

Nierdieet is iets voor de langere termijn, dus daar zou ik me op dit moment niet zo druk om maken. Bovendien kan het geen kwaad (ook voor de nieren...) als Wolfje wat afvalt, dus ik zo weinig mogelijk geven: al het eten resulteert in afvalstoffen die voor een deel weer door de nieren moeten worden verwerkt.

Metacam zou ik in deze situatie nooit geven, ik vraag me ook af waarom het nodig is. Wolfje heeft toch geen pijn? En als er zo schoon en steriel mogelijk wordt gewerkt met die infuus, dan lijkt me een ontstekingsremmer ook voorbarig. Als pijnstilling nodig is, zou ik Buprecare geven, is toch een NSAID nodig, dan is Onsior een betere keuze.
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 27 apr 2019 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Sansan »

Goed gehandeld, meteen 24 uur per dag voor 3-5 dagen intraveneus spoelen!
Ik heb de ervaring (meer dan eens) dat langer dan drie dagen aan het infuus wél extra voordelen heeft met accuut nierfalen. Dus laat hem niet te snel afkoppelen.

Hebben jullie giftige planten of bloemen in huis gehad? Denk aan amaryllis, lelies, bloembollen etc?

Ze kunnen beter iedere dag zijn bloed checken zodat ze ook weten of zijn kalium en dergelijke op peil is. Mocht er nierbekkenontsteking verdacht worden, dan 6 weken antibiotica nodig (!).

Deze grotere dierenkliniek, gaat hij wel 24/7 aan het infuus toch, zonder snachts afgekoppeld te worden. Dat is heel belangrijk.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Sansan »

Ps: Lingehoeve is een goede kliniek voor spoel-opname. Daar zou ik geen dag langer mee wachten. Als het echt overbrugt moet worden dan wel een onderhuidse vochtbolus halen.
Misha1996
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2019 03:31

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Misha1996 »

Mijn moeder zei dat we geen giftige planten hebben gehad voor zover ze weet. We zijn bij de Graafschap dierenartsen in Didam en Wehl geweest tot nu toe. Zometeen om 16:15 gaat hij een avondje naar Graafschap vestiging Doesburg.

Morgen gaat hij 3 dagen naar Graafschap vestiging Vorden, die is vestiging groter. Daar blijft hij inderdaad 24/7 aan het infuus. Kan de antibiotica hier ook aan het infuus worden toegevoegd? Hij heeft gister en vanochtend 1,5 tablet antibiotica gehad zoals voorgeschreven (moest een week lang).

Wij blijven voorlopig wel bij Graafschap dierenartsen omdat die allemaal dichtbij zijn voor ons. We vermijden Didam/Wehl daar zeiden ze dat spoelen ook niet veel nut had. In Doesburg en Vorden zijn ze een stuk behulpzamer en voor zover ik zie en hoor hebben ze wel goede recensies.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik weet niet of antibiotica aan het infuus kan worden toegevoegd, zou je even moeten vragen. Ik vermoed dat je (veel) langer dan 1 week het AB zal moeten geven. Ik zou na een week weer even de urine laten controleren, dan heb je een indicatie voor wat betreft de bacteriële infectie.

Citaat: "spoelen heeft ook niet veel nut" Zucht....
Hopelijk gaat het snel beter met 'm!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Sansan »

Medicatie kunnen ze allemaal geven daar, sterker nog dat moet. Via injectie of via pillen, dat dienen ze toe.

Let er op dat als ze nierbekkenontsteking vermoeden, wat met zijn accuut nierfalen en de bacterie in zijn urine een heel erg grote kans heeft, dat de antibiotica minimaal 4 -6 weken moet!

Onze poes heeft tot twee x toe accuut nierfalen gehad, incl nierbekkenontsteking, beide keren minimaal 5 dagen 24/7 infuus opname en heeft tot op heden geen chronische nierfalen. 4 weken ab was hier onvoldoende.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Sansan »

Ps: de vergrote nieren daarvan moet wel naar de oorzaak gezocht worden. Oa nierstenen of een tumor etc. Ik denk dat de hoge nierwaardes en de infectie het gevolg zijn van de oorzaak die de vergrote nieren heeft doen ontstaan. Dat is pijnlijk.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Onze kat van 1,5 jaar oud nierfalen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Goed dat je actie hebt ondernomen! Als hij in de opname is zouden ze inderdaad moeten kijken naar de vergrote nieren, wellicht met een echo.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie