Mamma tumor, wat nu?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Sansan »

Excuses korte reactie, ben het helemaal met mijn voorgangers eens. Lijden, in allerlei vormen, hoort bij het leven. Jullie hebben een enorme pech, en natuurlijk gun je dat geen enkel leven. Maar haar uitzicht is absoluut niet uitzichtloos, en de dierenartsen zijn er ook voor gegaan.

De wond klinkt wel een twijfelgeval. Weeïg ruiken hoort niet, en wildvlees en een openstaande wond behoeft een check. Kun je wellicht eerst wat foto’s naar Barendrecht sturen zodat ze kunnen inschatten of je langs moet komen? Een schone petshirt zou in principe juist een voordeel moeten zijn ten opzichte van bloot. Wellicht kun je er wat absorberend verband in plakken? (Of biologisch maandverband van Yoni, maar dat zou ik eerst afstemmen met een dierenarts of je op dit moment bij deze wond steriel wondverband moet gaan gebruiken of niet).
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Embillie »

hopje99 schreef: 16 apr 2019 22:20 @Embillie nog even terugkomend op jouw reactie



je hebt helemaal gelijk, deze dingen zijn ook niet zo zwart-wit als ik het schets, het is vooral mijn diepe overtuiging dat je niet teveel met mens/dier moet sollen. Mijn vriend bijvoorbeeld kijkt er veel praktischer tegenaan: wat zijn die paar weken als je het liefste wat je hebt nog een kans kan geven (want dat is ze voor ons). We hebben al veel huisdieren gehad en allemaal waren ze speciaal alleen heeft zij een speciaal plekje in ons hart. Ze heeft een heel pittig karakter en is tegelijkertijd ontzettend lief en aanhankelijk. Het is moeilijk om in woorden te vatten maar denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel... ;-)
Ik denk dat iedereen hier je heel goed begrijpt :) en we duimen allemaal met jullie mee.
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

DA belde net met de uitslag van het histologisch onderzoek: er zijn al uitzaaiingen in de lymfeklieren. Prognose is slecht, nog 6-12 maanden..Derde slechte bericht in korte tijd, wij zijn er even helemaal stil van..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat naar om te horen. Veel sterkte in deze verdrietige tijd...
Warme groet,
Erik
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Kikimax »

Wat word ik hier verdrietig van zeg. Heel veel sterkte
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door nellebel »

Sterkte, wat een rot nieuws

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Moni3 »

Ach jee.... niet wat wij hoopten. Heel veel sterkte!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Sansan »

Ben er even stil van :(
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Douraque »

Ahh jeetje, wat een ontzettend triest bericht.

Heel vee sterkte
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dit slechte nieuws had ik echt niet verwacht! Ik hoopte mee op beterschap...
Veel sterkte.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Rik »

Hè, s#@%$#%
Dan dacht je net met deze operatie dat het een aantal jaren goed zou moeten gaan en dan krijg je dit nieuws :cry:

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Embillie »

Ach wat triest.. dat komt rauw op je dak..
Hopelijk komen er nog veel goede tijden, welke kostbare herinneringen mogen gaan worden.
Voor steun of gewoon even je ei kwijt moeten mag je me altijd een berichtje sturen. Ik heb afgelopen december hetzelfde mee moeten maken, dus ik begrijp je.

Heel veel sterkte, en geniet nog van alle mooie momenten die nog mogen komen!
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

Dank jullie wel voor de lieve reacties, dat doet ons echt goed. We richten ons nu op een goed herstel van de operatie en koesteren de tijd die we nog hebben (nog meer dan we al deden).
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

De afgelopen dagen zat ons nog 1 ding dwars in het hele traject en ik wil dit graag delen voor anderen die in een vergelijkbare situatie:
- diagnose: in het cytologisch rapport werd aangegeven: vermoeden adenocarcinoom + uitzaaiingen lymfen.
- second opinion: Gouda geeft aan dat op het moment dat je een melkliertumor voelt er vrijwel altijd als sprake is van uitzaaiingen naar de lymfen (ook al zijn deze nog niet zichtbaar op de röntgenfoto's of voelbaar), Omdat de lijst/lymfen 1 systeem zijn, is dus het advies om beiden te verwijderen.
- behandeling (operatie): histologisch onderzoek bevestigd nu dat er inderdaad sprake is van uitzaaiingen naar de lymfen (graad 3 tumor), er is er geen genezing meer mogelijk (alleen levensverlengende behandeling met chemo/medicatie).

De prognose was dus voor de operatie al net zo slecht, is dus nu alleen formeel bevestigd door histologisch onderzoek.

We hebben dus nog even gebeld met Gouda hoe dat nou precies zit, zij geven aan:
- Bij zichtbaar/aantoonbare uitzaaiingen naar de longen/lymfen is er geen kans meer op herstel en is het advies om niet verder te behandelen
- Zolang de uitzaaiingen nog niet zichtbaar/aantoonbaar zijn, is er een (zeer) kleine kans op herstel. Daarvoor is dan wel een dubbele lijstresectie nodig en een heleboel geluk.
- de andere melklijst verwijderen heeft voor Tijgertje geen zin (meer) omdat er al uitzaaiingen zijn aangetroffen.

Ligt het aan ons of zijn wij verkeerd voorgelicht? Deze operatie had toch hoe dan ook geen enkele zin, welke kans heeft ze nu gehad? Je gaat bijna denken dat alles om geld draait...

Overigens gaat het met Tijgertje de goede kant op (het is een sterk meisje) maar we hadden haar dit achteraf bekeken graag bespaart (zeker met wat we nu weten) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Rik »

hopje99 schreef: 19 apr 2019 14:24 Ligt het aan ons of zijn wij verkeerd voorgelicht?
Volgens mij was er toch ook het advies gegeven om beide lijsten te verwijderen?
hopje99 schreef: 12 apr 2019 12:47 4. lijstresectie aan beide kanten: op basis van de laatste inzichten is het advies om (preventief) beide lijsten te verwijderen (dit is dus ook zijn advies).
<knip>
- het heeft de voorkeur om in 1 operatie 2 melklijstresecties uit te voeren mits de conditie, bouw en vacht van de kat dit toelaten. Mocht dit niet het geval zijn dan eerst de ene kant, 4 weken herstellen en dan de andere kant.
In hoeverre de uitzaaien in dat advies is meegenomen weet ik niet. Maar in die post schreef je ook dat er nog geen uitzaaiingen geconstateerd waren. En de prognose na een lijstresectie aan 1 kant was dan ook gemiddeld 2-3 jaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie