Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik zag het inderdaad in je topic, heb daar ook gereageerd.

Na de laatste keer waardes meten (van 14,4 naar 23,7) ben ik ook gaan nadenken wat er veranderd was in die maand dat een hogere waarde kon verklaren.

Er waren 3 dingen die maand anders dan de maand ervoor:
- elke week vitamine B12 injectie
- 2x per dag enzymen + maagzuurremmer
- dieetvoer, Hills i/d (kip) i.p.v. Whiskas (tonijn)

Dit alles heb is voorgelegd aan Barendrecht, vooral omdat uit de echo geen afwijkingen werden gevonden en zij aangaven dat er ook een mogelijkheid bestaat dat haar darmen intolerant zijn voor een bepaald voer.

Advies van Barendrecht was, 1 stap tegelijkertijd. Nu eerst de prednison, daarna (afgaande op haar klinische beeld icm haar bloedwaarden) kunnen we andere dingen elimineren.

Wel gaven zij aan dat er nog onvoldoende onderzoek ik verricht naar de enzymen. Het is puur de logische werking van de pancreas dat dit product is ontwikkeld en gegeven wordt. Zij was van mening: baat het niet, schaadt het niet.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Nog even een update en een vraag.

Update: het gaat nog steeds super met de kat. We zitten nu op 0,5 tablet om de dag (dag 4 van 10). Ze eet goed en zit goed in haar vel. Stiekem ben ik wel benieuwd naar haar waardes, maar we wachten keurig netjes met waardes testen tot na de prednison kuur

De vraag: ik ga in mei een kleine twee weken naar het buitenland en de kat gaat dan naar een kattenhotel. Daar kan ze zich dan lekker vermaken en spelen met de andere katten (ivm haar verleden heb ik nog geen tweede kat erbij genomen, na de zomer gaat dit wel gebeuren in samenwerking met ene gedragstherapeut).

Normaal gesproken moet ze ingeënt zijn voordat zij dat hotel in gaat, nu uiterlijk 20 april. Ivm de prednison kuur is haar weerstand lager en ent mijn eigen da liever niet. Barendrecht heb ik de assistent gesproken en die zei dat het wel kan, maar dat ik rekening moet dat ze symptomen gaat krijgen.

Het kattenhotel heeft al aangegeven dat mijn kat, bij hoge uitzondering, ongeënt mag komen. Maar dan wordt ze zeg maar wel in een aparte ruimte gezet, de ziekenboeg, zonder enig contact met andere katten.

Dus ik zit met een dilemma: wel enten met het risico dat ze symptomen gaat krijgen, terwijl het juist zo goed gaat. Wel enten betekent gedurende 13 dagen in het kattenhotel contact met andere katten.

Niet enten betekent geen symptomen van het verzwakte virus, maar dat betekent dat ze gedurende 13 dagen in het kattenhotel alleen zit. Ze krijgt wel de nodige aandacht van de vrijwilligers, maar geen andere katten.

Wat denken jullie, ik twijfel heel heel erg
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Kan je haar niet laten titeren?
En vind ze überhaupt andere katten wel een extra toevoeging? Is ze ontevreden alleen?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Dat titreren heb ik ook voorgesteld, echter is het beleid van het hotel om te enten. Dan pas mag ze in aanraking komend met andere katten

Wat ik van de vorige keer heb begrepen, is dat ze zo af en toe met de katten speelt. Wel alleen onderdanige katten, dominante katten krijgt ze ruzie mee. Maar dat ze zich ook soms afzondert. Het fijne voor haar is, is dat ze weer aan andere katten (op neutraal terrein) kan wennen.

Ik heb mijn kat twee jaar geleden overgenomen van een vriendin. Zij had haar gevonden, terwijl ze aan het paardrijden was in de velden, als kitten van 10 weken. Samen met haar drie andere katten is dit 2 jaar goed gegaan, totdat mijn kat ineens de andere kat (een kater) ging aanvallen. Beide katten gestresst, die van mij poepte en plaste overal. Ze heeft van alles geprobeerd, maar uiteindelijk was herplaatsen noodzakelijk en zo kwam ze bij mij.

Vorig jaar heeft ze een maand in het kattenhotel gezeten, tijdens mijn vakantie. Bijkomend voordeel was dat ze op neutraal terrein kon wennen aan andere katten. Nu met deze mini vakantie wilde ik dit doorzetten om zo na mijn zomervakantie te kijken of een tweede kat een optie is.

Thuis heb ik niet het idee dat ze ontevreden is als ze alleen is, maar als ik thuis ben dan ligt ze wel zo dicht mogelijk bij mij in de buurt.

Naarmate ik dit typ, neig ik meer naar niet enten voor nu. Zolang ze maar genoeg aandacht krijgt van vrijwilligers, denk ik dat het niet erg is. Het is eigenlijk maar 13 dagen.

Je wilt gewoon de beste keuze maken voor je poezenkind
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Kikimax »

Moeilijk dilemma inderdaad. Omdat haar gezondheid nog wat precair is neig ik ook naar niet enten. Het is inderdaad maar 13 dagen, dat is te overzien. En het idee dat ze toch last van de enting krijgt vind ik ook wat eng. Maar er is geen goed of slecht denk ik. Volg je hart.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Duidelijk, ik zou haar ook niet enten.
Rust, lekker knuffelen en haar gezondheid zijn het belangrijkste. Eventuele ruzies geven haar ook dan weer stress en dergelijke bovenop de inenting en de tijdelijke verhuizing, nee dan klinkt niet inenten en een eigen poezenkamer beter. Ik denk zelf ook niet dat dit een ervaring is die helpt bij een toekomstige introductie, het kan ook in het hotel twee kanten op met andere katten. Speel op safe!

Wel lastig met vakantie nu, of niet? Hopelijk blijft ze de aankomende weken zo stabiel.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Dinky »

Omdat je het eindelijk op de rit lijkt te krijgen zou ik zelf denk ik het risico met een inenting niet willen nemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door nellebel »

ik zou eerlijk gezegd niet eens voor een tweede kat gaan. je kat heeft medisch al zoveel mee gemaakt ,ga je het risico nemen dat het weer misgaat. ook al gaat het in een kattenhotel goed, dat is maar een paar dagen. je weet nooit hoe het thuis ontwikkelt. al die stress. en dat ze graag bij jou ligt zegt niets over het missen van een andere kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik heb in ieder geval besloten om niet te enten. Jullie hebben gelijk met risico’s, zeker nu het goed gaat.

Een tweede kat zou pas na de zomer komen, ergens in september. Als haar alvleesklierontsteking, hopelijk, al lang voorbij is. Bovendien ga ik, voordat ik een tweede kat in huis haal, een gedragstherapeut erbij halen om te kijken of het überhaupt wel kan. Dus dat is van latere zorg.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 18 apr 2019 08:44 Ik heb in ieder geval besloten om niet te enten. Jullie hebben gelijk met risico’s, zeker nu het goed gaat.

Een tweede kat zou pas na de zomer komen, ergens in september. Als haar alvleesklierontsteking, hopelijk, al lang voorbij is. Bovendien ga ik, voordat ik een tweede kat in huis haal, een gedragstherapeut erbij halen om te kijken of het überhaupt wel kan. Dus dat is van latere zorg.
ik ben het helemaal met je eens, niet enten en lekker aandacht van de vrijwilligers zeg ik. Als je in de toekomst je lat thuis wilt laten verzorgen, ken ik nog een hele goede oppas voor je, zij is ook gedragstherapeute en werkt in onze omgeving en komt 2 x per dag langs. En super dat je er een gedragstherapeute bij betrekt wanneer je een tweede gaat adopteren. ik werk als vrijwilliger in de kattenopvang in krimpen, zij kunnen ook goed helpen met een passend maatje vinden mocht je daar straks aan toe zijn.
Super om te lezen dat het zo goed gaat!!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Hoe gaat het nu Douraque?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Hier gaat het nog steeds goed. We staan nu op een dosering van 1/4 prednison om de dag.

Begin volgende week ga ik even met Barendrecht bellen of na die 10 dagen gaan stoppen met prednison of toch nog langer afbouwen. En gelijk de vraag neerleggen wanneer hertesten en over de vloeibare ranitidine praten.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 26 apr 2019 13:25 Hier gaat het nog steeds goed. We staan nu op een dosering van 1/4 prednison om de dag.

Begin volgende week ga ik even met Barendrecht bellen of na die 10 dagen gaan stoppen met prednison of toch nog langer afbouwen. En gelijk de vraag neerleggen wanneer hertesten en over de vloeibare ranitidine praten.
Super! Simba gaat ook weer goed! na het stoppen met emeprid spint ze weer luid en vaak :)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Voor de geïnteresseerden:

Ik heb donderdag contact opgenomen mer Barendrecht om te vragen of ik nog verder moest afbouwen of moest stoppen met de Presnison. Antwoord: stoppen met de prednison.

Dus vanaf vanaf vandaag krijgt ze geen Prednison meer. Op dit moment gaat het nog steeds goed.

Voorts vroeg ik aan de da hoe lang Prednison in het bloed blijft werken. Zij gaf als antwoord: tot wel 48 uur. Dus komende week wordt best spannend voor mij.

Ik heb de vraag gesteld wanneer ik het beste kan gaan bloedprikken. Zij gaf aan na 2 weken.

Punt is wel, zij gaat zaterdag a.s. gedurende 13 dagen een kattenhotel in. Ik moet zeggen, dat vind ik best spannend. Vooral om ze haar natvoer enkel eet als ik erbij blijf, loop ik weg dan stopt ze met eten. Droogvoer doet ze wel zonder mij. Dus ik weet niet hoe dat in dat kattenhotel gaat

Ook heb ik nog gevraagd naar de maagzuurremmers. Zij vond het interessant om te horen dat mijn kat zonder de maagzuurremmer moeilijker at. Dus zij stelde voor om daarmee af te bouwen na die twee weken.

We gaan dus een spannende periode in.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Kikimax »

Spannend inderdaad allemaal, maar wel goede berichten. Ik hoop dat het goed blijft gaan. Alvast een fijne vakantie (toch?)
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie