Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

Hoi,

Sinds 2 dagen woont Merel bij mij.
Merel heeft blaasontsteking en waarschijnlijk daardoor struviet gruis.
Ze ging helaas al 2 maanden lang 30x per dag naar de bak en plaste ook al een poos buiten de bak voordat haar vorige baasjes naar de dierenarts gingen.
De behandeling voor struviet en ontsteking schoot ook niet op dus ik heb haar overgenomen terwijl ze nog niet helemaal klaar is met de behandeling. Bij mij krijgt ze natvoer met veel water én ik heb nu al ontdekt dat ze rauwe kip lekker vind dus ik probeer haar uiteindelijk misschien wel op volledig rauw over te zetten. Ik heb veel ervaring met een blaaskat. Dit is wel voor het eerst struviet maar haar ph is al goed dus dat zal wel goed gaan.

Ik geef haar ook zylkene en bach rescue. En er hangt feliway.

Maar ze plast ook hier buiten de bak. Ik heb 3 kattenbakken staan. 1 bak is de bak van de vorige eigenaren maar ik heb daar het deurtje uitgehaald en ook de verhoging bij binnenkomst bak.
Dus ik heb 2 bakken met kap en zonder deur. En 1 bak zonder kap.
Ik heb in die 2 bakken met kap haar vertrouwde vulling. En in de open bak heb ik kattenbakzand van de jumbo zodat ze daar hopelijk een ander gevoel bij krijgt.
Die open bak heb ik neergezet waar ze gisternacht heeft geplast. Maar nu heeft ze het ook niet op de bak gedaan, wel onder bed vermoed ik (daar staat de open bak naast) want daar rook het en sinds ik met UF2000 heb gespoten onder bed ruikt het weer fris.
Poepen doet ze wel gewoon op de bak met kap.

Wat kan ik meer doen om haar het vertrouwen in de bak terug te laten krijgen? Gaat dat vanzelf weer goed komen? Of heeft ze daar nog meer hulp bij nodig?
Ze is verder absoluut niet bang en speelt veel, ligt al overal in huis te slapen en ook graag op schoot.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

O een edit: er ligt opeens een plasje in de bak! Nou hoop ik natuurlijk wel dat het zo blijft. Maar het eerste plasje zit er in.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door Rik »

Fijn dat ze het in de bak gedaan heeft. Inderdaad hopen dat dat nu zo blijft. Blaasontsteking moet natuurlijk uit zichzelf verdwijnen. Alleen ondersteuning van struviet-oplossing kun je iets doen. Maar als de pH al rond de 6 ligt gaat dat ook vanzelf goed komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door nellebel »

zul je altijd zien, heb je net je hele verhaal getyped, gaat ze op de bak plassen hihihi,. hopelijk blijft het zo. fijn dat je haar een gouden mandje geeft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

Haha ja zo zijn katten,
Ik hoop ook dat het goed blijft gaan.
Haar dossier heb ik naar mijn eigen dierenarts gemaild. En ik werd vanavond gebeld. Mijn dierenarts geeft aan dat hij helemaal geen struviet in de foto ziet maar juist cystine gruis. Want het gruis is 6 hoekig.
Dat is nogal een verschil. De behandeling blijft wel hetzelfde voor nu. Volgende week wordt er weer urine getest.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door Rik »

Yikes. Dat is inderdaad nogal een verschil. Oxalaat stenen verdwijnen ook niet zomaar. Wat raar dat dat niet gelijk al maanden geleden vastgesteld is. Dat is toch het eerste waarnaar gekeken wordt?

Gelukkig is het nog gruis en hopelijk zijn er geen grotere stenen aanwezig want anders moet daar ook weer wat aan gedaan worden (operatie).

Veel, heel veel vocht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

ja dat is wel een misser van die andere dierenarts.
Oxalaat is weer wat anders dan Cystine. Wat te doen is nog niet duidelijk. Eerst volgende week afwachten wanneer ze weer getest wordt. Ze krijgt bij mij gelukkig veel vocht. Ze krijgt vooral natvoer met daarover een plens water.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

Ik hoop ook dat er geen stenen zijn. Ze had 2 maanden klachten voordat de vorige baasjes naar de dierenarts gingen. Dat is nu 3 maanden geleden. Er is wel naar het gruis gekeken maar kennelijk is het als struviet herkent terwijl dat er heel anders uit ziet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door Rik »

Oeps, ja. Cystinestenen zijn volgens mij heel zeldzaam bij katten. Bij honden komt het iets meer voor. Heel bijzonder. Vraag ik me af of het erfelijk is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door Dinky »

Blijkbaar is er niet goed naar de stenen gekeken dan en gewoon snel de conclusie getrokken stenen = struviet.

Toen bij mijn poes de blaas vol stenen zat was op de echo niet te zien wat voor stenen het waren. Daarna is een foto gemaakt om te kijken of er ook in de nieren wat te zien was. Ik heb toen begrepen dat wanneer er iets te zien was bij de nieren qua stenen/gruis dat het dan vanuit de nieren afkomstig zou zijn en er sprake zou zijn van oxalaatstenen met operatie tot gevolg.
Op basis van de foto konden ze het niet uitsluiten omdat er ontlasting in de weg zat waardoor de nieren niet te zien waren. Toen is besloten om te opereren. Uit nader onderzoek bleek het uiteindelijk wel om struviet te gaan maar de blaas zat zo vol dat oplossen met voer eigenlijk geen optie was.

Weet niet hoe oud de betreffende kat is maar oxalaat kan dus samenhangen met problemen bij de nieren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

Klopt Oxalaat kan met de nieren verband houden en ook met een te lage ph.
Maar Merel heeft geen oxalaat maar zo te zien cystine gruis. Ook cystine blijkt verband te hebben met nieren.
Er zal inderdaad niet goed gekeken zijn. Maar ik als leek zie al duidelijk het verschil tussen cystine en struviet.
Ik weet nog niet precies hoe oud Merel is. Maar ze is tussen de 10 en 12 jaar oud. Haar nierfunctie is getest incl de sdma test en die functioneren nog goed.

Wat sneu voor jouw kat dat de blaas zo vol zat. Is je kat goed opgeknapt?
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

Rik schreef: 16 apr 2019 21:58 Oeps, ja. Cystinestenen zijn volgens mij heel zeldzaam bij katten. Bij honden komt het iets meer voor. Heel bijzonder. Vraag ik me af of het erfelijk is.
Volgens google is het wel erfelijk. Maar ze is al 10+ dus ik vraag me af waarom het zich dan nu pas openbaart.
Nu ze bij mij is krijgt ze natvoer soep te eten. Dat vindt ze heerlijk. Dus ik hoop dat ik in de toekomst gewoon normaal natvoer mag geven met zoveel water dat het soep is zodat ze alles er op tijd uit plast.
Bij de vorige eigenaren kreeg ze veel slechte kwaliteit voeding te eten en veel brokjes.
Maar ik geef normaal dus het liefst graanvrij natvoer. Maar daar zit wel veel eiwit in. Dus of dat straks nog mag?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door Rik »

Je idee van rauw (KVV) vond ik niet eens zo gek. Dat zou toch zo natuurlijk mogelijk moeten zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

Ja alleen is dat wel heel veel eiwit. Wat ik er over kan vinden is dat het voer dan eiwit verlaagd moet zijn (nierdieet bijvoorbeeld) in combinatie met eventueel medicijnen. Volgende week weet ik zeker of het om cystine gruis gaat. Ik las online dat 1 op de 1000 - 1 op de 2000 van het gruis uit cystine bestaat.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik dacht dat in KVV alleen maar goede eiwitten zaten en in nierdieet vooral plantaardige en dus slechte eiwitten en te veel koolhydraten? En dat de fosfor in de voeding slecht was en niet de hoogwaardige eiwitten uit vlees?
Voor baasgruiskatten heb ik dit artikel gevonden:
https://www.catmoneo.nl/beste-blaasgruis-dieet/
En dit gaat over eiwitten:
https://www.catmoneo.nl/eiwitten-voor-katten/
Er staat wel niets specifiek over cystinegruis, maar misschien heb je er wel iets aan.
Rauwvoer wordt wel aanbevolen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie