Pakken ALLE katten visjes uit vijver?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
madeliefje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2018 12:22

Pakken ALLE katten visjes uit vijver?

Bericht door madeliefje »

hallo,

ik hier in de tuin een klein(!) vijvertje, niet veel groter dan 1 (kubieke) meter, en dacht erover om misschien 2 of 3 visjes in te stoppen. (maar aangezien ik ondertussen 2 katjes heb ga ik dat hoogstwaarschijnlijk toch niet doen...!)
Mijn 2 jonge kattinnen (1jaar en 2jaar) drinken er soms wel eens uit...
Ze hebben eigenlijk nog een vogeltje of zo gevangen... kijken er wel graag naar: tonen wel speels/jagend gedrag maar hebben nog nooit effectief een beestje gevangen of doodgemaakt. (buiten wel eens één keertje een nachtvlindertje bedenk ik net.....)
(Het kitten -van één jaar- is hier tam grootgebracht, en haar mama was een zwervertje die ik binnengenomen heb toen ze drachtig was, en is ondertussen ook supertam.)
het is een klein vijvertje die ingebouwd is in m'n terras, dus "afzetten" zou ik niet zo mooi vinden, zou dan gewoon kiezen om geen visjes te houden, want er staan wel een paar mooie plantjes in, dus zoals het nu is, is het ook wel ok;-)
Maar ik vroeg het mij toch af...! : zijn er katten die geen interesse hebben in de vissen...? (of toch niet de interesse om ze te pakken). Of zouden alle katjes dat "proberen"??? (dan begin ik er niet aan!!;-) want zou dat niet bepaald leuk vinden voor de visjes in kwestie!! en voor mezelf...)
maar ik heb hier dus eigenlijk niet echt een idee van....!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pakken ALLE katten visjes uit vijver?

Bericht door nellebel »

onze guusje heeft nooit interesse gehad in onze trix die in onze vissenkom woonde. gijswel, heeft haar er ook ooit een keer uitgehaald. nu dus een aquarium met deksel. gijs vind het geweldig interessant met alle visjes erin, guusje kijkt er niet naar om. beiden lusten overigens GEEN vis.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pakken ALLE katten visjes uit vijver?

Bericht door castratenkoor »

Katten zijn van nature jagers. Bij de een is dat instinct sterker dan bij de ander.

Je zou een metalen rooster over de vijver kunnen leggen. Als je dat niet mooi vindt dan kun je er inderdaad beter geen vissen in doen. Grote kans dat ze er naar gaan hengelen. Ook Reiger kunnen vissen uit vijvers jatten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pakken ALLE katten visjes uit vijver?

Bericht door Rik »

Ik denk dat reigers bij een kleine vijver inderdaad een groot gevaar zal zijn dan katten.

Als de vijver groot genoeg is blijven de vissen (als het er genoeg zijn) wel weg van de randen zodat katten er moeilijker bij kunnen. Een reiger heeft echter een veel groter bereik en die pikt er zo die vissen uit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Pakken ALLE katten visjes uit vijver?

Bericht door Sjanke »

Bij ons vorige huis hadden we een vijver met goudvissen. Onze Smokey dronk daar vaak uit, maar vond het maar niks dat die gekke vissen er op af kwamen (die dachten dat er eten in de vijver gegooid werd). Nu hebben we een koivijver, Smokey heeft altijd het gedeelte met koi vermeden. Ze dronk wel uit de plantenvijvers (geen vissen). Bandit en Duvel kijken heel soms naar de koi, maar drinken ook alleen uit de plantenvijver.
De reigers hebben meer serieuze belangstelling, daarom hebben wij een stevig net over de vijver, dat wordt verkocht als vogelgaas (om te voorkomen dat vogels een stal in vliegen).
Plaats reactie