Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Zorro1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:49
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Zorro1 »

Lieve mensen, na lange tijd ben ik weer online op het forum, deze keer met niet zo leuke reden want volgens onze buren valt onze kat 's nachts andere katten aan en verwond die. Het is vorig jaar begonnen bij een buurvrouw die haar poezen aan een lijntje in haar tuin heeft. Onze kat had toen 1 van haar katten ernstig verwond. Wij konden het ons niet voorstellen wat deze kat is zo superlief bij ons en zo'n knuffelbeer. Ook tegen onze eigen poes is hij altijd heel lief en hij verdraagt al haar nukkigheden. Vandaag kregen we het verzoek om onze kat naar het asiel te brengen of op een andere manier op te ruimen. :eshifty: Ik heb de da gebeld en zij moesten het gaan overleggen in hun team. Het is vreselijk idee om hem te moeten wegbrengen maar ook vreselijk dat hij andere katten bijt en ernstig schade toebrengt........Heeft iemand hier tips over?
Groet, poes Zorro & vriendje Blacky
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb al gehoord van dergelijke terreurkatten. Een mogelijke oplossing is je kat binnenhouden, maar dat zal wel niet eenvoudig zijn denk ik. Een andere oplossing is de tuin afsluiten of een leuke, grote kattenren bouwen. Als dat onmogelijk is kan je een ander "baasje" voor hem zoeken die wel voor een goed beveiligde buitenruimte beschikt. Dat is tenslotte veel beter dan de kat te laten inslapen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Rik »

Uh... je zit toch ook geen enkele seconden te denken dat je hem in zou laten slapen, toch????? Want dat is werkelijk absurd. Ik mag hopen dat geen enkele dierenarts hier ook maar aan zou denken om daar aan mee te werken.

Ja, een kat is een wild dier en kan in zijn territorium heel anders zijn dan tegenover jullie ("in het nest"). Maar dat betekend dus dat je zijn territorium in moet perken, want andere tuinen mogen eigenlijk niet tot zijn territorium horen.

Dus inderdaad... de tuin afschermen. En zoals boven al gesteld, is dat niet mogelijk een ren, en als dat niet mogelijk is, afstaan aan een boerderij of iets dergelijks, waar hij geen kwaad kan in de directe omgeving.

Maar de kat in laten slapen... nee, dat mag geen keuze zijn.

(Ik neem even aan dat de kat gecastreerd is, niet alleen voor zijn gezondheid maar ook voor gedrag en het feit dat je nog een poes hebt. Een ongecastreerde kat zou helemaal een terreur zijn in de buurt.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Reb »

Het eerste wat ik aan denk (naast hier ervaringsverhalen horen) is een keer een afspraak maken met een gedragstherapeut.

Verder moet ik je mijn verhaal toch ook even vertellen: mijn buren hadden ook last van mijn kat. (Compleet ander probleem) Omdat ik niet wil dat mijn buren last hebben van mijn kat, ben ik hem op dat moment binnen gaan houden. Het probleem was echter dat mijn kat altijd binnen was, maar het probleem niet opgelost was. ............was dus niet mijn kat.....

Weet je zeker dat het om jouw kat gaat? Mensen praten namelijk flink en trekken snel conclusies.
Gebruikersavatar
Zorro1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:49
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Zorro1 »

Het is vrijwel zeker dat het onze kat is ja. Helaas. Ik heb net een gedragstherapeut gesproken. Ze dacht misschien wel iets te kunnen doen maar garanties krijgen we daar niet op. Heeft iemand daar ervaring mee in zulke gevallen toevallig? Zij was er verbaasd over dat blacky de hele dag slaapt en alleen s nachts actief is. Ik zit wel een beetje met alles in mijn maag want hoe kan je dat oplossen zeg.
Groet, poes Zorro & vriendje Blacky
Gebruikersavatar
Zorro1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:49
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Zorro1 »

Een grote kattenren zou de enige oplossing zijn om het echt te voorkomen. Blacky was voordat hij bij ons kwam ongecastreerd en heeft een giga leefgebied. Het zou echt een straf zijn om hem in een grote ren te doen........ Of inderdaad naar een boerderij. We hebben een grote tuin maar afrastering is geen optie. Hij zit op alle schuren die we hebben dus laat zich echt niet tegenhouden door een hekje.
Groet, poes Zorro & vriendje Blacky
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Rik »

Het probleem is dat een gedragstherapeut wel ietsje aan het gedrag kan doen, maar geen garantie kan bieden dat er niets meer gebeurd. Zeker niet als dat 's-nachts of "uit het oog" gebeurd. En dan gaat het er een keer van komen dat je je kat kwijt bent (of dat ze hem iets aandoen of dat hij naar een asiel gebracht wordt).

Ik neem aan dat Blacky inmiddels wel gecastreerd is. Want anders zijn alle oplossingen die je maar kunt verzinnen, vergeefse moeite.

Je kunt beginnen om te kijken hoe hij reageert als hij binnen moet blijven. Als het echter een kat is die echt naar buiten 'moet' dan zul je dus echt iets aan afscheiding moeten doen (of dus inderdaad een ren). En als dat niet lukt lijkt mij afstaan de enige optie. Er valt misschien nog wel aan medicijnen te denken maar dat is werkelijk een ongewenst paardenmiddel en waarschijnlijk erger dan afstaan. Dat moet je ook niet willen. Plus dat als dat niet bekend is bij de buren, hij nog steeds 'gespot' wordt daar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Zotvanpoezen »

Je kunt aan de buurt vragen om hun kat 's nachts binnen te houden als de jouwe alleen 's nachts terreur zaait, maar dat vind ik een stapje te ver. Ik denk ook niet dat een gedragstherapeut een oplossing zal vinden.
In onze buurt was er heel lang geleden ook een terreurzaaier. Hij viel alle katten EN honden aan. Hij heeft mij ook eens vastgehad (eigen schuld) omdat ik mijn eigen kat wou redden. Iedereen wou die zwerfkat dood. Behalve ik en nog iemand anders. Die andere persoon heeft hem kunnen vangen met een vangkooi en laten castreren. Helaas had hij hem niet lang genoeg opgesloten in zijn garage, en op een dag was hij verdwenen. We vermoeden dat er iemand hem geen nieuwe kans gegeven heeft en hem gedood heeft. De kans dat dit met jouw kat gebeurt is reëel, dus als je hem niet kan afschermen is het beter om hem af te staan aan iemand die afgelegen woont en waar liefst geen andere katten zijn.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Sansan »

Een gps aan een halsband zou wel eens interessant zijn om te kijken wat hij doet snachts (waar hij heen gaat), en ik zou daarna je tuin katproof maken zodat hij niet meer uit je tuin komt. Inslapen lijkt mij te idioot voor woorden...dat dat al een optie lijkt vind ik afschuwelijk.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Emmajoja »

Als we het over tuin afzetten hebben, gaat het niet perse om hekjes haha. Je moet het zo bouwen dat hij er boven niet langs kan dus een schuine afloop. Zoek maar eens naar wat plaatjes op Google :)

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Zorro1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:49
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Zorro1 »

Dank voor al jullie reacties. Hij is in 2015 al gecastreerd. En dit gedrag had hij niet altijd. Ik heb bij andere buren navraag gedaan maar niet iedereen heeft hier last van in onze wijk. We wonen aan een veldje in een rondje dus allemaal wel een soort dicht bij elkaar. Zelfs onze achterbuurvrouw heeft geen afwijkend gedrag gezien van blacky naar haar kat. Hij slaapt zelfs in haar tuin. Ik denk dat inderdaad afstaan aan iemand met een boerderij bijvoorbeeld de beste optie is. Hij is graag op pad en het is ook heel naar idee om zijn vrije ruimte zo in te perken. Inslapen gaan we niet doen. Hij is echt zo superlief in huis en tuin daar kan iemand anders ook van genieten, ergens waar geen andere katten zijn om lastig te vallen. Gek genoeg is onze poes best wel eens kattig naar hem maar dat verdraagt hij allemaal zonder wat.
Groet, poes Zorro & vriendje Blacky
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Sansan »

Misschien nog wel makkelijker om op jouw kosten eerst eens te proberen of je de tuin van de buurvrouw kunt afzetten om te voorkomen dat jouw kat haar tuin in komt. Die van haar zitten toch aan een tuigje in de tuin zeg je?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Dinky »

Onze vorige buurvrouw had ook een kat die andere katten flink mepte en die koos er toen bewust voor om haar kat binnen te houden.
Denk dat dat inderdaad de enige echt goede optie is naast herplaatsing in afgelegen gebied.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door nellebel »

mag ik je een compliment geven hoe je je verantwoordelijkheid neemt voor je kat en het beste voor hem wilt maar ook voor je omgeving ook al betekend het misschien dat je een ander plekje voor hem moet zoeken.
want het is inderdaad jouw probleem en niet van je buurt. jij kent je kat het beste, binnen houden of je eigen tuin afsluiten tja...kost veel geld en of hij er gelukkig mee is? ik ken je kat niet.
veel succes met de moeilijke keuzen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kan iemand advies geven? Wij blijken eigenaar van een terreurkat?????

Bericht door Zotvanpoezen »

Zitten de katten van je buurvrouw 's nachts aan een lijntje of zaait hij overdag dus ook terreur? Want als jouw kat overdag slaapt is het toch een andere kat die aanvalt? En hoe kunnen de mensen bovendien 's nachts zien dat het echt jouw kat is? Hij heet Blacky en is dus waarschijnlijk zwart en alle zwarte katten lijken op elkaar. Je kunt hem misschien een opvallend bandje aandoen om hem herkenbaar te maken. Maar zijn reputatie is eigenlijk al helemaal om zeep, en sommige mensen zijn niet makkelijk om te praten indien blijkt dat jouw kat toch onschuldig zou zijn.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie