Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ToltoViresse
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 10:14

Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door ToltoViresse »

Hallo kattenliefhebbers!

Na enkele dagen informatie te gezocht hebben op deze site en op het internet komen we thuis er toch niet uit met ons probleem.

We hebben al een ragdoll kitten Sisko van 16 weken oud die soms nogal baldadig kan zijn. Over het algemeen is hij heel lief maar met spelen soms wat wild. Nu wilden we sowieso twee kittens hebben, dus hebben we vorige week Benji gehaald een maine coon kitten van 13 weken.

Het probleem is nu alleen dat Sisko ontzettend gefixeerd is op Benji. Hij rent meteen naar hem toe en gaat dan wild spelen/aanvallen(?) waar Benji niet van gediend is en al eens gehist heeft naar hem. Maar ook als Benji op zijn kamer zit met de gesloten deur en hij miauwt zit Sisko daar uren voor, zelfde als we de deur openen (er zit nog een hordeur tussen). Sisko moet en zou bij Benji in de buurt moeten komen.

Ik ben bang dat het misschien niet zo’n match is omdat Benji helemaal niet wil spelen met Sisko maar het zijn wel allebei nog twee jongen kittens.

Als iemand dit herkent of advies heeft dan horen we t graag!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Ze zijn allebei jong genoeg om het onderling uit te maken. Bij oudere katten is dat wat moeilijker maar een kitten is bijvoorbeeld niet zo onder de indruk als een leeftijdsgenootje op hem afstormt om dan over hem heen te donderen. Als het goed is zal Benji zelf de grenzen aangeven.

In het begin moet je ook niet teveel ingrijpen. Je moet Benji ook zelf de kans geven om die grens ook aan te geven (blazen, grommen en af en toe een flinke mep uitdelen). Als je ziet dat Benji daar zelf niet toe in staat is, ja, dan is het de vraag of het een goede match is en of Benji niet gebaat is bij een soortgenootje die wat rustiger is.

Ik neem aan dat je de onderlinge introductie ook een beetje begeleidt hebt met samen spelen (met jou). Zodat je ook een beetje het speelse bij Benji boven haalt. Want een kitten van 13 zou toch wel speels moeten zijn.

O, wacht. Ik zie nu dat ze nog gescheiden zitten met een hordeur. Betekend dat dat ze nog helemaal niet samen zijn geweest?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ToltoViresse
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 10:14

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door ToltoViresse »

Hee dankjewel voor je reactie !

Ze zijn ondertussen wel al samen in een kamer geweest onder begeleiding. We proberen dan veel te spelen, ook om Sisko af te leiden. Wat ik nog niet had gezegd is dat Sisko echt gaat bijten in zijn nek, wat dominantie kan zijn. We weten alleen niet hoe ermee om te gaan. We laten ze nu steeds even bij elkaar en zetten Benji dan weer terug. Die aan een stuk miauwt voor aandacht net zoals Sisko haha.

We zien dat Benji zijn grenzen probeert aan te geven maar tot nu toe blijft Sisko het gewoon opnieuw proberen de heletijd. Dit willen we niet laten gebeuren dus dan halen we Benji weg omdat hij anders al blaast naar Sisko als die in de buurt komt. We hebben voornamelijk het idee dat Sisko te baldadig en wild speelt voor Benji en daarom weten we niet of dit wel op te lossen valt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Ja, Benji moet dit wel zelf aan kunnen geven. Die moet Sisko dus gewoon een keer een flinke mep verkopen (en dat moeten jullie ook laten gebeuren). Alleen dan kan het bij Sisko "klikken" dat Benji niet zo gediend is van dat ruwe gespeel. Het moet niet zo zijn dat Benji in een schelp kruipt, want dan is het inderdaad geen goede match.

Normaal gesproken bij een oudere kat zou je nog kunnen bouwen aan het zelfvertrouwen. Zo zag ik laatst nog een clip van Jackson Galaxy voorbij komen (zie onder). Maar bij kittens zou dat eigenlijk niet nodig mogen zijn. Die moeten uit zichzelf nog gewoon onbevangen zijn. En als ze al in zo'n vroeg stadium niet van zich af kunnen bijten, is het de vraag of ze dat kunnen leren.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

ik denk ook dat je moet proberen het ze zelf te laten regelen. nu haal je ze steeds uit elkaar, dan blijft het ook interessant voor sisko.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ToltoViresse
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 10:14

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door ToltoViresse »

Hebben we wel geprobeerd dat we ze gewoon even hun gang laten gaan. Maar Sisko blijft er achteraan rennen en Benji aanvallen. Die weer de heletijd wegrent, en hij is niet eens perse bang want soms rent hij Sisko achterna of gaat die zelf na Sisko toe. Alleen Sisko blijft doorgaan en luistert niet naar de kreten van Benji die terugslaat, bijt, blaast etc maar S. blijft maar terugkomen en springt achter elkaar op hem
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

maar op zich is daar helemaal niets mis mee wat er nu gebeurt. zolang er geen bloed vloeit. spelen, uitproberen, uitdagen. ze moeten beiden nog veel leren. zo bang is benji dus ook niet dat hij het omgekeerd ook doet. ik denk dat je ze echt even moet laten. je kunt altijd proberen ze af te leiden door samen met ze te spelen, of wat eten te geven. zodat ze ook leren dat er niet altijd gejaagd hoeft te worden als ze bij elkaar zijn. het moet ook "gewoon " worden om samen te zijn. nu is het steeds iets nieuws.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze niet meer scheiden maar 24/7 het hele huis aanbieden. Dat komt echt vanzelf goed. Je voert de spanning alleen maar op door ze steeds te scheiden. Op elkaar jagen en in elkaar happen is heel normaal kittengedrag. Ze moeten allebei nog leren dat er grenzen zijn. En dat kunnen ze alleen van elkaar leren. kattentaal is heel anders dan mensentaal.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ToltoViresse
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 10:14

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door ToltoViresse »

Oke is goed, dankjewel voor t advies ik ga t proberen !
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

en vergeet zelf niet door te ademen . ze voelen je stress ook. geniet ervan, hoe moeilijk dit nu ook klinkt. je hebt 2 kleine donderstenen in huis en straks vraag je je af waar je je zo druk om hebt gemaakt en verkoop je je tv omdat ze het te druk hebt met kijken en genieten van je 2 kleintjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Oude kitten gefixeerd op nieuwe kitten

Bericht door Embillie »

Toevallig, mijn ragdoll kitten was ook te lomp naar onze proefkat.
En dat terwijl ze zeggen dat ragdolls makkelijk en zachtaardig zijn :lol:

Wij hebben de proefkat terug gedaan omdat hij geen weerwoord had; liet zich intimideren. Durfde zelfs niet terug te blazen en kroop in zijn schulp, kreeg wat neurotisch gedrag. Dus dat was geen match, hoe vaak ik ook heb gewenst dat hij haar een mep zou verkopen, het zat er niet in).
Dat jouw kitten al wat durft terug te zeggen en mopperen is in dit geval alleen maar goed denk ik; als jouw ragdoll net zoals de mijne is (en gezien je bericht is dat waarschijnlijk zo) is een beetje tegengas juist goed. Anders gaat hij net als mijn Maggy steeds feller te werk omdat er toch geen consequenties zijn voor het pestgedrag.
Plaats reactie