introductie nieuwe kat + krols

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

introductie nieuwe kat + krols

Bericht door Reb »

Hoi,
Ik ben alweer een tijd niet geweest, maar loop toch weer tegen wat vragen aan waar jullie misschien mee kunnen helpen.

Sinds 2 weken hebben wij een nieuw poesje. Ze wordt in juni 2. We hebben al een poes van 6. Wij zijn bezig met het stappen plan ter introductie van een tweede kat.

De nieuwe poes heeft een eigen kattenkamer met al haar eigen spullen. (kattenbak, krappaal, eten, drinken, gras, speelgoed, mandjes etc.)
Tot onze oude poes niet meer woest reageerde op de deur van de kattenkamer, hebben we het zo gelaten. Dit heeft een week geduurd.
Nu laat ik de nieuwe kat door huis lopen als de oude kat er niet is, zodat ze elkaar niet tegen komen, en laat ik de oude poes af en toe door de kattenkamer lopen. (Geuren vermengen) Dit gaat nu goed. Beide katten ogen relaxed.
Nu heb ik eergisteren met gaas voor de deur de katten met elkaar laten kennismaken. De oude kat was eigenlijk heel relaxed, maar de nieuwe kat probeerde weg te lopen uit de kamer door te klimmen in het gaat. (niet gericht op de oude poes, maar om te "ontsnappen". Oude poes schrok zich rot. :lol:

Nu is de nieuwe poes ineens krols geworden. Wat denken jullie: doorgaan met het introductie programma, of een pauze week invoeren en het nu alleen laten bij op elkaars terrein te laten lopen als ze er niet zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door Rik »

Krols? Waarom wordt ze dan niet direct gecastreerd? Ik kan het niet genoeg blijven tikken... krolsheid is een aanslag op het lichaam en de kans op latere baarmoederkanker en melkkliertumoren neemt bij elke krolsheid exponentieel toe.

Maar goed... over jouw vraag... een introductie met hormonen in het spel is vele vele malen moeilijker. Maar je hebt ook de kans dat het helemaal niet goedkomt tussen de katten. Het is dus wel zaak om er heeeeeeel veel tijd voor uit te trekken wil je enige kans hebben.
Laatst gewijzigd door Rik op 26 mar 2019 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door castratenkoor »

Castreren - een maand wachten en ze gescheiden houden - dan introductie opnieuw.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door Reb »

Nee, op dit moment is castratie nog niet wenselijk.

@Rik: jij denkt dat ik nu de krolsheid er is even de introductie op pauze moet zetten, begrijp ik dat goed?
Ik trek er overigens inderdaad veel tijd voor uit, en probeer vooral het tempo van de katten te volgen. Ik verwacht niet dat ze binnen enkele dagen bij elkaar komen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door Rik »

De introductie op pauze zetten heeft alleen als je haar laat castreren. Anders moet je gewoon heel veel tijd nemen voor de introductie. En dan moet je in vele maanden denken i.p.v. weken. En zelfs dan heb je nog kans dat de hormonen in de weg zitten en dat het nooit zal boteren tussen die twee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door Reb »

Dus als ik het goed begrijp denk jij dat het krols zijn zelf, niet uit maakt.

En ja... ik hou ook rekening met termen van maanden. En misschien wordt het nooit koek en ei. :P
Komt tijd komt raad. Voor nu loop ik tegen de krols-week aan,. ;)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door Rik »

Ja, tijdens de krolsheid zal het natuurlijk ook wel veel erger zijn. Dan valt er met elkaar geen land mee te bezeilen. Dus dan is het inderdaad wel handig om die introductie even te pauzeren (omdat het dan toch niet goed komt).

Maar ook buiten de krolsheid spelen hormonen behoorlijk mee. En op het moment dat de krolsheid er weer aan zit te komen kan het in één keer weer helemaal foute boel worden. Dus dan is het hopen dat ze elkaar al goed genoeg kennen en ze elkaar weten te ontlopen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door Reb »

Bedankt Rik
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door KiwiNL »

Reb schreef: 26 mar 2019 15:45 Nee, op dit moment is castratie nog niet wenselijk.
Vanuit het oogpunt van de kat gezien wel hoor.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: introductie nieuwe kat + krols

Bericht door Zotvanpoezen »

Waarom is castratie nog niet wenselijk? Toch niet voor een nestje, hoop ik?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie