Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Bericht door Moni3 »

15 dagen geleden heb ik Kees (V, 15) uit het asiel gehaald.
Zij heeft lange nagels, en blijft daarom regelmatig hangen in het kleed en in doeken. Ik zou het vervelend vinden als zij écht blijft hangen en zich pijn doet..... dus geprobeerd haar de plank te laten gebruiken. Staand, liggend, ingesmeerd met catnip, niets hielp....
Iemand ideeen? Zelf knippen heb ik nog nooit gedaan, dus vind ik wat eng. En zij is nog zo kort bij mij, ik wil haar nog niet meenemen naar bijvoorbeeld een DA tenzij het écht nodig is....
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Bericht door Embillie »

Ik heb je andere post ook gelezen, en mijn spondylose katje had hetzelfde!
Bleef veel haken en ‘tikte’ terwijl hij liep.
Kwam ook door spondylose; nagels scherpen doet dan pijn door de stand van de rug.

Bij hem hielp het knippen toch wel veel. Gewoon bij de DA, toen hij voor een röntgenfoto een roesje kreeg.
Zelf kan je ook knippen, er hoeft enkel een klein puntje af om het te verbeteren. Maar als je dat niet vertrouwd dan raad ik de DA aan.
Is even niet zo leuk voor ze, maar de mijne had er weer 4-5 maanden plezier van!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Bericht door Dinky »

Let er wel op dat je speciaal schaartje voor ronde nagels gebruikt wanneer je zelf gaat knippen. Anders loop je het risico dat de nagels splijten omdat ze worden samengedrukt. Je moet dan dus een nagelknipper hebben voor huisdieren ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Bericht door Moni3 »

Embillie schreef: 24 mar 2019 18:26 Ik heb je andere post ook gelezen, en mijn spondylose katje had hetzelfde!
Bleef veel haken en ‘tikte’ terwijl hij liep.
Kwam ook door spondylose; nagels scherpen doet dan pijn door de stand van de rug.

Bij hem hielp het knippen toch wel veel. Gewoon bij de DA, toen hij voor een röntgenfoto een roesje kreeg.
Zelf kan je ook knippen, er hoeft enkel een klein puntje af om het te verbeteren. Maar als je dat niet vertrouwd dan raad ik de DA aan.
Is even niet zo leuk voor ze, maar de mijne had er weer 4-5 maanden plezier van!
Ha fijn dat jij dingen herkent; een röntgenfoto is nog niet zo lang geleden gemaakt toen zij in t asiel kwam, dus dat is even niet nodig. Ik kijk nog even de komende dagen, misschien durf ik het zelf.... maar een trip naar de DA als het nodig is natuurlijk! Ik wil alleen óók graag rust voor haar 😉
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Bericht door Moni3 »

Dinky schreef: 24 mar 2019 19:00 Let er wel op dat je speciaal schaartje voor ronde nagels gebruikt wanneer je zelf gaat knippen. Anders loop je het risico dat de nagels splijten omdat ze worden samengedrukt. Je moet dan dus een nagelknipper hebben voor huisdieren ;-)
Komt goed, heb ook al filmpjes opgezocht, en ben al begonnen haar pootjes vast te houden enzo. Vond ze prima!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Bericht door Rik »

Inderdaad gewoon lekker friemelen met de pootjes. Zoveel mogelijk. Zoveel dat het gewoon wordt.

Daarna kun je een heel klein puntje van de nageltjes afknippen. Zeker als je bang bent er teveel af te halen. Beter vaker en een klein puntje, dan teveel. Ik moest het vroeger bij Bowy ook om de zoveel tijd doen omdat zij ze ook niet bij hield en op een gegeven moment hoorde ik haar nageltjes op het laminaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Bericht door Moni3 »

Inmiddels 2 nageltjes 2 mm korter; vooral de snoepjes hielpen 😉
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kat scherpt eigen nagels niet

Bericht door Rik »

Fijn. 2 mm is al meer dan zat. Zelfs 1 mm zou al voldoende zijn om het echte haken tegen te gaan (maar dan moet je het natuurlijk wel vaker herhalen :) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie