Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Moni3 »

Het is nu 15 dagen geleden dat ik Kees (poes, ongeveer 15 jaar) uit het asiel ophaalde.

Eigenlijk gaat haar gewenning veel beter dan verwacht. Ze is lief, rustig en aanhankelijk. Laat het weten als zij het ergens niet mee eens is, laat zich lekker borstelen, doet voor zover ik kan beoordelen alles zoals zij moet doen en heeft het naar haar zin wat ik zo zie.
Zij heeft nog wel haar eigen vaste rondje en plekjes waar zij komt, en is niet heel avontuurlijk in het ontdekken van andere plekken in huis. Op zich niet heel gek denk ik.

Maar er zijn mij 2 dingen opgevallen in haar gedrag; de eerste is dat zij helemaal geen belangstelling heeft voor speelgoed en als ik haar probeer te verleiden tot spelen. Zij kijkt mij aan of ik niet goed bij ben, en toont zero belangstelling. Nou ja, 1 keer keek zij een paar seconden naar een hengel....
Hoeven sommige oudere katten niet meer te spelen? Ben de oudjes van mijn dochter gewend waar ik soms voor zorg maar die vinden gooi en jaag spelletjes echt nog leuk.

Als tweede, zij blijft laag. Ze springt mijn bed op en af, maar verder niet op een lage vensterbank of geen enkele andere plek boven de vloer. Ook dat ben ik niet gewend.
Nu hadden ze in het asiel gezien dat zij spondylose heeft, en daar geprobeerd of zij zich met pijnstillend anders zou gedragen, maar daar er geen verschil was, geredeneerd dat zij er (nog) geen last van heeft. Zijn er katten die niet klimmen? Zij loopt altijd rustig en iets stijf RA, dus ik vraag mij af of het toch pijn/ongemak is, of dat zij echt nog aan het wennen is.

Dank voor de aandacht voor dit lange verhaal, mijn andere vraag over haar nagels zal ik netjes onder dat topic zetten 😉
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb je andere topic ook gelezen, en ik denk dat je haar toch best laat checken bij een da. Dan kan je gelijk haar nageltjes laten bijknippen. En kan je een second opinion vragen over haar spondylose en misschien ook een bloed en urine onderzoek laten uitvoeren om te zien hoe het met haar algemene gezondheid is. Dan heb je toch al enkele zorgen minder.
Om je poes te stimuleren om te spelen kan je best beginnen om dagelijks enkele minuten heel rustig te spelen. Naar bewegende speeltjes kijken is in het begin al voldoende. Ze zal nieuwsgierig worden en af en toe wel een tik willen geven aan dat speeltje. Een hengel of een dun (vers) twijgje zijn in het begin prima. Ik heb mijn kat op die manier ook weer leren spelen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Embillie »

Mijn kat stopte ook met spelen toen hij spondylose kreeg. Pijnstillers hielpen hem weer speels te worden, hij moest het echter wel weer ‘leren’.
Ook moest hij exact de juiste dosis krijgen; 1/10e minder van de dosis en het hielp niet.
Wellicht heeft het asiel te weinig pijnstilling gegeven.
Maar na een kleine week racete mijne weer achter speeltjes aan.

Let wel op dat pijnstilling vervelende of gevaarlijke bijwerkingen kan hebben icm andere aandoeningen. Dus voor dat even bloed en urine laten nakijken en op basis daarvan een juist middel kiezen.

Oja.. spondylose is altijd pijnlijk, mits het nog groeiende is. Al lijkt de kat geen pijn te hebben, het is altijd pijnlijk. Ze kunnen het goed verbijten en doen alsof er niks is, maar laten andere zaken als springen, rennen en spelen links liggen en gaan veel slapen.
Dit alles deed de mijne dus wel weer ná pijnstillers.
Echter als de spondylose al vastgegroeid is, schijnt het geen pijn meer te doen en is pijnstilling niet meer nodig.
Het enige waardoor je zeker weet of ze wel of geen pijn heeft is een röntgenfoto laten maken en laten beoordelen door een DA.

Succes en veel geluk met je poezebeest, en goed dat je een oudje een kans geeft!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Dinky »

Onze poes van 12 is ook niet zo heel erg speels. Enige waar ze warm van wordt zijn veertjes, andere speeltjes laat ze links liggen. Een deel zal dus zeker te maken hebben met leeftijd.

Dat ze totaal nergens op springt in combi met de wetenschap dat ze spondylose heeft wekt de suggestie dat ze daar toch wel echt last van heeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Moni3 »

Zotvanpoezen schreef: 24 mar 2019 14:01 Ik heb je andere topic ook gelezen, en ik denk dat je haar toch best laat checken bij een da. Dan kan je gelijk haar nageltjes laten bijknippen. En kan je een second opinion vragen over haar spondylose en misschien ook een bloed en urine onderzoek laten uitvoeren om te zien hoe het met haar algemene gezondheid is. Dan heb je toch al enkele zorgen minder.
Om je poes te stimuleren om te spelen kan je best beginnen om dagelijks enkele minuten heel rustig te spelen. Naar bewegende speeltjes kijken is in het begin al voldoende. Ze zal nieuwsgierig worden en af en toe wel een tik willen geven aan dat speeltje. Een hengel of een dun (vers) twijgje zijn in het begin prima. Ik heb mijn kat op die manier ook weer leren spelen.
Dat geeft moed, dat een kat weer kan leren spelen. Zij begint overigens steeds meer aandacht voor de omgeving te krijgen, dus misschien heeft het ook gewoon tijd nodig.
Eind december is bij opname in het asiel nog allerlei bloed- en ander onderzoek gedaan, en alles was prima, zou het zo snel kunnen veranderen? Behalve rustig oogt zij goed. Ook is een röntgenfoto gemaakt waaruit bleek dat zij dus spondulose heeft. En ik mag de eerste 3 maanden nu gratis naar hun DA, maar ja, dat is dezelfde groep, dus niet echt een second opinion.... wil eigenlijk ook rust voor Kees dus niet onnodig gaan slepen nu al met haar.
Ik denk nog even na!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Moni3 »

Embillie schreef: 24 mar 2019 18:04 ....".....................

Oja.. spondylose is altijd pijnlijk, mits het nog groeiende is. Al lijkt de kat geen pijn te hebben, het is altijd pijnlijk. Ze kunnen het goed verbijten en doen alsof er niks is, maar laten andere zaken als springen, rennen en spelen links liggen en gaan veel slapen.
Dit alles deed de mijne dus wel weer ná pijnstillers.

Succes en veel geluk met je poezebeest, en goed dat je een oudje een kans geeft!
Dank voor je heldere uitleg. Ik kijk nog een paar dagen, misschien is het óók de gewenning en de nageltjes, en anders bel ik de DA van t asiel. Ik heb recht op 3 maanden gratis zorg, maar wil dus ook niet onnodig met haar slepen nu. Rust is ook belangrijk denk ik.

En ik heb bewust voor een oudere dame die begint te krakkemikken gekozen, weet hoe het voelt “to be left on the shelf” 😉.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Moni3 »

Dinky schreef: 24 mar 2019 18:52 Onze poes van 12 is ook niet zo heel erg speels. Enige waar ze warm van wordt zijn veertjes, andere speeltjes laat ze links liggen. Een deel zal dus zeker te maken hebben met leeftijd.

Dat ze totaal nergens op springt in combi met de wetenschap dat ze spondylose heeft wekt de suggestie dat ze daar toch wel echt last van heeft.
Ja, het kan alles zijn, leeftijd, temperament, gewenning nog. Maar pijn en ongemak wil ik zo veel mogelijk verhelpen natuurlijk, vandaar dat ik probeer er goed op te letten.
Het is niet zo dat zij helemaal nergens op springt; mijn bed springt zij ruim 40 cm best soepeltjes op en af. Maar de vensterbank van 30 cm, met een kussentje lekker in het zonnetje, daar is zij nog niet geweest. Maar misschien is bij het grote raam nog te eng? (Of ben ik gewoon degene die lekker in de zon de hele dag naar buiten zou willen kijken 😉)
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Embillie »

Moni3 schreef: 24 mar 2019 21:02 Dank voor je heldere uitleg. Ik kijk nog een paar dagen, misschien is het óók de gewenning en de nageltjes, en anders bel ik de DA van t asiel. Ik heb recht op 3 maanden gratis zorg, maar wil dus ook niet onnodig met haar slepen nu. Rust is ook belangrijk denk ik.

En ik heb bewust voor een oudere dame die begint te krakkemikken gekozen, weet hoe het voelt “to be left on the shelf” 😉.
Geen probleem!
Dat er in december een onderzoek is gedaan wil niet perse zeggen hoe het nu is, 3 maanden is voldoende tijd om afwijkingen te veroorzaken.
Niet om je bang te maken hoor! Absoluut niet, maar het is wel iets waar je rekening mee kan houden.

Mijn Billie kreeg zijn 2e foto ongeveer een kleine maand na zijn eerste, en toen waren er in de tussentijd al 2 nieuwe plekken ontstaan. Maar het is wel een echte ‘op-maat’ ziekte, bij elk organisme is het verloop anders.
Maar het kan wel snel gaan.

Ik snap dat je haar nog even rust wil geven. Gelukkig zijn er wel manieren om pijn wat te verlichten, al is dat ook maar beperkt.

Hier werkten een infraroodlampje, warm pittenzakje en warmtedekentje heel goed om de boel wat soepeler te houden.
Ik gaf hem ook glucosamine, dat smeert de gewrichten.
Is gewoon een poeder dat je door natvoer kan mengen.
Visolie of groenlipmosselextract schijnt ook heilzaam te kunnen zijn.
Het deed bij lange na niet wat pijnstillers deden, maar hij liep er wel wat minder stijf van en kwam makkelijker overeind.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door nellebel »

mijn eerste kat nellie was 1 jaar toen ik haar uit het asiel haalde. ze was flink getraumatiseerd maar zij heeft ook nooit gespeeld. als ik een muisje gooide keek ze met echt aan van wat moet ik ermee. ze was er niet minder gelukkig om hoor, bank liggen, buiten kijken deed ze allemaal graag maar spelen niet. ook pas bij onze guusje nu heb ik voor het eerst een kat die echt de hoogte in wil. (guusje is kat nr 5). nellie sprong op de vensterbank om naar buiten te kijken, maar het liefste ging dat via de bank. katten erna (flippie)ging wel vaker op mijn schouders liggen maar op kasten ofzo nooit.
ik denk dat het goed is om uit te sluiten dat het wegens pijn is dat ze het niet doet. maar op zich hoeft het zeker niet raar te zijn.of ik heb hele rare katten. met de huidige erbij 6 katten waarvan dus maar 1 kat die echt de hoogte in wil,de rest blijft/ bleef liever op de grond.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Moni3 »

Embillie schreef: 25 mar 2019 07:40 ................

Ik snap dat je haar nog even rust wil geven. Gelukkig zijn er wel manieren om pijn wat te verlichten, al is dat ook maar beperkt.

Hier werkten een infraroodlampje, warm pittenzakje en warmtedekentje heel goed om de boel wat soepeler te houden.
Ik gaf hem ook glucosamine, dat smeert de gewrichten.
Is gewoon een poeder dat je door natvoer kan mengen.
Visolie of groenlipmosselextract schijnt ook heilzaam te kunnen zijn.
Het deed bij lange na niet wat pijnstillers deden, maar hij liep er wel wat minder stijf van en kwam makkelijker overeind.
Top tip die pittenzak! Heb de mijne meteen opgepiept en naast Kees gelegd.
Verder geef ik haar speciaal gewrichten brokjes voer, en het natvoer veel vis om te kijken of ook dat helpt. Zo lang zij ook nog heel veel knorrend naast mij ligt, en ik haar af en toe lekker zie rekken en strekken (bolle rug en downward facing cat) laat ik haar nog even rustig thuis. Maar een her-check ga ik zeker doen over een tijdje.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat speelt niet, en gaat niet “omhoog”

Bericht door Moni3 »

nellebel schreef: 25 mar 2019 08:01 mijn eerste kat nellie was 1 jaar toen ik haar uit het asiel haalde. ze was flink getraumatiseerd maar zij heeft ook nooit gespeeld.
.........................................................
ik denk dat het goed is om uit te sluiten dat het wegens pijn is dat ze het niet doet. maar op zich hoeft het zeker niet raar te zijn.of ik heb hele rare katten. met de huidige erbij 6 katten waarvan dus maar 1 kat die echt de hoogte in wil,de rest blijft/ bleef liever op de grond.
Ja, je weet het niet he wat een asielkat allemaal heeft meegemaakt.
Kees is op straat gevonden, en niet geclaimd ondanks dat zij overal stond aangemeld. Volgens mij heeft zij echt ook bij mensen gewoond als ik zie hoe zij op mij reageert, communiceert en mij veel laat doen.

Om te checken of zij wel een jachtinstinct heeft, liet ik haar een “filmpje voor katten” zien; daar reageerde zij echt op, probeerde de vogels te besluipen..... en toen zij een muis zag, begon ze te likkebaarden, hilarisch!
Ik hoop dat zij snel de vensterbank boven en/of de trap naar beneden ontdekt, dan kan zij door het raam echte beestjes in de tuin zien..... en wie weet gaat zij ooit naar buiten.......
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie