Kat miauwt 's nachts/'s ochtends

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
BowGerrie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2019 09:10

Kat miauwt 's nachts/'s ochtends

Bericht door BowGerrie »

Lieve kattenvrienden,

Ik ben ten einde raad. Ik heb een 1,5 jarige Perzische kat (met neusje :smile: ) en ik weet niet meer wat ik moet. Wij zijn vorig jaar februari op vakantie geweest en daarna zijn de problemen begonnen. Gerrie, zo heet ze, wil dat de woonkamerdeur altijd open is. Dat is op zich niet zo een probleem als dit het was. Afgelopen januari hebben wij een dieptepunt met haar gehad. De katten (we hebben er nog twee) zijn 's nachts beneden. Gerrie miauwde zodra ze ons in de ochtend hoorde, maar dit begon steeds eerder. Tijdens het dieptepunt in januari heeft ze hele nachten lang gemiauwd waardoor wij geen oog dicht gedaan hebben. We hebben het genegeerd, dat staat namelijk op alle websites, maar dit heeft niks geholpen. We hebben haar op gegeven moment in de nacht op zolder gedaan en dit ging stukken beter. Ze begon wel te miauwen als ze ons hoorde, maar wel pas als wij zelf wakker waren geworden. Helaas is het sinds afgelopen week weet mis. Ik kan al tijden niet in de nacht naar de wc (dan begint het mauwen namelijk), maar dit heb ik afgelopen woensdag dus wel gedaan. Ze begon weer klaaglijk te miauwen en we zitten direct weer in de stress die van januari. De nacht erna begon zij al vroeg in de ochtend (zodra het licht wordt). We weten niet meer wat we met haar aan moeten en staan op het punt om een nieuw huisje te zoeken. Jullie zijn mijn laatste redmiddel. Wie heeft voor mij de gouden tip? Bij ons slapen is met drie katten geen optie, daarnaast komt ze dan zodra het licht wordt in je gezicht miauwen.

Groetjes,
Emma en Gerrie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat miauwt 's nachts/'s ochtends

Bericht door Zotvanpoezen »

Heeft ze overdag en 's avonds genoeg aandacht en activiteit? Ik slaap ook met 3 katten, en geen enkele maakt mij wakker omdat ze overdag en 's avonds geen tijd hebben om zich te vervelen en dus de ganse nacht doorslapen.
Tenzij er 1 kat dringend naar de wc moet en met veel geluid gebruik maakt van de dichtstbijzijnde kattenbak. (in de slaapkamer, haha).
Het is trouwens normaal dat ze wil dat de deur open blijft. Een kat wil keuzes kunnen maken. En als een deur soms open en soms dicht is, voelt ze zich onveilig.
Straf ook nooit je kat, zelf niet als ze je op de zenuwen werkt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat miauwt 's nachts/'s ochtends

Bericht door Dinky »

Is een medische oorzaak uitgesloten?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat miauwt 's nachts/'s ochtends

Bericht door Embillie »

Is er een conflict tussen de katten geweest (tijdens jullie vakantie of later) waardoor zij zich wellicht onveilig voelt?
Hoeft maar iets kleins te zijn als zacht gegrom van één kat tot iets groots als een aanval; sommigen zijn gewoon wat gevoeliger voor zulk soort stress, en kan zelfs trauma’s teweeg brengen.
Mij doet het in ieder geval denken aan onzekerheid! Heeft ze wel een goede band met de andere 2?

En als je een mandje voor haar naast het bed neer zet en de andere 2 beneden laat? Of miauwt ze dan gewoon door. Mijne slaapt gerust de hele nacht zonder onderbrekingen, met genoeg aandacht en spelen overdag. En dat is zelfs nog een kitten :D

Wat Dinky zegt, kan het ook medisch van oorzaak zijn
BowGerrie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2019 09:10

Re: Kat miauwt 's nachts/'s ochtends

Bericht door BowGerrie »

Bedankt voor jullie reacties!😀 We hebben twee zusjes en een oude poes. De oude poes is zeker de baas, maar echt een conflict is er niet.
We zijn vier dagen in de week aan het werk en overdag slaapt ze ook veel op de kamer op zolder. Meestal komt ze naar beneden als wij thuis komen van ons werk (rond 17:00) of na het eten (19:00). Er staat een mandje op de slaapkamer en als we haar bij ons doen en de andere katten beneden, gaat ze beneden voor de deur staan.
Ik heb hierover al contact gehad met de dierenarts. Toen het begon, was ze net gesteriliseerd en dus gezond.
BowGerrie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2019 09:10

Re: Kat miauwt 's nachts/'s ochtends

Bericht door BowGerrie »

We hebben trouwens rolgordijnen die aardig verduisteren en die doen we vanaf vanavond dicht. Ook willen we hier verduisterende gordijnen overheen doen zodat ze hopelijk niet wakker wordt van het licht ofzo, haha. In de winter ging het namelijk goed en maakte ze pas geluid als ze de wekker of ons hoorde.
Plaats reactie