Stamboom van kater, advies gezocht.

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Tisa_Linq
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2019 07:41

Stamboom van kater, advies gezocht.

Bericht door Tisa_Linq »

Dag,

Even een vraagje omtrent de stamboom van onze kater.
Verhaal:
In oktober 2018 hebben wij onze Linq gekocht bij een cattery van vrienden van mijn schoonouders. Hij was op dat moment bijna 6 maanden oud en hij heeft 750 euro gekost. Reden van verkoop: de eigenaar van de cattery was terminaal ziek en hij wilde graag wat inkrimpen zodat zijn vrouw minder zorg had. Omdat het allemaal zo snel moest, en die kat snel weg moest, zijn er geen verdere afspraken gemaakt d.m.v. een contract. Wat normaal is meestal, er staat nergens dat we Linq eerst moeten castreren voordat we de stamboom krijgen

Ondertussen zijn wij, helemaal gek op onze kater onszelf gaan verdiepen in het opstarten van een eigen cattery. We willen Linq uitgebreid laten testen, alleen we hebben een probleem: we hebben zijn stamboom niet.

Nu is de man van de vrouw overleden, en hebben we haar daarom een tijdje niet gecontacteerd en nu kregen we via schoonouders te horen dat ze met de cattery stopt. Wij hebben haar hierop bericht, dat we Linq zijn stamboom graag willen. Desnoods iets bij betalen.

We zijn bij haar geweest, maar ze was een beetje in de war. Dus we hebben niet aan gedrongen op de stamboom en gewoon gezellig bij haar andere katten gekeken en een bakje koffie gedronken.

Toen we eenmaal thuis waren, belde ze uit het niets op. Ja, maar jullie mogen wel met Linq fokken zonder stamboom he. Wij; dat is niet de bedoeling, wij willen met stamboom, aangezien we met gezonde katten willen fokken.
Toen vroeg ze hoe Linq vanuit haar stamboom heette, dat wist ze ook niet meer. Dat vertelde ik haar, en toen ging ze zoeken. Paar minuten later belt ze terug, ja ik heb hier zijn stamboom, als je 700 euro bij betaalt mag je die hebben.

700 euro. Ja, dat was even slikken, ook omdat we hem nog moeten testen, maar oké, dat hebben we wel over voor onze Linq. We hebben er even over nagedacht, simpelweg omdat we er nu nog geen geld voor hebben. En toen toch besloten te vragen of ze zijn stamboom kom bewaren, want omdat zij stopt, moet zij alle stambomen terugsturen naar de vereniging?? Klopt dit?

Ineens kon ze Linq zijn stamboom niet meer aan ons 'verkopen', maar we mochten er wel over komen praten.
We krijgen zijn stamboom alleen, als díe gecastreerd is.

Samenvatting: er is geen koopcontract getekend, zijn stamboom wordt aan ons beloofd, en vervolgens als we hem toch willen, mag het ineens niet meer.

Wat kunnen we nu nog doen?
We gaan sowieso nog een keer met haar in gesprek.
Sorry voor het lange verhaal, wie heeft er raad of advies?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stamboom van kater, advies gezocht.

Bericht door Rik »

Normaal gesproken moet je een kat (en poes) inderdaad laten castreren als je ze als gezelschapsdier koopt. Fokpoesen en katers zijn veel duurder. En (afhankelijk van ras) kan die €1450 wel kloppen. Er zijn zelfs dek-katers die een veelvoud daarvan kosten.

Ik weet verder niet of de stambomen terug moeten na stoppen van een cattery. Dat lijkt mij ook vreemd want bij verkoop van de katten heeft zij die stambomen ook niet meer. Dus dat is inderdaad een raar verhaal.

Wat ik me wel afvraag (kritische "sidenote"), als je nu geen €700 hebt om bij te betalen voor de dek-kater, dan ben je volgens mij nog helemaal niet klaar voor een cattery. Heb je je al verdiept in de kosten daarvan? Ik denk dat je minstens het veelvoudige daarvan moet hebben wil je er enigszins mee kunnen beginnen. Of wil je alleen de kater aanhouden en "uithuren"? Want dat kan ook (en dan heb je inderdaad niets nodig). Als je wel een echte cattery wilt oprichten, dan heb je dus ook raspoesen nodig (waar je mee mag fokken, reken dus ook op hetzelfde als de fokkater), maar je zult ook ruimte moeten hebben om kater(s) en poes(en) door het jaar heen uit elkaar te houden. Want in een cattery kun je die niet gewoon door elkaar hebben lopen. Verder moet je ook aan dierenartskosten denken. Dat zijn niet alleen de testen maar ook bij een nestje de extra kosten (en die kunnen behoorlijk oplopen tot een paar duizend euro).

Wat je zou kunnen doen is weer in gesprek gaan met die mevrouw. €500 nu direct bieden en als ze daar niet mee akkoord gaat, dan gewoon afhaken. Laat Linq dan castreren en ga rustig sparen voor je dromen en ideeën. Het zal dan toch nog een aantal jaar duren voordat je voldoende gespaard hebt (en kennis op gedaan hebt) om die cattery echt goed te beginnen. Inlichtingen en een goede relatie opbouwen met een bestaande cattery is dan sowieso wel heel verstandig. Daar kun je n.l. met al je vragen terecht. En misschien dat dat ook kan leiden tot een samenwerking dat jij alleen één of twee poezen hebt om gedekt te worden of kater(s) hebt om uit te huren voor de dekking.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Stamboom van kater, advies gezocht.

Bericht door Embillie »

Aangezien er geen contract getekend is, ben je vrij om te doen met hem wat je wilt. Dat is jouw keuze. Als je internet afspeurt is er aardig wat vraag naar stamboomloze dekkaters, maar of dat allemaal te vertrouwen is weet ik niet. Kijk maar eens op marktplaats wat ze vragen voor ‘half Maine coon’ kittens. Korthaartjes voor 600 euro, foto van de vader erbij met vermelding ‘vader heeft stamboom maar is niet aanwezig’ louche praktijken.
Dat is wel iets om voor op te passen.

Ik vind het een vreemd verhaal.. 700 euro bijbetalen voor een stamboom klopt niet helemaal als dat van tevoren al besproken is, dat je deze intenties met hem hebt.
Met alle respect voor de situatie van die vrouw, wat ook erg triest is. Maar netjes is het niet.
Stamboom hoeft pas geretourneerd te worden als de kater overlijd overigens, bij overname (helaas moet dat ook contractueel vastgelegd zijn) gaat de stamboom gewoon mee.

Ik ben het met Rik eens, een goede dekkater kost gewoon veel geld, en voorzieningen voor een cattery nog meer. Zelfs low-budget kan je minstens rekenen op een paar duizend euro’s tenzij je hem ‘uitleent’ voor dekking, en dan het liefst nog een flinke buffer voor bijvoorbeeld ziekte of operaties, testen op ziektes en dergelijke.
Hou er ook rekening mee dat je miskramen kan krijgen, of slechts één kitten per nest. Dan is 750-1000 euro niet voldoende om de kosten er uit te halen die je al besteed hebt aan de zorg daarvoor.
Tenzij je het hobbymatig doet en geld opbrengst niet je prioriteit is.

Wellicht kan je de vereniging even bellen, kijken wat zij voor je kunnen doen.

Succes er mee en geniet maar lekker van hem!
Plaats reactie