Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Miesje1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:52

Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door Miesje1988 »

Beste kattenliefhebbers,

Mijn lieve poes is sinds het weekend erg ziek. Het begon me op te vallen dat ze alleen maar lag te slapen en niet meer zeurde om naar buiten te kunnen.
Maandag gelijk de DA gebeld omdat ze ook niks meer dronk of at.
Eenmaal bij de DA bleek ze 40 graden koorts te hebben. Verder kon de DA niks vinden, dus met een metacam injectie, metacam voor thuis en 3 blikje A/D ging ik weer naar huis.
Volgens de DA zou ze dinsdag opknappen en zelf weer gaan eten.
Dinsdag leek het vervolgens alleen maar slechter te gaan met mijn poezel. Gelijk weer DA gebeld en de koorts bleek nog niet minder te zijn. Op aanraden van DA een bloedonderzoek gedaan,hier kwam niks geks uit.
Omdat ze nog steeds niks at of dronk, ben ik gaan dwangvoeren. Dinsdag kwam dit er na een paar uurtjes weer uit maar sinds vandaag blijft het binnen. Alleen...er verandert nog niks aan haar gedrag. Ze slaapt nog steeds alleen maar en gaat niet naar de bak.
Volgens de thermometer heeft ze geen koorts meer. Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat een kat weer een beetje opknapt?
Of iemand die dit herkent?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door Rik »

Heeft ze maandag na de metacam injectie wel uit zichzelf gegeten?

Heb je geen antibiotica meegekregen? Het zou een bacteriële infectie kunnen zijn. Het kan ook een virale infectie zijn maar dat moet nader onderzoek uitwijzen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Miesje1988
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:52

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door Miesje1988 »

Maandag heeft ze bij de DA nog een beetje zelf gegeten, daarna niet meer. De DA gaf aan dat het misschien een virale infectie zou kunnen zijn maar ik heb hier niks voor mee gekregen. Alleen de metacam voor de koorts.
Na wat google speurwerk twijfel ik sterk aan een infectie,omdat dit meestal gepaard gaat met diaree en dat heeft ze niet...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door Sansan »

Is er urine onderzoek gedaan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door Rik »

De bacteriële infectie ging hier niet gepaard met diarree hoor. Dus daar hoeft niet altijd.

Het lijkt mij wel van belang dat de DA nu ook verder zoekt. Er zijn nog vele mogelijkheden van een vastzittende haarbal tot een werkelijke ziekte.

Urine onderzoek, echo, foto's, endoscopie, etc.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door Kikimax »

Onderzoeken zeker laten doen. Better safe than sorry. Maar als antwoord op je vraag, onze max had eigenlijk hetzelfde, donderdag ziek geworden, uiteindelijk maandag nog een buik en harte ho laten maken, was ook niets op te zien. Vanaf dinsdag begon hij weer snoepjes te eten en toen elke dag wat meer. Heb al die tijd wel gedwangvoerd met dat eiwit mengsel. Maar vanaf dinsdag ipv om de 2 uur maar max 2 keer per dag om de stress tegen te gaan. Hij heeft daarna nog wat weerstand klachten gehad, maar is er verder weer helemaal bovenop. Ik duim uiteraard voor jou hetzelfde
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door Dena16 »

Ik zou verder onderzoek laten doen tot de oorzaak bekend is. Vreemd dat de dierenarts daar zelf geen initiatief in neemt. Die koorts heeft een oorzaak. Urineonderzoek , echo? Hoe oud is je poes?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door ErikPhilippus »

Zou het kunnen dat je kat iets verkeerds heeft binnengekregen, een vergiftiging dus?
De DA kon niets vinden (....), dus hup, metacam erin en dan moet het weer overgaan. :cry:
40 graden koorts vraagt om nader onderzoek, in ieder geval een aantal bloedwaardes controleren, en ook de urine checken. Vreemd dat de DA dat niet al gedaan heeft...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door Dinky »

Ik lees dat er al wel een bloedonderzoek is gedaan in de eerste post.

Vind het wel vreemd dat er geen duidelijk vervolg plan wordt gemaakt door de da terwijl er duidelijk sprake is van koorts en er dus ergens iets niet goed zit...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat ineens ziek, knapt niet meer op

Bericht door ErikPhilippus »

Geen vervolg..... Hopelijk gaat het inmiddels beter met het beestje...
Plaats reactie