Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Nou ik heb vandaag van smuldier (ja, ik weet het, slecht merk, maar ze hadden niets anders) runderhart als bij oer gegeven. En 3 van de 5 katten zitten nu likkenbaardend naast me. Van de week dus maar echt op zoek naar compleet kvv en kijken of dat gaat lukken. Ik had niet verwacht dat ze het zo lekker zouden vinden zeg.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

O, dat is fijn. Op zich niet erg om gewoon b.v. smuldier eventjes te pakken. En hoe meer ze in aanraking komen met verschillende merken en dieren, hoe minder kieskeurig ze zijn.

Die smuldier, dat is toch diegene met wat pens, niet? Hoeveel procent? Grappig dat ze dat toch wel aten. Of heb je een variant zonder pens? Bono heeft hier ook geen probleem met pens, die eet alles. Maar Yuna is er niet zo gek op.

3 van de 5? Waarom eigenlijk niet 5 van de 5. Heb je er toch nog wat kieskeurige tussen zitten ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Het was de variant met alleen runderhart. Ik had inderdaad gelezen dat pens niet lekker wordt gevonden en in de compleet voeren van smuldier zat altijd pens. Dus begonnen met gewoon hart. De oudste van 20 jaar eet eigenlijk alleen brokjes en haalde zijn neus ervoor op. En de dame van 18 mndsnuffelde wel, maar at verder niet. Maar vooral voor pom en Max vind ik het belangrijk want vooral pom blijft last van giardia hebben (of door alle medicijnen die hij al heeft gehad is zijn flora ontregelt) en ik las dat giardia zich voedt met hoolhydraten. En mocht het een verstoorde darmflora zijn lijkt me voeding zo dich mogelijk bij de natuur het beste. Maar ik ben best enthousiast vanwege de gretigheid en de prijs ligt gewoon lager dan al die zakjes. Zo blij met de adviezen. Nu nog een goed adres vinden om te kopen (heb gelukkig een mega vrieskist)
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Ja 20 en 18 jaar. Dan kan ik me voorstellen dat je die niet meer makkelijk aan ander soort voer kunt krijgen.

De hartvariant van smuldier is inderdaad helaas niet compleet dus hopelijk kun je snel een goede KVV vinden. De wat betere merken zullen waarschijnlijk wel wat duurder zijn maar je kunt ze ook af en toe afwisselen met wat goedkopers. Maar kleine zakjes zijn ook vreselijk duur dus dan moet je voor hetzelfde wel een goede KVV kunnen vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Kleine zakjes zijn vreselijk duur, vaak 50 cent voor een zakje van 85 gram. Dan is kvv echt een stuk voordeliger. Kiki is (gelukkig) geen 18 jaar maar 18 maanden. Maar wel heel kieskeurig, maar wie weet lust ze een andere variant wel
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Fotokonijn »

Heb "wat" Ecostyle gekocht.
Normaal 1,69 per blikje van 2 ons, nu 1,39.
Aanbieding bij de dierenspeciaalzaak, 1,13 per blikje.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Nog even wat vraagjes als het mag over kvv. Bij mijn dierenzaak hebben ze barf menu (?). Dat is volgens mij compleet. Nu vertelden ze daar dat bij rauw voer geven 4 maal per jaar ontwormd moet worden. Klopt dit, of is het een commercieel verhaal. Verder vertelde ik al dat pom giardia had/heeft. Al heel veel kuren gehad maar ontlasting blijft slecht. Nu net kvv merk ik dat het beter gaat (lees geen water meer maar stuk vaster). Kan je giardia met voeding/weerstandsverhogende middelen ook bestrijden?
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Hangt een beetje af van welke soort BARFmenu je hebt.
De BARFmenu cattery is compleet. Maar de diersoorten moet je ook nog gewoon afwisselen.
De diersoorten (voor kat) zijn volgens mij alleen in 250gr.
De cattery is in 500gr en 1kg verpakking (en daardoor denk ik voordeliger, €5,- voor 1 kg)

Wormen komen niet meer voor in KVV. Deze worden gedood door temperaturen boven de 70 °C en onder -12 °C voor minimaal 2 dagen. En giardia komt volgens mij niet voor in vlees. Giardia voedt zich uitsluitend met koolhydraten (wat niet in vlees zit). Giardia kun je dus in principe ook al bestrijden met (alleen) KVV :)

Bacteriën kunnen wel overleven in de diepvries. Maar deze worden pas 'wakker' boven ong. +6 graden. Vandaar dat ontdooien het beste in de ijskast kan gebeuren. Maar gezonde katten hebben over het algemeen ook geen problemen met deze bacteriën.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Pfff kom net bij de dierenarts vandaag omdat de diarree toch aanbleef bij 2 van mijn katten.Groot vermoeden toch weer giardia. Kon een totale test voor alles laten doen, maar is heel duur dus besloten eerst te behandelen als giardia met metro actin, werkt dit niet 3 dagen ontlasting verzamelen en opsturen om op alles te testen. Nu zat ik heel trots te vertellen dat ik pom en kaat kvv geef samen met graanvrije brokken (purizon), en mijn dierenarts was behoorlijk huiverig voor kvv, ze vertelde niet dat ik het niet moet doen, maar dat ik wel bewust moet zijn van de gevaren. Ze zei nog even net een hond te hebben moeten laten gaan door complicaties van rauw voer. Excuseerde zich wel dat dat eruit floepte, maar ben nu toch wel geschrokken. Ik wil echt het beste voor ze. Ze zet dat inderdaad wormen de diepvries niet overleven naar sommige bacteriën wel. Ik heb die rollen in stukjes gesneden en ingevroren. Leg 's avonds een stukje in de koelkast en geef dit smorgens en 'savonds (verdeeld). Ik geef ook brokjes, maar uren na het kvv. Doe ik hier nu hoed aan? Pffff lastig allemaal die verschillende verhalen. Mijn man wil gelijk stoppen ermee, maar ik wil doorzetten, maar wel op een verantwoorde manier. Ik ga nu maar weer alles soppen, wassen en stomen
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Rik »

Die dierenarts heeft één hond gehad waarbij het dus goed mis ging. Maar ziet dagelijks dieren die vanalles mankeren doordat die brokjes krijgen (lees diabetis, allergieën, nierfalers). En die maakt zich dan zorgen om kvv?

De bacteriën in kvv zijn doorgaans onschadelijk voor dieren. Ze zijn wel schadelijk voor de mens, vandaar dat je wel de juiste hygiënische maatregelen moet nemen. Bij mij hebben ze een keer een bacteriële infectie gehad (en dus een eetstaking) maar toen stonden ze nét een week weer op blik. Het kan ook van de eendagakuikens zijn geweest. Als ze muizen vangen kan het ook daarvan zijn.

Dus ja, bacteriën in vers vlees is een bekend risico. De vraag is alleen hoe groot dat risico is t.o.v. het alternatief.

https://www.voerwijzer.com/nieuws/rauw- ... ndse-kvvs/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Zolang je niet weet wat de complicaties zijn geweest en op welke wijze deze hond rauw werd gevoerd valt er niets zinnigs over te zeggen. Er zijn namelijk ook nog altijd mensen die een niet uitgebalanceerd menu geven of volledige botten die ongeschikt zijn om maar wat te noemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door nona_toma »

Ik snap je dilemma. Mijn beide katten zijn in twee jaar tijd erg ziek geweest. Het kwam er aan alle kanten uit, twee weken lang en er ging nauwelijks wat in. Uitgebreid onderzocht, bloed, urine en drie dagen ontlasting, maar we konden niets vinden. Beide keren stonden ze op kvv, de eerste keer op carnibest, de tweede keer op tinlo. Vacht en ontlasting waren normaliter enorm goed en ze aten het erg graag. Toch konden we uiteindelijk niets anders bedenken dan dat de oorzaak het voer moest zijn. Ondanks dat wij met goede hygiene werken, is er misschien onderweg we iets mis gegaan. Ergens te lang ontdooit, weer opnieuw ingevroren misschien. Geen idee. Ik heb heb het daarna niet meer aangedurfd (behalve wekelijks een kippennekje voor het gebit) en ben maar uit gaan zoeken welk natvoer ik het beste kan geven. Ondanks dat het idee van vers me meer aanspreekt, voel ik me daar toch het prettigste bij.

Of het bij jouw kat nu gardia is of niet, ik zou zelf zo licht verteerbaar mogelijk natvoer geven. Ik zou zelf thrive kip geven, hoog in goeie eiwit en laag in koolhydraten. Extra warm water erbij. En als de boel weer goed is, dan kan je altijd kijken of je opnieuw vers wil geven.

Sterkte.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Bedankt Nona, het is heel dubbel hier. Vanmorgen pom voor het lekkere een keer gourmet gegeven en het komt er nu echt als water uit. Bij kvv was het een brei. Dus maar snel weer over gegaan op graanvrij om hem te helpen giardia te verslaan. Ik had een rol barf menu, maar dat bliefen ze niet. Vooralsnog vindt hij alleen de goedkope smuldier lekker. Heb nu maar even naturo gekocht, even snel bij ah, is ook graanvrij en 80 %vlees en nu hopen op verbetering. Bestelling purizon brok is onderweg, heb nu taste of the wild maar ook rc fit 21, en zit ook behoorlijk koolhydraat in. Het is een grote ontdekkingstocht.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door nona_toma »

Het is zeker een grote ontdekkingstocht. Graanvrij betekent inderdaad niet gelijk dat de hele brok beter is, vaak wordt er dan een andere bron toegevoegd die rijk is aan koolhydraten.

Wat wij zelf altijd deden als de katten echt ziek waren is rijst met gekookte kipfilet en vocht. Ja, rijst is een graan. Maar het werkte bij ons als beste als licht verteerbaar voedsel om de darmen weer rustig te krijgen.

Ik ben zelf uberhaupt van mening dat graan niet een dikke no-go is. Een kat schijnt het beste op gevogelte te gaan, maar het meeste gevogelte eet immers ook graan.
Maar goed, tussen zwart en wit zit grijs. Want de katten moeten het uiteindelijk ook nog eten :)

Goed dat je je er zo in verdiept. Heb je ook tabletjes tegen de diaree of helpt dat nu niet? Finidiar geven wij altijd eventjes. En na ontwormen altijd een kleine periode probiotica van phytonics, ook ter ondersteuning vd darmen.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kikimax »

Ik ben ook niet zozeer tegen granen hoor, maar de giardia is dol op kollhydraten, dus die probeer ik te vermijden om zo de 2 katjes die er last van hebben te ondersteunen. Ik heb nu een kuur metro... Nog wat(ben ff de naam kwijt) en geef ze een lepel yoghurt voor de darmflora. Maar het is hardnekkig hoor. Ben elke dag aan het soppen en wassen.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie