Incest/andere problemen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Sinaasappelsap1995
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2019 03:57

Incest/andere problemen

Bericht door Sinaasappelsap1995 »

Goedemorgen allemaal,

Gisteren heb ik een nestje kittens van 2 weken oud bekeken bij een vrouwtje die zelf al 12 katten had. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maat toch ben ik sceptisch.
Ze had de vader kat ook, en dat was een hele doffe, grijze kat, die scheel keek en blauwe ogen had, hij had wel een soort vaag tijgerprintje. (8 jaar oud)
Ik vertelde haar dat ik graag broer en zus wou, ze attendeerde me erop dat ik sowieso 1 moest laten helpen om incest te voorkomen.
Maar omdat ik papa kat dus gezien heb, weet ik niet zo goed wat ik vinden moet. Ik las op internet dat witte katten met blauwe ogen vaak no good zijn omdat ze meestal doof zijn. Hoe herken ik incest, is papa kat misschien incest? Of is dit normaal?

Mvg
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Incest/andere problemen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ook een schele, witte kat die in het wild geboren is en vermoedelijk uit een incestnestje komt. De moeder was wit en waarschijnlijk gedekt door een familielid. Want bijna alle verwilderde katten uit de buurt waren wit en bovendien zaten er veel schele en dove tussen. Hij is scheel met 1 blauw oog maar niet doof. Wel zwakke gezondheid.

Afbeelding
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Incest/andere problemen

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat je de kittens gratis zou krijgen (want inderdaad totaal geen inzicht in incest, ziektes etc.) maar dan nog zou ik terughoudend zijn. Met een beetje pech ben je zo in het eerste jaar het veelvoudige kwijt wat je anders bij een asiel zou zijn.
Sinaasappelsap1995 schreef: 21 feb 2019 04:07 Ik vertelde haar dat ik graag broer en zus wou, ze attendeerde me erop dat ik sowieso 1 moest laten helpen om incest te voorkomen.
Sowieso zou er geen discussie moeten zijn over castratie (van beide). Dit is in het belang van de gezondheid van de kat zelf. Bij een asiel zit dat overigens meestal in de prijs inbegrepen (alsook de 2 entingen en chip).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Incest/andere problemen

Bericht door Dinky »

Een witte kat met blauwe ogen is inderdaad regelmatig doof, los van de vraag of er sprake is van incest of niet.
Incest kan inderdaad leiden tot een zwakkere gezondheid, net als bij mensen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Incest/andere problemen

Bericht door Sifra »

En witte katten hebben vaak een zwakker immuunsysteem.
NatasjavE
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2018 08:35

Re: Incest/andere problemen

Bericht door NatasjavE »

Inteelt, want daar hebben we het eventueel over, kan voor een zwakkere gezondheid zorgen maar hoeft dat beslist niet.
Verreweg de meeste dieren die een product van inteelt zijn zijn gewoon gezond.

Probleem wordt het zodra binnen deze families “slechte” genen circuleren die voor een slechte gezondheid kunnen zorgen. Je hebt bij inteelt inderdaad meer kans op vererving van ook defecte genen. De mogelijke vader stelt je daarbij inderdaad niet erg gerust. Maar deze mogelijke vader kan zijn genen ook buiten zijn eigen familie.

Ik weet op oud de kittens zijn. Maar als de oogjes al groen kleuren wellicht minder kans op doofheid. En bij twijfel of ze gezond zijn of niet gewoon niet doen.

Btw...ik ben niet voor dit soort dierenfokkerij hoor.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Incest/andere problemen

Bericht door Lieselotje »

Ik heb twee witjes, broer en zus met blauwe oogjes.
Zijn gezond en eten goed, zijn superlief en bovenal zeker niet doof.
Plaats reactie