Scheren

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Scheren

Bericht door coone »

Gaan ons Desmo moeten scheren.
Ze zit vol van de klitten.

Enkel is zij de enigste die buiten gaat & is het nog winter......

Op hoeveel tijd hebben ze terug iets of wat vacht?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Scheren

Bericht door Dinky »

Geen ervaring met volledig scheren maar wel met buik scheren voor operatie. Was toen vrij vlot weer beetje donsvachtje maar heeft best een tijdje geduurd voordat de vacht weer normaal was.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Scheren

Bericht door coone »

Dinky schreef:Geen ervaring met volledig scheren maar wel met buik scheren voor operatie. Was toen vrij vlot weer beetje donsvachtje maar heeft best een tijdje geduurd voordat de vacht weer normaal was.
Desmo kunnen we echt niet binnen houden (als we het wel doen begint ze haar behoefte binnen te doen uit protest).
En natuurlijk ons schuld dat we haar te weinig hebben gekamt laatste tijd.

Gisteren wat proberen wegknippen, maar zitten echt heel dicht tegen de huid aan
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Scheren

Bericht door castratenkoor »

Dan zou ik haar eerder naar een trimmer doen en uitleggen dat ze naar buiten gaat. Dan kan de trimmer zorgen dat er genoeg bedekking over blijft. Ik zou niet zelf aan de gang gaan en haar straks een flinke kou laten vatten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Scheren

Bericht door Dinky »

Ik zou het inderdaad ook sowieso bij een trimmer laten doen en aangeven dat ze niet binnen te houden is.
Het is verder lastig in te schatten in hoeverre zij zelf in kan schatten dat ze het te koud krijgt buiten en weer naar binnen komt. Weet niet hoe het in Belgie is maar hier in Nederland wordt het de komende dagen in ieder geval lekker winterweer met zon wat toch een stuk minder koud is dan winterweer zonder zon.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Scheren

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ooit Rambo deels laten scheren en de rest laten uitkammen omdat hij zijn vacht niet meer verzorgde en vol kitten raakte. Kammen of borstelen liet hij niet toe. Ik heb het in de vroege zomer laten doen bij de DA onder lichte narcose. Ze hebben hem ook gewassen en gedroogd omdat hij door de losgekomen schilfertjes er uitzag als een sneeuwbal. (Rambo was een zwarte kat). Het groeide erg langzaam aan ondanks ze toch een klein laagje laten staan hebben. Dus best nog even wachten. Schapen worden ook pas midden mei geschoren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Scheren

Bericht door Sifra »

Mijn Pluis zijn vacht ging vervilten, maar ik kon hem niet kammen. Toen hij een roesje kreeg bij de dierenarts voor een gebitsbehandeling, heb ik Pluis samen met de assistente helemaal kunnen ontklitten met een borstel en een ontviltingsmesje. Nu was Pluis wel een kortharige kat.
Is Desmo een langharige kat? Ik zou zeker nu niet je kat laten scheren. Het duurt best wel een aantal weken voor de vacht weer op lengte is. Met elke dag een kwartiertje peuteren en knippen kom je een heel eind. Klitten kun je ook stukje bij beetje doorsnijden met een knoopsgatenmesje, maar natuurlijk altijd met de punt van de kat af!!!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Scheren

Bericht door coone »

Sifra schreef:Mijn Pluis zijn vacht ging vervilten, maar ik kon hem niet kammen. Toen hij een roesje kreeg bij de dierenarts voor een gebitsbehandeling, heb ik Pluis samen met de assistente helemaal kunnen ontklitten met een borstel en een ontviltingsmesje. Nu was Pluis wel een kortharige kat.
Is Desmo een langharige kat? Ik zou zeker nu niet je kat laten scheren. Het duurt best wel een aantal weken voor de vacht weer op lengte is. Met elke dag een kwartiertje peuteren en knippen kom je een heel eind. Klitten kun je ook stukje bij beetje doorsnijden met een knoopsgatenmesje, maar natuurlijk altijd met de punt van de kat af!!!
Desmo inderdaad langharige (eig meer halflang). Probleem is dat ze nu de klitten rond haar nek begint zelf los te trekken (lekken). En vrees dat dat toch niet echt deugd doet.
Dus vandaag een tondeuse gaan halen & die rond haar nek weg geschoren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Scheren

Bericht door Zotvanpoezen »

Het is nu al 3 weken geleden dat er bij Filou een stukje haar in de hals geschoren is voor bloedprikken, en het is nog niet terug gegroeid. Scheer of knip voorlopig alleen de klitten weg. Goed laten uitkammen onder lichte narcose is inderdaad een betere optie zoals Sifra al aanraadde.
(Desmo is een prachtige kat.)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie