Horen deze schokjes bij epilepsie?

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
stijnb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2019 14:36

Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door stijnb »

Mijn kat heeft sinds drie jaar ongecontroleerde schokjes in zijn lijf
in deze dropbox link vindt u een filmpje ervan

https://www.dropbox.com/s/lcc1b12fqrxci ... s.mov?dl=0

Lijkt dit op epilepsie? Hij is wakker op dit filmpje

Dank en groet,
Stijn
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door Rik »

Het is niet direct epilepsie (zoek maar eens op youtube op kat epilepsie, graphic waarschuwing !!)

Ik denk dat het meer twitches zijn tijdens het slapen.
Of doet hij het ook als hij wakker is?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door Emmajoja »

Dit doen onze ook als ze dromen. Daar lijkt het wel op

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

stijnb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2019 14:36

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door stijnb »

Emmajoja schreef: 11 feb 2019 16:21 Dit doen onze ook als ze dromen. Daar lijkt het wel op

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

hoi, hij slaapt niet als hij dit doet, juist dat verontrust me
stijnb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2019 14:36

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door stijnb »

Rik schreef: 11 feb 2019 12:57 Het is niet direct epilepsie (zoek maar eens op youtube op kat epilepsie, graphic waarschuwing !!)

Ik denk dat het meer twitches zijn tijdens het slapen.
Of doet hij het ook als hij wakker is?
hoi Rik, alleen maar als hij wakker is, het lijken inderdaad kleine spasmen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door Rik »

Het twitchen in de slaap kennen we allemaal. Maar als hij het doet als hij wakker is, is een medisch onderzoekje misschien wel verstandig.

https://www.petmd.com/cat/conditions/ne ... ct_tremors


en

(er zijn nog wat meer filmpjes van dezelfde kat)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
stijnb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2019 14:36

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door stijnb »

hoi, eclampsie blijkt inderdaad een zwangerschapsaandoening te zijn, dat kan het niet zijn, ik ben bij de dierenarts geweest, die stelde een CT scan voor om te kijken of het iets neurologisch is, het lijkt mij beter niet meteen voor een volledige narcose te kiezen om te koersen op een diagnose die óf uitsluit óf de keuze voorstelt tot een hersenoperatie.
er zijn nog zoveel andere mogelijkheden. ik ga hem cholodin geven https://www.dierenapotheek.nl/cholodin-kat.html

maar dan nog, zou ik graag de oorzaak weten en of hij hier last van heeft, kater 9 jaar
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door Rik »

Ja, de eclampsie had ik al uit mijn post verwijderd (en een paar andere filmpjes toegevoegd). Eclampsie zal het inderdaad niet te zijn. Lijkt meer op wat die kat heeft in die filmpjes.

Bij een kater van 9 jaar zou je op een gegeven moment wel een seniorentest mogen doen (eigenlijk vanaf 10 jaar). Vooral bloedonderzoek is dan belangrijk. Om beginnende nierproblemen e.d. uit te sluiten. In dit geval kan er ook gelijk gecontroleerd worden op bepaalde tekorten (en afwijkende waardes).

CT onder narcose zou ik nu ook nog niet direct voor kiezen. En zelfs aan een lichte vorm van epilepsie kunnen ze niet zomaar oplossen met een hersenoperatie. Bloedonderzoek lijkt mij op dit moment het maximale wat je kunt doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Filou heeft toen hij jong was ook af en toe gerild zoals de rode kat op de filmpjes. Gans zijn lichaam rilde mee. (bij jouw kat zijn het alleen de pootjes, neem ik aan) Ik nam hem dan in mijn armen onder een deken en dan ging het over. Het is wel een kat dat in die periode dikwijls ziek was en weinig at. Bij mijn Froufrou heb ik het vroeger ook regelmatig gezien toen ze jonger was. Zij was er in die periode slecht aan toe. Ze had veel pijn door een neurologische aandoening. Bij beide katten gebeurde het vooral 's avonds. Nu ze beiden gezond zijn, heb ik het al lang niet meer gezien.
Dus geef ik de raad er ook mee naar de DA te gaan voor een check up. Het lijkt inderdaad niet op epilepsie, maar het kan iets anders zijn.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kreeg zojuist een artikel toegestuurd over epilepsie bij katten. Hierin stond iets opmerkelijks: een bijzondere variant van epilepsie: FARS, ofwel Feline Audiogeneic Reflex Seizures. Katten met deze aandoening kunnen een epilepsieaanval krijgen door een heel simpel geluidje, b.v. het kraken van aluminiumfolie, een ringtone, of het lostrekken van het deksel van een plastic doosje. In het algemeen gaat het bij FARS om korte aanvallen. Als je merkt at je oudere kat bv steeds met de spieren trekt bij een bepaald geluid, zou het om FARS kunnen gaan.

Al een tijd merk ik bij Gaudí dat hij schrikt en met een schokje reageert op bepaalde, op zich volkomen onschuldige geluiden. Dus het zou goed kunnen dat hij deze vorm van epilepsie heeft. Er is nog weinig onderzoek naar gedaan. Wat ik zal doen is kijken of ik een lijn kan ontdekken inde geluidjes waar hij van schrikt.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dat is dus zoals bij Froufrou. Bepaalde geluiden (tv, geritsel van papier, veel stemmen door elkaar, maar ook temperatuursveranderingen, veranderingen in haar routine, te veel activiteit enz...) resulteerden vroeger in een aanval. Gelukkig is nu alles onder controle dankzij het uitzoeken van die prikkels in combinatie met de juiste medicatie. Ik heb nu geen tijd om hierover uit te wijden, maar ik zal morgen een beetje uitleg met foto's in mijn album plaatsen. ( Ik heb nu een late shift)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Milouzhao
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2021 09:02

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door Milouzhao »

Hoi, dit forum is al erg oud maar ik ben toch nog benieuwd naar je ervaring. Ik vermoed dat mijn kat FARS heeft. Hij heeft al 2x een epileptische aanval gehad na een geluid. We twijfelen nu over het geven van medicatie omdat ik hier veel nare ervaringen over lees. Wat is jouw ervaring?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Horen deze schokjes bij epilepsie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Milouzhao schreef: 18 mar 2021 09:05 Hoi, dit forum is al erg oud maar ik ben toch nog benieuwd naar je ervaring. Ik vermoed dat mijn kat FARS heeft. Hij heeft al 2x een epileptische aanval gehad na een geluid. We twijfelen nu over het geven van medicatie omdat ik hier veel nare ervaringen over lees. Wat is jouw ervaring?
Bedoel je mijn ervaring?

We zijn ondertussen al twee jaar verder. Froufrou is al veel minder gevoelig geworden voor geluiden. Ze neemt nog steeds dezelfde medicatie. Met "een aanval" bedoelde ik in mijn vorige bericht een FHS aanval, geen epilepsie. Dit is een andere vervelende aandoening.
Vroeger begon haar huid op haar rug plots te "rollen" en vertoonde deze ook "schokjes". In het begin wisten we niet wat de oorzaak was, maar na lang observeren wist ik dat dit vooral veroorzaakt werd door bepaalde geluiden. Ze kreeg ook andere symptomen bij bepaalde geluiden die bleven duren (zoals de tv of gewoon gesprekken): zwiepende staart, grommen, blazen, krijsen, wegsprinten alsof ze door iets geprikt was... En dat kon uren duren, zelf als het geluid (of andere prikkel) al weg was.
Papier verfrommelen (of een zak chips) mag ik nog steeds niet doen als ze erbij is. Dan ontploft ze kort maar krachtig. (geen epilepsie, wel FHS symptomen)

Wat ik toen niet wist en nu wel, is dat ze ook epilepsie aanvallen gehad heeft zonder dat ik het gezien had. 1 keer heb ik het echt gezien, en andere keren is een sterk vermoeden. (zie topic: bijten in poten tijdens epilepsie aanval?) Maar deze kwam zomaar plots op, zonder geluiden.

De medicatie neemt ze nu al ongeveer 5 jaar zonder nevenwerkingen. Recent bloedonderzoek heeft het bevestigd.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie