Ontvlooien/ontwormen binnenkatten uit asiel

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
cs2912
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2019 20:20

Ontvlooien/ontwormen binnenkatten uit asiel

Bericht door cs2912 »

Hi! Wij hebben sinds 24/12/18 twee katten uit het asiel (een kater van 8 maanden en een poes van 1,5 jaar oud, zijn gecastreerd en gesteriliseerd). We willen ze ontvlooien en ontwormen maar weten niet precies hoe we dat het beste aan kunnen pakken. De kater is niet bang, de poes wel, die kunnen we niet “op commando” aanraken maar alleen met geluk. Ze zijn samen vrij close en ik ben bang dat ze bij elkaar het vlooienmiddel eraf zullen likken.

Ik lees op internet verschillende dingen, ook over tabletjes en evt Program (?), wat je door de voeding kunt doen. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand misschien andere tips die ons zouden kunnen helpen? Alles is welkom! :grin:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontvlooien/ontwormen binnenkatten uit asiel

Bericht door castratenkoor »

Ontvlooien hoef je in principe alleen te doen als ze echt daadwerkelijk vlooien hebben. Preventief ontvlooien is onzin (tenzij je kat buiten loopt en in contact komt met andere katten - in dat geval is het wel raadzaam elke maand een pipet in de nek te doen). Je kunt af en toe een vlooienkam door de vacht halen om te zien of je vlooien of vlooienpoep tegenkomt. Vooral achteraan de rug bij de staartinplant.

Met Program heb ik ervaring ja - mijn toenmalige dierenarts was er zeer van overtuigd. Mijn ervaring is negatief. Het resultaat was een enorme vlooienplaag in huis.

Mijn ervaring met pipetjes in de nek is goed. Ik doe het alleen nog als er een nieuw kitten bij komt. Voor de zekerheid. Die hoeft maar 1 vlo mee te brengen en het is feest in huize castratenkoor.

Als ik jou was zou ik overleggen met je dierenarts en gaan voor een pipet in de nek voor ontworming - als ze echt vlooien hebben een combi-pipet. Laat je in ieder geval geen Bravecto aansmeren. Dat is een gevaarlijk middel maar helaas zijn er nog steeds dierenartsen die het verkopen (ook de mijne hoorde ik laatst bij het opstellen van iemands nota.). Als je internet erop na zoekt kom je veel sterfgevallen en heftig ziektebeeld tegen - na toediening van Bravecto.

Ook middeltjes uit de supermarkt en b.v. Kruidvat zou ik je afraden. Neem liever een goed middel van de dierenarts.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ontvlooien/ontwormen binnenkatten uit asiel

Bericht door Zotvanpoezen »

Ontvlooien doe ik alleen maar als mijn katten er echt hebben. En dat is sinds ze volwassen zijn maar 1 keer gebeurd. (met een pipet). Ontwormen doe ik om de 3 maand omdat ze buiten gaan en prooien eten. (Milbemax)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie