Kat en kitten gaan niet samen!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
TheSab
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2019 01:15

Kat en kitten gaan niet samen!

Bericht door TheSab »

Ik ben al 10 jaar trotse eigenaar van Mia. Een prachtige Europese korthaar waar iedereen dol op is. Mia is echt mijn vriendinnetje die me altijd vrolijk thuis opwacht en in mijn armen slaapt.
Ik heb altijd al gezegd nooit een tweede kat erbij te nemen. Mede omdat ik dit niet heb gedaan toen Mia een kitten was en ik dacht dat dit op latere leeftijd storend zou zijn (had de dierenarts gesproken en diverse forums doorgelezen). Toen een vriendin me een paar weken geleden vroeg om 10 dagen op haar kitten te passen vond ik dat prima. Ik kreeg het kleintje thuis (genaamd Shadow) en genoot volop van zijn aanwezigheid. Na 10 dagen kwam ze Shadow weer ophalen en bleef ik weer achter met Mia (wat op zich prima was want Mia moest helemaal niks van ‘m hebben). Na een paar dagen belt dezelfde vriendin me op dat ze langdurig naar het buitenland moet en dat ze het kitten nergens “kwijt” kan. Los van het feit dat ik dit onbegrijpelijk vind, heb ik mijn best gedaan om iemand uit mijn netwerk te vinden die het beestje over kon nemen. Helaas zonder succes. De fout die ik heb gemaakt is van haar probleem, mijn probleem te maken en wat heb ik met mijn stomme kop gedaan....je raadt het al; het kitten in huis genomen. Ik was werkelijk waar radeloos omdat ik bang was waar die kleine anders terecht zou komen. Ik kan het gewoon niet bevatten dat iemand een huisdier neemt om die vervolgens weer weg te doen. Nu heb ik het kitten al anderhalve maand en het is écht een hell in huis. Het kitten is ongelofelijk lief; een echte knuffelkont die regelmatig in je armen springt om je gezicht te likken en met je te kroelen. Hij doet netjes zijn behoefte in de bak, eet en drinkt goed en is ontzettend speels. Mia daarentegen is ontzettend gestrest en deelt regelmatig de nodige tikken uit. Ze is constant aan het grommen en blazen. Ik heb alles geprobeerd; ze tijdelijk uit elkaar te houden, samen te laten spelen, valeriaan, Felliway. Het gaat écht niet. Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om Shadow “weg” te doen (krijg al kippenvel bij de gedachte) want dan zou hij voor de 3e keer aan een nieuw thuis moeten wennen. Aan de andere kant beginnen de slapeloze nachten en de stress op te breken. Ik ben zó radeloos...is er nog iets wat ik kan proberen? :-(
Trotse eigenaar van Mia & Shadow.
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kat en kitten gaan niet samen!

Bericht door Hawk »

De eerste vraag die in mij op komt, hoe lang heb je Shadow nu in huis? Wellicht dat met het antwoord op deze vraag de experts goed kunnen beoordelen wat er nog gedaan kan worden.

Ik ben geen expert maar het verschil tussen een poes van 10 jaar en een kitten van jonger dan 1 lijkt mij inderdaad groot, vooral omdat Mia alleen is opgegroeid.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat en kitten gaan niet samen!

Bericht door Rik »

Kun je eens een filmpje maken? Het is erg moeilijk te beoordelen hoe het gedrag van Mia nu echt is. Het uitdelen van tikken is op zich niet erg. Grommen en blazen ook niet. Maar zij moet op een gegeven moment wel het idee hebben dat ze de overhand heeft een dan moet dat minder worden. Ze mag niet gestresst blijven. Ook kan het zijn dat Mia al te 'solo' geworden is. Ik neem aan dat Mia wel gecastreerd is (in de volksmond gesteriliseerd). Hoe oud is Shadow? Is die ook al gecastreerd? Als er hormonen in het spel zijn, zal dat de introductie alleen maar hinderen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TheSab
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2019 01:15

Re: Kat en kitten gaan niet samen!

Bericht door TheSab »

Beste Hawk,
Bedankt voor je reactie.

Shadow is nu ongeveer anderhalve maand bij mij. Er zijn dagen dat het “rustiger” is maar ook dagen dat het niet uit te houden is.

Het verschil tussen de twee is ook erg groot en never had ik een kitten in huis genomen ware het niet dat het vorige baasje zo snel van hem af wilde. Hij was in die tijd ook erg mager want eten en drinken ging moeilijk en hij ging niet op de bak. Het gaat nu heel goed; hij is inmiddels bij de dierenarts geweest, eten en drinken gaat goed, hij gaat netjes op de bak en is heel speels en knuffelig. Het enige nadeel is dat het dus niet zo botert met Mia....
Trotse eigenaar van Mia & Shadow.
TheSab
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2019 01:15

Re: Kat en kitten gaan niet samen!

Bericht door TheSab »

Beste Rik, jij ook bedankt voor je reactie!
Ik zal eens proberen een filmpje te maken wanneer ik de mogelijkheid heb. Het is zo dat Shadow absoluut niet in haar buurt mag komen. Mia begint dan tikken uit te delen, te blazen en te gillen. Vervolgens zoekt ze een rustiger plekje op. Meestal blijft het daarbij. Zoals ik al zei, soms hebben we een “rustige” dag maar de laatste paar dagen is het echt niet te doen want ze vliegen elkaar constant in de haren. Ik vind het zo zielig voor allebei...
Trotse eigenaar van Mia & Shadow.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat en kitten gaan niet samen!

Bericht door nellebel »

tja ik denk echt dat je mia geen plezier hebt gedan door zo'n jonge spruit in huis te nemen, maar dat wist je zelf ook al. ze is nou eenmaal alleen opgegroeid. ze is ook al 10 en zit nu met een baby opgescheept. je zou kunnen overwegen voor het kitten er een vriendje bij te nemen zodat die wel zijn drukte kwijt kan en kan spelen met een vriendje. want ik vrees dat dit straks toch zijn behoefte gaat worden als hij gaat puberen, en daar zit mia echt niet op te wachten. anderzijds blijft het feit dat Mia een invasie heeft in haar zo rustige leventje. ik zou toch voor het kitten een andere plek zoeken. hij is nog jong en flexibel en past het beste bij mensen waar hij een speelkameraadje krijgt. dit is voor beiden niet fijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie