Kat mag mij niet maar partner wel

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
kattenvraag1149
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2019 13:03

Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door kattenvraag1149 »

Goedemiddag Kattenkenners,
Sinds voorjaar 2018 hebben wij een broer en zus, kater en poes in huis gehaald, ze waren toen 8 of 9 weken oud. Mijn vriend en ik hebben vroeger allebei al een kat gehad en zijn beide grote dierenvrienden en het leek ons erg gezellig 2 beestjes in huis. In het najaar zijn beiden ook gecastreerd en gesteriliseerd.
Na een paar maanden merkten we dat de katten een grote voorkeur hebben voor mijn vriend. Ze gingen vooral bij hem liggen. Dit werd steeds erger en het mannetje komt nu al zon 6 maanden niet bij mij zitten. Als ik hem oppak wil hij direct uit mijn armen springen en weg bij mij. ook op schoot schiet hij er meteen vandoor. Het vrouwtje kon ik nog wel oppakken of bij me nemen maar ook zij bleef nooit meer dan 1 minuut zitten. Bij mijn vriend zitten ze de hele avond op schoot en vechten om wie er bij hem mag zitten.

Nu wordt het steeds erger zelfs zo dat als ik het vrouwtje aai als ze bij mijn vriend ligt ze zelf bij hem weg springt.
Ik vind er niks meer aan en begin een flinke hekel aan ze te krijgen op deze manier.
Ik heb altijd veel met ze gespeeld, ik ben degene die ze elke dag het natvoer geeft. en 1 a 2x per dag brokken. Ook krijgen ze snoepjes en ander lekkers van me. Mijn vriend en ik doen samen de verzorging, even vaak de kattenbak verschonen. (alleen nu even niet omdat ik zwanger ben)
Het enige verschil is dat als de nageltjes moeten worden geknipt hij de kat vast houd en ik knip. Kan dit ermee te maken hebben?

Het leek me erg gezellig 2 beestjes in huis maar ik heb op dit moment alleen de lasten en 0 van de lusten. Ze blijven steevast 2 meter uit mijn buurt en ben het erg beu. Ik zal ze nooit zomaar weg doen want het blijven dieren en daar blijf ik altijd goed voor maar hoop wel dat iemand tips heeft voor ons om dit op te lossen.
Mijn vriend vind dit ook niet leuk omdat hij wel helemaal dol is op de katten en alles probeert om ze naar mij toe te lokken of samen te aaien etc en niks werkt. Hij vindt het ook niet leuk dat ik nu echt een hekel aan ze krijg.
Wie heeft er tips voor ons?
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door Claudia69 »

Een kat moet je bij jou laten komen, uit eigen beweging, of door 'm te lokken met een speeltje of zijn naam te roepen en af te wachten. Katten oppakken en op je schoot droppen heeft naar mijn ervaring altijd een averechts effect.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door Sifra »

Erg vervelend dat ze je afwijzen, zonder dat je weet waarom. Ik denk niet dat het iets met nageltjes knippen te maken heeft. Er zijn mensen die behalve nagels knippen en vlooiendruppels toedienen ook dagelijks medicijnen moeten toedienen of dwangvoeding geven. Dat vinden katten niet leuk, maar ze vergeven het hun baas snel.

Kan het te maken hebben met geuren? Gebruik je bijvoorbeeld sterk ruikende parfums? Of ruikt je vriend volgens de katten gewoon lekkerder naar zweet? Ik bedenk maar wat, want ik weet het ook niet.

Hoe reageren de katten trouwens als je vriend er niet is? (Stuur hem een weekend weg met zijn maten. ;-) )

Het enige idee dat ik je kan geven is te proberen het los te laten en de katten een tijdje te negeren. (Moeilijk, weet ik.) Mijn eigen ervaring is dat je er dan zelf meer ontspannen mee om kunt gaan en het probleem zich soms vanzelf oplost.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door nellebel »

Ik denk ik dat ze nu je frustratie merken. Dus des te meer jij wilt de te meer afstand zijn nemen. Probeer het te laten rusten. En inderdaad mogelijk de geur. Hier hebben ze een hekel aan parfum. Gebruik ik alleen als ik uit ga maar dan komt geen kat in de buurt. Terwijl handcrème is Gijs dol op. Misschien even tijdelijk afspreken dat hij het eten en de snoepjes regelt om weer een band op te bouwen. En tijd om te spelen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door Zotvanpoezen »

Het kan soms ook aan de stem liggen. Mijn katten waren vroeger dol op mijn zoon, maar sinds zijn stem veranderd is, mijden ze hem als de pest. (Behalve de meest gestresste kat, maar die heeft een beetje een "afwijkend" gedrag, haha). Het kan dus zijn dat jouw stem een beetje te luid of te hoog klinkt in hun oortjes. Probeer eens wat zachter te praten. Verder ben ik het eens met de anderen: de katten niet opzoeken maar wachten tot ze spontaan bij jou komen. Bij iemand die een hekel aan hen begint te krijgen en bovendien er altijd achteraan zit, zullen ze nooit komen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door castratenkoor »

Om mee te denken ga ik nu een aantal misschien onaardig overkomende vragen stellen.

- verhef je je stem wel eens als ze iets doen wat van jou niet mag?

- straf je ze wel eens?

- rook je? (ik ga ervan uit van niet omdat je zwanger bent)

Zoals mijn voorgangers ben ook ik van mening dat het aan de geur zou kunnen liggen. Katten vinden zweet en zweetvoeten heerlijk. Maar parfum smerig. En rooklucht houden ze niet van.

Kan ook zijn dat je per ongeluk er een keer één pijn hebt gedaan. Tussen de deur of onder de wieltjes van bureaustoel. de ene kat geeft een krijs van pijn en schrik en de andere schrikt daar weer van. En beide kunnen denken, oei uit haar buurt blijven, anders volgt er iets onaangenaams.

Kattenliefde kun je niet afdwingen. Het is zonde dat je je nu negatief naar ze toe voelt, want dat ervaren zij ook. Katten voelen gevoelens over het algemeen erg goed aan. Probeer ze zelf te laten komen, pak ze niet als ze dat niet willen.

Ik doe hier de verzorging helemaal, dus ook elke ochtend medicatie toedienen. Ze vinden me dan 5 minuten niet lief. Maar de rest van de dag zijn ze allemaal dol op me - en ik op alle 8 ieder op zijn/haar eigen manier. Kattentaal en signalen aflezen kun je leren.

Wat de ene kat prettig vindt, vindt de ander helemaal niks. Het is de kunst je daar in te schikken. Dan hou je de beste band met het dier. Probeer zacht en hoog met ze te praten, je zult zien dat ze je dan meer gaan vertrouwen. Want dat is in dit proces verloren gegaan vrees ik - wederzijds vertrouwen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kattenvraag1149
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2019 13:03

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door kattenvraag1149 »

Thanks voor alle tips! Fijn dat jullie willen helpen!
Ik probeer bij mezelf na te gaan wat ik herken.
Hierbij antwoorden op een aantal vragen:
Ik rook niet, nooit gedaan, mijn partner ook niet,
Wij gebruiken heel weinig parfum en als ik het op doe dan is het 's morgens voor ik ga werken en dan is het als ik die dag rond 18:00 uur thuis kom eigenlijk al vervlogen.
Mijn stem is volgens mij eerder aan de zachte kant dan aan de harde dus zal het vast ook niet zijn.
Als ik thuis ben en niet iets specifieks aan het doen ben zit ik vooral op de bank op de plek waar ze ook bij mijn vriend komen zitten als hij daar zit dus ren niet achter de katten aan ofzo ;) maar dan zie ik ze heel de avond niet.
Ook als mijn vriend een avond gaat sporten zijn ze heel de avond druk met rennen door de kamer en alles doen wat niet mag. Overal aan krabben. In de planten klimmen etc. Dit probeer ik dan te negeren behalve wel uit de plant halen.
Voor het krabben plak ik bijvoorbeeld glad plastic op de meubels voor een aantal weken en dan gaan ze braaf weer terug naar de krabpalen en krabkartonnen (ja we hebben er meerdere en op goede plekken in de doorloop etc).
Maar dan komen ze nog de hele avond niet bij me.

Die negativiteit denk ik niet dat ze dat weten want dat begin ik eigenlijk sinds deze week pas te voelen en dit is nu al zo'n 6 a 7 maanden gaande. Dus geloof niet dat ze dit echt doorhebben. Ik vond het wel jammer en sprak dit naar m'n vriend uit maar dacht dat het een fase was en dat ze later wel weer zouden komen, dus ik wachtte rustig af.
Helaas niet het geval. Nu voel ik me helaas wel negatiever worden jegens hun. Omdat ik er nul komma nul plezier, liefde of fijne momenten voor terug krijg. Het hebben van de katten is voor mij helaas nu alleen maar heel tijdrovend om de verzorging, eten etc te doen en kost veel geld (we geven ze goede voeding van de dierenwebshop) zonder dat ik er iets leuks voor terug krijg alleen maar last van en geen lusten.
Maar goed ik ben en blijf wel een dierenvriend en weet dat ik ze daarom niet in een asiel stop of zo. Ze mogen blijven en ik blijf goed voor ze. Als je kiest voor een dier dan kies je voor ze voor hun hele leven. Dat vind ik ook.
Maar het voelt daarom echt dat ik nu de komende jaren op de blaren moet zitten van mijn keuze om 2 katjes in huis te halen. Gelukkig heeft mijn vriend er nog wel plezier van dan doe ik het maar voor hem.

Wat ik wel herken uit jullie tips zou kunnen zijn het schrikken want het is 2 keer gebeurd dat mijn vriend en ik samen bijna op een van de katjes stonden als mijn vriend me een knuffel gaf en we weg stapten. De katjes hebben hier heel erg de neiging als je loopt mee te lopen en zo'n 10cm voor of tussen je voeten te lopen of gaan zitten. Ik let hier dus heel goed op maar zo'n 2 keer ging het bijna mis dat ik net op tijd voelde dat er iets onder zat, dus niet m'n hele gewicht erop. Bij mijn vriend is dit echter wel vaker gebeurd omdat hij vaak kookt en in de keuken dan bijna op ze stapt omdat ze naast zijn voet gaan lopen of tussen zijn voeten lopen als hij naar de gootsteen loopt met een pan of zo. Dus of dit het is?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door nellebel »

misschien met je zwangerschap te maken? dat ze dat merken. probeer mee te denken. ik weet dat mijn katten toen ik ze net had heel veel moeite hadden met mij als ik migraine had. gingen ze echt op afstand zitten. kwamen ze niet in de buurt terwijl gijs echt de knuffelkont is. nu ze eraan gewend zijn en weten wat het is, komen ze juist dan heel erg troosten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door castratenkoor »

kattenvraag1149 schreef: 31 jan 2019 09:46
Als ik thuis ben en niet iets specifieks aan het doen ben zit ik vooral op de bank op de plek waar ze ook bij mijn vriend komen zitten als hij daar zit dus ren niet achter de katten aan ofzo ;) maar dan zie ik ze heel de avond niet.
Ook als mijn vriend een avond gaat sporten zijn ze heel de avond druk met rennen door de kamer en alles doen wat niet mag. Overal aan krabben. In de planten klimmen etc. Dit probeer ik dan te negeren behalve wel uit de plant halen.
Voor het krabben plak ik bijvoorbeeld glad plastic op de meubels voor een aantal weken en dan gaan ze braaf weer terug naar de krabpalen en krabkartonnen (ja we hebben er meerdere en op goede plekken in de doorloop etc).
Maar dan komen ze nog de hele avond niet bij me.
Hier proef ik toch helaas nogal wat irritatie. Je kunt katten niet afleren kat te zijn. En dat is wel wat ze doen als ze zo hyper het huis door-stieren = kat zijn.

Het is jammer dat je daar niet van geniet en je er zelfs aan stoort. Je kunt een huis wel catproof maken maar een kat niet house-proof.

Is het misschien mogelijk wat aanpassingen te doen in huis? Wat planten weg zetten in een ruimte waar ze niet komen. Een klautertrajext langs een muur dmv met vloerbekleding bedekte planken op diverse hoogtes.

Nogmaals - is niet als kritiek bedoeld - ik probeer het fijner in huis te maken voor alle bewoners, mens en kat. Als de katten in hun dolle uurtjes rond vliegen zonder jou te irriteren zou al veel winst zijn. Als je je katten alleen lief vindt als ze slapen dan zou dan een verloren iets zijn. Dollende katten zijn ook erg leuk kan ik je vertellen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door Rik »

Als je in het verleden geen kat gehad zou hebben, zou ik gezegd hebben dat het ook je 'aura' kon zijn. Ik heb in het verleden een vriend gehad waarbij katten op de een of andere manier heel agressief (voor gebrek aan ander woord) reageerde. Gelijk vanaf het eerste moment, zonder dat hij nog omgekeken had naar de katten. En dat had hij bij alle katten. Heel typisch. Maar omdat jij wel eerder een kat gehad hebt, neem ik aan dat dat het niet is.

Inderdaad moet je katten gewoon naar je toe laten komen. Snoepjes in je zak kunnen daarbij helpen. Laat ze maar weten dat jij altijd iets lekkers en leuks hebt. Slapen ze ook bij jullie op de slaapkamer?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kattenvraag1149
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2019 13:03

Re: Kat mag mij niet maar partner wel

Bericht door kattenvraag1149 »

Ze mogen zeker kat zijn, ik vind het ravotten ook verder niet erg.
Onze kat vroeger maakte ook wel eens wat stuk of dingen vies of deed stoute dingen maar ach het blijft een beestje en als hij daarna langs je been loopt of een kopje geeft of op je schoot op naast je in de bank gaat slapen of kroelen dat vergeet en vergeef je dat toch meteen?
Helaas nu dus alleen de rotte dingen en niks van de leuke dingen voor mij :(
Kattenproof is een goede tip al hebben we daar juist heel erg ons best voor gedaan. We hebben meerdere krabpalen en krabkartons en een grote sisalmat waar ze aan krabben. Veel speelgoedjes als balletjes en muizen en hengeltjes waar mee gespeeld wordt. We hebben zelf een 2,3 meter hoge toren voor ze gebouwd van hout met allemaal plateaus en verstopplekjes met speelgoed eraan. Dit is het hoogste plekje van de kamer en dus erg favoriet. En we hebben een opspring plek gemaakt dat ze via het dressoir kunnen overlopen naar de kast dus een soort van klim en klauter parcours ;)
Ze maken er veel gebruik van dus geloof dat ze dat wel leuk vinden.
Ze slapen niet bij ons op de slaapkamer. Ze slapen snachts vaak in de achterkamer en overdag als we weg zijn hebben ze de gang met trappenhuis met de overloop en badkamer en de volledige zolder om zich uit te leven. Op zolder ook veel speelgoed en verstopplekjes die ze leuk vinden.
En we hebben 3 kattenbakken in huis 2 achter en 1 voor bij de gang. (die worden dagelijks schoongemaakt door het zaagsel tussen de houtsnippers te verwijderen.
Mijn aura lijkt me sterk want mijn vroegere kat was dol op me en de katten van mijn zus zaten gisteren nog heel de avond bij me. Waarom heb ik niet zo'n lieve katjes (ok die zijn ook niet perfect want dat zijn van die bange die meteen naar boven schieten als de bel gaat of er bezoek komt enzo) Die van ons zijn voor niks of niemand bang. Echte allemans vriendjes zelfs bij bezoek.... ja behalve dan voor mij :(
Plaats reactie