Verhoogde nierwaarden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Hallo allemaal,
ik heb hier al een tijdje op het forum zitten lezen en wil mijn verhaal ook graag delen.

Op 12-1 merkte ik dat maantje raar gedrag vertoonde, hij had wel al een paar nachten heel hard geschreeuwd,wat ik ook raar vond, maar ik had op het internet gezocht en kwam op dementie hij is 15 jaar. Wel dronk hij veel en ook grote plassen.
Maar die zaterdag was hij onrustig, liep naar de hond zn waterbak rook eraan, deed zn pootje erin( iets wat hij nooit deed) maar dronk er niet van en zo ging het ook bij zijn eigen drinkbakjes.
Ook had ik op de vrijdagavond ervoor geroken dat hij erg uit zijn bekkie stonk, ook nog nooit geroken.
Dus op naar de DA. Die heeft hem onderzocht, lichamelijk niets te vinden. Toen ik zei dat hij zo uit zn bekkie stonk zei ze dat het van zn nieren kon komen dus bloed afgenomen.
Smiddags teruggebeld dat de waarden verhoogd waren en dat ik het beste nierdieet kon gaan geven, dus direct gehaald. Als ik het goed onthouden heb dan was ureum: 235 wat 155 mocht zijn en creatine: 15 wat 12 mocht zijn?
Zondagochtend stond hij voor zijn eten en hij wou wel eten maar durfde niet, hij had pijn zag ik. Weer de DA gebeld en die vroeg (andere da-arts) of maantje zaterdag ook een injectie had gehad en medicijnen had meegekregen ik zei nee, weer naar de kliniek en die heeft hem ook weer onderzocht en in zijn bekkie gekeken en zag fikse ontstekingen, heeft een injectie gekregen en medicijnen mee naar huis. Pijnstiller metacam en antibiotica clindaseptin. Maantje is 8 kilo en ik moest de metacam geven voor 4 kilo. Donderdag is zijn gebit schoongemaakt onder narcose, niets getrokken wat ze in eerste instantie wel hadden verwacht maar zn wortels lagen allemaal nog mooi bedekt zeiden ze.
Ik moest de antibiotica kuur afmaken (7 dagen) en semintra geven samen met nierdieet.
Nu lees ik hier dingen waar ik van schrik! Metacam heel slecht voor zn nieren en semintra niet geven als er geen eiwit in zn urine zit. Urine hebben ze niet onderzocht, maar ze schrijven het wel voor.
Ik heb het 1 keer geprobeerd te geven maar hij laat zn eten staan, hij moet ook wel veel hebben want het gaat per kilo, ik had ook zoiets laat hem eerst maar even bijkomen van alles, ik wou wachten tot zn antibioticakuur opwas (gisteren) en de metacam heb ik 2 dagen gegeven na de gebitsreiniging en 2 dagen voor de gebitreiniging.
Hij eet goed ( niet over op het dieetvoer, vindt hij niet lekker) drinkt goed, slaapt veel maar het is altijd al een rustige kater geweest en ook de jongste niet meer natuurlijk. Heeft een beetje dunne ontlasting maar dat komt misschien van de antibiotica.
Moet ik toch de semintra gaan geven wat denken jullie?

Sorry voor het lange verhaal!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je nierfalertje.
Pyro schreef: 22 jan 2019 14:39 Als ik het goed onthouden heb dan was ureum: 235 wat 155 mocht zijn en creatine: 15 wat 12 mocht zijn?
Ten eerste even de tip: ALTIJD uitslagen en facturen op papier (of per E-mail) vragen. Zo bouw je zelf een archief op en kun je ook zelf terugkijken wat er gedaan was en wat de waarden precies waren. Helemaal niet vreemd om dit even aan de assistent (of balie-medewerker) te vragen. Je hebt immer betaald voor de onderzoeken. En ook facturen zijn (achteraf) handig om te zien of er injecties e.d. gegeven zijn.
... of maantje zaterdag ook een injectie had gehad en medicijnen had meegekregen ik zei nee, weer naar de kliniek en die heeft hem ook weer onderzocht en in zijn bekkie gekeken
Voel ik hem aankomen..... (?)
... en zag fikse ontstekingen, heeft een injectie gekregen en medicijnen mee naar huis. Pijnstiller metacam en antibiotica clindaseptin.
Ja hoor. Fouteboel !! Metacam niet geven aan nierfalertjes. Het staat nota-bene in de bijsluiter. Ze zullen als dierenarts toch wel een andere pijn-, ontsteking- en koortsremmers kunnen vinden?
Donderdag is zijn gebit schoongemaakt onder narcose, niets getrokken wat ze in eerste instantie wel hadden verwacht maar zn wortels lagen allemaal nog mooi bedekt zeiden ze.
Yikes... 15 jaar, nierfalen, metacam en dan ook nog eens onder narcose? Weet je wat voor narcose (en pijnstilling) ze toegepast hebben. Ik vind het nogal wat voor een oudje. Weet je ook of hij gespoeld is tijdens de narcose? Sowieso was dat handig geweest bij een verhoogde crea.

Yep... ook weer Semintra zonder eerst urine-onderzoek. Ik zie dat je het achteraf ook gevonden hebt.

Inderdaad... eerst even tot rust komen. (voor Maantje en jezelf... adem-in adem-uit :) )

Fikse ontstekingen, ja... daar hebben ze dus maar gewoon metacam en clindaseptin tegenaan gegooid... Wat is wijsheid. Als hij goed eet zou ik de metacam achterwege laten (of afbouwen in 1 dag). Gelukkig kreeg hij al niet de volle dosis. De anti-biotica is een kuur en zal je waarschijnlijk af moeten maken. De Semintra zou ik niet geven maar ik zou volgende week (als hij wat tot rust gekomen is) proberen thuis urine op te vangen (juslepel methode kun je zoeken met de zoekfunctie rechtsboven) en dat even inleveren om te controleren op eiwit-verlies. Ik weet dat ze het heel makkelijk voorschrijven, zeker bij oudere dieren waarbij de nieren het gaan begeven, maar meten is weten en Semintra is alleen voor het tegengaan van dat eiwitverlies (wat dus geen zin heeft als hij dat niet heeft).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Afgaande op de waardes voor ureum en creatinine is er sprake van licht nierfalen, maar dat kan ik niet goed rijmen met stinken uit de bek en flinke ontstekingen - want dan zou ik toch een fors hogere waarde voor ureum verwachten. Het is zowiezo handig om alle uitslagen digitaal op te vragen bij de DA, voor in je eigen archief (en om hier te posten....).

Tja, en daar gaan we weer: Metacam geven aan een kat met nierproblemen - ik heb weer een flashback, want met Dalí is het precies zo gegaan. Mijn advies: direct stoppen met Metacam. Als er een pijnstiller/ontstekingsremmer nodig is, dan is Onsior beter, en voor alleen pijnstilling is Buprecare het aangewezen middel (injectie werkt 2 dagen).

Overstappen op dieetvoer is inderdaad vaak wel een hele toer, je zal verschillende merken moeten uitproberen. Je zou het ook kunnen mengen met z'n favoriete voer. Is het trouwens natvoer, of geef je brokken? En heb je een drink-fontijntje?

Semintra is alleen geïndiceerd voor katten met chronisch nierfalen en eiwitverlies via de urine. In dit geval is het nog te vroeg om te spreken van chronisch nierfalen, en ik begrijp dat de urine niet is onderzocht. Je hoort het al: ik heb grote vraagtekens bij het voorschrijven van Semintra. Klaarblijkelijk wordt gedacht dat het een soort preventief middel is, maar dat is niet zo. En 'baat het niet, dan schaadt het ook niet' gaat echt niet op, het is geen snoepje!

Ik zou wel proberen de urine op te vangen (met de befaamde jus-lepel truuk), en dat te laten bekijken bij de DA (in ieder geval soortelijk gewicht, eiwit-creatinine ratio, zuurgraad), en wellicht op kweek zetten.

Groeten,
Erik

Edit: Ik zie dat Rik me net voor was :grin: En ook precies hetzelfde zegt....
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Bedankt Rik voor je reactie!
Ik heb na alles hier een beetje gelezen te hebben meer vertrouwen in jullie advies als dat van de DA.

Maantje heeft voor de gebitsreiniging een echo gehad van zijn buik. Ik ben een leek hoe een nier er bij een poes uit hoort te zien, maar hij had het over 4 openingen ofzo en die waren goed zichtbaar. Hij heeft alle organen bekeken en alles zag er goed uit.

Ik heb de kassabon wel maar zal de uitslagen van het bloedonderzoek nog eens vragen.

De injectie was amoxybactin 100/ml en .2 (ik denk 0.2?) metacam/ml

Dan staat er ook:
I.v infuus aanleggen
Intraveneuze canule
Infuussysteem steriel
NaCl 0,9% 1000ml
Korte narcose/inle

Metacam ben ik al mee gestopt, moest het nog enkele dagen geven na de gebitsreiniging maar na het lezen van de verhalen hier dacht ik na 2 dagen ik kijk of het eten lukt en dat lukte en de antibiotica kuur was gisteren voor het laatst.
Ik moet wel zeggen dat zijn bekkie er een stuk rustiger uitziet en ook niet meer stinkt.
Lig soms op de knieën voor hem en als hij dan gaapt kijk ik gauw even want hij wil niet dat je zijn bekkie opendoet, heeft hij nooit gewild.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Goed dat de metacam klaar is.

Aan het infuus kan ik niet direct zien hoe de narcose gedaan is. Er zijn normaal drie soorten, geloof ik. Injectienarcose (vaak Domitor+Ketamine), Gasanesthesie en TIVA (= Totale Intra Veneuze Anesthesie, hierbij wordt het anesthesiemiddel (Propofol) via een infuuspomp ingebracht). Maar goed, dat is ook achter de rug en hij heeft het goed doorstaan. En met het feit dat ze een echo van tevoren gedaan hebben neem ik aan dat het allemaal wel zorgvuldig gelopen is.

Fijn dat de organen er verder goed uitzagen (geen schrompelniertje dus). Even bijkomen van de schrik en binnenkort een plasje inleveren.

Wat betreft nierdieet. Je zult waarschijnlijk over een tijdje (3 of 6 maanden?) nogmaals een bloedonderzoek kunnen doen om te bevestigen dat het om chronisch nierfalen gaat. Dat verwacht ik hier wel met 15 jaar. Nierdieet zou dan toch wel aan te raden zijn. Of nierbesparend dieet. Als hij het echt niet eet dan zou je ipakitine (poeder) over zijn 'slechte' eten kunnen geven. Wat krijgt hij nu? (brokken, natvoer, merken?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Weet je wat ik denk? Dat Maantje niet wilde eten vanwege pijn in het gebit, en dat die ontsteking in het bekje (mede?) heeft gezorgd voor (licht) verhoogde nierwaardes - die ik overigens ook wel zou verwachten voor een kat van 15 jaar.....

Mijn 17-jarige Bengaal Gaudí heeft hogere nierwaardes dan jouw Maantje, en daar staar ik me echt niet blind op. Hij krijgt hoogwaardig voer (met goede eiwitten), met een schepje Ipakitine eroverheen, af en toe wat nierdieet er tussendoor, wekelijks Reactiv tonicum (met soms een beetje Mirtazipine), en er staan 2 drinkfontijntjes. Hij heeft al langer wat waterige urine met eiwitverlies, maar van Semintra ging hij slecht eten, dus dat geef ik niet meer. Ik heb inmiddels geleerd dat voor een (ouder) nierpatientje goed blijven eten belangrijker is dan te proberen met hangen en wurgen er dieetvoer in te krijgen....

Bovendien: als je als kat al zo oud geworden ben, mag je dan alsjeblieft het lekkerste en beste eten krijgen dat er is?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Jij ook bedankt Erik voor je reactie!
Eigenlijk ben ik blij dat ik op dit forum ben terechtgekomen na het opzoeken van de medicijnen voor maantje.

Ik heb jouw verhalen over Dali gelezen Erik, wat een prachtige poes en wat een mooi eerbetoon aan Dali daarbij kon ik het niet droog houden... en nu de zorgen om Gaudi, las dat hij weer stabiel is gelukkig!

Ik geef natvoer, gourmet mousse s’morgens en Felix savonds, dat heeft Maantje zijn hele leven al gehad. Er staan altijd brokjes mocht hij tussentijds zin aan iets krijgen.
Ik heb geen drinkfontijntje maar er staan altijd kommetjes met water en ook krijgt hij zn leven lang al een drupje koffiemelk aangelengd met veel water. Daar drinkt hij goed van.
Ik heb nu de dieetbrokjes er staan en daar heeft hij iets van gegeten en snachts zet ik nu de RC renal tonijn neer en die eet hij helemaal op, maar weet niet of ik er dan weer goed aan doe om smorgens en savonds zn gewone voer te geven want dan helpt het dieetvoer ook niet, dilemma want ik heb hier ook gelezen volgens mij dat ze van alleen dieetvoer afvallen...

Het is een dierenkliniek waar ik naar toe ga en de DA van zondag zei dat de verhoogde waarden ook konden komen van zn bekkie, maar dat zijn bekkie ook kon komen van zn nierfalen?

Ik ga bellen voor de uitslagen van zijn bloed!

Groet Jolanda
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Fijn te horen dat je de verhalen om/van Dalí hebt gelezen.... Laatst heb ik dat hele topic ook nog eens zitten lezen - wat is er toch veel gebeurd, en die verhalen zijn dan voor mij ook een soort dagboek met mooie (en soms ook emotionele) herinneringen.

Als er werkelijk sprake is van nierfalen, dan zou het mooi zijn als het nierdieet met smaak en in voldoende mate wordt gegeten. Vanwege verminderd eiwit-gehalte in nierdieet bestaat inderdaad het gevaar dat de kat z'n eigen spierweefsel gaat 'opeten' om aan de eiwitbehoefte te voldoen, vooral als het nierdieet mondjesmaat wordt gegeten. Dalí vond RC Renal tonijn ook lekker, maar meer dan 1, ½ zakje ging er niet in per dag. Dus gaf ik hem 15 gram biologische kip of konijn erbij, om ervoor te zorgen dat hij voldoende eiwitten binnenkreeg. Ik ben van mening dat het belangrijker is om de nieren te sparen met voer met hoogwaardige eiwitten (en dus weinig afvalproducten die de nieren moeten afvoeren), dan sec het gehalte eiwitten in het voer te verminderen. Bovendien is het letterlijk van levensbelang dat de nierfaler in goede lichamelijke conditie blijft....

Nu blinken Gourmet en Felix niet bepaald uit in een hoog vleesgehalte met hoogwaardige eiwitten..... Er is niets op tegen om het te mengen met b.v. RC Renal. Je zou wel kunnen overwegen om er een schepje Ipa overheen te doen. Maar ik zou over een paar weken nog eens bloed laten prikken, kijken het staat met de nierwaardes. Tot die tijd zou ik het rustig aan doen, niet allerlei overhaaste en dingen gaan doen die het patroon van Maantje verstoren. Stress kan je ook missen als kiespijn...

Ja, er is een wederzijdse relatie tussen problemen in het bekkie/het gebit en nierfalen, dus het kan elkaar ook versterken. Hoeft niet, maar het kan. Dus zowiezo prima dat Maantje haar gebit goed is nagekeken!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Pyro schreef: 22 jan 2019 16:53 Ik geef natvoer, gourmet mousse s’morgens en Felix savonds, dat heeft Maantje zijn hele leven al gehad. Er staan altijd brokjes mocht hij tussentijds zin aan iets krijgen.
Ja, van Felix weet ik alles af :) Bowy (die op 18 jarige leeftijd een tia kreeg en daarna de nierfaaldiagnose, i.c.m. torenhoge bloeddruk) at ook altijd Felix gelei. Toen ze dus op nierdieet moest was dat ook vreselijk moeilijk. Ze was gewoon verslaafd aan die gelei. Het is in ieder geval fijn dat Maantje wel natvoer eet. Want dan krijgt ie in ieder geval voldoende vocht binnen en dat ie voor nierfalertjes heeeeel belangrijk.
Ik heb nu de dieetbrokjes er staan en daar heeft hij iets van gegeten en snachts zet ik nu de RC renal tonijn neer en die eet hij helemaal op, maar weet niet of ik er dan weer goed aan doe om smorgens en savonds zn gewone voer te geven want dan helpt het dieetvoer ook niet, dilemma want ik heb hier ook gelezen volgens mij dat ze van alleen dieetvoer afvallen...
Bowy begon pas na haar 2e jaar in de nierfaaldiagnose af te vallen. Toen was ze dus de 19 gepasseerd. Ik heb nooit geweten of dat nu het nierdieet was (waar ze uiteindelijk wel naar over kon, met lange tanden :) ) of de leeftijd.

Mocht je het 'gewone slechte' voer geven dan zou ik daar zeker een schepje ipakitine doorheen doen. Ipakitine bindt fosfaat in het voer. Tevens absorbeert het in beperktere mate ook de ureum-achtige stoffen in het lichaam. Zeker een voordeel bij nierpatiënten. Misschien hebben ze het ook standaard bij de dierenarts liggen.
Het is een dierenkliniek waar ik naar toe ga en de DA van zondag zei dat de verhoogde waarden ook konden komen van zn bekkie, maar dat zijn bekkie ook kon komen van zn nierfalen?
Of het een door het ander komt of andersom zul je eigenlijk nooit weten (heb ik bij Bowy met de torenhoge bloeddruk en het nierfalen ook nooit geweten, want dat is zo'n zelfde wisselwerking). Maar waarschijnlijk volgt dan ook over 3 tot 6 maanden nog een bloedonderzoek zodat je zeker weet dat het chronisch is en niet een andere reden heeft.
Laatst gewijzigd door Rik op 22 jan 2019 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Dat idee heb ik ook een beetje Erik, dat zijn bekkie hem meer plaagde dan zn nierfalen.
En ben het helemaal met je eens dat hij dat hij op zijn oude dag nog mag genieten van wat hij lekker vindt! Vindt het ook zo zielig dat als ik hem het dieetvoer voorzet dat hij er dan bij wegloopt, zo van wat geef je me nou?! Maar daar integen eet hij het snachts wel...
Misschien is het idee van Rik dat wel goed van ipaktine over zijn eten, want ik heb wel het beste met hem voor en wil hem graag nog een paar jaartjes bij me houden.

Heb net gebeld voor de uitslagen:
Ureum: 13,9
Creatine: 235
Eiwit: 64
Glucose: 7.0 ( was hoog maar kon door stress komen)
GPT/ALT: 53
Alkalisch fosfaat: -50

Misschien zegt jullie dit iets...
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Oh en nog gevraagd wat voor narcose hij heeft gehad, dat kon ze niet zien maar er stond aangepaste narcose voor poes met nierfalen...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Ja, ik had al zo'n gevoel dat het niet een standaard narcose was. Dus dat is alleen maar goed.

De 235 is niet uitzonderlijk hoog. Zoals Erik al aangaf, fase 1 (licht nierfalen). Je mag verwachten, met goede verzorging, dat ie het, met voorbehoud natuurlijk, nog wel 2 (hopelijk 3 en natuurlijk meer) jaartjes vol kan houden. Op naar de 20 :) Wel kun je te maken gaan krijgen met af en toe wat moeilijker eten. Dan is die ureum naar boven gekropen. En met te weinig eten komt ie in een vicieuze cirkel terecht. Mocht er een echte heuse eetstaking komen dan kun je hem met ander type eten (ander merk, ander smaakje) vaak wel weer aan het eten krijgen (wij nierfaal verzorgers weten daar alles van). Lukt dat ook niet dan kun je nog een een 1/8ste mirtazapine (maximaal 1x per 2 dagen, maar eenmaal zou al voldoende moeten zijn). Maar dat weet de dierenarts ook wel.



(zie net de tikfout in je topic-titel :lol:)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Super bedankt Rik en Erik van jullie antwoorden!

Ik ben een stukje rustiger nu en geef de semintra nog niet, ik probeer volgende week urine op te vangen en kijk dan weer.
Maantje is altijd al groot en fors geweest en dat is een nadeel voor hem met de semintra.

Hij is bij mij geboren, zijn moeder heette Pyro samen waren ze pyromaantje. Mijn ex was bij de brandweer en zo kwamen we op de naam 😃

Ik ga zeker kijken naar goed voer voor hem en probeer hem helemaal naar het dieetvoer te krijgen. Had door het lezen op dit forum al dingen opgeschreven.
Bowy heeft ook een hele mooie leeftijd mogen bereiken Rik ondanks zijn ziektes! Ik zal jouw verhaal ook eens opzoeken en lezen!
We weten dat we eens afscheid moeten nemen van ons zoooo geliefde diertjes, onze kameraadjes door dik en dun maar hier op het forum vindt niemand het raar dat we er alles voor over hebben om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen, dat is zo fijn!!

Ja mijn topic titel klopt niet hè haha, weet niet hoe ik het aan kan passen 😊 ook weet ik niet hoe ik zo’n leuke foto erbij kan krijgen.
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Ik had woensdag een blikje naturecare diet renal support van prins gekocht, Maantje begon er wel van te eten maar even later zat hij te kokhalzen. Ik twijfelde of het van het eten kwam of dat hij beroerd was. Heb even gewacht en toen zijn ‘foute eten’ er naast gezet en dat at hij op, dus ik denk dat hij het eten van prins niet lekker vond. Het is ook vrij grof van structuur en geen saus, dat is hij niet gewend.

Ik heb toen bij medpets een proefpakket nierdieet kat besteld, volgende dag al binnen wat een goede service!
En volgens mij heb ik eten gevonden wat hij lekker vindt.
De hill’s kidney care zalm en beef werden met smaak opgegeten, ook de trovet renal&oxalate kip viel in de smaak.
Heb vandaag, ook omdat het weekend eraan komt, en ik nog niet alles uit het proefpakket getest heb de hill’s zalm en beef besteld dan heb ik voorraad.

Is dit eten sowieso beter voor een 15 jarige poes of moet er altijd na een aantal maanden opnieuw bloed geprikt worden voor de waarden? Ik hoef namelijk van de DA niet op controle te komen maar jullie adviseren me van wel.
Maantje voelt zich steeds weer wat lekkerder, hij heeft boven een rustig plekje waar ook drinken staat maar komt ook gezellig weer bij ons in de kamer liggen wat hij een paar dagen niet heeft gedaan.
Ook maakt hij smorgens even zijn ommetje door de tuin, 5 minuutjes en dan weer gauw naar binnen. Het is ook koud ;-)
Hij ziet er nog niet zo mooi weer uit, kale hals van het bloedprikken( DA moest 2x scheren en prikken, ze zat de eerste keer prikken mis, er kwam geen bloed :-( ) kale buik van de echo en kaal plekje op de poot van het infuus, maar hij wordt vast weer mijn mooie kerel met haar :grin:
Hij eet en drinkt goed en schreeuwt snacht niet meer, ook zijn zijn plasjes niet meer zo groot van formaat, alleen zijn ontlasting is nog wat aan de dunne kant, komt misschien wel van verandering van het eten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Ja, je hoeft natuurlijk niet perse op controle maar dan moet je hem wel behandelen als nierpatiënt. Waarschijnlijk denkt de DA gewoon aan chronisch nierfalen en dan is nierdieet en eventueel semintra (afhankelijk van het eiwitverlies) het enige dat je een beetje kan doen. Bij Bowy was de eerste keer bloed afnemen geen probleem (omdat ze zich toen ook ziek voelde). De tweede keer was echter een klinkklare RAMP. Ze hebben met drie man (met die lange handschoenen) haar vast moeten houden. Daarna heb ik ook gezegd dat ik voor haar nooit meer bloed af zou nemen (maar het was al duidelijk dat ze nierfalen had en ze was toen bijna 19 jaar).

Dus ik kan me ook wel voorstellen dat je niet op een nieuw bloedonderzoek zit te wachten en dat je nu gewoon accepteert dat ie een nierfalertje is. Nierdieet is dan inderdaad het beste maar ik zou ook gewoon een potje ipakitine halen (als je dat nog niet mee had laten komen met de bestelling bij medpets). Dan kun je in geval van nood ook altijd nog het gewone voer geven.

Volgende week nog de urine laten controleren (gelukkig kun je dat zelf opvangen) en dan weet je ook of je semintra moet gaan geven. (Kost ook een aardige duit per maand :))

Een nierfaler zal op een gegeven moment altijd wel weer een eetstaking krijgen. Dat kan aan een combinatie van het eten liggen met de hogere urea waarde. Met een ander merkje, smaakje of gewoon zijn slecht eten met schepje ipa erdoorheen krijg je hem dan weer aan het eten waardoor die urea waarde weer wat kan zakken. Verzorgers van nierfalers hebben vaak de hele kast vol staan met smaakjes die ze niet meer lustte maar na de volgende eetstaking weer gewoon voor kunnen schotelen ;)

Mijn oude lijstje die ik ooit gemaakt heb: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Fijn dat Maantje zich alweer een stuk beter voelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie