Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kellyterhaar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2019 17:12

Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door kellyterhaar »

Hoi allemaal,

Ik heb het forum al een paar dagen doorgezocht maar nog niet echt een zelfde situatie gevonden als waar ik me in bevind. Vandaar dat ik een nieuw topic open.. mocht dit niet de bedoeling zijn, hoor ik het vanzelf..

Ik zit met m’n handen in m’n haar en zal de situatie voorleggen (wordt een lang verhaal ben ik bang :shock: )

Ik heb twee poezen, Pip van 2,5 en Cherry van 1,5 jaar. Cherry is de dochter van Pip. Pip heeft dus 1,5 jaar geleden een nestje gehad (bewust) en daarvan heb ik Cherry gehouden. Pip is daarna gesteriliseerd.

Pip en Cher zijn altijd elkaars schaduw geweest, deden alles samen, sliepen samen, waste elkaar, waar de één was was de ander en nooit uit elkaar geweest.

Vorige week woensdag 2 januari heb ik Cher laten steriliseren ivm krolsheid. Hiervoor heb ik haar een aantal maanden aan de poezenpil gehad omdat ik lichtelijk geïrriteerd werd van het gegil s’nachts en ik nog niet de financiële middelen had om een sterilisatie te betalen. Na 3 maanden heb ik haar van de pil afgehaald en daarna is de krolsheid eigenlijk minimaal terug gekomen. Cher was voor haar sterilisatie denk ik al een half jaar ‘pilvrij’.

Goed, ik Cher naar de DA gebracht en later op de dag opgehaald. Zij had een shirtje aan omdat ik bang was dat zij of Pip het kapot zou likken. Bij thuiskomst Cher uit haar reismandje laten lopen (eh, wankelen ;-) ) en vanaf toen is het mis. Pip begon gelijk te blazen en te grommen en heeft zich terug getrokken in de badkamer.
Ik heb de hele avond verder met Cher op de bank gezeten want zij was zeker nog niet haarzelf. Wankelde veel, moest 2 keer spugen en heeft 1 keer haar urine laten lopen.

Ik heb s’avonds toch haar shirtje uit gedaan omdat ik dacht dat Pip daar op reageerde. Dat was dus niet het geval.
Pip heeft zich de hele avond niet laten zien en als ze elkaar zagen was het grommen en blazen. Cher mee naar bed genomen en s’nachts kwam Pip wel kijken en was het weer grommen blazen.
De dag er na heb ik Pip niet in de woonkamer gezien (bang?) en hetzelfde: als ze elkaar zagen, aangezien Cher haar wel opzocht, was het grommen blazen en zelfs aanvliegen.
Ik ben er continue bij geweest en als het zo ver was hun proberen uit elkaar te halen.
Advies gevraagd aan de DA en die zei dat ik de dag er na toch op controle moest met Cher, dus Pip mee moest nemen. Omdat het waarschijnlijk de geur was.

Vrijdagochtend hebben ze elkaar flink aangevlogen en heb ik ze apart gezet. Ik durfte het niet meer aan hun samen in een ruimte te laten.
S’middags naar de DA, en hij kwam met een opmerkelijk advies. Hij heeft ze samen in een hokje gezet voor 2 uur, ze hadden dan een gezamenlijke vijand en zouden dan hopelijk verbroederen.
Ze hebben een aantal keer lelijk gedaan tegen elkaar (vertelde de DA). Toen ik ze mee naar huis nam was het advies om eerst Cher los te laten en na 15 min Pip. Dit gedaan en het was gelijk weer blazen en grommen.... :cry:

S’avonds ging ik naar een musical en heeft mijn moeder ze in de gaten gehouden. Pip trok zich merendeels terug in de slaapkamer en als ze elkaar zagen opnieuw grommen blazen.
S’nachts heb ik ze apart gedaan omdat ik dan niet op ze kon letten en ik bang was dat ze elkaar echt de hersens insloegen. Ook Cher was nog maar net geholpen natuurlijk.

Zaterdag de hele dag bemiddeld tussen die twee maar het werd niet beter. Ze hebben elkaar een aantal keer aangevlogen en telkens kwam ik er tussen. Ook bij bijna aanvallen en grommen blazen heb ik ze gecorrigeerd. Maar ik trok het niet meer, was kapot van de spanning en kon eigenlijk geen kant op in huis. Durfte ze niet alleen te laten.
S’avonds was het nog steeds blazen en grommen en heb ik besloten ze apart te houden.

Zondag middag kwamen mijn ouders op visite en mijn vader zei dat ik ze gewoon samen moest laten in de woonkamer anders wennen ze nooit.. dit gedaan, en dit ging al snel mis. Dikke ruzie en vlogen elkaar aan en belandde onder de bank. Mijn vader heeft ze uit elkaar getrokken (gebeten in z’n hand door Cher) en de verdere dag heb ik weer bemiddeld tussen die twee. Constant opgelet, gecorrigeerd als ze weer gingen blazen en grommen en ze zijn elkaar nog wel een paar keer (bijna) aangevlogen ondanks mijn oplettendheid.
S’nachts weer apart, dit keer de andere mee genomen naar bed.

Gisteren, maandag, weer de gehele dag bemiddeld en ik raakte zelf helemaal op. Ik trok het niet meer, zoveel (in)spanning..

Een aantal adviezen hier en daar gevraagd, verschillende reacties: juist bij elkaar en t gaat over / apart houden anders komt het niet meer goed ivm het vele vechten.....

Gisteravond was ik het helemaal zat en heb ik contact gehad met een gedragstherapeut (goh die mensen zijn ook prijzig zeg :shock: ). Zij adviseerde om ze nu echt 48 uur apart te zetten en daarna te herintroduceren. De rust moet bij hunzelf terug komen voordat ze elkaar accepteren. Klinkt logisch...

Ik heb ze apart gezet. Cher in woonkamer en Pip in de slaapkamer.

Hoe nu verder? Het herintroduceren staat ook overal verschillend vermeld.. Vind het zo lastig.. Ben eigenlijk bang dat de relatie voorgoed verstoord is en ik 1 van de 2 moet herplaatsen :-(

Iemand die deze situatie ook heeft mee gemaakt en hoe is dat goed gekomen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door Sifra »

Allereerst: ik snap dat je er helemaal doorheen zit, wat een stress.
Een verstoorde relatie tussen 2 katten kan inderdaad optreden door een oorzaak van buitenaf, zoals een vreemde geur.
Ik denk dat de gedragstherapeut gelijk heeft en dat je ze inderdaad een aantal dagen apart moet houden. Als het nodig is ook langer dan 48 uur. Na deze periode zou je ze nog gescheiden kunnen houden d.m.v. een zelfgemaakte deur met kippengaas (met een paar goedkope scharniertjes en een paar haakjes+ oogjes onder(!) en boven), eventueel aan de onderkant nog een stukje plexiglas ervoor. Ze kunnen elkaar dan zien en ruiken, maar niet benaderen. De stress kun je ondertussen wat verlichten met een Feliwaystekker in het stopcontact en wat valeriaanspeeltjes. Ze allebei in hun eigen ruimte verwennen met lekker eten terwijl ze elkaar kunnen zien kan helpen om ze weer een positieve associatie met elkaar te geven. Je kunt daarna ook iets met de geur van Cherry in Pips ruimte leggen. Later kun je de beide katten eens een paar keer van ruimte laten wisselen, zodat ze nog meer aan elkaars geur kunnen wennen. Eigenlijk moet je net zo doen als je bij de introductie van een nieuwe kat zou doen. Heel belangrijk is dat je er zoveel tijd voor neemt als de katten nodig hebben, vooral Pip.
Ik wens je heel veel succes met de herintroductie!
kellyterhaar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2019 17:12

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door kellyterhaar »

Ik hou jullie op de hoogte, mochten jullie dat niet willen hoor ik het graag! Ik heb vanaf maandagavond apart gezet.
Goed, dat is dus 48 uur geleden. Bij agressie/spanning, deur weer dicht en morgen opnieuw proberen.
Als ik er niet ben dan moet de deur dicht. Als de kier goed gaat, dan de deur op een kier houden als ik er ben. Eerst moet dit goed gaan voor ik verder ga, vertelde de gedragstherapeut.

Ik had de deur eerst op het kleinste kiertje, dus dat ze elkaar alleen konden ruiken eigenlijk. Toen gingen ze beide snuffelen en waren ze best nieuwsgierig (mn moeder bij Cher en ik bij Pip zodat we beide het gedrag konden zien). Ze gingen toen ook met hun pootjes naar elkaar, ze raakte elkaar een soort van aan door de kier met hun pootje. Pip ging erbij op dr zij liggen en dr voeten uitgestrekt. Na 5 minuten ofzo dacht ik ik probeer het grotere kiertje, dus dat er een pootje tussen kon en ze elkaar min of meer zagen. Ze hebben elkaar vaak genoeg gezien en hebben aan beide kanten een snoepje gelegd. Was Pip niet erg van gecharmeerd en at ‘m liever wat verder weg haha. Uiteindelijk kwam Cher goed dichtbij de deur en toen kwam Pip ook, ze snuffelde en zaten bijna neus tegen neus voor hoever ik t kon zien. Cher miauwde even kort, een soort piepen. En toen ging een van de twee even grommen (volgensmij was het Cher maar weet niet zeker). Toen de deur dicht gedaan. Morgenavond weer proberen. Ga beide dekentjes even omwisselen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door Zotvanpoezen »

Een herintroductie kan heel lang duren. Als je ziet dat ze het met de deur op een kiertje goed doen, laat je vooral niet verleiden om de deur wat meer open te doen en een stapje verder te gaan. Hou het in het begin zo kort mogelijk, ook al gaat alles goed. Want als je wacht tot er eentje gromt of blaast , ben je eigenlijk terug naar af. De langzaamste introducties zijn de beste. Ook al duurt het soms meer dan een maand. Neem je tijd. Dan komt alles wel goed.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Lastige situatie - ik denk dat je hier genoeg tijd voor moet nemen. En dan denk ik in maanden. Sifra haar tip is een hele goede, hordeur of gaasdeur. En dat langere tijd volhouden. Met een deur op een kier en dan een uur later de deur open ga je echt te snel. Door de dierenarts-stank zijn je katten nu 2 vreemden voor elkaar.

Zelf heb ik 2 jaar geleden twee volwassen katten moeten introduceren in een groep van 7. Pas na anderhalf jaar kon ik spreken van geslaagde koppeling.

In zulke situaties zijn tijd, geduld en liefde gewoon heel belangrijk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kellyterhaar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2019 17:12

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door kellyterhaar »

Ik heb de deur niet helemaal open gehad. Ik heb de kier iets vergroot zodat ze elkaar een klein stukje zagen.
De deur open ga ik zeker nog niet doen want dan ben ik weer terug bij af.
Een hordeur is helaas niet mogelijk bij mij, plus de gedragstherapeut heeft gezegd telkens met kiertjes te werken en bij enige spanning (grommen blazen) deur dicht en dag er na weer proberen. Als je een hordeur hebt zien ze elkaar telkens en blijft de spanning.

Zo is het mij verteld...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door Rik »

En natuurlijk snoepjes geven aan beide kanten van de deur.

Als het mogelijk is kun je ze ook eten geven. Allebei een meter (of 2) van de deur af. En elke dag een stukje dichterbij. Het geeft weer de associatie van iets lekkers met wat spanning van een 'vreemde' kat aan de andere kant van de deur.

Ik hoop dat er snel weer die 'klik van herkenning' in de hersenen komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kellyterhaar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2019 17:12

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door kellyterhaar »

Even een update:

Ik heb ongeveer een week lang de deur elke keer als ik thuis was op een kier gezet. Op een gegeven moment ging dit best oké en heb ik traphekjes aangeschaft op advies van de gedragstherapeut. Zodat ze elkaar wel goed kunnen zien en ruiken maar niet aanvallen. Een heel gedoe, maar, het is gelukt. Ook dit heb ik 4 dagen volgehouden, en er werd niet meer gegromd of geblazen. Er werd gesnuffeld, pootjes naar elkaar (lijkt op slaan maar dan zacht zeg maar), afgelopen woensdag en gistermiddag zochten ze eigenlijk niet echt toenadering meer naar het hekje toe. Er leek ook speels gedrag te komen. Toen op advies van de therapeut mocht ik het hekje open zetten en in de gaten houden wat er zou gebeuren en ingrijpen als het mis zou gaan. Erg spannend.

Hebben de deur open gedaan van het hekje en Cher kwam de slaapkamer in waar Pip op bed lag. Wel een beetje van ho, wie is daar. Nou op bed aan elkaar gesnuffeld. Pip in de hoek van de kamer daarna toch beetje kijken op afstand. Cher ging op haar kattenbak. Pip op het hoofdbord van het bed, dus hoog, zodat ze alles in de gaten kon houden. Dus toen ging Cher water drinken (uit Pip haar bakje) en Pip leek alsof ze op dr af wilde gaan, springend, maar ging toch rustig er een halve meter van af zitten. Toen kwam Cher dichtbij Pip en Cher wilde van heel dichtbij snuffelen en Pip liet het opzich toe maar ging wel met dr kop naar achter. Toen ging Cher op de krabpaal van Pip zitten en Pip ging aan de onderkant krabben. Ze hebben toen, het leek gespeeld, alsof Pip haar staart wilde pakken en Cher speelde terug met dr poten. Toen ging Pip naar de woonkamer en kwam Cher erachter aan. Hebben ze elkaar weer gesnuffeld, en toen op een gegeven moment kwamen ze weer dichterbij en deed Pip een soort uithalen en met een klein grom mauwtje, dus heb toen het hekje weer dicht gedaan


Alleen dat einde weet ik niet zo goed of dat nou agressie was... dus heb nu t hekje wel dicht gedaan maar weet niet of dat de bedoeling was.

Vanavond met mama weer f Oke, hebben de deur open gedaan van het hekje en Cher kwam de slaapkamer in waar Pip op bed lag. Wel een beetje van ho, wie is daar. Nou op bed aan elkaar gesnuffeld. Pip in de hoek van de kamer daarna toch beetje kijken op afstand. Cher ging op haar kattenbak Pip op het hoofdbord van de bank, dus hoog, zodat ze alles in de gaten kon houden. Dus toen ging Cher water drinken en Pip leek alsof ze ja op dr af wilde gaan maar ging toch rustig er een halve meter van af zitten. Toen kwam Cher dichtbij Pip en Cher wilde van heel dichtbij snuffelen en Pip liet het opzich toe maar ging wel met dr kop naar achter. Toen ging Cher op de krabpaal zitten en Pip ging aan de onderkant krabben. Toen ging Pip naar de woonkamer en kwam Cher erachter aan. Hebben ze elkaar weer gesnuffeld, en toen op een gegeven moment kwamen ze weer dichterbij en deed Pip een soort uithalen en met een klein grom mauwtje, dus heb nu ff t hekje weer dicht gedaan
Alleen weet ik niet zo goed of dat nou agressie was...
Al met al denk ik 15 minuten bij elkaar geweest.
Zometeen weer proberen....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door Rik »

Je moet ten eerste dit gedrag absoluut niet als agressie zien. Het is onzekerheid. In feite komen 99% van de (binnen-)gevechten ook door onzekerheid. Of je moet die gevechten buiten meetellen (zie je wel eens op youtube). Dat is wel agressie om territorium.

Hier heb je dus te maken met onzekerheid. Wie is dat andere mormel? Want ondanks dat ze elkaar wel gekend hebben, is er een switch in de hersenen omgegaan die dat nu teniet doet.

Wat je nu doet lijkt mij prima. Bij elkaar tot je merkt dat de spanning wat teveel oploopt. Vaak kun je de spanning die je voelt opbouwen ook wat afbreken door met ze te spelen. Daarna weer een time-out en de volgende keer weer proberen. Dat zal steeds beter gaan. Tot er een moment komt dat ze het echt zelf uit moeten maken (en het niet tot een aanval komt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kellyterhaar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2019 17:12

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door kellyterhaar »

Precies!
Ik blijf hoop houden. Steeds elke dag even proberen en denk dat het dan ook steeds iets langer goed gaat.
Enige waar ik aan twijfel is wanneer kunnen ze echt echt weer samen? Ook als ik weg ben..
Ben er zo ontzettend druk mee en heb het er ook zeker wel voor over hoor! Maar al vanaf 2 januari... ben aardig op kan ik vertellen haha.

Ik ken het gedrag van katten niet zo goed, dus vind het lastig te bepalen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door Rik »

Ja, dat moment waarop je ze het zelf uit kunt laten maken is heel moeilijk te bepalen. Bij deze leeftijden wil je niet dat ze elkaar na wat spanning weer compleet in de haren vliegen want dan ben je weer terug bij af. Maar er zal een moment moeten komen waarbij zij zelf onderling wel goed met die spanning om moeten kunnen gaan zonder elkaar in de haren te vliegen. Maar dat is dus moeilijk te herkennen.

Je kunt ze op een gegeven moment wat langer bij elkaar laten en als je die spanning dus op voelt lopen, voor wat afleiding zorgen. Als je op een gegeven moment merkt dat de spanning ook zelf weer af kan nemen zit je volgens mij op het goede pad. En die tijd bij elkaar moet steeds langer kunnen.

Ik kan me voorstellen dat je er een beetje doorheen zit maar je bent goed op weg. En bij het introduceren van twee wildvreemde volwassen katten zou het zelfs langer geduurd hebben. Daar moet je dit soms maanden volhouden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kellyterhaar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2019 17:12

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door kellyterhaar »

Net t hekje open gezet, pip kwam de woonkamer in. Zag Cher niet, ging ook gelijk onder de bank. Kwam er weer onderuit en op een gegeven moment zagen ze elkaar. Nou Pip liep soms ff weg en Cher kwam er zachtjes achter aan, en toen even gesnuffeld en eigenlijk daarna gelijk haalde Pip uit met weer zo’n gekke miauw. Toen gingen ze op de krabpaal, Cher in het huisje en Pip op het huisje. Toch nog proberen af te leiden met snoepjes. Maar Pip ging grommen en slaan naar Cher dus toen was het weer klaar.
Weer apart gezet dmv het hekje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door Rik »

Na is af en toe meppen naar elkaar ook niet zo'n ramp. Maar je moet dat samen met de opgebouwde energie 'voelen'. Meppen naar elkaar is eigenlijk gewoon grenzen aangeven. En als ze dat van elkaar goed kunnen 'lezen' zullen ze zelf de afstand houden of terugtrekken. Als je daarbij voelt dat dat dus niet gebeurd, is het inderdaad teveel voor ze en kun je afleiden, en time-out inbouwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kellyterhaar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2019 17:12

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door kellyterhaar »

Ik heb het idee dat Cher het allemaal niet zo snapt en het ook niet in ziet. Die vindt het allemaal wel prima en vindt het juist leuk dat haar moeder er is, lijkt het.
Maar Pip is telkens degene die gromt of mept of noem het maar.
Vind het gewoon griezelig om het dan nog langer aan te kijken...want als ze elkaar dan wel aanvliegen.....
Heb het idee dat ik nu alweer een stapje terug ben ivm het grommen vanuit Pip. Dat was al een aantal dagen weg namelijk.
kellyterhaar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2019 17:12

Re: Moeder en dochter ruzie na sterilisatie

Bericht door kellyterhaar »

Ik moet even m’n geluk delen, durf het niet te hard te roepen 🤭. Sinds 2 januari had ik twee vechtende katten thuis, moeder en dochter waarvan dochter 2 januari geholpen is. Sindsdien grommen blazen vechten.

In iedergeval, deur op een kier voor bijna een week, nu al een week dmv traphekjes dat ze elkaar kunnen zien en ruiken. Sinds afgelopen vrijdag elkaar elke dag even bij elkaar gelaten en als er spanning kwam (wat er ook kwam, grommen en uithalen) gelijk uit elkaar.
Vandaag opnieuw de ontmoeting. Veel speelgedrag, soms wat wild maar ik ben zelf nogal schrikkerig geworden sinds ik gezien heb hoe hard ze elkaar in de haren vlogen van agressie.

Nu, zijn de al sinds 17:30 samen. Ze spelen als beesten, rennen achter elkaar aan en spelen met elkaar.
Ze hebben zelfs aan elkaar (ja, ja) kont geroken en moeder heeft dochter even kort gelikt in dr nek.

Ze liggen nu allebei, apart, te slapen. Ik hoop zo dat mijn 20 dagen inspanning, stress, slapeloze nachten en verdriet nu eindelijk z’n vruchten afwerpt... 😬

Ik moest het even met jullie delen! En ik denk dat ik ze vannacht met slapen ook gewoon samen laat, dus niet het traphekje weeer dicht. Wat denken jullie?
Plaats reactie