Kan rompertje bij kaallikken buik?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Pieternel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2019 17:13

Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door Pieternel »

Witje (5.5 jr) is haar buikje kaal gaan likken na aanschaf nieuwe bank en vloerkleed. Prik DA hielp niet. Dermanolon spray ook niet. Ze is nu van mijn dochter naar mij verhuisd.Ze krijgt nu ook Royal Canin Calm brokjes sinds een paar weken. Ze is wel op haar hoede en schrikt snel, maar ze ook speels en wordt graag aangehaald.Even kap geprobeerd, dat was een kort rampscenario. Heeft iemand ervaring met kattenrompertje? Dan zou ik dat heel graag vernemen. Ik heb het al klaarliggen, maar een dierenartsassistente zei, dat "likbuikjes" enorm gaan jeuken en dat de plek aan de buitenlucht moet genezen. Ik krijg niet de indruk, dat ze jeuk heeft. Dus graag ervaringen uit de praktijk, waarvoor alvast veel dank.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door Dinky »

Tja, continu zo'n ruwe tong lijkt mij schadelijker voor de huid.
Weet niet of de buik open is of alleen kaal? Zeker bij alleen kaal kan een romper je ondersteunen bij het herstel van de huid. Bovendien sluit je de huid niet af door er een laagje stof over te doen.

Overigens heeft mijn poes een hekel aan romper, dan denkt ze dat ze niet meer kan bewegen.
Mocht romper niet werken dan heeft kalpet wellicht geschikte oplossing
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Pieternel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2019 17:13

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door Pieternel »

Dank voor de reactie! Ik kende het likprobleem niet, maar heb er nu veel over gelezen. Witje is slim en likt vooral als ik niet kijk en dus ook s'nachts. Rompertje kan dus wel en ga ik proberen. Maar wat is "kalpet"? Alweer alvast veel dank.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door Rik »

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door nellebel »

ik gebruikte voor nellie een babyrompertje. stukken goedkoper. een drukkertje tussen de pootjes vastmaken en de rest naar binnen klappen, zo kan ze toch gewoon poepen en plassen. alleen even kijken welke maat. ik kocht ze bij de zeeman. lengte kat meten, dat is ongeveer maat romper. nellie likte ook haar buik kaal.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Pieternel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2019 17:13

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door Pieternel »

Dankjewel! Morgen naar de Zeeman. Ik heb Witje het rompertje (€15,95 bij Medpets) een uur geleden aangetrokken. Alles zat volgens voorschrift. Snoepje gegeven. Ze scharrelde rustig door de kamer. Ik draaide me om, hoorde wat geschuifel in een hoek. En daar stond de dame naast het rompertje. Zoiets lees je natuurlijk niet in de reclame. De Kalpet lijkt me "prettiger" dan de kap van de DA. Daar werd ze echt gestoord van. Is er iemand, die ervaring heeft met de Kalpet "dingen"? Ik houd me aanbevolen. Iedereen bedankt voor het meedenken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik heb ervaring met Kalpet. Bertine Kal is erg aardig, meelevend en denkt heel goed met je mee om de meest optimale kraag te maken. Ik heb destijds voor Oscar een kraag laten maken: de eerste zat niet goed, en toen heeft ze voor niks een andere gemaakt, die wel goed bleef zitten.

Afbeelding

Waar zit de kale plek: echt op de buik, dus richting staart?
Pieternel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2019 17:13

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door Pieternel »

Mooie foto!! Ja, de likplek is het grootst op de lage buikkant( waar ze een beetje een hangbuik heeft). Met een lange kale streep naar boven. Ik neem contact op met mevrouw Kal en ga op zoek naar rompertjes bij de Zeeman. Ik weet nu, dankzij jullie veel meer over dit probleem. We hadden tot heden probleemloze katten gelukkig.
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door 11joep09willem »

Is een rompertje niet alleen symptoombestrijding en dus een noodoplossing?
Want uiteindelijk moet er een oorzaak zijn voor het likken en lijkt het me verstandig om dit uit te zoeken. Ik ken die brokjes niet, maar na een paar weken zou je dan toch al verbetering moeten zien lijkt me. En om de kat nu de rest van haar leven een rompertje aan te doen........ :-(

Misschien een kattenfluisteraar raadplegen wanneer de dierenarts het niet meer weet?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door nellebel »

Nellie likte uit stress. Soms is het rompertje even nodig om de huid te laten genezen. Ondertussen moet inderdaad ook de oorzaak worden aangepakt. Bij Nellie hebben we uiteindelijk geaccepteerd dat ze met periodes een kale buik had. Ze had veel traumatische dingen mee gemaakt in het verleden dus snel stress.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Pieternel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2019 17:13

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door Pieternel »

Het is zeker niet de bedoeling Witje aangekleed haar poezenleven te laten leiden. Haar huid moet nu genezen, het haar aangroeien. En hopelijk doorbreken we dan ook het dwangmatige likken. We laten ons leiden door een kattengedragsdeskundige. Die zegt, dat we goed bezig zijn.
Pieternel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2019 17:13

Re: Kan rompertje bij kaallikken buik?

Bericht door Pieternel »

Een uitkomst,, de Kalpetkraag!! De Yodakraag was te groot en te beangstigend voor Witje. Mevrouw Kal adviseerde toen de Bonsaikraag voor de Britse Korthaar
Deze kraag past perfect. Poes vindt het nog steeds niet leuk, maar kan er mee omgaan. Ook normaal eten en drinken en op de bak. Dank voor de tip. Dierenartsen zouden bekend moeten worden gemaakt met deze kraag.
Plaats reactie