Sinds krolsheid klikt het niet meer

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Trolley »

Hoi,

Ik zie wat soortgelijke topics, maar voor de zekerheid maak ik er toch maar een aan. Herkennen jullie deze situatie of hebben jullie advies?

Afgelopen oktober hebben we een dame van 1.5 jaar uit het asiel gehaald. Lief beestje dat heel speels is en gesteriliseerd zou zijn volgens de vorige eigenaren. Per toeval kwam er in november een kitten (vrouwtje) op ons pad. Omdat onze dame veel behoefte aan aandacht en spelen had, heb ik geprobeerd ze te koppelen. Eind december was dat gelukt. Ze waren de hele dag samen en speelden leuk. Dame vond het heel fijn om de kleine te wassen.

1 januari was grote dame ineens krols en was het gedaan met de band tussen de katten. Grote dame was agressief naar de kleine; flink blazen en slaan. Als we ze samen hadden gehouden was het ongetwijfeld in vechten ontaard.

We hebben ze gescheiden en na de krolsheid is onze dame gelijk gesteriliseerd. Maar ook na de sterilisatie gaat het niet. De kitten wil eigenlijk gewoon spelen, want dat deden ze altijd maar de grote dame toont of geen interesse in haar, of blaast en slaat. Niet zo agressief als toen ze krols was, maar het gaat eigenlijk gewoon niet. Alsof onze dame volledig vergeten is dat ze de kitten ooit mocht.

Heeft iemand eerder iets soortgelijks meegemaakt? En hoe nu verder? Ik kan begrijpen dat onze dame door hormonen naar deed tegen de kitten maar daarna ook nog had ik niet verwacht. Ik snap het niet zo goed en ben er aardig verdrietig van. Best boos ook op de vorige eigenaren; waarom liegen??

Ik ben benieuwd naar jullie advies.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Rik »

Na de castratie ('sterilisatie' in de volksmond) van je poes zullen de hormonen nog zeker 6 weken in het lichaam aanwezig zijn. Je kunt dus niet direct vooruitgang verwachten.

Tevens zul je daarna een voorzichtige (her)introductie moeten doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Trolley »

Dank je wel voor je reactie. Gebeurt dat vaker dat de krolse kat geen andere katten meer dult? En wat maakt dan dat ze geen andere katten (meer) tolereren?

Zijn er anderen die iets dergelijks hebben meegemaakt? Ik kan er weinig over vinden dus ik ben benieuwd hoe dat heeft uitgepakt. Maak me wel zorgen of dit nog goed komt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door castratenkoor »

Castraties kunnen ook misgaan. Soms blijkt er per ongeluk een stukje eierstok te blijven zitten. Dus of de vorige eigenaren hebben gelogen is niet helemaal zeker. Ik ken iemand waarvan de poes zelfs 3 x is gecastreerd. Sommige poezen hebben dubbel pech wat dat betreft.

Meerdere katten in huis gaat vaak fout als er hormonen mee spelen. Het kan nog een week of 6 duren eer alle hormonen uit het lijf zijn. Dus geduld is geboden. Daarna kun je een rustige introductie proberen. De katten scheiden met een hordeur er tussen. En dan steeds dichter bij de deur ze laten eten en spelen en zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Rik »

Trolley schreef: 16 jan 2019 08:03 Gebeurt dat vaker dat de krolse kat geen andere katten meer dult? En wat maakt dan dat ze geen andere katten (meer) tolereren?
Ja, dat komt redelijk vaak voor. Nu is het wel zo dat iedere kat weer anders kan reageren op de hormonen die geproduceerd worden tijdens de krolsheid. Maar gedragsverandering is hier zeker een onderdeel van. En niet alleen de poes zelf zal dat merken, maar de andere katten merken ook een gedragsverandering in die poes. Wat dan tot conflicten kan leiden.

Dat is ook de reden waarom een poes gecastreerd wordt en niet gesteriliseerd (hoewel het in de volksmond nog steeds vaak sterilisatie genoemd wordt, zelfs door dierenartsen). Bij de castratie worden de eierstokken verwijderd terwijl die bij een 'echte' sterilisatie blijven zitten. Maar als ze blijven zitten blijft de poes last houden van die hormonen. Naast het feit dat dit bij elke krolsheid een exponentieel hoger risico geeft op baarmoederontstekingen en melkkliertumoren op latere leeftijd, geeft dat dan ook problemen binnen een groep katten. Dus worden bij katten altijd de eierstokken verwijderd (dus een castratie).
Trolley schreef: 16 jan 2019 08:03 Zijn er anderen die iets dergelijks hebben meegemaakt? Ik kan er weinig over vinden dus ik ben benieuwd hoe dat heeft uitgepakt. Maak me wel zorgen of dit nog goed komt.
Hier op het forum laat vrijwel het iedereen de katten tijdig castreren. Afwachten tot de eerste krolsheid is absoluut niet in het voordeel van de poes. Zoals ik hierboven al stelde neemt, bij zelfs de eerste krolsheid, de kans op baarmoederontstekingen en melkkliertumoren op latere leeftijd al toe. Vandaar dat dit meestal al gedaan wordt voor de eerste krolsheid.

Of het weer goed komt tussen de katten is moeilijk te zeggen. Op dit moment spelen in ieder geval die hormonen nog mee. Daarna kun je met een hele rustige (her)introductie beginnen. Het kan best zijn dat er dan in één keer weer de bekende klik gevonden wordt maar het kan ook moeizamer gaan. Dat is ook echt weer per kat verschillend.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door castratenkoor »

Als ik jou was zou ik het kitten ook wel op tijd laten castreren - liefst met 5-6 maanden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Trolley »

Hoi,

Bedankt voor de uitgebreide reacties en de uitleg!

Voor de duidelijkheid: ik ben zelf absoluut voorstander van katten (tijdig) castreren, ook al zijn mijn katten (nu) binnenkatten. De krolse dame is zodra het kon alsnog gecastreerd en de dierenarts kon bevestigen dat ze inderdaad niet eerder gecastreerd was. Met de assistent heb ik besproken dat de band tussen de katten zo verstoord was, zij verwachtte na de castratie dat hoogstens de vreemde geur wat problemen kon opleveren. Vandaar dat ik verbaasd was dat de (voormalig) krolse dame nu nog kattig doet.

De kitten stond twee weken terug ingepland om gesteriliseerd te worden. Ze heeft helaas veel gezondheidsproblemen waardoor de sterilisatie niet kon doorgaan. Het gaat nu weer een stuk beter, vrijdag gaat ze op controle en ik verwacht dat ze volgende week gelijk gesteriliseerd kan worden. Ze is dan 6 maanden oud.

Wel een gedoe zo met twee katten in een appartement. De opbouw en het introduceren ging rustig en na 1,5 maand goed. Inmiddels hoort de kitten er wat ons betreft echt bij maar dan moet het tussen de katten onderling wel goed gaan. Hopelijk kunnen ze met de tijd, als alle hormonen weer wat gekalmeerd zijn, elkaar weer vinden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Rik »

O, ik wilde ook niet jou persoonlijk aanspreken op het castratie verhaal hoor (zeker omdat jij hier niets aan kon doen) :) Maar omdat het forum openbaar is wilde ik het nog eventjes uitleggen bij dit topic.

Ik las dat het al voor de castratie hommeles was tussen die twee, hoogstwaarschijnlijk wegens de krolsheid (en hormonen). Het is inderdaad zo wat de assistent zegt, dat als er één van de dierenarts terugkomt, dat het even kan duren, omdat die nog wat raar ruikt. Dat is meestal wel wat sneller over (en met wat kroelen met beide breng je ook de geur weer over). Maar bij jou katten was het dus al daarvoor, door de hormonen, foute boel. Dus dat zal na de castratie niet gelijk opgelost zijn. Raar dat de assistent zich dat niet realiseerde.

Ik denk zeker wel dat je het straks met een goede introductie weer tot 'acceptatie'-niveau kunt krijgen. In hoeverre ze daarna dan nog samen in een mandje liggen en elkaar likken is onzeker. Maar ik verwacht zeker niet dat je er één weg zou moeten doen.

Het zal de komende tijd inderdaad wat schipperen zijn op een kleine ruimte. Maar op den duur zal het 'pittige' van de poes wel wat af moeten zwakken en moet het samen al een stuk beter gaan. Succes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door castratenkoor »

Ik verwacht ook dat het goed gaat komen, heeft alleen wat tijd en geduld nodig.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Trolley »

Oh ik ben blij met de uitleg hoor! Nog nooit een krolse kat gehad en ook nog nooit twee katten tegelijk, dus ik ben blij dat ik wat beter weet hoe het zit. En ook weer wat meer gerustgesteld dat het goed kan komen. Ik ga mijn best doen, mijn voormalig krolse dame hopelijk ook ;-)
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Trolley »

Hoi,

Ik plaats nog even een update, mochten mensen geinteresseerd zijn of op zoek naar soortgelijke ervaringen.

Inmiddels gaat het met hele kleine stapjes wat beter tussen de katten. Kitten (Murphy) is gisteravond terug gekomen van de dierenarts nadat ze gecastreerd is. Net op tijd overigens, De eerste krolsheid zat eraan te komen. Grote dame (Mosey) heeft vanochtend voorzichtig een paar keer aan haar geroken en op een afstandje met interesse gekeken hoe Murphy haarzelf waste. Prima stap; dat was tijdens en na de krolsheid echt ondenkbaar.

Wat een verschil maakt, en eigenlijk is het sneu, is dat Murphy veel gezondheidsproblemen heeft. Tijdens de castratie hebben ze eea kunnen monitoren en testen en daar zijn wat concrete problemen uit voortgekomen. Denk dat ik daar later nog een topic over open, zo'n beetje alles is mis met haar en nu volgt de zoektocht naar stabiliteit. Ze heeft nu medicatie die haar enorm loom maakt. Mosey is een wat schrikkerig katje die echt tijd nodig heeft om te wennen. Na de krolsheid en na de medicatie kreeg ze die ruimte niet, want Murphy was een enorm druk katje die niets snapte van de signalen die Mosey gaf (of misschien negeerde ze ze gewoon). Omdat ze zo loom is, is ze voor Mosey een stuk beter te handelen. Over ongeveer twee weken zou Murphy gewend moeten zijn aan de medicatie en weer de oude moeten zijn.

Lang verhaal kort: heel langzaam maar zeker zit er verbetering in. De krolse dame lijkt weer wat meer op haar oude zelf en toont heel voorzichtig weer wat interesse in de kitten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Rik »

Dat Murphy door de medicijnen een stuk rustiger is, is dan een geluk bij een ongeluk. Zo kan Mosey inderdaad weer rustig aan haar wennen. Tevens zal, hoe langer het duurt, de hormonen uit haar lichaam verdwijnen. Je zult de komende weken nog wel het een en ander in goede banen moeten leiden, maar hopelijk komt daarna alles goed.

Wat sneu dat Murphy al op zo'n jonge leeftijd gezondheidsproblemen heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door Trolley »

Ja absoluut, echt alles in hele kleine stapjes. Het proces van introduceren gaat gewoon weer helemaal opnieuw. Bij de eerste introductie was Murphy bijzonder makkelijk en ongeÏnteresseerd in het uitwisselen van geuren. Ik zie wel dat ze daar nu zelf ook behoefte aan heeft, dus die extra stap gaan we toevoegen. En dan alles op zijn tijd.

De naam Murphy is afgeleid van Murphy's wet: alles wat mis kan gaan, gaat mis. Ze heeft sinds ze bij ons is epileptische toevallen en tijdens de castratie en bloedafnames hebben ze ook onregelmatigheden van het hartje kunnen vaststellen, nieren die niet optimaal werken en een te hoog glucose niveau. En ondanks alles is ze ontzettend vrolijk en speels. Nou ja, nu even niet dan. We hebben nu de eerste stappen gezet om dit alles te stabiliseren met voer en medicatie. Denk dat ik hier nog wel een topic over open, toch wel fijn om mijn hart te luchten!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door nellebel »

fijn dat je even een update geeft. hopelijk nu op alle fronten weer de goede kant op .ook met de kleine murphy
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sinds krolsheid klikt het niet meer

Bericht door castratenkoor »

Hopelijk knap Murphy nu goed op van de castratie. Dat zal misschien meer tijd nodig hebben dan bij een gezond katje. Ik hoop dat met medicatie de problemen te handelen gaan zijn.

Ik duim dat de dames op den duur met elkaar op kunnen schieten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie