Wat gaat hier mis ?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Debby-Milan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:14

Wat gaat hier mis ?

Bericht door Debby-Milan »

Beste allemaal,

Ik heb dringend jullie advies nodig.

Ik had 2 katers (Europeesjes) waarvan 1 geholpen, de ander niet. De gecastreerde kater ben ik verloren door blaasgruis en struviet problematiek.
Nu, sinds ongeveer 2 maanden is het raak met de ongecastreerde kater Milan. De rede dat hij nooit geholpen is, is dat hij niet buiten komt en nooit problemen heeft gegeven. Hij sproeit niet, klaagt niet, breekt niet uit, probeert nooit van het balkon af te komen en reageert ook niet op krolse vrouwtjes in de achtertuinen. Ik wilde daarom liever niet onnodig laten snijden.

Plots begon hij in huis plasjes te doen. Eerst even aangekeken. Maar na enige tijd werd het erger en ben ik naar de dierenarts gegaan die een volle blaas constateerde. Omdat hij erg angstig was wilde de arts een catheter plaatsen onder verdoving. Meteen na de verdoving liet hij alles lopen. Een enorme plas. De dierenarts heeft die urine onderzocht en zei : GEEN BLAASGRUIS, wel hoog in eiwit en bloed. 10 dagen Meloxidyl en voorlopig Urinary S/O voeding.


Er zijn geen grote veranderingen in huis geweest voor zover ik mij kan inzien. Ook heb ik nu al enkele weken een Feliway stekker in huis. Na het vertrek van mijn ex partner (dit ging zonder drama) is er eigenlijk alleen maar meer rust in huis. Hij had niet echt een band met Milan dus ik kan me niet voorstellen dat dat hem zoveel stress heeft gegeven dat het dit alles heeft veroorzaakt.

De Meloxidyl hielp niet. Op dag 7 teruggebeld en een nieuwe afspraak gemaakt. Ineens ging het beter. Redelijke plasjes op de bak en minder mauwen. Afspraak weer afgebeld. Na 2 dagen opnieuw mis. Terug naar de dierenarts.
Ze hebben hem opgenomen en verdoofd. Catheter ingebracht en de urine onderzocht. Opnieuw was de uitslag GEEN BLAASGRUIS. Het vermoeden was nu dus een blaassteen. Op voor een echo. Opnieuw bovenop de methadon prik een narcose prik. Op de echo leek zijn blaasje wel een sneeuwbal. Vol met gruis dus. De dierenarts besloot te spoelen en heeft met de catheter zijn blaas gespoeld tot er schoon vocht uit kwam. Direct vanuit de blaas is een urinemonster genomen met een prik in de buik. Die ligt nu bij het lab voor onderzoek op een bacterie. Tijdens de echo zei de dierenarts ineens " zal ik hem meteen even castreren" ? Ik schrok daarvan, stond daar helemaal bezorgd, beestje onder zeil.. Ik heb gezegd doe maar niet als het niet nodig is. Ik hoop nu maar dat ik daar goed aan heb gedaan. Vond het zo raar dat dat zo ineens werd gevraagd.

Nu opnieuw een ander dieet. Geen urinary S/O maar urinary S/D. 600 euro lichter en wederom 10 dagen Meloxidyl. Die arme jongen kwam helemaal op zn hollands gezegd naar de klote thuis. Dat onderzoek was op Vrijdag. Nu het Zondag is zie ik eigenlijk maar weinig verbetering. Hij gaat vaak naar zn bak en heeft duidelijk moeite met plassen. Hij zeurt niet en is niet onrustig. Ook hijgt hij niet en hij eet nog.
Wel zie ik dat hij echt maar weinig plast. Ik ga zo naar een dierenwinkel voor een extra fontein en een extra krabpaal enzo ik doe echt alles wat ik kan.

Maar hoe snel mag ik nou verbetering verwachten ? De dierenarts is zo vreselijk voor hem maar als ik ze morgen bel weet ik bijna zeker dat ze zeggen kom maar voor de zekerheid. Is het normaal dat hij een aantal dagen last heeft nu ? En dat hij dit soort gedrag vertoont na die cathether enzo ?
Ik maak me vreselijk zorgen om hem en heb dringend advies uit meerdere hoeken nodig.

Kunnen jullie met mij aub jullie ervaringen delen na behandeling ? Wat is normaal en wat niet ? En hoeveel moet hij minimaal bijvoorbeeld plassen voordat het echt op een verstopping lijkt ? Hoe voelt een verstopping precies in de buik ? Hoe kan ik zelf een overvolle blaas constateren door te voelen ?


alvast onwijs bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb hier helaas geen ervaring mee. Maar ik denk wel dat je hem beter had laten castreren terwijl hij toch onder narcose was. Bij twijfel zou ik toch nog eens contact opnemen met jouw (of een andere) DA als het niet beter gaat. Om hem meer vocht te laten opnemen kun je hem vooral natvoer geven in plaats van brokjes, en er nog een extra beetje water bijdoen. Ik hoop dat het snel beter gaat met Milan en ik hoop dat je ons laat weten hoe het met hem verder gaat.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kittentjes

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door kittentjes »

Mijn Moos is ook met spoed opgenomen met een blaas vol gruis, maar bij hem hebben ze na het spoelen 3 dagen een katheter laten zitten en heb hem dus daar moeten laten. Hij kreeg daar ook direct urinary s/o brokken en natvoer. Ik zou dus ook denken dat het beter is een tijdje een katheter te laten zitten. Volgens onze DA gebeurde het toch vaak dat de struviet er nog wat in bleef zitten en er zo beter uit kwam door het constante goede plassen. Na die 3 dagen kon ik hem weer ophalen en het is sindsdien gelukkig over met nog steeds wel dieetvoer.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

kittentjes

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door kittentjes »

Moos tijdens de opname.

Ik denk trouwens dat urinary s/o hetzelfde is als de S/D alleen ander merk. Hills heeft namelijk als struviet oplossend voer urinary SD.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Rik »

Castratie is eigenlijk altijd aan te bevelen. Zeker ook voor een binnenkat. Bedenk het maar eens voor jezelf... NOOIT meer sex en geen uitlaatklep voor je hormonen. En het enige dat helpt tegen die hormonen is castratie. Zeker bij een kater is dat tegenwoordig een 'kleine' ingreep. Echt, je doet een binnenkater echt geen plezier met hem niet te castreren.

Hormonen kunnen ook meespelen met de relatie met de ander (gecastreerde) kat. Ik wil niet zeggen dat het de reden is (het kan nog steeds iets medisch zijn), maar de dierenarts heeft het echt niet voor niets gevraagd.

Ik vind het eigenlijk ook vreemd dat de dierenarts niet gelijk even wat verteld heeft over de hormonen want dan had je ter plekke wel misschien die beslissing genomen.

Verder ben ik het ook met zotvanpoezen eens... Vocht, vocht en nog eens vocht. Het meeste effectieve daarvoor is natvoer. Een extra fontein is leuk maar de echt zekerheid dat hij meer vocht binnenkrijgt is natvoer.

Weet je welk gruis in de blaas is aangetroffen? Stuviet of oxalaat? Dat is heel erg van belang voor de vervolgbehandeling. De een kan bij een te zure urine zijn en de andere een te basische. (Ik vind het altijd vreemd dat ze dat denken op te kunnen lossen met één soort voer, en dan ook nog brokken)

Zorg er ook voor dat je alle facturen en uitslagen op papier meeneemt. Zo bouw je zelf een dossier op met wat hij wanneer heeft gekregen en wat de uitslagen precies waren. Dit is voor jezelf handig maar ook als je het nog een keer terug moet zoeken of maar een andere da gaat.

De overstap van Urinary S/O naar S/D begrijp ik niet helemaal. Tenzij echt al vastgesteld is dat het om stuviet gaat. S/O zou ook tegen oxalaatvorming zijn (en tevens tegen struviet) terwijl bij S/D alleen de struviet staat.

Maar toch lijkt mij natvoer veel beter (ook verkrijgbaar als s/o en s/d).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door ErikPhilippus »

Dat gegoochel met dieetvoer begrijp ik ook niet, je gaat niet zomaar over van S/O naar S/D.... Wat ik mis in het hele verhaal" wat is de zuurgraad van de urine? Ofwel, wat Rik ook vraagt: gaat het nu om struviet of oxalaat?
En ook weer metacam, tja.....

PS
Het is trouwens niet moeilijk om de vulling van de blaas te voelen. Je pakt met één hand de onderkant van de buik vast, een paar cm voor de achterpoten. Als de blaas leeg is, kan je de duim en de vingers vrijwel op elkaar drukken. Als er urine in zit, voel je een balletje ongeveer zo groot als een walnoot. Als het zo groot als een ei is, dan is de blaas behoorlijk vol.
Debby-Milan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:14

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Debby-Milan »

Lieve allemaal,

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik vind het best wel lastig om goed te beoordelen of zijn blaas TE vol is maar ik neem aan dat als hij het helemaal niet storend vindt als ik eraan voel dat het geen spoedgeval zal zijn.
Ik heb echt veel moeite met het feit dat ik te dealen heb met dierenartsen die elkaar tegenspreken en die adviezen geven die ingaan tegen wat bijvoorbeeld online veelal over blaasgruis/struvite staat beschreven.
Op dit moment vind ik in zijn kattenbakken kleine klontjes. Hij kan soms wel wat plassen maar het zijn zeker geen mooie grote klonten. Wel lijkt hij erg blij te zijn met de verschillende kattenbakken in huis nu. Hij lijkt heus wel te weten dat in huis plassen niet de bedoeling is maar hij wil kunnen kiezen als het op de ene bak niet lukt.
Vandaag heeft hij 1x in huis tegen een plint ook een poging gedaan maar het is minder.

Ook zie ik dat er soms alleen maar een drupje bloed komt.

Grootste en meest prangende vraag is nu, hoe verder tot de uitslagen van de kweek.

Is dit normaal en hoort het bij het herstel ? Hij is op vrijdag geholpen, is het raadzaam morgen toch weer de dierenarts te bellen ? Of wachten tot evt verstoppingsverschijnselen ? Omdat de dierenarts voor Milan een lijdensweg is en ik om die rede echt wil wachten tot het nodig is.. maar... is het nodig ?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Rik »

Je moet nooit schromen de dierenarts te bellen. Bellen kost niets en het kan wel zorgen wegnemen. Ik zou ook inderdaad zo min mogelijk met hem gaan slepen. Wel zou ik er rekening mee houden dat je het komende half jaar zeker een keer die castratie moet regelen (liefst eerder dan later). Gewoon omdat het voor een kater niet prettig is met hormonen te zitten waar hij niets mee kan doen. (Maar dat is terzijde)

Verder zou ik voor dat natvoer zorgen. Brokken zijn echt funest voor de vochthuushouding bij katten (ik hoop dat hij van natvoer houdt). Je kunt e.v. beginnen met die s/o natvoer maar daarna is het belangrijk welk gruis het is (struviet/oxalaat). Dat moet je gewoon weten wil je niet levenslang aan dat s/o vastzitten.

Je kunt ook voor een kwalitatief goed natvoer gaan (hoog vleesgehalte). Wat at hij voorheen aan brok?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Debby-Milan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:14

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Debby-Milan »

Rik schreef: 13 jan 2019 22:24 Je moet nooit schromen de dierenarts te bellen. Bellen kost niets en het kan wel zorgen wegnemen. Ik zou ook inderdaad zo min mogelijk met hem gaan slepen. Wel zou ik er rekening mee houden dat je het komende half jaar zeker een keer die castratie moet regelen (liefst eerder dan later). Gewoon omdat het voor een kater niet prettig is met hormonen te zitten waar hij niets mee kan doen. (Maar dat is terzijde)

Verder zou ik voor dat natvoer zorgen. Brokken zijn echt funest voor de vochthuushouding bij katten (ik hoop dat hij van natvoer houdt). Je kunt e.v. beginnen met die s/o natvoer maar daarna is het belangrijk welk gruis het is (struviet/oxalaat). Dat moet je gewoon weten wil je niet levenslang aan dat s/o vastzitten.

Je kunt ook voor een kwalitatief goed natvoer gaan (hoog vleesgehalte). Wat at hij voorheen aan brok?
Ik ga sowieso de dierenarts bellen morgen. Al is het maar om even te overleggen over het middel dat hij heeft gekregen want daar lees ik nare berichten over (Meloxidyl).
Het nat voer op basis van urinary control vindt hij helaas niet lekker. Ik heb alle soorten (rund, kip, low calory,) geprobeerd maar hij eet er een hapje van en laat de rest uitdrogen tot ik het wegdoe. De brokjes eet hij gelukkig wel. De brokjes een beetje vindt hij ook niet lekker dus heb ik vandaag een extra drinkfontein gekocht. Het is raar dat de dierenarts niets gezegd heeft over of het nou struviet of oxalaat is. Het ging ook allemaal heel erg hectisch. Wel is zijn urine naar het lab gestuurd voor kweek. Ik zal morgen even vragen of nou ook gecontroleerd wordt welke van de 2 steentjes het nou betreft.
Ik heb van de dierenarts begrepen dat hij voorlopig de urinary control high dilution moet eten. Dat schijnt hetzelfde te zijn als Hills urinary S/D alleen volgens de dierenarts mag hij die merken niet door elkaar of afwisselen van elkaar omdat het elkaar tegenwerkt. Ik heb dus nog een zak moeten kopen omdat Milan eerder al Royal Canin had toen de blaasontsteking werd geconstateerd.
De dierenartsen (ik heb het bij allebei gevraagd) hebben gezegd dat hij sowieso levenslang de urinary control moet blijven eten alleen dat hij niet levenslang high dilution hoeft, hij mag dus over naar S/O als het goed gaat. Volgens hen mag hij ABSOLUUT onder geen enkele voorwaarde iets anders dan dat. Ik durf om die rede dan ook niet te proberen om hem goed natvoer te geven. Voorheen at hij hele dure blikjes biologisch vers voer met veel vocht en vers vlees of vis en daarnaast had hij Royal canin met gegarandeerde smaak voor zeurpieten. Hij kreeg elke dag zo'n klein plat blikje van dat natvoer. Maar het ging duidelijk niet goed met hem dus ik baal echt dat hij het natvoer dat hij nu mag niet lust.
kittentjes

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door kittentjes »

Ik geef Moos nu ook dieetvoer brokjes maar wel eens gewoon natvoer altijd met extra water eroverheen. Ik vind het wel belangrijk nu jij nog in de high dilution fase zit dat hij heel goed drinkt en het bijbehorende natvoer neemt maar bv na een tijd als het goed gaat kun je het natvoer best aanpassen naar goed natvoer. Sowieso altijd natvoer met een scheutje water aanlengen voor extra vocht. Werkt super.

Misschien kun je aan de DA voor het natvoer probleem nog een andere oplossing vragen.
Ik zou inderdaad sowieso bellen, het overleggen hoe het zit wb de kleine plasjes. Het feit dat hij nog tegen een plint aan wilde plassen wil toch zeggen dat het hem niet lekker zit nog.

En ja het is al gezegd maar de castratie zeker doen!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door pinguin »

Ik zou de vragen die heb voor jezelf opschrijven voor je gaat bellen. Twijfel je dan gaan zoeken naar een andere dierenarts.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Rik »

Debby-Milan schreef: 13 jan 2019 23:10 De dierenartsen (ik heb het bij allebei gevraagd) hebben gezegd dat hij sowieso levenslang de urinary control moet blijven eten alleen dat hij niet levenslang high dilution hoeft, hij mag dus over naar S/O als het goed gaat. Volgens hen mag hij ABSOLUUT onder geen enkele voorwaarde iets anders dan dat.
Over dat levenslang ben ik het niet helemaal eens. Maar ik kan me je twijfel wel voorstellen. En het is ook zo dat je niet zomaar iets anders mag geven. Daar moet je dan goed onderzoek naar verrichten. Naar de reden waarom een kat struviet of oxalaat krijgt e.d.

Ik neem het de dierenartsen overigens ook niet kwalijk. Zij krijgen tijdens hun opleiding maar zeer beperkt les in voedsel voor huisdieren en het lesmateriaal dat dan gebruikt wordt is nota bene gesponsord door de brokjes fabrikanten (echt waar !).
Een toenemend aantal dierenartsen die zich in voeding hebben verdiept, raden nu sterk aan om vers of eventueel blikvoer te geven in plaats van droge brokken. Veel andere dierenartsen adviseren of tolereren echter nog steeds droogvoer voor katten. Jammer genoeg leidt deze voor de diersoort ongeschikte voeding alleen maar tot ziektes bij onze katten, zoals je hierna kunt lezen. Net als 'mensenartsen' leren dierenartsen tijdens hun opleiding erg weinig over voeding en wat wordt besproken, wordt vaak onderwezen door vertegenwoordigers van grote diervoeding producenten. Ook wordt het lesmateriaal gesponsord - en zwaar beïnvloed - door bedrijven uit de commerciële diervoeder industrie. Dit vormt een groot belangenconflict. Nadat wij dierenartsen onze studie hebben afgerond, blijft de meest voor de hand liggende bron van 'voorlichting' over voeding die van de grote diervoeding producenten, dezelfde bedrijven die de zogenaamde 'therapeutische/prescription' diëten maken. Helaas is het gevolg dat dierenartsen niet altijd de beste bron van voedingsadvies zijn.
Met goed onderzoek naar de natuur van katten en wat katten echt nodig hebben, kun je echt wel op een beter alternatief komen. Het kan dan ook zijn dat je in het begin regelmatig de zuurtegraad van de urine in de gaten moet houden. Zeker als hij aanleg heeft voor het soort gruis. Het is echter jammer dat hij geen natvoer lust (of niet die s/o). En iets anders kun je niet zomaar geven zonder daar eerst goed onderzoek naar te hebben gedaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Debby-Milan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:14

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Debby-Milan »

Vandaag de dierenarts gebeld. Zij maakt zich net als ik toch wat zorgen om die kleine plasjes maar vooral om die momenten dat hij wel naar de bak gaat maar dan niet plast. Veel persen doet hij niet maar ik zie hem dan proberen, graven en weer eraf. Er zit dan geen klontje in de bak. Hij lijkt steeds op het randje te hangen van een verstopping. Wat een rotsituatie.. Je wil niet te snel gaan en ook niet te laat. Daarnaast moest ik nu na enige tijd toch echt weer even gaan werken dus kan ik hem pas weer checken over 6 uur. Ik zal meteen zijn blaas voelen en als die vol is dan toch maar weer terug :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat je qua natvoer alle varianten van royal canin hebt geprobeerd. Heeft hij nooit natvoer gegeten of lust hij alleen de dieetnatvoer van royal canin niet?
Er zijn namelijk vele merken die speciaal natvoer hebben. Je kan daarvoor altijd kijken op medpets: https://www.medpets.nl/dieetvoer+kat/?a ... 961-82-989 Het verschilt ook wel per dierenarts welke merken ze verkopen omdat ze vaak bij een fabrikant zijn aangesloten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kvrhee01
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2019 19:58

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door kvrhee01 »

Hallo allemaal..
Ik ben hier net nieuw omdat k dus ook met n kat zit met blaasontsteking en blaasgruis {struviet} nu zit hij een week aan de royal cabin struviet oplosser en had een ontstekingsremmer. Ik was er gelukkig heel op tijd bij. . Zijn plasjes gaan goed en worden echt groter alleen hij vind dat voer niet te eten ook natvoer niet zo.. Lukt alleen het vocht eruit. Maar hij begint echt af te vallen nu wat dus echt niet de bedoeling kan zijn lijkt mij! Nu heb ik vandaag een zak hills gehaald.. Nou dat vind hij dus ook niks en k zit met me handen in het haar. Dus ik heb een andere da gebeld en die zei weer tegen mij gewoon lekker natvoer geven erbij wegens het vocht dit kan echt geen kwaad. Dus heb m een blikje gourmet gegeven waar hij heerlijk van gesmikkeld heeft maar ik weet het ook niet meer wat te doen. K voer mijn katten al 7 jaar Purina one indoor en nooit wat aan de hand en nu dit.. Wat moet ik nou doen? Hij doet het verder goed op de bak enzo.. Maar het eten is nu dus een probleem
Plaats reactie