Kat veilig binnenhouden

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
John Roy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2019 17:07

Kat veilig binnenhouden

Bericht door John Roy »

Wij gaan verhuizen.
Tijdelijk onderdak word een klein vakantie huisje voor 3 maanden tot ons nieuwe huis gereed is.

Het probleem:
Het huisje heeft een voordeur direct naar de keuken en huiskamer met een deur die naar binnen toe o opengaat.
Wij zijn bang dat onze 3 katten door de voordeur weglopen en op zoek gaan naar de oude vertrouwde omgeving/woning.

Hoe kunnen we de voordeur het beste afschermen zodat onze katten niet weglopen? Een eenvoudig systeem?

We mogen niets vastschroeven het is een gehuurd huisje.

Buzzer ross en kira zijn voor ons even belangrijk als kinderen
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door Sifra »

Kun je niet een soort losse sluis timmeren met een extra deur? Als je die met kippengaas bekleedt kun je goed zien of de katten niet vlak achter de deur staan en het is redelijk goedkoop materiaal.
John Roy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2019 17:07

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door John Roy »

Dank je voor de reactie. Het is een huurwoning dus ik mag niets bevestigen. Misschien kan ik echter met kippengaas een soort sluis voor de deur maken. Je hebt me een idee gegeven

Bedankt)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door Embillie »

Een kattenren dan? Zo 1 met deur die je tegen de muur van het huisje plaatst.
Mocht er 1 wegglippen dan kan je hem zo weer oppakken.
Of een goedkope 2ehands volière?
Je ziet vaak oude houten volières voor een prikkie op marktplaats. Heb je ook alvast een stapeltje brandhout voor de warme zomernachten :D

Ben er toevallig zelf 1 aan het opknappen nu!
John Roy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2019 17:07

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door John Roy »

Hahaha grappig idee.
Ik denk echter dat de verhuurder een bouwsel buiten tegen de deur niet leuk vinden dus het wordt een systeem aan de binnenzijde.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door castratenkoor »

Of eventueel aan binnen en buitenkant een plaat hardboard neerzetten. En dat voor je houden als je binnenkomt, laag bij de vloer uiteraard. Bij het weggaan achterstevoren met de plaat voor je, dus rug dan eerst naar buiten.

Aangezien het maar voor een paar maanden is zou ik zoiets doen, twee losse plaatjes. Gewoon ook altijd heel alert zijn bij binnenkomst en het weggaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door Sifra »

John Roy schreef: 09 jan 2019 15:53 Het is een huurwoning dus ik mag niets bevestigen.
Ik schreef ook een losse sluis. Daarmee bedoel ik een houten frame met gaas dat je voor de deur zet, zonder het vast te maken (of hoogstens met haakje en een oogje). Maar misschien is een (halfhoge)constructie van alleen kippengaas ook voldoende. Katten klimmen echt niet graag in kippengaas. Ben benieuwd hoe je het uiteindelijk oplost.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door Embillie »

Dat hierboven geschreven bedoelde ik ook, gewoon los tegen de wand plaatsen en verankeren aan de grond (tentharingen bijvoorbeeld)
wellicht dat je huurbaas dat geen probleem vind mits je het weer netjes oplevert :)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door Sifra »

@ Embillie Ik was even verbaasd over die tentharingen, maar ik begrijp dat jij een sluis buiten het huis bedoelt en ik binnenshuis. :lol:
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat veilig binnenhouden

Bericht door Embillie »

Haha, tentharingen binnen zou ik niet aanraden zo dwars door het parket ;)
Plaats reactie