Nekkraag angsthaas

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Duke79
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2018 15:01

Nekkraag angsthaas

Bericht door Duke79 »

Goedenmiddag,

Dit is mijn eerste post hier. Sinds oktober heb ik mijn maatje uit het asiel bij me wonen. Zijn naam is Jopie en hij is 10 jaar. Hij is gevonden op straat. Heeft een rugzakje en is een zogenaamd angsthaasje (wil wel maar durft niet). Het is een gezellig rooie met een bol koppie. Het heeft meer als een maand geduurd, maar uiteindelijk zijn vertrouwen gewonnen en komt hij gezellig bij me zitten. Tot 2 weken terug.

2 weken terug viel me een kale plek op, aan de binnenzijde van zijn elleboog. Het kon er in de avond gaaf uitzien en in de ochtend zaten er wat korstjes op. Dus helaas naar de dierenarts. Ze kon verder weinig vinden, behalve dat er veel bacteriën op die plak zaten.Ik kreeg een zalfje mee en hij kreeg een kap op. Want hij moet er af blijven. Thuisgekomen begon de ellende.

Hij rende in paniek door het huis. Kon zijn mandje of verstopplek niet in met die kap. Hij lag ergens midden in de woonkamer en liet zijn plas gewoon lopen. Heeft in een hoekje gezeten met zijn kap tegen de muur. De volgende dag vond ik hem doodsbang op de bank met een grote pisvlek op de zitplek daarnaast. Hij was in shock en helemaal bang. Als ik de kap af doe, al is het even krijg ik die dus nooit meer op.

De eerste twee dagen wilde hij amper of niet eten en drinken. Gelukkig heb ik hem natvoer gegeven en kattenmelk drinkt hij nu wel ipv water. Dus eten en vocht is in orde nu. Alleen komt hij niet meer uit zijn kamer of van zijn plek. Ligt de hele dag en nacht maar. Staat alleen op voor eten, wat drinken en de kattenbak als hij het echt niet meer op kan houden. Zijn oogje lijkt ook wat ontstoken, dus dat maak ik elke dag schoon met afgekoeld gekookt water en ik was hem een beetje met een vochtig washandje. Dan merk je een hele hoop dankbaarheid. Helaas heeft hij ook nog een sneetje opgelopen op de kale plek, en moet dat dus ook genezen. We zijn nu al twee weken verder. Kat doet al twee weken niks behalve depressief zijn, en ik voel me echt een naar mens dat ik die stomme kap niet af doe. Er zitten nog steeds wat korstjes, de snee is echter wel geheeld. Ik kijk echt uit naar het moment dat de plek geheel schoon is en dat stomme ding af mag. Mis mijn maatje, want zie hem amper. Je hoort vaak dat katten na 2 á 3 dagen gewend zijn aan zo'n kap. Nou...hij niet. is nog steeds depri.
Ik had hem even bij me op de bank gezet in de woonkamer (daar lag hij altijd). Hij begon te trillen en te hijgen van paniek. Probeerde vervolgns snel terug te rennen naar zijn kamer, natuurlijk 10x zijn kap stotend.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke plek, een angsthaas en een kap? Tips toevallig? Ik ben bang dat hij hier dadelijk iets van een trauma aan over houdt, of andere problemen omdat hij zijn behoefte zo lang mogelijk inhoudt. Ik ben bang dat als ik zijn kap af doe terwijl er nog een klein korstje zit, hij eraan gaat likken en straks dat stomme ding nog langer op moet. Ik heb gisteren een comfy cone gekocht. En hoewel hij lekkerder lijkt te slapen, verbeterd dit helemaal niets.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door Rik »

Achjee, arm beestje...
Is dat zo'n grote plastic kap? Eerlijk gezegd zou ik die gelijk afdoen. Wat de gevolgen ook zijn. Zo'n kap (als het zo'n plastic ding is) is een klinklare ramp. Zeker voor een angsthaasje. Ik denk dat ie daar alleen maar een groter trauma door krijgt. Ook de Comfy cone lijkt mij een inding.

Je zou eventueel kunnen kijken naar alternatieve kragen of misschien zelfs een (medical-)petshirt (verkrijgbaar bij de dierenarts). Dan heeft hij niet zo'n groot ding op zijn kop. Dat ding belemmert ook zijn snorharen dus hij raakt er ook compleet gedesoriënteerd van. Een petshirt komt natuurlijk niet bij de elleboog maar misschien zou de elleboog ook verbonden kunnen worden o.i.d.. Ze hebben van petshirt n.l. ook deze https://medicalpetshirts.com/nl/producten/mps-taz/ Ik zie alleen niet of ze die ook voor katten hebben.

Of https://www.thenosestamp.eu/winkel/aand ... d/?lang=nl

Erik heeft een adres waar ze zelfs een kraag op maat kunnen maken.
Bijvoorbeeld viewtopic.php?f=55&t=31895&p=703193#p703193
Of lees het hele topic voor tips viewtopic.php?f=55&t=31895

Dat je bij een echte angsthaas al met een paar maanden het vertrouwen gewonnen hebt is in ieder geval hoopvol (en zal waarschijnlijk ook iets zeggen over hoe goed jij met hem omgaat). Ik hoop dat je iets van een kraagje vind waar hij zich een stuk lekkerder in voelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Duke79
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2018 15:01

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door Duke79 »

Ja ik ben inderdaad ook bang hem verder te traumatiseren. Ik ben al 5 keer terug geweest bij de DA (niet met hem natuurlijk). Die gaf ook aan dat ze zelf zei de kap af te doen, maar als DA dat niet mag adviseren want het kan erger worden en dan heb je nog langer die stomme kap om. Dat is ook waar ik aan vast hou, het langste gedeelte is nu in elk geval achter de rug.

Die shirts zijn handig, maar bedekken bij hem helaas niet de plek. Daarnaast zou hij met een verband of shirt nog aan de plek kunnen zitten (bacteriën).

Inderdaad heel gedesoriënteerd en angstig. Zo zielig om te zien. En toch nog steeds zijn vriendelijke zelf zijn :).
1 voordeel in dit gedoe, doordat ik hem nu was en verzorg, heb ik het idee dat we een nog betere band krijgen. Ik mag steeds meer bij hem doen en hij komt super enthousiast kopjes geven na een verzorgingssessie.

Dank voor de links, die ga ik zometeen even bekijken. Ik ga ervan uit dat het nog een dag of 5 gaat duren voor alles er schoon uit ziet.

Edit: Die voorpootshirts zien er goed uit. Kan inderdaad niet zien of het ook voor katten kan. Waarschijnlijk de kleinere maten.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoi, ik heb ook een angsthaas, en hij moest 3 maand met zo'n plastic kap rondlopen! Een shirt was geen optie omdat hij een verwonding aan zijn oog had en 2 maal geopereerd moest worden. Wat ik zielig vond, was dat de andere katten bang van hem waren en dat ze hem mepten als hij te kort bij hen kwam. Dit heeft ongeveer 1 week geduurd en daarna was het net of hij geen kap droeg. Hij kon zich weer oriënteren en de andere katten sliepen weer tegen hem aan en gaven hem af en toe een likbeurt. Ik heb hier enkele foto's van, maar ik ben 1 van de weinigen op dit forum dat nog geen foto's kan plaatsen, haha.
Mijn kat kon zoals de jouwe ook zo intens genieten van een verzorgbeurt: 8 maal per dag het oog reinigen en zalf in doen en natuurlijk lekker kriebelen op de plekjes waar hij niet aankon. Je zult zien dat als de kap er eindelijk af mag, hij daarna ongeveer 1 uur bezig zal zijn met een uitgebreide wasbeurt.
Tevens heb ik een poes die een snee gehad heeft in haar hals die met niets te beschermen viel. Het was echt op een moeilijke plaats en ze krabte het regelmatig weer open. Ik heb er geen zalf opgesmeerd om het sneller te laten drogen, en het is vanzelf genezen. Ik hoop dat het bij jouw katje snel in orde komt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Duke79
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2018 15:01

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door Duke79 »

Ik hoor van de DA en lees op fora ook dat de meesten gewend zijn na 3-4 dagen. Dit is voor ons dag 14. En nog steeds geen gewenning helaas. Meneer ligt depri in zijn kamer en durft er niet uit. Ik bezoek hem natuurlijk vaak voor een uitgebreide kroelbeurt, maar kan ook niet de hele avond in die kamer hangen.

Hij had anderhalve week zo'n plastic cone. Heel zijn kin was er grijs / zwart van. Oog leek licht ontstoken te raken. en algehele miserie.
Afbeelding

Toen heb ik de comfy cone gekocht. Hij vindt het nog steeds niks, maar lijkt wel rustiger.
Afbeelding

Je kunt deze terug vouwen, waardoor hij soms net wat meer ruimte heeft voor kopjes ed. Alleen blijkbaar vindt hij dit weer niet fijn. Ik denk omdat de ruimte in de kap dan nog kleiner wordt.
Afbeelding

Ik hoop hem heel snel weer zo in de woonkamer te zien :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door Zotvanpoezen »

Hij ziet er inderdaad erg zielig uit. De kraag van mijn Filou was wel kleiner, maar niet transparant.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door ErikPhilippus »

Als je ook een kraagje overweegt: neem even kontakt op met Bertine Kal <kalpet.info@gmail.com>, zij denkt heel goed met je mee!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door Zotvanpoezen »

Kun je geen randje van die comfi cone afknippen? Dan moet je hem niet omvouwen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door Sifra »

Er zijn ook opblaasbare kragen, als een soort zwembandje om de hals. Er staan reviews bij waar je misschien wat aan hebt.
Duke79
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2018 15:01

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door Duke79 »

Die opblaasbare kragen heb ik ook baar gekeken. Dan kan hij nog wel bij de plek helaas. En zijn nagels maken dat zo stuk geloof ik. Vandaag zag het ernaar uit dat de korstjes bijna weg zijn. Ik hoop nog een paas dagen. Ik zal eens kijken of ik zijn plastic cone wat in kan korten (dat is bij de comfy wat lastig). Dat is inderdaad een goed idee. Dank :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nekkraag angsthaas

Bericht door nellebel »

ach gossie. heb ook zo'n angsthaas, ook een rooie, ik weet zeker dat hij ook niet zou wennen aan zo'n kraag, hoe groot of klein ook. paniek alom. ik zou nu niets anders meer proberen, dat geeft misschien meer paniek want dan komt er weer iets nieuws vreemds. als het nog vol is te houden dan misschien nog doen, je bent aan het aftellen. moet het nog lang dan zou ik ermee stoppen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie