oudere poes heeft ontzettend ruzie met man

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

oudere poes heeft ontzettend ruzie met man

Bericht door Ariane88 »

Beste Allemaal,
ik ben inmiddels vrij radeloos en weet niet meer wat ik moet doen.

Ik ben inmiddels 5 jaar samen met mijn vriend en mijn poes die nu 16 is, was eerst beste vrienden met hem. Dit was fantastisch aangezien mijn poes vrij mensenschuw is en of ze iemand aardig vind of niet heel erg "hit or miss" is.

Ongeveer anderhalf jaar geleden was het eerste "incident". mijn man was per ongeluk op de staart van mijn poes gaan staan.
Nadat ze twee dagen overal in huis had gepoept en geplast en aan het blazen was (zelfs sporadisch tegen mij), heb ik haar meegenomen naar de dierenarts om uit te laten sluiten dat ze een gebroken staart had of een blaasontsteking oid. Dit was gelukkig niet het geval.

Zij rende in deze periode voortdurend weg om zich onder meubilair te schuilen en daar vervolgens weer te plassen.
Dit gedrag 3 weken aan, zelfs met feliway stekkers en rustgevend eten voorgeschreven door de dierenarts.

Ik had mijn man ook geïnstrueerd haar zo veel mogelijk uit de weg te gaan en te negeren, en af en toe heeft hij in deze periode geprobeerd haar een snoepje aan te bieden.

Hierna waren er nog een paar keer wat incidenten die gelukkig korter duurde, waarbij zij niet in huis plaste/poepte, maar wel blies tegen mijn man, vooral als hij gestrest was. Kennelijk merkte zij dit dan op. Dit ging met feliway dan wel weer weg.

Gisteren kwam ik thuis en had mijn poes onder mijn bureau geplast. Bij navraag bij mijn man bleek dat toen hij uit bed kwam, mijn poes net naast het bed zat en hij vlak naast haar was gaan staan. Aangezien hij net wakker was schrok hij enorm, slaakte een kreet omdat hij mijn poes niet had gezien en blies mijn poes tegen hem. De rest van de dag was ze angstig.
Mijn man heeft zich verontschuldigd en alhoewel ze ook wel blies tegen hem sporadisch liet ze zich ook aaien door hem.
Tegen mij was ze gister heel lief en opgetogen.

Echter is het vandaag dramatisch. Poes heeft overal in huis gepoept en geplast, en laat mijn man nergens meer langslopen. Zij gaat b.v. midden in de gang zitten, of naast de bank, en als hij dan langsloopt poept of plast ze. Hij heeft al geprobeerd haar te roepen of haar de gelegenheid te geven om weg te lopen maar zij blijft vrolijk zitten.

Aangezien er geen mogelijkheden in deze gevallen om om te lopen (onze bank staat met korte kant tegen de muur) weet ik niet wat ik hier mee moet.
Ook weet ik niet waarom het vandaag erger is dan gisteren.

Behalve feliway en misschien bij de dierenarts nog een zak voer met tryptofaan te halen, wat kan ik hier nou aan doen?

Gaat dit ooit nog goed komen tussen hen?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: oudere poes heeft ontzettend ruzie met man

Bericht door Zotvanpoezen »

Omdat het ondertussen al een half jaar geleden is dat ze bij de dierenarts geweest is, zou ik haar toch nog eens volledig laten checken. Liefst een volledige seniorenconsult, met bloeddruk meten, bloedonderzoek, urineonderzoek enz. Heeft je poes ook afleiding genoeg of heeft ze een saai leventje met weinig uitdagingen rond zich en is ze vaak alleen? Je kunt ook nog enkele kattenbakken met zacht grit in het huis verspreiden. Als haar gezondheid en haar omgeving optimaal zijn en ze gedraagt zich toch op die manier zou het misschien beter zijn om de hulp van een gedragstherapeut in te schakelen om jullie te helpen. Hoe langer dit aansleept, hoe moeilijker het wordt om op te lossen.
Maar dus best eerst het bezoek aan de DA om ziekte of ongemak uit te sluiten. En verder, als ze niet veel bezigheid rond zich heeft, hier ook iets aan doen. En nog enkele kattenbakken in huis erbij zetten. Ik hoop dat het goedkomt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: oudere poes heeft ontzettend ruzie met man

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoi,
Heb je inmiddels al stappen ondernomen? Waar ik ook wel zeker van ben, is dat jouw man een belangrijke "trigger" is voor haar gedrag. Indien ze medisch volledig in orde is (wel laten checken!) en ze genoeg verrijking heeft in haar omgeving en propere kattenbakken, kan een gedragstherapeut hem wel helpen hoe hij zich moet gedragen tegenover je kat. Begrijp mij niet verkeerd, het is absoluut zijn schuld niet. Maar een relaxte en normale houding tegenover de kat kan soms wonderen doen. En ik kan natuurlijk niet zien en oordelen wat hij fout doet, maar iemand ter plaatse wel.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie