Suikerziekte én nierfalen

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Marie58
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2018 18:21

Suikerziekte én nierfalen

Bericht door Marie58 »

Hallo Kattenforum,

Ik lees hier al een poosje mee maar wil hier toch graag even mijn vraag neerleggen.
Mijn lieve poezemeisje van 16 heeft begin december de diagnose suikerziekte gekregen. Daarbij had ze óók een zeer verhoogde creatinine (349). Zij heeft een aantal dagen infuus gehad bij de DA en er is onmiddellijk gestart met insuline (prozinc). Ik ben er zelf direct ingesprongen, heb de site van de Suikerkat goed doorgelezen en heb een glucosemeter en toebehoren aangeschaft en geleerd ermee om te gaan... Verschillende dagcurves gemaakt.

Er waren veel ups en downs, niet eten, slapeloze nachten, heel veel googelen en stressen. (Ze at het dieetbrokje met smaak, al heel snel, Royal Canin Diabetic, de insuline Eenheden mochten steeds verder naar beneden. Maar ook gaf ze zo nu en dan over en had ze geen eetlust. Zelf had ik het idee dat zij al heel snel zélf weer insuline aanmaakte en daardoor niet goed reageerde op de insuline(!) De eenheden werden bepaald door de DA, totdat ik er uiteindelijk zelf in ben gesprongen.)

Maar uiteindelijk:

Het gaat nu boven verwachting erg goed met mijn meisje. Na weer een periode niet eten heb ik haar kunnen verleiden met Carny natvoer, koolhydraatarm en met een zeer hoog vleesgehalte. Na ongeveer anderhalve dag begon zij hier zelf van te eten! En dat is zeer bijzonder voor haar! (Nooit heeft zij natvoer gelusten dus ik was blij verrast en dankbaar dat zij dit nu wél wil eten. Precies datgene wat goed is voor haar. Wat zijn katten toch wijs!!) Al drie dagen lang is haar BG onder de 7 met een ondergrens van 3,4 ongeveer en uiteraard geef ik bij deze waarden geen insuline. Ik hoop dat dit zo mag blijven.

Allereerst is door de DA ingezet haar suiker onder controle te brengen. Maar we hebben ook nog de nierproblemen... Ik wil binnenkort ook nog een keer laten testen hoe hoog deze creatininewaarden nu nog zijn ... Want eerlijk gezegd ziet zij er totaal niet uit als een nierkatje of als een suikerpatient (wel wat overgewicht maar met superglanzende vacht). Ze is erg opgeknapt van het Carny natvoer, tevreden en weer met een veel betere eetlust! Om de BG zo te houden moet zij wel deze voeding blijven eten heb ik begrepen ... Maar hoe kun je dit combineren met voeding voor nierproblemen? Ik hoop heel erg dat de creatininewaarden zich ook weer hersteld hebben en we gaan dit nog onderzoeken. Voor nu wil ik haar even de kans geven om bij te komen van dit heftige avontuur, voordat we weer een onderzoek laten doen zo kort op het vorige (4-12-2018).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Suikerziekte én nierfalen

Bericht door Admin »

Hi Marie,

Wij hebben zelf ook een kat met suikerziekte en dat is bij ons ook onder controle mbv Prozinc. Een grote hulp daarbij waren de mensen van diabeteskatten.nl. Als je daar nog geen lid van bent, dan is dat zeer aan te raden, aangezien de ervaring met suikerkatten (en eventueel met een andere aandoening daarbij) daar optimaal is. Zij kunnen je helpen met het inregelen van de insuline, samenstellen van een voerschema en ook vind je daar een overzicht van de meestgekochte kattenvoeding met bijbehorende koolhydratentabel.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Marie58
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2018 18:21

Re: Suikerziekte én nierfalen

Bericht door Marie58 »

Admin schreef: 07 jan 2019 16:21 Hi Marie,

Wij hebben zelf ook een kat met suikerziekte en dat is bij ons ook onder controle mbv Prozinc. Een grote hulp daarbij waren de mensen van diabeteskatten.nl. Als je daar nog geen lid van bent, dan is dat zeer aan te raden, aangezien de ervaring met suikerkatten (en eventueel met een andere aandoening daarbij) daar optimaal is. Zij kunnen je helpen met het inregelen van de insuline, samenstellen van een voerschema en ook vind je daar een overzicht van de meestgekochte kattenvoeding met bijbehorende koolhydratentabel.
Dankjewel, zeer gewaardeerd! Ik heb mij daar ook aangemeld. Op de site van 'De Suikerkat' heb ik ook enorm veel informatie gelezen maar daar miste ik inderdaad een forum :). Mijn poes is nu zo goed als zeker al in 'remissie' maar ik blijf uiteraard zeer alert op de bloedglucosewaarden. De combi met het nierfalen is wel echt een uitdaging ... Wat fijn dat bij jouw kat de suikerziekte onder controle is. Heerlijk hè? Ze gewoon weer lekker te zien eten en uitbuiken, wat is dat een rijkdom.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Suikerziekte én nierfalen

Bericht door Admin »

Jazeker, bij onze kat (14) werd 2 maanden geleden een te hoge suikerspiegel gemeten en een dag later ging hij naar de kliniek voor een dagopname en een dagcurve. Maar omdat het zo'n zenuwpees is, waren de suikerwaarden daar belachelijk hoog (tussen de 22 en 31). Eten wilde hij daar ook niet dus moesten ze hem dwangvoeren, wat natuurlijk ook de nodige stress met zich meebracht.

Door de DA werd er toen 2 x daags 3 eh Prozinc voorgeschreven en omdat we de eerste paar dagen nog geen bloedsuikermeter hadden, konden we het zelf niet testen. We zijn echter gestart met 2 x 2 eh (op advies van diabeteskatten.nl) en dat was geen overbodige luxe, want de eerste 2 dagen zat hij volgens mij in een hypo want hij deed alles in slowmotion, het arme beestje.

Bij de dierenarts gemeten bloedsuikerwaarden zijn doorgaans veel te hoog en de eerste keer dat wij hem zelf konden meten, was zijn BG al gezakt naar 6.2. Toen natuurlijk direct geminderd met de insuline. Hij kon zelfs voort met 0.25 eh ipv 2 en momenteel zit hij stabiel op 2 x 0.5 eh per dag.

In het begin zag hij er wel uit als een nierkat, met lelijk openstaande vacht en smalle heupjes en natuurlijk veel drinken (we dachten zelf dus dat hij een nierkat was, maar zijn nieren waren gelukkig in orde), maar ondertussen is alles goed opgeknapt.

Ja, voer is een grote boosdoener met diabetes. Vooral het droogvoer zit veel te hoog met de koolhydraten. Onze kat eet nu dus alleen nog maar natvoer en dat gaat gelukkig goed.

Op diabeteskatten.nl kun je ook zelf een schema bijhouden zodat ze daar genmakkelijk het verloop kunnen volgen en je van goed advies kunnen voorzien. Zo staat onze kat z'n schema HIER.

Het kattenvoeroverzicht vind je HIER (droogvoer) en HIER (natvoer).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Marie58
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2018 18:21

Re: Suikerziekte én nierfalen

Bericht door Marie58 »

Dankjewel voor deze uitgebreide info! Ik heb ook jouw schema's goed bekeken. Voor mijn poes (W) heb ik ook schema's gemaakt. Bij mij is het verloop weer heel anders omdat W ivm braken en daarna weer heel moeizaam gaan eten tussendoor geen insuline mocht krijgen.

Haar insulineEenheden moesten gemiddeld 1x per week al naar beneden totdat ze op 1 en zelfs 0,5 terecht kwam. Ook op dit punt had ze op een dag overgegeven en lage bloedglucose (2,2) voor de eigenlijke insulinetoediening. Vanaf dat punt ben ik gestopt met de insuline ... De DA zei mij hier geen insuline toe te dienen omdat de BS te laag was én omdat zij ook nog eens niet had gegeten. Zelf kwam ik hier tot de conclusie, als ik naar haar schema's keek, dat W zelf al insuline aan het aanmaken moest zijn en door de toedieningen van insuline te vaak een nog lagere BS kreeg.

Op dat punt kwam ik ook de Tight Regulation tegen en ik heb me daar onmiddellijk goed in verdiept. Hier wordt ook in geadviseerd dat je pas insuline gaat geven als de BS hoger is dan 8,3. De periode van niet eten en daarna langzaamaan weer wel eten (de Carny zelfs, hoogwaardig natvoer!!), gaf mij duidelijk te kennen dat haar lijfje weer zelf aan de gang was!! Ik heb daarna een aantal dagcurves gemaakt (nog steeds zónder het geven van insuline) en tot mijn grote verbazing waren de bloedwaardes normaal. (tussen de 3-7).

Ik had zelf nooit kunnen beslissen er zomaar mee te stoppen maar in mijn geval kwam het omdat W niet wilde eten én een dag tevoren zo'n lage BS had. Daarna wilde ik de TR gaan volgen, maar de BS kwam nooit meer boven de 8,3 en insuline toedienen is dus in dat geval niet wenselijk. Zij doet het gewoon uitstekend, eet weer goed, heeft ontlasting en ligt spinnend in haar mandje... Haar voeding is nu ongeveer half-half natvoer (Carny/ brokjes RC Diabetic). Ik denk toch al zijn dagen dat zij al bijna onmiddellijk na overgang op de RC Diabetic (die zij ook meteen lustte) in remissie moet zijn gegaan en dat ze eigenlijk al te lang insuline had gehad waardoor ze júist ging overgeven en niet meer wilde eten, arm schatje... Ik ben ontzettend trots op haar. Haar leven lang was zij een zeer kieskeurige eter en bij om het even welke soort natvoer keek zij mij altijd aan alsof er een steekje bij mij loszat. Nu, in korte tijd accepteerde zij de RC Diabetic én de Carny hoogwaardige vleesvoeding (in 3 dagen van weigeren, proberen en onderzoeken, naar met smaak opeten!). Alsof ze aanvoelde dat dít haar zou redden. Bizar hè?

Ik moet deze bevindingen ook nog met mijn DA gaan delen. Mijn ervaringen daar zijn tot nu toe wel goed maar niet altijd hebben zij de tijd om écht met je mee te denken over wat wel en niet goed is. Ik merk veelal dat bv homeopathie (dáár heb ik niet zulke goede ervaringen mee, of daar weet ik niets van ...). Zelfs bij bloedonderzoeken worden vaak zeer belangrijke punten over het hoofd gezien of simpelweg genegeerd... Ik wil hier verder niet over uitweiden op dit punt maar met dierenartsen heb ik zo mijn nare ervaringen inmiddels. (Zusje van W vorig jaar overleden door een opvolging van fout op fout bij mijn (vorige) DA). Zelf het voortouw nemen en alert zijn op jouw dier is het beste wat je kunt doen. Jouw kat heeft een sterk instinct en voelt heel goed aan wat zijn lijfje nodig heeft. Jij kent hem het beste, luister naar hem/haar...
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Suikerziekte én nierfalen

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat mij verbaast is dat RC Diabetic zo hoog scoort in koolhydraten. Wat juist slecht is voor suikerkatten. De Hill's variant scoort hierin wel beter, maar bevat toch nog redelijk veel koolhydraten. Wat maakt deze brokjes dan beter dan bv power of nature of thrive?Deze bevatten veel minder koolhydraten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marie58
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2018 18:21

Re: Suikerziekte én nierfalen

Bericht door Marie58 »

Ja dat is best vreemd. Misschien zijn het toch de betere koolhydraten? Ik weet alleen dat deze brok werd aanbevolen voor mijn poezemeisje én dat zij (mede) hierdoor in remissie is gegaan. Ook nog eens binnen 2 weken al! Iedere week moesten de eenheden insuline verlaagd worden. Ze lustte het ook nog eens onmiddellijk graag, terwijl zij een heel kieskeurige eter is... Op een gegeven moment begon zij af en toe over te geven en werd haar bloedsuiker te laag wat erg gevaarlijk is! Ik denk dat ze toen al ongemerkt in remissie aan het gaan was, zelf haar insuline weer aanmaakte, dus alleen al op deze brok.

Nu gaat het echt heel goed met haar. Ook mijn DA heeft gezegd te stoppen met de insuline en dit dieet voort te zetten (ong. half Carny natvoer / half RC Diabetic). Ik bied ze allebei aan momenteel. Haar voorkeur is op dit moment toch steeds het natvoer maar ook de brokjes eet ze nog tussendoor. Ik meet nog wel iedere dag een keer de bloedsuiker. Deze blijft heel mooi op de normale waarde.
IsabelleC
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:22

Re: Suikerziekte én nierfalen

Bericht door IsabelleC »

Mijn lieve Igor is in remissie sedert meer tweetal jaar, met behulp van RC Diabetic. Ik geef hem 's morgens 25gr korreltjes en half zakje natvoer van zelfde lijn. 's Avonds nog eens zelfde portie. Hij heeft zo een bakje met chiplezer, net zoals onze twee overige poezenissen. Zo is dit gemakkelijk om te controleren. Ik wou nu weten of ik nu het al twee jaar is of ik af en toe eens iets anders zou durven geven? Natuurlijk wel in gecontroleerde porties. Groetjes en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Suikerziekte én nierfalen

Bericht door Admin »

Hill’s en RC Diabetic hebben beide een koolhydraatpercentage van rond de 18%. Volgens de fabrikant betreft het langzaam afgevende suikers voor minder pieken in de bloedsuiker. Het is natuurlijk mogelijk dat een kat op deze merken in remissie gaat, maar dan is het handig om ook te weten hoe hoog de bloedsuikerwaarden waren voordat het dieet gegeven werd en wat de kat at.
Mijn ervaring met de Diabetic droogbrokjes van Hill’s en RC is dat zelfs met ‘s ochtends 6 gr brokjes zijn bloedsuiker echt omhoog knalt van - normaal - 6 naar 18 of 21.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie