Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Zoe_vdp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:52

Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Zoe_vdp »

Wij hadden sinds oktober twee superleuke kitten zusjes in huis genomen Lot en Milou. We waren erg blij dat we er twee hadden omdat we soms onregelmatig werken (stewardess en röntgen laborant in het ziekenhuis) en ze niet naar buiten kunnen (alleen op het balkon).

Helaas hebben we deze week Lot in moeten laten slapen vanwege, hoogst waarschijnlijk hartfalen, waardoor er vocht in de borstholte zat en het beestje super benauwd werdt. In overleg met de dierenarts was de beste optie voor haar om haar te laten gaan. We zijn het nog steeds een beetje aan het verwerken dit gaat met ups en downs.

We hebben het idee dat onze Milou het eigenlijk al geaccepteerd heeft, ze lijkt wel minder actief, verder eet ze goed en speelt nog steeds een beetje. Maar volgens ons wel minder dan toen Lot er nog was.

We hebben sterk het gevoel dat we een tweede kitten willen op korte termijn, niet als vervanging maar meer als verwerking. En we willen natuurlijk het beste voor Milou.

Alleen vooral mijn vriend zit nog met het hele gebeuren in z'n maag en is bang dat het weer kan gebeuren, of dat het niet botert tussen de twee. Hij is vooral erg angstig om het opnieuw mee te maken.

Vandaar de post op dit forum, deels voor tips en advies en deels om nog wat meer steun te krijgen dan dat we al hebben gehad.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Rik »

Ach, wat verdrietig. En zo jong.

Een nieuw maatje voor Milou zou eigenlijk altijd wel goed gaan in het begin. Hoe oud is ze nu? Rond de 5 maanden? Wel zou je haar straks moeten laten castreren zodat de hormonen niet mee gaan spelen. Maar meer dan 1 of 2 dagen wat bromwerk hoef je denk ik niet te verwachten. Dat is het leuke van kittens. Dat gaat heel snel goed samen. Of ze zo dan nog na 2 jaar zijn is altijd de vraag. Maar dat is bij zusjes ook zo. Hier heb ik broer en zus en ondanks dat ze niet klef bij elkaar slapen hebben ze wel heel veel aan elkaar (nu 2,5 jaar).

Een garantie dat een volgend kitten 100% gezond is heb je natuurlijk nooit. Waar kwamen Milou en Lot vandaan? Waren het raskatjes? Soms heb ik wel eens het idee dat htk-katten gezonder en sterker zijn dan raskatten. Maar je weet het van tevoren nooit. Maar zou daar een reden zijn om hem kitten meer te nemen?

Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van Lot.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Dinky »

Wat enorm sneu zo jong.

Koppelen met een ander kitten zou goed moeten kunnen. Zou dan wel kiezen voor een maatje jonger dan 1 jaar. Maximaal een weekje brommen verwacht ik.
Wel zou ik gezien de leeftijd milou eerst laten castreren voordat ik er een maatje bij zou zetten zodat ze daar rustig van kan herstellen terwijl jullie rondkijken voor een maatje mocht dat nog niet gedaan zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Zoe_vdp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:52

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Zoe_vdp »

Ja inderdaad 5 maanden. Ze kwamen uit een nestje van 5 kittens. De vader was een raskat (Egyptische Mau) en moeder HTK. Misschien heeft dat er wel voor een klein deel mee te maken inderdaad. Mijn vriend heeft zelf altijd een HTK kat gehad thuis. De eerste was heel zijn leven bij hem en werd 24 (!). Hij is dus helemaal niet gewend dat een kat zo vroeg heen moet gaan. Misschien veroorzaakt dat de angst wel om weer een nieuwe te nemen..

Bedankt voor de tips en de steun. Meer is natuurlijk altijd welkom.

P.s. Milou is nu weer heel druk in de weer met haar lievelingsspeeltje (een propje papier). Teruggevonden onder de bank haha. Nu denken we eigenlijk weer dat het niet perse nodig is om er een nieuwe kitten bij te nemen, maar dat is aan de andere kant misschien weer sneu omdat ze soms een dag of 2 overdag alleen zal zijn.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoi Zoe. Wat jammer dat een katje zo jong moest sterven! Sterkte met het verwerken. Ik meen mij te herinneren dat jouw twee katjes enkele maanden geleden last hadden van diarree. Is dat intussen goedgekomen met Milou?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Zoe_vdp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:52

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Zoe_vdp »

Ja klopt inderdaad, toen we op vers vlees over gingen, ging het over bij ze.
Milou heeft nog steeds normale ontlasting.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Rik »

Zoe_vdp schreef:Ze kwamen uit een nestje van 5 kittens. De vader was een raskat (Egyptische Mau) en moeder HTK. Misschien heeft dat er wel voor een klein deel mee te maken inderdaad.
Hartfalen (HCM) is wel één van de gezondheidsproblemen die bij de Egyptische Mau genoemd wordt (en HCM is erfelijk). Bij het fokken van bepaalde rassen wordt daar normaal ook op getest. Maar omdat het nu een kruising betreft met een htk, kan het goed zijn dat alle testen ook achterwege gelaten zijn.

Mocht het echt een fokker zijn waar ze vandaan komen, dan is het wel verstandig deze in te lichten over het overlijden van Lot en de omstandigheden. Ik weet niet of er al een HCM test is voor de Egyptische Mau, want die dna-testen zijn rasgebonden, maar ze moeten het wel weten. Het is natuurlijk niet 100% zeker dat Lot last had van HCM, maar ze kunnen het risico niet lopen als ze door gaan fokken met deze vader (en nakomelingen).

https://www.mcvoordieren.nl/hcm-bij-de-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zoe_vdp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:52

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Zoe_vdp »

Inderdaad, toen we zagen dat het niet goed met Lot ging, gingen we meteen opzoek naar mogelijke oorzaken.
HCM leek er al vrij snel best veel op. Lot had ook een beetje dezelfde klachten zegmaar...

De vrouw van wie we ze gekocht hebben was niet echt een fokster. We hebben haar meteen ingelicht en ze leefde ook erg met ons mee en baalde enorm van wat er gebeurd was. Ze weet er dus van!

We zijn nog steeds aan het tobben over een speelmaatje voor Milou of niet...

We denken dat het het beste is om het wel te doen want...: nu gaan we waarschijnlijk maanden ongeveer dagelijks de deur uit en maken we ons zorgen dat Milou alleen is/zich alleen voelt (want daar groeit ze na verloop van tijd natuurlijk wel overheen). Of...: we nemen er een kitten bij en we gaan een hele hoop jaren met een gerust hart op stap en maken ons alleen zorgen voor de tijd die ooit gaat komen dat er 1 van de twee overlijdt? Want we hopen natuurlijk dat hetzelfde verhaal niet weer op korte termijn gebeurd (wat ook nog altijd een meespelende factor is, ook al is de kans klein).

https://stichtingpoezensnuitjes.wordpre ... ijd-samen/.

Deze link (gevonden via het forum) geeft ook een aardige boost om ervoor te gaan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Rik »

Fijn dat ze het bij de 'fokster' weten. Dan kunnen die de eigenaren van de dekkater wel inlichten en op die manier eventuele volgende nestjes voorkomen.

Een twijfelgeval blijft nu natuurlijk Milou. Je zou even bij de dierenarts kunnen informeren wat de kansen en risico's voor haar zijn als het echt om hcm gaat.

Wat betreft een maatje... Bij twijfel gewoon doen. Maar het is niet zo dat je dat nu gelijk deze week moet regelen. Je kunt ook even de castratie van Milou afwachten (zal wel binnen/over een maand zijn) en dan daarna een maatje zoeken. Als je je daar natuurlijk beter bij voelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door kittentjes »

Wat verdrietig dat het zo jong al mis moest gaan. Ook ik denk dat je nu wel kunt kijken naar een maatje, het spelen samen is zo waardevol zeker als kitten. Ik zie ook nu net als rik nog steeds de voordelen. Ze hebben ook wel eens wat mot maar spelen ook nog steeds samen, jagen en dollen heel leuk om te zien.

Sterkte met de verwerking van het verlies, ik snap ook de angst dat het nogmaals gebeurt maar uiteindelijk is die kans niet zo groot denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Zoe_vdp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:52

Re: Zusje in moeten laten slapen... wat nu?

Bericht door Zoe_vdp »

Allemaal bedankt voor de reacties!

Een bekende van mij vertelde gister dat haar poes bijna gaat bevallen en dat wij als eerste een kitten uit mogen kiezen. Dus het gaat nog even duren maar we weten dat er binnenkort een leuk kleintje bij komt :)
Plaats reactie