Regulier of laparoscopisch

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Regulier of laparoscopisch

Bericht door Femmel »

Hoi Allemaal,

Sinds september hebben wij 3 katten, 1 kater van 9 jaar en 2 poezen van nu ongeveer 6 maanden. De kater is in het asiel al gecastreerd dus daar hebben we geen omkijken meer naar. ;-)

Nu komen de poezen op een leeftijd dat ze geholpen moeten worden, ik weet dat dit gratis kan bij de kliniek van het asiel maar deze zit 100 kilometer (enkele reis) hier vandaan, net als het asiel overigens.

We zijn nu dus heel erg aan het overwegen of we het gratis laten doen en dan zo'n eind gaan rijden. Of dat we het hier in de buurt laten doen en er dan gewoon voor betalen. Maar dan komt ook de vraag of we ze misschien laparoscopisch willen laten helpen?

De sterilisatie bij onze Tiki (18 jaar geleden) is me best tegen gevallen als ik eerlijk ben. Vond de snee erg groot en de kat erg zielig. :oops:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een laparoscopische sterilisatie? En wat vinden jullie? Heeft het echt zoveel meer voordelen of valt dat wel mee?
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Rik »

Sowieso zijn de snedes bij een normale castratie veel kleiner dan vroeger.

100 kilometer rijden is inderdaad ver weg. Bij mij was het 40 kilometer. Ik moest echter met Bowy nog wel 2 keer op en neer omdat bij haar de wond begon te etteren (reactie op de hechtdraad of infectie).

Mocht je het bij je eigen dierenarts willen laten doen dan zou ik ook bij het asiel vragen of ze een bijdrage geven indien je het bij je eigen dierenarts laat doen (laat dan wel doorschemeren dat je niet opziet tegen die 100km rijden anders zeggen ze gewoon nee). Bij mij zou dat slechts een tientje of twee zijn dus ik ben gewoon op en neer gegaan (maar ja, 40km is wat anders dan 100).

Met laparoscopische sterilisatie heb ik geen ervaring maar hoor daar ook wel goede dingen over. De wondjes (2 of 3 kleintjes geloof ik) zijn veel kleiner en de kans op reactie op hechting en wondcomplicatie is dus laag.

En volgens mij kunnen ze door die gaatjes nog wel de baarmoeder controleren op afwijkingen. Indien die er echter uit moet dan zullen ze de snedes dus wel weer groter moeten maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Dinky »

Ik heb geen ervaring met sterilisatie (onze poezen waren al gesteriliseerd voordat ze bij ons kwamen). Wel heb ik ervaring met flinke buikoperaties. Bij de eerste buikoperatie was er sprake van twee flinke japen en flink wat hechtingen, waaronder aan de buitenzijde omdat het zo'n complexe operatie was en het niet los mocht raken. Hierbij waren flink wat hechtingen te zien en voelde Dinky zich ook niet fijn (werd ook nog opgesloten in bench om bewegingsruimte te beperken om te voorkomen dat ze los zouden komen). De tweede buikoperatie mocht ze wel gewoon los blijven lopen en was het alleen inwendig gehecht waardoor er geen kap of rompertje nodig was (overigens heeft ze die uiteindelijk bij eerste operatie ook niet gehad met als gevolg dat ze na een week de hechtingen er grotendeels uit had).

Ook de verhalen die ik hier lees op het forum met sterilisatie wordt er inwendig gehecht waardoor rompertje of kap vaak niet noodzakelijk is (tenzij ze er wel overmatig aan gaan zitten). Bovendien lees ik hier dat de kittens vaak de dag na de ingreep alweer de oude zijn. Ik weet niet of dat een groot verschil is met 18 jaar geleden?
Voordeel van laparoscopisch is dat de wond nog kleiner is dan bij een normale sterilisatie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door castratenkoor »

Ik heb Clarie 2,5 jaar geleden laten castreren en de snee was ongeveer 1,5 cm. Zaten 2 hechtinkjes in. De volgende dag sjeesde ze al weer in galop de trappen op en neer. Ik heb ooit in de jaren 80/90 twee poezen laten castreren en ja toen in die tijd hadden ze een jaap van zo'n 10 cm.

Mijn dierenarts heeft me uitgelegd dat ze tegenwoordig niet meer met de vingers in de buik hoeven, ze hengelen met een haakje. Met een vergrootglas.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Femmel »

Met laparoscopisch 3 wondjes met 1 hechting.... Dat is er dan dus 1 meer dan op de normale manier.

Net een afspraak gemaakt ze laparoscopisch te laten steriliseren.

Krijg nu een voorzorgbrief met de vraag of ik bloedonderzoek (+ 57,79 per kat) wil laten doen. Laparoscopisch sterilisatie is + 77,- per kat.

Pfff, het kan ook gratis. Waar ben ik aan begonnen?

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Rik »

3 gaatjes is ook redelijk gangbaar hoor.

Ik moet zeggen dat €77 op zich wel meevalt. Het ligt onderin de grens van €75-€150 wat een castratie van een poes meestal kost.

Het bloedonderzoek is even een gewetensvraag. Normaal niet strikt noodzakelijk maar je weet dan wel wat de waardes zijn.

Ps. Vraag altijd een factuur en volledige uitslagen bij de dierenarts als je betaald. Je betaald er voor en je hebt achteraf een archief wat er allemaal gedaan is.

Ja, gratis kan dus ook (zoals ik gedaan heb) maar jij moet er dan 2x 100km voor rijden. Of een dag daar doorbrengen en dan kost het tijd. En niet te vergeten de stress voor de beestjes die in een kooitje weer in de auto moeten voor een aantal uren.

(Je spaart €144 uit, want bloedonderzoek zal er bij het asiel niet bij zitten. Min 16 liter (1:12 200km) is €24. Is dus €120.)

Wilde het asiel niet bijdragen als je het door je eigen da liet doen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Femmel »

Sterilisatie is 150,- plus 77,- extra voor laparoscopisch. En dat maal 2 natuurlijk.

Maar ja, dat is allemaal maar geld. Maar dat bloedonderzoek er ook nog bij wordt het best wel gortig. Dan zijn we in totaal bijna 600,- kwijt voor de sterilisatie.

Ik probeer even te beredeneren wat er uit het onderzoek kan komen en wat we er aan zouden kunnen doen. Bij wat ze ook mankeren zou ik sowieso voor een sterilisatie gaan, pil of krols laten worden vind ik geen goed alternatief.

Denk dat we het bloedonderzoek dus maar skippen. Laparoscopisch is kortere narcose en dus al de veiligere manier. Naar mijn beste weten wordt in deze kliniek ook alles met gasnarcose gedaan is dus ook veiliger.

De volgende keer ga ik gewoon weer voor oudere katten. Dit vind ik helemaal niets hoor.


Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Femmel »

P.s. heb het asiel niet om een bijdrage gevraagd. Ze hebben het al moeilijk zat toch?

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Rik »

Femmel schreef:De volgende keer ga ik gewoon weer voor oudere katten. Dit vind ik helemaal niets hoor.
Of voor een asiel in de buurt. Dat scheelt ook een stuk. Dan had je de castratie gewoon door hun da kunnen laten doen.

De €77 is dus bovenop de normale prijs. Yikes. Ja, dat tikt dan wel aan. En de €150 ligt dan inderdaad ook nog eens aan de bovenkant.

Dan ziet die 100km er steeds aantrekkelijker uit Afbeelding

Ik moest al €165 per kitten betalen dus dat ritje van 40km heb ik maar wel gedaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Dinky »

Preventief bloedonderzoek zou ik persoonlijk ook skippen bij sterilisatie kitten.
Bij mijn da wordt het aangeraden bij katten boven de 10 jaar. Maar het kan wel fijn zijn om normaalwaarden te hebben bij volwassen kat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Zotvanpoezen »

Voor de castratie+ chip van mijn poes heb ik wel 250 euro betaald. En de dierenkliniek was op 10 min rijden. De wond was klein, de hechtingen losten uit zichzelf op. En de poes rende de volgende dag weer als een duiveltje. Ze heeft geen kap of rompertje nodig gehad.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door 11joep09willem »

Ik zou die laparoscopische operatie ook skippen want zoals hierboven ook al gezegd werd, de operatiewond is tegenwoordig zo klein (maak in de kliniek een afspraak met een dierenarts met de dunste vingers en het wondje is nog kleiner :smile: ) dat is echt niet te vergelijken met de snee die ze vroeger maakten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door Rik »

Als ik even een rondje maak op internet, dan kom ik laparoscopisch steriliseren ook niet zoveel tegen voor katten.

Vaak wordt er zelfs gezegd dat het voor kleine honden en katten geen voordeel opgeleverd.
Voor honden lichter dan 12 kg en bij katten levert laparoscopie geen voordeel op. Deze patiënten zijn beter af met een traditionele operatie methode.
http://www.abcvoordieren.nl/laparoscopie.html
Wij bieden deze dan ook graag aan naast de traditionele manier van steriliseren. Deze methode is echter alleen geschikt voor honden vanaf 2 kg lichaamsgewicht.
https://dierenkliniekdeark.nl/over-ons/ ... aroscopie/
Een laparoscopische sterilisatie is het meest geschikt voor honden die groter zijn dan 10 kilo. Bij kleinere hondjes is de buiksnede bij de “gewone” methode klein en liggen de eierstokken minder diep. Hierdoor zijn de voordelen van laparsocopisch steriliseren bij kleine hondjes minder groot.
https://dierenkliniekzeist.nl/sterilisa ... oscopisch/
Dierenziekenhuis Rotterdam adviseert om honden vanaf 10 kg via een kijkoperatie te steriliseren. Het steriliseren van kleinere honden en katten levert weinig voordeel op.
https://www.dierenziekenhuis.nl/site/laparoscopie

Het feit blijft natuurlijk wel dat met een laparoscopische sterilisatie de kans op wondcomplicaties toch kleiner is. Nu zou dat bij een normale castratie ook niet mogen gebeuren, maar ik heb de ervaring dat bij Yuna de wond begon te ontsteken. Maar dat zou natuurlijk ook aan de dierenarts kunnen liggen (of de omgeving waarin geopereerd wordt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door pinguin »

Ik zou het bloed onderzoek ook skippen wel vragen of ze even naar het gebit willen kijken. Of alles goed gewisseld is.

100km enkele reis is best veel want kans op files en als er toch iets gaat onsteken kan je weer terug zn lange reis.
En is het vaak niet zo dat het asiel castratie ochtenden heeft waarbij ze dus achter elkaar onder narcose gaan en er minder toezicht is?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Regulier of laparoscopisch

Bericht door castratenkoor »

Ik zou kiezen voor goede dierenarts dichtbij, zonder bloedonderzoek en gewoon, dus niet laparoscopisch.

Ik zou (net als jij) de 2 x een uur rijden er niet voor over hebben. Extra nadeel van castreren bij asiel-arts dat er vaak vele operaties achter elkaar gedaan worden, er wordt grover gewerkt, grotere snee en meer kans op ontstekingen. Dus als je het geld er voor hebt dan extra betalen bij goede dierenarts. (niks ten nadele overigens voor asiel en bijbehorende arts - die moeten roeien met de riemen die ze hebben en doen fantastisch werk).
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie