Kattenbak issue

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Mescalino
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2018 13:15

Kattenbak issue

Bericht door Mescalino »

Beetje een vaag onderwerpnaam maar weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Ik had een katertje aangeschaft en kreeg het idee dat hij niet zo gelukkig was als hij zou kunnen zijn. na een week de knoop doorgehakt en een speelmaatje erbij genomen. Integratie ging vrij goed en ik was blij dat ze beide gebruik maakte van dezelfde kattenbak. Nu zijn we een paar maanden verder en de katten groeien als kool en dus ook hun behoefte. Het was niet meer bij te houden met het kattengrind. Scheppen was bijna onmogelijk en ik moest steeds de hele bak vervangen met nieuw grind. Uiteindelijk besloten om een tweede kattenbak te kopen (precies zelfde model en kleur). Deze aan de andere kant van de kamer gezet en beide katten kort met het hoofdje in de bak gestoken (voorzichtig natuurlijk) en wonder boven wonder ging de eerste kat er al op. De tweede kat ook en nam er verder geen notitie van. Toen ik de bakken wilde schoenmaken was bak A (de eerste kattenbak) ongebruikt en Bak B (de nieuwe kattenbak)was vol.
Vervolgens de bakken naast elkaar gezet (Bak A links en Bak B rechts) in de hoop dat meer zou doen en de rode kat de ene bak laten zien en de zwarte kat de andere. Bak A was maar 1 keer gebruikt en Bak B was vol. Vervolgens Bak A en B verwisseld zodat A rechts staat en B links maar hier trapte ze niet in.

Hoe krijg ik ze zover dat ze beide bakken gebruiken. Ieder zijn eigen bak zou ideaal zijn.
In eerste instantie was ik blij dat ze gebruik maakte van dezelfde bak maar begin daar nu een beetje spijt van te krijgen.
Iemand enig advies...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak issue

Bericht door castratenkoor »

Hoe vaak haal je de poep en plas eruit. Wat mij opvalt in het verhaal "niet meer bij te houden" en "scheppen bijna onmogelijk". Het gaat om 2 katten - ik heb er hier 8. Als je meermalen per dag poep en plas verwijdert lijkt het mij dat er geen probleem is. Dan maakt het weinig uit of ze beide op dezelfde bak gaan of ieder op een eigen.

Standaard is trouwens aantal katten + 1 dus eigenlijk zou je drie bakken moeten hebben. Katten zijn niet te sturen - die gebruiken de bak die ze willen.

Ik zou beide bakken laten staan en 3 x daags uitscheppen, aan de katten zelfs overlaten welke ze wanneer gebruiken.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 02 jan 2019 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak issue

Bericht door pinguin »

Hoe groot zijn de kattenbakken? Hier 2 katten en 1 reuze bak en 1 gewone bak maar die zitten nooit vol. Ik schep 2 keer per dag alles er uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kattenbak issue

Bericht door Zotvanpoezen »

Volledig akkoord met castratenkoor en pinguin. Zijn de kattenbakken groot genoeg of zijn ze kittenformaat? Je kunt in de nieuwe bakken een klein druppeltje bleek doen, of de bakken eens wassen en ontsmetten met bleek helpt soms ook wel. Wat je zeker niet moet doen is het hoofdje in de bak steken. Dat is eigenlijk dwingen en dat werkt averechts bij katten. Je kunt de katjes er wel opzetten en met je vingers de graafbewegingen nadoen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

Ten eerste moet je het idee van "elke kat zijn eigen bak" gewoon vergeten. Dat gaat echt niet gebeuren (als ze het zelf al niet doen). Verder vind ik "Scheppen was bijna onmogelijk" ook heel raar. Welk grit gebruik je? Ik gebruik Biokat's Classic en dat klontert heel goed zodat uitscheppen heel goed gaat. Als laatste vraag ik me af wat ze te eten krijgen. Hier krijgen ze vers vlees maar ook als je gewoon kwalitatief goed voer geeft zijn de drollen helemaal niet zo groot.

PS. Zelfs als ze het op die ene bak niet meer doen moet je hem toch laten staan. Het feit dat er twee bakken staan is op zich al voldoende. En het kan best een keer zijn dat die bak incidenteel wel gebruikt wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak issue

Bericht door castratenkoor »

Dat is inderdaad ook een zinnige vraag Rik - wat krijgen ze te eten en hoe is de ontlasting. Stel dat zij ieder 5 x daags diarree hebben dan is 10 porties stank erger dan mijn 8 mooie sigaren per dag. ;-)
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kattenbak issue

Bericht door Admin »

Hier hebben we 2 katten en 2 grote bakken, maar ook hier wordt de ene bak vaker gebruikt dan de andere. Het lijkt erop of ze de ene gebruiken om te poepen en de andere om te plassen. Hoe luxe is dat? ;-)
In jouw geval kan het helpen om de helft van de drollen over te scheppen in de bak die ze niet gebruiken en dan kun je kijken of het een geur-dingetje is. Als ze dan nog steeds 1 bak meer gebruiken dan de andere, dan is dat dan helaas maar zo.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Mescalino
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2018 13:15

Re: Kattenbak issue

Bericht door Mescalino »

Om een aantal vragen weg te halen:
De bak(Ken):
https://www.curverwebshop.nl/product/cu ... bak/46821/

eenmaal daags maak ik hem leeg. (3 keer per dag ga ik gewoon niet redden)

Eten wat ze krijgen is kitten brokken van Royal Cain (Ontlasting is goed)

Het grit wat ik gebruik is van Catsan (of top kat, is zelfde grit) en ben hier op zich heel tevreden over.

Misschien bracht ik het een beetje sterk met niet meer bij te houden maar ik zal ze een keer ontsmetten. Ik zag toevallig net wel al typende dat 1 van mijn twee katten uit de andere bak kwam. Misschien moet ik gewoon wat meer geduld hebben.

En misschien heb ik inderdaad wel pech en is het gewoon zoals het is. Katten kunnen eigenwijs zijn :)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kattenbak issue

Bericht door Zotvanpoezen »

Probeer het eens met de klep eraf te halen. De meeste katten houden er niet van.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

Inderdaad zou ik de klep aan de voorkant er gelijk afslopen. Ik denk dat geen één kat dat fijn vindt. Verder zou je ook een bak zonder kap neer kunnen zetten ergens. Ik heb hier twee officiële bakken (met kap zonder klep) en een speciebak staan. Vooral de speciebak wordt ook graag gebruikt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak issue

Bericht door pinguin »

Dat zijn relatief kleine bakken heb ze ik het echt wel gezien en mijn katten zouden er niet eens op gaan omdat ze zich niet vrij kunnen bewegen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kattenbak issue

Bericht door Zotvanpoezen »

Klopt. Mijn katten hebben de grote, ondiepe ovale wasteil het liefste. Ze moeten zich goed kunnen draaien in hun bak. Als ik moet gaan werken sta ik trouwens minstens 1 uur vroeger op om rustig de tijd te nemen voor mijn dieren en kunnen de poezen 2 x een beetje natvoer eten alvorens ik vertrek. Als je een beetje vroeger opstaat kun je de bakken ook leegscheppen. Vervolgens als je van je werk komt, en daarna nog eens voor het slapen gaan. Zoveel moeite is dat toch niet? Als je dieren hebt moet je er tijd voor nemen. Op vrije dagen sta ik dus steeds om 6u op, en als ik moet werken om 4u!!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak issue

Bericht door pinguin »

Dat scheppen is toch 5 min werk? Zakje scheppen en weg gooien?
Hier draaien en keren ze graag in hun bak.

Ik heb trouwens deze maar zonder klep aan de voorkant Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak issue

Bericht door Rik »

Ik heb die bak die je hebt nog eens even beter bekeken maar wauw... Dat lijkt me een rotbak om in te zitten als kat. Naast het feit dat er een klep voorin zit en weinig ruimte is, zit er ook nog zo'n rooster aan de binnenkant voor de opening.

Natuurlijk is dat gedaan om het uitloop van grit te verminderen maar het neemt wel 1/3 van de oppervlakte binnen in de bak weg. Ik hoop dat je dat rooster er ook gelijk uitgelaten hebt (nét als de klep). Of dat je dat rooster aan de buitenkant (op de grond) hebt zitten (wat schijnbaar ook mogelijk is).

Ik heb gewoon twee grote bakken waar ik de hele kap er even af kan tillen en kan scheppen. En bij de speciebak hoeft dat niet eens.

Zorg wel voor voldoende grit in de bak. Je wilt niet dat plas aan de bodem plakt want dan wordt het een rotzooitje en meer werk. Met een flinke laag kunnen ze ook lekker graven en schept het een stuk makkelijker. En als je alles goed weg kunt scheppen hoef je de bak ook minder vaak helemaal schoon te maken.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mescalino
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2018 13:15

Re: Kattenbak issue

Bericht door Mescalino »

Zou dit een betere optie zijn :
https://www.petsgifts.nl/europet-bernin ... e=daisycon

Wel balen van die twee bijna nieuwe kattenbakken, maarja.
Plaats reactie