Kat blijft sproeien

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Mikaela123456789
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2019 13:28

Kat blijft sproeien

Bericht door Mikaela123456789 »

Hoi allemaal,

Als eerste: een gelukkig nieuwjaar!

Om maar t jaar te beginnen met een probleem:

Ik heb 3 katten, groot huis en ze hebben de mogelijkheid om naar binnen en buiten te gaan wanneer zij willen.

Met 1 gecastreerde kat heb ik een probleem. Deze kat kwam met 8 weken bij ons. En het heeft jaren geduurd tot hij andere mensen accepteerde (man, kind en vrienden). Hij was alleen op mij gericht.

Een stresskip 1ste klas. Maar dan ook echt! Bank verplaatst, kat in de stress, kerstboom neerzetten, kat in de stress, stoel op een andere plek..... kat in de stress!
Alles moet blijven staan lijkt wel. Een nieuwe bank durf ik niet aan.


Maar bij die stress komt sproeien... en ik word er gek van inmiddels.

Wat heb ik er al aangedaan:

-Lichamelijk onderzocht dierenarts. Kwam niks uit.
-9 kattenbakken verspreidt door het huis.
-Feliway.
-Ander voer.
-Alles schoonmaken met Urin off.
-Alleen hem boven laten. Geen andere katten erbij.
-Ander huisje gezocht, dat trok hij hij heel slecht. Amper eten (vermageren) en maanden alleen snachts te voorschijn komen.
Maar ook in zijn eigen vervuilde kattenbak liggen. Toen heb ik hem weer opgehaald.

Ik weet echt niet wat ik nog moet doen. Maar ik word er inmiddels moedeloos van...

Wie heeft de oplossing. Ben gek op die kat, maar dit is geen doen meer.

Wie oh wie, kan mij helpen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Rik »

Jullie ook een gelukkig nieuwjaar en welkom op het forum met jullie sproeiertje.

Ten eerste de vraag... Is het echt sproeien of is het plassen?

Je hebt al erg veel gedaan maar er zijn nog wat vervolgstappen. Je kunt even een week lang markeren waar hij sproeit en kijken of er een patroon is. Als die er is zou je iets kunnen doen aan die 'stressplekken'. Misschien problemen in huis of problemen met een kat buiten zodat hij binnen sproeit? Alles is mogelijk.

Een volgende stap zou een kattengedragstherapeut kunnen zijn. Omdat je zelf al aangeeft dat het een stresskip is. Een gedragstherapeut kan je dan helpen bepaalde punten te identificeren waarmee je hem zou kunnen helpen.

Als er uiteindelijk niets helpt, dan kun je het nog zoeken in het verlagen van de stress. Je kunt dan denken aan voedselsupplementen (zoals Zylkène, Telizen of Destress) en als echt helemaal niets werkt naar de veel zwaardere middelen (Clomicalm of valium, in overleg met de dierenarts). Dat laatste is echt als laatste redmiddel en moet je zien als (tijdelijk) hulpmiddel om toch ook weer aan zijn stress en gedrag te werken. Lees je dan ook vooral in over de bijwerkingen e.d. want het is echt, echt, echt, het allerlaatste wat je mag proberen.



Ps. Ik ga er even vanuit dat alle katten gecastreerd zijn (omdat je "1 gecastreerde" noemt). Tevens is het de vraag of het buiten laten van de kat (of ander katten) bevorderlijk zal zijn voor zijn gemoedsrust en of dat ook geen extra stress veroorzaakt. Het identificeren (met of zonder gedragstherapeut) is in ieder geval de belangrijkste stap.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Dinky »

Ik lees 'lichamelijk onderzocht door dierenarts'. Is dit alleen voelen en kijken geweest of is toen ook de urine onderzocht om blaasproblemen uit te sluiten?
We hebben namelijk eerder gelezen dat een DA de urine niet had onderzocht en er uiteindelijk toch sprake bleek van blaasprobleem waardoor buiten de bak werd geplast.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mikaela123456789
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2019 13:28

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Mikaela123456789 »

Bedankt voor jullie reacties!

Urine is onderzocht. Kwam niks uit.
Kennis van mij kwam met een hersenscan als optie voor eventuele tumoren. Zou dat ook nog een optie zijn??

Ik woon compleet afgelegen, en zover nog in bijna 10 jaar tijd geen andere katten gezien hier buiten.
Deze kat heeft toegang tot buiten, maar gaat zelden naar buiten. Echt een kat die graag binnen is.
Ook snachts want ik heb een week het kattenluik gefilmd omdat ik dacht dat er misschien een andere kat binnen kwam en dat hij daarom sproeide.


Het is zowel sproeien als plassen. Sproeien bij stress en soms als er een trui/jas op de grond ligt plast hij erop. Er zijn helaas geen vaste plekken waarop hij sproeit.

Ik heb nog 2 poezen. Alle 3 zijn geholpen op de leeftijd dat het meteen kon. 1 is zijn zus en de ander uit een ander nest en is 1 jaar jonger.

Gedragstherapeut ga ik naar kijken! Nog suggesties welke?

Kalmeringsmiddelen heb ik nog niet toegepast op Feliway na. Ook niet echt een voorstander van t volproppen van middelen als er geen oorzaak bekend is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door castratenkoor »

Je kunt ook nog proberen wat valeriaan te druppelen (niet op de kat maar op kussentjes en pluche speeltjes, in mandjes ed), er zijn katten die daar heel goed op reageren.

Zou goed kunnen dat hij stress krijgt door het naar buiten gaan van de andere katten. Zij nemen steeds vreemde en spannende geurtjes mee naar binnen.

Heb je eventueel de optie hem b.v. 's nachts apart te zetten in een eigen kamertje? En dan dat kamertje helemaal opleuken voor hem met klimmogelijkheden en lekkere plekjes. En alleen maar ZIJN eigen geurtjes, dus dat de anderen daar niet komen. Zodat hij even kan bijtanken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Zotvanpoezen »

1 van mijn 3 katten is ook een stresskat dat af en toe sproeit. Hij is in het wild geboren van ouders die ook in het wild geboren zijn. Zijn stress is dus aangeboren. Hij was bovendien ook vaak ziek en had door de talloze dierenartsbezoeken een trauma opgelopen. Hij is beginnen sproeien toen zijn beste maatje Rambo gestorven was. Het viel samen met weer eens ziek zijn en dat werd hem teveel. Hij was zelf bang geworden van zichzelf en kon zelf niet meer spelen. Nu is hij al 5 jaar niet meer ziek geweest maar sproeit nog af en toe als hij voor een onverklaarbare reden weer eens stresst. De eerste 3 levensjaren was hij nog niet buiten geweest vanwege zijn gezondheid, maar als hij daarna wel naar buiten mocht is het sproeien wel goed verminderd en is zijn zelfvertrouwen sterk gegroeid. Dus naar buiten gaan is volgens mij niet af te raden. Mijn sresskat is er langzaam maar zeker door beginnen openbloeien. Hij speelt weer, klimt in bomen en kan eindelijk weer rennen als in zijn kittentijd. Buiten sproeit hij nog heel vaak (wat wel mag) en binnen nog af en toe. Dat tolereer ik dan maar en heb zelf een speciale zaklamp gekocht om alle urine op te sporen en goed op te kuisen. Als katten al lang sproeien is er moeilijk iets aan te doen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Mikaela123456789
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2019 13:28

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Mikaela123456789 »

Ik heb een kamer over waar ik hem snacht kan zetten. Dat maar is proberen.

Valeriaan kent hij en is hij gek op. Alleen blijft de stress terugkomen.

Morgen ga ik bellen voor een gedragstherapeut. En zorg dat hij een eigen kamer krijgt om tot rust te komen.

Ik wil hem wel de mogelijkheid blijven geven dat hij naar buiten kan wanneer hij wil.

Mijn man is het inmiddels zat aan t worden. Weekendjes weg en vakantie is niet meer aan de orde ed. want dan zit alles weer onder pis. Hopeloos....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Rik »

Ik kan het me voorstellen. Maar als je hem toch nog een kans wilt geven zul je toch moeten proberen wat met stressbehandeling te doen. Naar buiten laten zou misschien kunnen helpen, maar ja, als het zo'n stresskip is kan dat ook averechts werken. Heel moeilijk om van te voren te zeggen wat bij hem helpt.

Wat betreft gedragstherapeut kun je geloof ik kijken welke er bij Tinley de opleiding heeft gedaan of aangesloten zijn.
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... atten.html

Als je voor hem een verzekering hebt, dan is het (heel) soms ook verzekerd.
bijvoorbeeld https://www.yvonsweere.nl/plassen-en-sproeien/ (zie in de rechterkolom)
Vergoed door verzekeraars
Ik ben een door Petplan, Reaal, Ohra, Inshared en HEMA erkend gedragstherapeut. Dat betekent dat mijn consulten vergoed worden.
Maar het makkelijkste kun je er natuurlijk een in je buurt zoeken.
Hier is een lijst op postcode: https://www.tinleygedragstherapievoordi ... euten.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik hoop dat de gedragstherapeut kan helpen. Hier is het door het naar buiten gaan en hem aan te sporen met spelen wel veel beter geworden. Mijn man en zoon zijn het al gewoon geraakt, haha. Als ze Filou onrustig zien snuffelen, ondertussen tegen alles kopjes geeft en dat hij steeds rond zijn as draait, roepen ze mij om hem vriendelijk naar buiten te lokken en ermee tot aan het eind van de weide te wandelen. Dan sproeit hij er buiten flink op los en de wandeling maakt hem ook rustiger. Nochtans plast hij meestal op een normale manier. Deze maand moet ik met hem op seniorenconsult voor een volledige check-up. Ik vermoed deze keer wel lichte schildklierproblemen. (wisselend humeur en toegenomen eetlust maar blijft slank)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Mikaela123456789
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2019 13:28

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Mikaela123456789 »

Super bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag en hoop op verbetering!
Mikaela123456789
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2019 13:28

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Mikaela123456789 »

Eigen kamer was niet t beste plan. Meneer brak de halve kamer af en heeft de hele nacht lopen miauwen.
Ik heb m er wel ingelaten in de hoop dat het gewoon even wennen is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door castratenkoor »

Heb je die kamer wel heel aantrekkelijk voor hem gemaakt?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het ook een kwestie is van langzaam opbouwen. Overdag eens een uurtje erin en na afloop iets lekkers of leuks. Het is ook vaak hoe je het brengt. En hoe je er zelf tegenover staat. Enthousiast kraaien bij het erin gaan, uitgebreid knuffelen bij het eruit gaan. Hem in dat kamertje een aantrekkelijk speeltje met b.v. catnap geven. En dat opbergen in een kast bij het eruit gaan. Is helemaal van hem en mogen de anderen niet aan komen.

Ik stond er ook eerst negatief tegenover - ik hou niet van het "opsluiten" van katten. Mijn dierenarts (heeft ook diploma gedragsdeskundige) heeft me laten inzien dat ik dat gevoel los moest laten. Dat ik er positief naar moest kijken - als een time out. Een afgeragde krabpaal van de huiskamer heb ik ook naar dat kamertje gesleept. Beneden twee nieuwe neergezet.

Maar goed, wat hier werkt hoeft natuurlijk niet bij jou te werken. Kwestie van uitproberen en er een feestje van maken. Hier had Douwe erg veel moeite met de komst van twee volwassen katten (na het overlijden van hun baasje). Douwe loopt zelf naar boven en gaat zelf het kamertje in als het tijd is. Hij zit echt op me te wachten. vaste rituelen zijn daar heel belangrijk bij.

Niet plompverloren kat opeens pakken en worstelend dat kamertje indouwen. Dan werkt het niet. Douwe hoor ik 's nachts echt nooit. Die geniet van zijn rust. En overdag zit hij gewoon bij de rest. Strak schema en vast ritueel dat is het motto.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mikaela123456789
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2019 13:28

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door Mikaela123456789 »

Kamer helemaal opgeleukt. Zijn oude krabpaal en een mega grote nieuwe (maakt hij ook gebruik van), speeltjes met catnip, 2 kattebakken, voer en water.

Maakt gebruik van zijn kattenbakken maar zodra hij eruit is pist hij weer alles onder....

Maandag gesprek bij de dierenarts voor kalmering.

Snacht mauwt hij de hele nacht, ook als ik er bij blijf zitten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat blijft sproeien

Bericht door castratenkoor »

Je hebt er in ieder geval werkelijk alles aan gedaan - hartstikke goed van je! Lijkt mij inderdaad raadzaam Clomicalm te gaan gebruiken. Maar niet meer dan 1/4 van 5 mg pil geven en vooraf zijn bloed laten controleren o.a. op nierwaardes.

Het is een paardemiddel maar in zo'n geval zit er weinig anders op vrees ik. Ik zou het 's morgen geven voor je hem eruit laat.

Wat je ook nog kunt doen is het combineren met CBD - 1 druppel per dag - 2,5%. Ook daar kan hij rustiger van worden en het versterkt de werking van de Clomicalm. Zonder dat hij er te sloom van wordt. Het is even uitproberen en volhouden, niet te snel opgeven. Beide middelen hebben een aanlooptijd. een kat die je huis volpiest is een onhoudbare situatie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie