Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door maliejane »

Hallo allemaal,

Ik hoop hier wat advies te vinden over mijn situatie... In augustus is Vixey (nu iets meer dan 0,5 jaar) bij ons komen wonen en op wat strubbelingen bij introductie en na de sterilisatie na ging dat eigenlijk heel goed met Dusty (nu iets meer dan 1,5 jaar).

Nu is eergister Vixey ontsnapt zonder dat mijn vriend het door had. Toen ik 10 minuten later thuis kwam zat ze voor de deur en was ze duidelijk wat bang. Dusty zat aan de binnenkant tegen het raam te slaan zoals ze normaal tegen de rode buurtkater doet. Ik dus snel Vix naar binnen gelaten die angstig de woonkamer in schoot, maar daarna direct weer haar normale zelf was. Dusty daarentegen doet sindsdien heel lelijk naar Vix en als Vix in zicht is ook naar ons. Dit uit zich in blazen en meppen geven. Ze gaat hiervoor zelf richting Vix dus het is niet dat Vixey er zelf aanleiding toe geeft. Andere momenten loopt ze dan wel weer normaal langs Vix om 5 min later weer uit het niks aan te vallen.

Heeft iemand enig idee wat er in de 10 minuten gebeurt kan zijn waardoor Dusty nu al 2 dagen zo rot doet naar Vix? Ze zijn beide gesteriliseerd en komen enkel af en toe met een tuigje buiten (al proberen ze de laatste tijd vaker te ontsnappen waarbij ze soms langs mij of mijn vriend weten te glippen als we onze handen vol hebben).

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, want ik vind het heel vervelend om Dusty in ene zo saggo te zien.... Zou ze jaloers kunnen zijn omdat Vix buiten "mocht" en zij niet? Of ruikt ze misschien toch nog anders? Of zou Vix met de buurkat geneusd kunnen hebben wat Dust totaal niet goed keurt? (Vix geeft niets om de buurkat, Dust heeft regelmatig ruzie door de ramen heen) We hebben ook aan pijn gedacht, maar als Vix niet in de buurt is, is ze weer enorm knuffelig en haar lieve zelf. Ook kwam het echt pas opzetten toen Vix terug binnen was..... Pijn lijkt dus niet echt logisch
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat er met jouw katje gebeurd is, is moeilijk te zeggen. Meestal is dit het gevolg van opgestapelde problemen met de kat die je niet in de gaten had. Ik denk dat het bij jouw kat stress is. (De rode kater die aan het raam staat te dreigen) Maar het kan ook pijn of ongemak zijn. De vonk die bij jouw kat de explosie veroorzaakt heeft, lag eigenlijk al een tijdje te wachten. Toevallig was het jouw andere kat die aan de andere kant van het raam stond te tikken en die wel naar binnen mocht die zorgde voor een enorme ontlading van adrenaline met de gekende reactie tot gevolg. Dat vonkje had evengoed iets anders kunnen geweest zijn. Dat je bv per ongeluk op haar staart trapte op het moment dat de andere kat toevallig voorbij kwam.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door maliejane »

Zou kunnen, maar wat zou ik ertegen kunnen doen? Ik zie die rode kater niet vaak, maar hij is niet gecastreerd, sproeid overal en loopt door de hele wijk. In de achtertuin komt hij eigenlijk niet meer, maar bij de voordeur dus wel en hij schijt daar jammer genoeg ook. Ik heb geen idee wat ik kan doen om hem te weren en ik heb ook geen idee waar die kat woont helaas
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door Zotvanpoezen »

In onze buurt worden zulke katten met een vangkooi gevangen en naar een asiel gebracht waar ze gecastreerd worden en vervolgens weer uitgezet als ze te wild zijn. Op voorwaarde dat er iemand hen buiten voedsel kan geven. Of als ze nog kneedbaar zijn worden ze na een tijdje ter adoptie aangeboden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door Rik »

Ja, zo'n vreemde kat rond je huis kan toch tot (vaak ongeziene) stress leiden. De achtertuin zou je eigenlijk helemaal af kunnen zetten (zodat ze zelf ook niet weg kunnen) maar bij de voordeur is dat wat moeilijker.

Maar wat je ook doet zal voor nu even niet helpen met het gedrag (en 'state of mind') van Dusty. Die zal de komende dagen (misschien zelfs week) erg van slag zijn en het minste kan haar dan weer triggeren. Dat heeft gewoon tijd nodig. Laat haar maar zoveel mogelijk haar eigen gang gaan en als ze behoefte heeft aan een knuffel, dan komt ze die zelf wel vragen.

Wat betreft de voordeur... daar zou je misschien "get off" spray of kattenschrik kunnen gebruiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door maliejane »

De achtertuin wil ik nog gaan afzetten, maar pas in bet voorjaar. We wonen hier nog niet zolang dus budget is een beetje op door de verhuizing. De kater lijkt mij niet verwilderd, maar het is wel een territoriale brutale kat die zich nergens wat van aantrekt en die je dus in de hele wijk ziet lopen en sproeien... maar kan een keer met het asiel bellen om te vragen of zij daar beleid voor hebben.. misschien dat hij gecheckt kan worden op een chip bijvoorbeeld...

Ik zal voor de voortuin eens op zoek gaan naar planten die katten afschrikken. Heb vaker gehoord dat citroen geuren zouden kunnen helpen?

Bedankt voor het meedenken in elk geval! Hoop dat Dust snel bij trekt want ik vind het heel rot haar zo te zien doen tegen Vix.. Vix snapt er niks van en Dust is duidelijk overstuur als Vix in de buurt is
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door KiwiNL »

maliejane schreef: 20 dec 2018 19:44 Ik zie die rode kater niet vaak, maar hij is niet gecastreerd
Pas dan maar extra op met je ongecastreerde kitten.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door Rik »

KiwiNL schreef:Pas dan maar extra op met je ongecastreerde kitten.
Ik begreep uit de openingszin dat Vixey wel al gecastreerd is.

Maar het zou inderdaad wel fijn zijn dat die achtertuin afgesloten is zodat ze straks in het voorjaar of zomer lekker (nog steeds onder begeleiding) maar buiten kunnen. Maar dat komt dus nog.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door KiwiNL »

Rik schreef: 20 dec 2018 22:52 Ik begreep uit de openingszin dat Vixey wel al gecastreerd is.
O ja, je hebt gelijk. Ik zag alleen die 0,5 en ging er dus automatisch vanuit dat dat nog niet gebeurd was.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
LB86

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door LB86 »

Hier ook een rode kater die echt aanvalt, de buurt terroriseert.

Ik vind dat de eigenaren van een agressieve kat echt verantwoording moet nemen, omdat het zoveel schade aanbrengt aan leuke vriendelijke katjes.

Mijn kat is daarom ook gestrest en kan de nieuwe kitten in huis niet accepteren. Ik weet zeker dat dit komt door haar ervaring met die rooie kater.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kat (1,5) opeens weer agressief naar kitten (0,5)

Bericht door maliejane »

Dust en Vix zijn inderdaad beide met 5,5 maand gecastreerd. Wil geen kans op ongelukjes, verhoogd risico op kanker en de enorme ontsnappingsdrang bij krols zijn xD

Het gaat gelukkig wel weer iets beter tussen Dust en Vix. Dust kan nog steeds echt soms heel boos doen, maar niet meer altijd als ze Vix ziet. Vrees dat er inderdaad een asiosatie met de rode kater was of dat Vix in die korte tijd een aanvaring met de kater gehad heeft... Zou inderdaad wel fijn geweest zijn als de eigenaren van die kat ook hun verantwoordelijkheid namen en dat beest lieten castreren....

En de tuin ga ik zeker nog cat proof maken. Aan het tuigje vinden ze al heerlijk en ik vind het gezellig als ze mee de tuin in kunnen.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Plaats reactie