# Verharen katten in bepaalde seizoenen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

# Verharen katten in bepaalde seizoenen?

Bericht door daantje »

Mensen hebben het er vaak over dat katten zo verharen..... onze poezels hebben daar (nog) geen last van. We hadden van één hond meer haar in huis dan van drie katten..... Ik vraag me af of verharen écht in bepaalde seizoenen begint of dat het aan voeding of andere dingen ligt. Kun je het voorkomen en zo ja........ hoe???
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Volgens mij hangt het ook een beetje van de leeftijd af. Mijn katten zijn er pas aan begonnen toen ze een maand of vier-vijf oud waren... Daarvoor was er ook helemaal niets te zien. Nu komen er dagelijks haartjes van hen af, maar niet enorm veel.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

het ligt er ook aan of de katten binnen of buiten leven. Als je katten ook naar buiten gaan, verharen ze echt 2 keer per jaar en krijgen ze een zomer en wintervacht. Katten die alleen binnen leven hebben dit niet, omdat ze overal het algemeen in een temperatuur van 20 graden leven. Verharen gebeurd dan ook een stuk minder heftig zoals bij buitenkatten, maar wel het hele jaar door. Ook de centrale verwarming heeft hier invloed op. Volgens mij heeft ook de leeftijd er wel wat mee te maken. Kittens verharen denk ik een stuk minder dan volwassen katten, dat merk ik hier thuis namelijk. Daarnaast zal het ook wel per kat verschillen.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Het verschilt zowiezo per kat en inderdaad ook of het binnen- of buitenkatten zijn. Tevens kan voer ook een verschil maken.
Te voorkomen is het nu eenmaal niet, maar als je jezelf wat stofzuigwerk wil besparen zou ik je kortharige katten 1 x per week kammen en halflangharige katten 2 a 3 x per week.
Ik doe dat ook en ik moet zeggen dat het me heel wat werk scheelt. Daarbij komt dat 2 van mijn 3 katten het borstelen fantastisch vinden dus is het ook niet iets waar ik een hekel aan heb om te doen.

gr BlackPanther999 en de poezekinders
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik merk bij onze katten wel duidelijk verschil in het verharen en de seizoenen. Boris (htk kat) die buitenkomt verhaarde behoorlijk in de lente en begin van de herfst. Als ik hem optilde zat ik helemaal onder en dat is nu helemaal niet.
Romeo (Ragdoll) die niet buitenkomt verhaarde ook behoorlijk aan het begin van de herfst en dat is nu stukken minder.

Carol
Gesloten