Nieuw kitten thuis, normaal speelgedrag?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Cecilevanessen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2018 08:12

Nieuw kitten thuis, normaal speelgedrag?

Bericht door Cecilevanessen »

Hoi, sinds een week hebben we een nieuw kitten (Henry, 13 weken) thuis als maatje voor ons andere kitten (Otto, 19 weken). Op het begin was Otto vooral aan het blazen en aan het grommen naar Henry maar dit was na een paar dagen voorbij. Nu spelen ze wel eens samen maar het ziet er erg heftig uit. Otto grijpt Henry dan met zijn oortjes naar achter. In het filmpje is te zien en te horen hoe dat gaat. Ik snap dat het er heftig aan toe kan gaan tussen katten maar is dit normaal gedrag? Henry is overigens niet bang voor Otto. Hieronder de link van de video.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit normaal gedrag is? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw kitten thuis, normaal speelgedrag?

Bericht door Rik »

Wie zit er te grommen en te piepen in het filmpje? Als dat Henry is (de kleinste in de afwachtende positie) dan is dit inderdaad een beetje ruw van Otto. Maar het is wel een poging tot vecht- en jachtspel van Otto. Dat zie je wel. Maar eigenlijk moet hij nog een beetje leren dat als er gegromd en gepiept wordt dat het dan even rust is.

Maar in het begin van het filmpje lijkt het Otto wel die daar zo zit te grommen (waarom?). En dan is er natuurlijk helemaal niets aan de hand. Hij is zelf degene die in de aanval gaat. Dus als Henry zich daar niet van zijn stuk af laat brengen is dat prima. Dat zal dan gewoon even zijn tijd nodig hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cecilevanessen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2018 08:12

Re: Nieuw kitten thuis, normaal speelgedrag?

Bericht door Cecilevanessen »

Bedankt voor je antwoord. Otto gromt niet, alleen Henry maakt geluiden. Dan maar hopen dat Otto het snel in de gaten heeft en het wat minder ruw gaat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw kitten thuis, normaal speelgedrag?

Bericht door Rik »

Je kunt ze wel een beetje op gang helpen door samen veel te spelen. Otto een beetje leren hoe hij zachtjes moet spelen en niet te enthousiast op Henry moet duiken.

Hoe oud was Otto toen je hem kreeg? Want hij is redelijk jong en zou toch nog wel moeten weten hoe hij met soortgenootjes moet spelen (tenzij hij vroeg uit het nest is gegaan). Maar het kan dus ook de enthousiasme zijn en dan zou dat snel minder moeten worden (hoewel ze daarna wel nog samen ruw zullen spelen, maar dat is kitten 'eigen').
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cecilevanessen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2018 08:12

Re: Nieuw kitten thuis, normaal speelgedrag?

Bericht door Cecilevanessen »

Otto was 11 weken toen we hem kregen. Samen spelen probeer ik te doen maar Henry is heel enthousiast met spelen waardoor Otto er naar mijn idee geen zin meer in heeft en wegloopt of toekijkt. Otto is ook een stuk minder speels geworden na de komst van Henry.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuw kitten thuis, normaal speelgedrag?

Bericht door Zotvanpoezen »

Arme Henry, het lijkt wel of Otto hem wil verjagen van zijn slaapplekje!. Otto lijkt me toch wel een beetje agressief naar hem toe. Maar hij laat zich toch niet zomaar verjagen. Hij neemt een verdedigende houding aan zonder zich gewonnen te geven en weg te lopen. Hier zie ik het soms ook bij mijn (volwassen) katten als ze lastig zijn uit verveling omdat het buiten regent en niet op jacht kunnen gaan. Dan zit er ook altijd een pestkop de andere uit te dagen. Ik laat dit nooit toe en ga ik er gewoon tussen staan om ze af te leiden en meestal lukt dat wel. Als er iemand op een slaapplaats lastig gevallen wordt, zet ik er een kussen of een kartonnen plaat tussen en dan is het rap gedaan met pesten. De pestkop lok ik dan weg met een speeltje. Dit gedrag zie ik bij mijn katten af en toe als ze gefrustreerd zijn door bv verveling of honger en het is niet steeds dezelfde kat die dit doet. De jongste doet dit soms als ik niet op tijd naar bed ga, want ze weet dat er dan eerst een lekker stukje kip op het menu staat. Die leid ik dan af met een catnip muis of een propje papier. Soms doet 1 van mijn katten dat als ik met iets bezig ben en dus geen aandacht genoeg schenk aan meneertje.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Nieuw kitten thuis, normaal speelgedrag?

Bericht door bmwpiet »

@ cecile. De oudste wil laten zien, dat ie de baas is.
Poekie, mei 2018.
Plaats reactie