Zieke kroelboef

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Hallo allemaal,

Vorige week woensdag met m’n kroelboef naar de da gegaan. Hij ging bak op, bak af, deurmat op en af.. en jankte. Meteen da gebeld en savonds op spreekuur gekomen, geen verstopte blaas en op de echo ook niks te zien. Dus terug naar huis met tabletten tegen blaaskrampen en novacam.
Donderdag ging het redelijk met m. Vrijdagsavonds was hij weer erg onrustig en ging bak op af, deurmat op, deurmat af. En hij at en dronk amper, gaf wel over. Zaterdagochtend terug naar da. Niet verstopt maar dacht aan bijwerkingen van novacam. Doorgaan met blaastabletten maar stoppen met novocam. Hij kreeg wel een eetopwekkend middel.
Thuisgekomen brokjes met water gemengd en hij at een beetje. Savonds kwam alles er weer uit en wilde niet meer eten en drinken. Vond kleine druppeltjes bloed in huis.
Zondagochtend terug naar da. M’n boef is heel bang bij da. Op röntgen foto blaasgruis te zien.
Boef opgenomen, katheter en infuus geplaatst. Ook verschillende injecties om de eetlust op te wekken.
De dagen erna heel veel verschillende onderzoeken, bloedonderzoek zag er goed uit geen abnormale waarden.
Sonde geplaatst omdat hij nog niet eet. Röntgenfoto’s van thorax en buik gemaakt. Gruis is minder tov zondag.
Dinsdag boef heeft overgegeven en z’n sonde doorgebeten.
Da gaat bloed afnemen voor alvleesklier. Afwijkende bloedwaarden voor alvleesklier. Volgens da kan dit komen doordat hij weinig tot niet eet in combinatie met stress van de opname en pijn door blaasgruis.
Savonds even bij m geweest, hij strompelde langzaam naar me toe en begon te spinnen! Zo lief.
Dag later weer röntgen foto maar nu weinig verandering tov eerder.
Ze vindt het zorgwekkend en denkt aan blaasoperatie.
Vrijdagochtend blaasoperatie is goed gegaan, veel gruis verwijderd en wordt opgestuurd voor analyse.
Savonds m’n vriendje eindelijk ophale. Medicatie meegekregen clauvubactin.
Boef wil graag mee naar huis.
Eet en drinkt nog niet zelfstandig.
Hij heeft een kap op en ik moet m sonde voeding recovery van royal canin geven.
Vandaag nog gebeld met assistente. 2x per dag 20cc voeding. Ik vind het erg weinig voor een kat van 7kg.
Voeding geven gaat goed, daarna bied ik meteen z’n eigen brokjes aan, natvoer water en ook kattenmelk. Hij ruikt overal aan maar eet of drinkt niet. Hij is verder behoorlijk sloom maar hij heeft ook wel een behoorlijk heftige week achter de rug. Hij loopt wel trap op en af en komt bij ons op de bank liggen.

Iemand ervaring met hoe lang t kan duren voor hij weer gaat eten en drinken? En kan het dat hij nog zo sloom is vd operatie? Hij is 13 jaar en heeft dus overgewicht waar we zsm mee aan de gang gaan maar eerst m aan t eten zien te krijgen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Sansan »

Hallo kroelboef. Vanwege een eigen zieke kat ben ik hier sinds een week op het forum. Wat ellendig dat je boefje zo ziek is.

Waren zijn nierwaarden volledig goed?
Even kijken, wat ik inmiddels geleerd heb:
Bij een alvleesklier is vocht erg belangrijk. Infusen bij de dierenarts, en doorgaan thuis. Als hij dus chronische/acute pancreas infectie heeft moet hij eerst opgenomen worden. Ook is novocam niet juist, katten hebben dan buprecare (morfine vorm) nodig. Van alvleesklier hebben ze veel pijn, misselijk en maagzuur. Ook cerenia en zantac heeft hij daarvoor dus nodig. Eten is heel belangrijk, ik zou minimaal 4 keer per dag 40 ml gaan voeren. Spuitjevoeren / dwangvoeren heb ik hier inmiddels veel over gelezen. Sommige starten met overdag om de twee uur 10 ml voeren. Hoe lang eet hij nu al niet? Liever de hele dag door kleine beetjes.

Sloom komt denk ik vanwege alles bij elkaar, heb je de mogelijkheden om hem naar een kliniek met mediumcare te brengen? (24/7 infuus). Of ben je inmiddels al weer naar de dierenarts gegaan? Heeft hij nog koorts?

Een kat heeft minimaal 200 ml per dag vocht nodig met dit gewicht. En hij mag bijvoorbeeld van recovery wel 1,5 - 2 blikken vol van 195 gram per dag. Dus die 20 cc is wel zorgwekkend. Ik denk niet dat je moet gaan wachten tot hij weer zelf eet of drinkt.

Hoe gaat het nu?
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Hoi Sansan,

Dankjewel voor je reactie.
Nietwaarden Ureum: 8.1 waarden moeten tussen 5,7-12.9 liggen
Natrium: 158 (150-165)
Kalium: 4,2 (3,5-5,8)
Na/k: 38

Vanaf zondag tot het ophalen vrijdag heeft hij inderdaad een infuus met vocht gehad. Nu thuis niet en drinkt ook niet.
Tijdens opname heeft hij het volgende gehad:
Diazepam
0,3 ml metcacam
Amoxibactin
Antisedan
Braunule IV
Propofol
Prevomax

En nu thuis clavubactin.

Eten en drinken wil hij nog niet zelfstandig. 40cc per dag leek mij ook
al zo weinig.

Ga de da toch nog maar even bellen.
Hij is snachts wakker en nu ligt hij naast me op de bank. Wil graag bij mij liggen en spint continue.

Hoe gaat t met jou beestje?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Sansan »

Met mijn kater gaat het redelijk. hij is stabiel. het is nog even afwachten op hij verbeteren kan.

Wat heeft de dierenarts gezegd aan de telefoon?
Ben je in staat nu 6 x per dag te dwangvoeren?
Dus operatie blaasgruis gehad en afwijkende alvleesklier waarden.
Ik ga er even vanuit dat de creatinine goed was en er geen sprake is van nierfalen bij boef.
Boef moet echt vocht en eten binnen krijgen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Sansan »

vanwege het spinnen, pijn? of spint hij altijd uren?
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Hoi Sansan,

Fijn dat t redelijk met je kater gaat. Hopelijk knapt hij snel op.

Creatinine was inderdaad ook helemaal goed.
Da gebeld en hij vond 2x20cc ook weinig voor m’n boef. Dus afgesproken vandaag 4x20 cc te geven en morgen op t voeren naar 6x20.
Hij is heel aanhankelijk, voor hij ziek werd ook. Overal waar ik ga wil hij ook heen. Hij is zoveel meer ontspannen hier dan bij de da, daardoor spint hij ook zoveel denk ik..

Net z’n natvoer aangeboden, hij vindt t erg interessant maar nog geen hapje op.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Sansan »

nou, het is toch een partij naar om je kat zo te zien.
aan alles stralen ze uit: we voelen ons niet lekker.
Je staat zo machteloos, zo voelt het.

heb je boef al wat eten binnen gekregen?
Ook dat vind ik een heel vervelend karwei.
Mocht onze kater morgen zijn afgevallen gaan we er ook weer mee beginnen.
fijn dat hij thuis zich beter voelt, hier lijkt het soms andersom! haha... zo blij als hij was dat we op bezoek kwamen in de kliniek.., thuis is hij nu eerst op zijn hoede.. want we moeten hem natuurlijk ook een aantal keren per dag plagen :-(
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Nou dat is zeker, voel me zo machteloos m zo te zien..

Nee helaas geen normaal voer, wel inmiddels 80cc sonde voeding.
Hij heeft een likje kattenmelk op. Maar verder niet helaas.
Misschien toch ook maar meer lezen over dwangvoeren.
Hij ligt er zo hulpeloos bij, helemaal in slaap.

Dwangvoeren is echt naar maar als t moet om de cirkel te doorbreken moet het wel gebeuren.
Ik duim voor jullie dat jullie kater niet afgevallen is!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Sansan »

verdrietig kroelboef! we balen met je mee.
welk spuitje gebruik jij trouwens? Wij hebben hele fijne 20 ml spuitjes met 0-ring, die schieten niet zo door.
Alleen die tuitjes zijn zo klein... je moet zowat voer verdunnen tot water wil het door de tuitjes kunnen..
zo krijg je er nog steeds zowat geen calorie in. Ik zie op internet nergens spuitjes met een bredere tuit, behalve die voor konijnen. https://www.dierapotheker.nl/Kleindier/ ... 10-x-15-ml

heel veel sterkte, 80 cc is al een stukje beter gelukkig.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kikimax »

Ach kroelboef, dwangvoeren is vreselijk inderdaad. Heb het 4 dagen bij mijn max moeten doen. Die had ws een soort groep, want was verder geen afwijkingen gevonden (bloedanalyse en echo's gedaan). Na 4 dagen ging hij ineens weer eten gelukkig. Ik hoop en duim dat het dwangvoeren jullie boef weer kracht gaat geven om op te knappen
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Ik heb volgens mij deze: https://www.medishop.be/index.php/shop/ ... 981-detail

Spuit van 10cc.

Ik heb net een heel goed filmpje gezien over dwangvoeren. Ik ga morgen de da weer bellen en vragen of ik ook moet gaan doen.
Ik vind m’n boef nogal sloom. Is de bank niet af geweest vandaag. Maar heeft natuurlijk wel een heftige week achter de rug. Meestal is tie snachts en ochtends wel actiever.
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Lijkt me inderdaad vreselijk kikimax, maar soms moet je wel helaas. Gelukkig is max weer gaan eten!
Maar je schrijft dat hij ws een soort groep had? Wat is dat?
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kikimax »

Was een typefout, een soort griep. Hij had koorts en at en dronk niets en kroop weg. Maar in zijn bloed was niets te vinden en bij de echo van hart en buik ook niets. Vermoeden was eerst fip, maar dan had de echo lymfeknopen moeten laten zien. Dus een soort van virus/infectie moet hij dan hebben gehad welke hij zelf heeft overwonnen. Het enige wat hij nu nog heeft is een grote geïrriteerde plek in zijn nek, of het is een reactie op het dwangvoeren (hoog in eiwit) wat daar vast is komen te zitten of een voedselallergie. Maar dat gaan we nu maar onderzoeken/aanpakken. Jij heel veel succes. Houdt mij (ons) op de hoogte
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Rik »

Sansan schreef: 02 dec 2018 21:57 Alleen die tuitjes zijn zo klein... je moet zowat voer verdunnen tot water wil het door de tuitjes kunnen..
zo krijg je er nog steeds zowat geen calorie in. Ik zie op internet nergens spuitjes met een bredere tuit, behalve die voor konijnen. https://www.dierapotheker.nl/Kleindier/ ... 10-x-15-ml
De tuitjes kun je er ook afsnijden. Dan hou je een brede opening over. Het is dan wel handig om een niet al te brede spuit te hebben zodat die nog wel in het bekje gedaan kan worden. We hadden hier in het verleden een aantal posts compleet met foto's maar die foto's zijn niet meer toegankelijk. Een verwijzing naar een van die posts staat hier: viewtopic.php?f=56&t=22980&p=610364#p610364
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Kikimax schreef: 02 dec 2018 22:51 Was een typefout, een soort griep. Hij had koorts en at en dronk niets en kroop weg. Maar in zijn bloed was niets te vinden en bij de echo van hart en buik ook niets. Vermoeden was eerst fip, maar dan had de echo lymfeknopen moeten laten zien. Dus een soort van virus/infectie moet hij dan hebben gehad welke hij zelf heeft overwonnen. Het enige wat hij nu nog heeft is een grote geïrriteerde plek in zijn nek, of het is een reactie op het dwangvoeren (hoog in eiwit) wat daar vast is komen te zitten of een voedselallergie. Maar dat gaan we nu maar onderzoeken/aanpakken. Jij heel veel succes. Houdt mij (ons) op de hoogte
WoW jeetje klinkt ook behoorlijk heftig. Heeft hij ook last van de geïrriteerde plek? Goed dat je t gaat onderzoeken, nooit over nagedacht dat ze ook voedsel allergie konden krijgen. Heel veel sterkte!
Plaats reactie