Nazorg na sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Nazorg na sterilisatie

Bericht door Lonica »

Een paar checkvragen, omdat ik me herinner dat het er in Nederland anders aan toe ging. Mijn meisjes zijn gisteren gesteriliseerd. Standaardprocedure is dat ze een nacht moesten blijven.

Vanochtend om 11.00 uur mocht ik ze ophalen. Ik kreeg kapjes mee voor als ze aan de wond gingen zitten. Dat deden ze overigens wel een beetje, maar ja, ze zaten zichzelf ook ongans te wassen om van die vieze dierenartslucht af te komen natuurlijk.

En nu is dit het nazorgprogramma:

- Elke dag de wond insmeren met betadine
- Een antibioticakuur van 10 dagen
- Op 10 december terugkomen om de hechtingen te laten verwijderen
- Tot die tijd mogen ze niet naar buiten

Wat is jullie ervaring? Is dit normaal en allemaal nodig? Vooral dat nog anderhalve week niet naar buiten mogen gaat hier wel een crime worden...
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Mleen »

Het lijkt mij een relatief normal klinkend nazorgplan... Het enige dat ik me afvraag: krijg je hier in NL ook standaard anti-biotica voor de nazorg? Dat is toch alleen nodig in geval van ontsteking?

Het risico op ontstekingen, zeker bij gesteriliseerde poesjes, zou mij er absoluut van weerhouden om ze naar buiten te sturen! Er kan dan allerlei viezigheid in de wond komen waardoor er een infectie ontstaat... Nee, dan liever het zekere voor het onzekere nemen en ze maar even binnen houden!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Lonica »

Dank Mleen. Antibiotica is bij deze dierenarts blijkbaar standaard. De wonden zien er rustig en netjes uit. Duurt het echt zo lang totdat de wond niet meer kan ontsteken? Ik dacht zelf aan een dag of vijf binnen houden. Maar wat moet dat moet.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Rik »

Voor Spanje kan ik me voorstellen dat ze standaard een AB-kuur hebben van 10 dagen. Hier in Nederland wordt dat totaal niet gedaan maar ik weet niet hoe de hygiënische omstandigheden zijn tijdens de castratie daar. Hier hoeft de wond ook niet ingesmeerd te worden en krijgen ze dikwijls ook geen kap (wel soms een rompertje).

Ik zou ze ook zeker tot het uithalen van de hechtingen binnen houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Lonica »

Volgens mij wordt er net zo hygiënisch gewerkt als in Nederland, maar zijn ze hier nog wat ouderwets met allerlei protocollen en zo. Dus doen ze gewoon automatisch er maar een antibioticakuur bij en dat heb ik met die betadine ook een beetje. Baat het niet dan schaadt het niet. Maar ik vraag me af of die betadine niet juist averechts kan werken, omdat mijn katten dat spul er weer af willen likken.

Heb vanochtend mijn andere kat ook meegenomen toen ik de meisjes ging ophalen, want hij heeft al een paar weken een wat astmatisch klinkende hoest. Er werd een ontsteking geconstateerd en hup, daar ging ook meteen een spuit in en weer een antibioticakuur mee.

Maar kan ook een vooroordeel van mij zijn hoor. Vandaar dat ik benieuwd was naar wat er in Nederland gebruikelijk is. Ik heb maar een keer eerder twee sterilisaties meegemaakt, uitgevoerd door de asieldierenarts waar die kittens vandaan kwamen. Ik herinner me 's ochtends brengen, 's middags weer ophalen en c'est ça. Maar die katten kwamen sowieso niet buiten en dat is inmiddels 17 jaar geleden, dus misschien ben ik het een beetje vergeten of gaat het inmiddels in Nederland ook anders.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Sifra »

Nederlandse (dieren-)artsen zijn terughoudend in het toedienen van antibiotica om resistentie van bacteriën zoveel mogelijk te voorkomen. Tegenwoordig wordt er vaak gebruik gemaakt van inwendige hechtingen, zodat een kraag of rompertje overbodig zijn. Binnenhouden tot de wond echt helemaal goed dicht is, is inderdaad heel verstandig.
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Lonica »

Oké, oké, ik ga ze zo lang mogelijk binnen houden. Ik heb dus echte buitenkatten hè? Lekker bomen klimmen en hagedissen vangen en zo... Ik doe dus gewoon netjes het hele programma. Behalve als ze die betadine er elke keer af gaan proberen te likken. Dan doet het meer kwaad dan goed, verwacht ik.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Lonica »

Precies wat ik dacht. De betadine wordt er meteen weer vanaf gelikt. Zolang de wond er netjes uit ziet, laat ik het maar. Het binnen houden lukt tot nu toe goed, dus daar ga ik nog even mee door.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Dinky »

Dan inderdaad stoppen met betadine. Wel fijn dat binnen houden tot nu toe lukt :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Rik »

Lonica schreef:De betadine wordt er meteen weer vanaf gelikt.
Daar had je ook kapjes voor meegekregen hè :lol:

Maar ik geef je groot gelijk. Die dingen geven alleen maar stress. Als ze verder niet aan die wond zitten zou ik ze ook aflaten. En dan maar geen betadine.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Nazorg na sterilisatie

Bericht door Lonica »

Ja, die kapjes ben ik niet aan begonnen. Ze stonken vreselijk naar dierenarts toen ze thuiskwamen. En dus wilden ze zich zeer grondig wassen. En dan ga ik ze kapjes op zetten?

Hun broer hielp ze trouwens mee met wassen... :verliefd:
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Plaats reactie