Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Elpee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 23:14

Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Elpee »

Hallo iedereen,

Ik zit met een groot probleem. Mijn kat (3 jaar geleden gevonden - uitgemergeld - was grond aan het eten - zwaar gehydrateerd en ondervoed, pootjes vol bloed en sneden erin, in beide oortjes 2 kleine stukken eruit,.. - Zo vond ik hem)
Hij was zindelijk (dat was mijn grootste angst eingelijk), maar op de ene of andere manier kan hij niet zelfstandig drinken.
Ik heb echt ALLES geprobeerd.. een waterfontein, overal drinkbakjes, de afwasbak laten vollopen, voordoen hoe hij moet drinken,.. maar tevergeefs..

Tot hiertoe drinkt hij (nog steeds) enkel vanuit de stromende kraan in de badkamer (wanneer ik zijn pootjes tegenhoud omdat hij eerst al het water er precies uit wilt krabben) EN (sinds recent) uit een kommetje met vers gevuld water MAAR ENKEL als ik het vasthoud voor zijn mond.. Als ik het kommetje neerzet schieten zijn voorpoten weer in actie (al het water eruit) en drinkt hij NIET..
Als ik heel laat thuis ben, of hem een nacht alleen laat, is hij compleet uitgedroogd (ondanks dat het huis VOL met waterbakjes staat - met als gevolg: een zwembad als ik thuiskom en een uitgedroogde kat..).

Ik zit echt met mijn handen in mijn haar! Ik MOET hier echt heel erg DRINGEND een oplossing voor vinden. Ben steeds ongerust als ik een aantal uren niet thuis ben. Laat staan als ik eens een weekendje weg wil gaan..

Kan er iemand mij AUB helpen??


Groetjes,
Laura
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Rik »

Natvoer !!!!!!

Wat geef je hem nu? Als dat droogvoer is dan zou ik heel snel overstappen op natvoer. Als hij 's-ochtends een zakje natvoer krijgt heeft hij al bijna de helft van zijn vocht behoefte binnengekregen. En wanneer je een weekendje weg bent neem ik aan dat er iemand even komt kijken (bak schoonmaken, vers water neerzetten en eten geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Sansan »

Heb je al een waterfontein?
Je hebt ze grofweg in twee types: die met omhoogborrelend water dat bovenkomt in het midden, en je hebt de combinatie fonteintjes: met opborrelend water wat vervolgens trapsgewijs met een stroming nog een verdieping lager valt, dat creëert een stroming.
Elpee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 23:14

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Elpee »

Rik schreef: 28 nov 2018 10:11 Natvoer !!!!!!

Wat geef je hem nu? Als dat droogvoer is dan zou ik heel snel overstappen op natvoer. Als hij 's-ochtends een zakje natvoer krijgt heeft hij al bijna de helft van zijn vocht behoefte binnengekregen. En wanneer je een weekendje weg bent neem ik aan dat er iemand even komt kijken (bak schoonmaken, vers water neerzetten en eten geven).
Hij krijgt s ochtends en savonds een half zakje natvoer en er staat altijd een bakje brokken klaar.
Natuurlijk komt er iemand langs als ik lang weg ben, maar qua drinken beslist mijn kat dat zelf. Eerste wat ik doe als ik thuiskom is de kraan openzetten, en een aantal keren kon het niet snel genoeg gaan en dronk hij bij wijze v spreken de watertoren leeg..

Heb een camera hangen waarop ik zie dat hij nr het waterbakje gaat (als ik er niet ben) mr ipv te drinken krabt hij het water eruit.

Heb ook bieslook staan waar ook wat vocht in zit (daar knauwt hij regelmatig aan) en courgettesoep waarvan hij wel uit het kommetje drinkt. Maar toch blijft hij megaveel dorst hebben als hij geen stromend water gehad heeft..
Elpee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 23:14

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Elpee »

Sansan schreef: 28 nov 2018 10:51 Heb je al een waterfontein?
Je hebt ze grofweg in twee types: die met omhoogborrelend water dat bovenkomt in het midden, en je hebt de combinatie fonteintjes: met opborrelend water wat vervolgens trapsgewijs met een stroming nog een verdieping lager valt, dat creëert een stroming.
Hoi, bedankt voor jou advies. Heb een aantal waterfonteinen gehad, zowel die met omhoog borrelend water als die trapsgewijs naar beneden gaan.. maar ook daarbij krabt hij het water eruit met zijn pootjes en drinkt hij er niet van.. heb al naar de dierenarts gebeld, in een speciaalzaak geweest, mr de tips die ze geven heb ik allemaal al geprobeerd zonder resultaat.
Het enige wat hij (verbazingwekkend) wel uit een kommetje kan drinken is courgettesoep. Maar hij heeft zijn dagelijkse dosis stromend kraanwater altijd nodig.. weet echt niet wat ik nog zou kunnen proberen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Rik »

Als hij wel een zakje 100gr natvoer eet dan krijgt hij in ieder geval vocht binnen. Dan vraag ik me af hoe je ziet dat hij "uitgedroogd" is? Het kan goed zijn dat dat water drinken uit de kraan een routine of obsessie geworden is en dat het helemaal niet zo is dat het komt dat hij dat vocht echt nodig heeft.

Wat je nog zou kunnen proberen is die courgettesoep (niet te zout) te verdunnen en dat in zijn waterbakje doen. Zo zou je dat elke week meer en meer verdunnen totdat hij gewoon water drinkt uit zijn bakje (of ziet dat hij niet meer drinkt).

Zet de waterkommetjes ook eens op hoofdhoogte. Dan hoeft hij zich niet te bukken om te drinken. Ook moeten de kommetjes groot genoeg zijn dat zijn snorharen niet tegen de rand komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Elpee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2018 23:14

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Elpee »

Rik schreef: 28 nov 2018 11:39 Als hij wel een zakje 100gr natvoer eet dan krijgt hij in ieder geval vocht binnen. Dan vraag ik me af hoe je ziet dat hij "uitgedroogd" is? Het kan goed zijn dat dat water drinken uit de kraan een routine of obsessie geworden is en dat het helemaal niet zo is dat het komt dat hij dat vocht echt nodig heeft.

Wat je nog zou kunnen proberen is die courgettesoep (niet te zout) te verdunnen en dat in zijn waterbakje doen. Zo zou je dat elke week meer en meer verdunnen totdat hij gewoon water drinkt uit zijn bakje (of ziet dat hij niet meer drinkt).

Zet de waterkommetjes ook eens op hoofdhoogte. Dan hoeft hij zich niet te bukken om te drinken. Ook moeten de kommetjes groot genoeg zijn dat zijn snorharen niet tegen de rand komen.
Bedankt voor jou tips. Je kan gelijk hebben dat het vr hem een soort van routine obsessie geworden is. Ik denk dat hij enorme dorst heeft als hij heel gulzig begint te drinken.. want als hij geen dorst heeft en de kraan openstaat, drinkt hij niet.

Dat met die courgettesoep ga ik zowizo uitproberen. Is een goeie tip. Bedankt alvast
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door nellebel »

ook het natvoer kun je nog flink aanlengen. doe ik hier ook altijd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Sansan »

Denk je dat hij ook uit de kraan drinkt zonder dat je er bij bent?

Dan zou je het kunnen oplossen door op je keukenkraan een watertimer te zetten.
Dan kan hij op je ingestelde timer momenten uit de kraan drinken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door ErikPhilippus »

Had je deze drinkfontein al geprobeerd: Lucky Kitty Keramische Drinkfontein ? (zooplus)
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar zo te zien kan daar het water niet worden 'uitgekrabt'.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Waarom niet een kraan altijd zachtjes laten lopen, als dit de enige manier is zodat hij drinkt. Als de berg niet naar Mozes komt, dan gaat Mozes maar naar de berg.....toch?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Emmajoja »

Ja kunt het natvoet ook mengen met water dan krijgt hij extra water binnen :)

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door Lieselotje »

Je zegt dat ie erge dorst heeft. Heb je er al aan gedacht om zijn bloedsuiker te laten prikken?

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door KiwiNL »

Ik heb deze drinkfontein, waar echt een straaltje naar beneden valt, zoals uit een kraan.
Bieslook is trouwens hartstikke giftig voor katten, dat zou ik echt niet geven!
Bowie & Floyd (oktober 2017)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help! Mijn kat kan niet zelfstandig drinken!

Bericht door ErikPhilippus »

Daar had ik in eerste instantie overheen gelezen: bieslook!
5 gram bieslook kan al dodelijk zijn voor een kat....
Plaats reactie