kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door bmwpiet »

Ik ben Guzzi, een half jaar jong en vindt het ineens leuk om de bak niet meer te gebruiken. Het personeel lag in de stank vannacht te slapen en bij het opruimen ver weg onder een bed, zag hij, dat ik een plasje wilde gaan doen in een doos met treinhuisjes. Nu mag ik van hem niet meer boven komen, ik heb straf.
Maar ik kan niet praten, mijn bakken zijn steeds schoon. Misschien weet ander personeel, waarom ik dit doe.
;-) ;-)
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door Rik »

Tip voor het personeel:

Als er schone bakken zijn dan is de eerste stap bij buiten de bak plassen een medische oorzaak uitsluiten. Altijd. Je kunt wat urine opvangen en dat laten onderzoeken. Anders is een bezoekje aan de dierenarts nodig.

Ps... dit heeft niets met kattenkwaad te maken. Guzzi doet dit echt niet expres. Ze vindt het ook niet "leuk". Straffen heeft ook geen zin. Dan zal ze gewoon beneden een plekje vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door bmwpiet »

Ik begrijp het, er is een onduidelijke oorzaak, maar ik wil zonder stank slapen, dus houdt haar even beneden. De visite was nog niet weg, of ze begon het behang te slopen, dat mag toch wel worden gestraft? Ze gaat dan een poosje op de gang. Afkoelen. Nu ligt ze lief voor me bij het beeldscherm te dutten. Begint te wennen aan alle rare geluiden.
Paar dagen geleden een drolletje achter de bak. Ze drinkt wel voldoende. Op haar kop bobbeltjes, vermoedelijk vlooien. Verder is ze gewoon ondeugend en speels.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door Emmajoja »

Nouja ze zijn niet zo trainbaar als honden. Herhaling werkt redelijk. Dus steeds van plekken afhalen waar ze niet aan mogen zitten. Straffen helpt niet en katten worden dan alleen maar bang voor je uiteindelijk. :)

Het beste is om extra 'ja hier mag je krabben' plaatsen te maken. Dus meer krabpalen/planken.

En wat rik zegt. Medische oorzaak uit sluiten. Of nog vaker de bak schoon maken. Ik schep alle poepjes er elke dag uit.


Sent from my SM-G960F using Tapatalk



Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door bmwpiet »

Misschien ligt het aan het grit zelf, dat is klontvormend en zit er al lang in. Ik vul het alleen bij. Misschien maar eens leegmaken en uitsoppen. En heel nieuw grit erin. ;-) Meestal komt ze meteen kijken, wat het personeel doet en soms gaat ze door het geluid van het zeefschepje al poepen, waar ik bij zit. Het was al een paar keer zo, dat ze de drolletjes niet meer begroef in het grit, maar liet liggen.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door castratenkoor »

Hormonen kunnen ook meespelen met zulk gedrag. Mijn advies is dan ook, urine laten nakijken of ze geen blaasontsteking oid heeft. En daarna zsm castreren die hap. Ze is inmiddels 7 maanden volgens mij.

En uiteraard zorgen voor echt schone bakken. Eens per maand zeker helemaal leeggooien, uitsoppen en helemaal nieuw grit erin. Vijf maanden lang hetzelfde grit is niet verstandig, dat gaat ruiken en katten hebben een veel scherpere neus dan mensen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door bmwpiet »

Bak uitgesopt en vers grit. Een gezondheidscheck bij dierenarts is maar 16,- dan kijken ze naar meer dingen.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door Rik »

Daar zal de controle voor blaasontsteking waarschijnlijk niet bijzitten. Maar het is wel goedkoop. Veel goedkoper dan wat ik hier voor een consult betaal.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door bmwpiet »

Ik krijg dan daarna korting op de castratie van 140,- voor 100,-
Zojuist heeft ze in de keuken gepoept in een hoekje. Stinkt een uur in de wind. Heb het in een zakje gestopt, om de DA te laten ruiken.
Beide bakken zijn schoon. En verder vlooiendruppels gekocht. Een kuurtje van 2 maanden. Goede uitleg gekregen in de winkel op een kat van pluche. ha,ha.
Nu extra personeel zoeken voor het pipetteren. :oops:
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door Rik »

Welk merk antivlooienmiddel? Er zitten hele slechte tussen (schadelijk zelfs). Heeft ze vlooien? Als ze binnen blijft lijkt het mij dat ze vrijwel geen kans krijgt vlooien te krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door Emmajoja »

Ha dat is best cool, die korting.
Hoop dat er snel een oplossing komt.

Oh nog een vraagje? wat voor bak is het, open of met deksel?
Bij mijn moeder wilde de poes niet op een gesloten bak en deed ze het er naast. Met de deksel er af was het goed.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door bmwpiet »

Bakken allebei met deksel. Ga ik even proberen zonder.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door bmwpiet »

Rik schreef: 13 nov 2018 17:00 Welk merk antivlooienmiddel? Er zitten hele slechte tussen (schadelijk zelfs). Heeft ze vlooien? Als ze binnen blijft lijkt het mij dat ze vrijwel geen kans krijgt vlooien te krijgen.
Ik heb Bolfo Gold van de Jumper winkel.
Toedienen mislukt, handleiding te laat gelezen. Pipet dop leek op toedien dop, maar dat was niet zo.
Mijn handen zaten onder en de verf van het doosje loste ook op. Blauwe hand ineens.

Is Bolfo goed??

Ze heeft korstjes op haar kop of klitten, maar dat schijnt niet te kunnen zei iemand. en krabt en wast veel. :oops:
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door bmwpiet »

Dit topic hoort eigenlijk bij gedrag en opvoeding te staan.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kattenkwaad, buiten bak behoefte doen.

Bericht door Rik »

In principe zou je alleen Frontline, Advantage of Stronghold moeten hebben. Maar Bolfo Gold bevat dezelfde werkzame stof als Advantage dus ik denk dat deze wel goed zal zijn. Zorg wel dat je de Bolfo Gold 40 hebt (want ze zal nog <4kg zijn).

Maar ik zou alleen antivlooienmiddel geven als je ook echt vlooien gezien hebt. Preventief zou ik het voor een binnenkat nooit geven. Je riskeert er allemaal andere gezondheidsproblemen mee (zoals allergie of nare reactie e.d.).

Het krabben kan ook weer door jeuk komen maar dat hoeft niet door vlooien te komen. Dat kan dus ook komen door een voedselallergie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie