Advies gevraagd

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Advies gevraagd

Bericht door JXL88 »

Ik ben een beetje aan het dubben of ik voor 2 kittens ga of een kat/poes uit het asiel ga halen.

Mijn 2 kinderen willen natuurlijk 2 kittens. Maar ik werk straks waarschijnlijk rond de 32/36 uur per week. Is het dan handig om 2 kittens te nemen ?
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Advies gevraagd

Bericht door maliejane »

Kittens zijn drukker en kunnen behoorlijke slopers zijn. Dat je er twee neemt is alleen maar goed want dan houden ze elkaar bezig natuurlijk.

Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoelang er wel iemand aanwezig is. Ik werk zelf ook 36 uur, maar ze zijn niet heel vaak een hele dag alleen. Dinsdag en woensdag werkt mijn vriend thuis en vrijdagmiddag ben ik vrij. Ze zijn dus maar 2 volle dagen alleen (max. 8 uur) en dan hebben ze natuurlijk elkaar nog.

Denk verder vooral goed na over de opvoeding. Ik ben een voorstander van de eerste 2 weken wanneer ze er zijn vrij te zijn/thuis te werken zodat ze gelijk een goed consequente basis training hebben over de regels in het nieuwe huis. De 2e week kan je dan wel al een paar keer een paar uurtjes weg om ze daaraan te laten wennen zodat ze niet in ene 8 uur alleen thuis zijn. Al zou ik dit laatste denk ik ook bij een volwassen asielkat doen aangezien ze toch moeten wennen aan jou, het huis en de nieuwe regels.

Daarnaast, hoeveel ruimte hebben ze? Kunnen ze door het hele huis sjezen als ze zo'n bui hebben? Heb je tijd om voor en na je werk even uitgebreid met ze te spelen? Is je huis kittenproef of kunnen ze veel slopen en is ze alleen laten daardoor niet wenselijk?

Persoonlijk denk ik dat als je er 2 neemt, goed de tijd neemt om ze even te laten wennen (dus 1 of 2 weken veel thuis) en je het niet erg vind als er af en toe wat sneuvelt of het huis kittenproef te maken je best voor kittens kunt gaan. Ze slapen veel en spelen veel met elkaar dus als je de tijd dat je thuis bent wel veel aandacht aan ze geeft moet dat goed komen.

Succes met je keuze!!
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd

Bericht door Rik »

Helemaal eens met maliejane. Ik heb ook twee katten (vanaf kitten) en werk ook 40 uur/week en er is hier overdag dus helemaal niemand thuis. Wel heb ik ze genomen op moment dat ik vakantie had dus ik ben de eerste 3,5 week gewoon thuis geweest. Maar je zegt dat je twee kinderen hebt dus die zullen toch wel meer thuis zijn?

Verder moet je inderdaad niet kritisch zijn wat betreft je spullekes. Als ze een keer in de gordijnen hangen moet je niet uit je vel springen (of je moet die gordijnen opbergen en wat anders neerhangen). Bij mij viel het sloopgedrag wel mee. Ja, er zat er af en toe eentje bovenin de nok van een kunstplant (die dus spontaan een tak liet vallen). Maar verder viel het hier wel mee (maar dat kan per kitten verschillen). Ja, wat krasjes op mijn leren bank... maar ach... dat is maar een bank :)

Een wat oudere reeds solo-kat/poes uit het asiel is ook een mogelijkheid. Maar ik kan me voorstellen dat 2 jonge kittens toch ook heel leuk is (ik neem aan dat de kittens ook via het asiel komen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Advies gevraagd

Bericht door Claudia69 »

Nou, een volwassen kat alleen kan best tevreden zijn in een huishouden waarin er tijdens de week niet iemand thuis is overdag, maar een kitten zal zich dan rap vervelen en dat uit zich dan in ongewenst gedrag. Dan zou ik voor twee kittens gaan.
Als er nood was aan een 'nieuwe kat', dan nam mijn moeder meestal twee kittens in huis op een moment waarop ze zelf een paar weken thuis was om ze in de gaten te kunnen houden, of 1 oudere kat, die dan ook meteen kon wennen aan haar personeel.
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Advies gevraagd

Bericht door JXL88 »

We gaan binnenkort verhuizen en komen dan (ook) in een eengezinswoning dus ruimte genoeg voor de kittens. Ik houd er al rekening mee dat ze kunnen gaan slopen dus voorlopig eerst alles maar kittenproof maken. En als de keus valt op 2 kittens dan haal ik ze ook uit het asiel. Mijn kinderen zijn 10 en 7 en zullen dus niet thuis zijn als ik werk. Relatie met mijn partner is pas voorbij dus ik ben de enige die de opvoeding op zich kan nemen. Ik ga er eens over nadenken , bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Advies gevraagd

Bericht door Dinky »

Veel opvoeding is er niet mogelijk met een kat ;-)
Enige dat je kan doen is het onmogelijk maken dat ze dingen doen die ze niet mogen doen, dus het huis cat proof maken. Ik zou voor 2 kittens gaan zodat ze elkaar hebben als er niemand thuis is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door KleinDraakje »

Het is inderdaad een kwestie van het niet erg vinden als er wat sneuvelt. Zo hebben wij zelf de goedkoopste gordijnen genomen zodat die over een paar jaar vervangen kunnen worden (gelukkig klimmen ze er niet in), expres nog geen nieuwe bank gekocht, alle breekbare spullen uit de woonkamer verwijderd en alleen nog maar katvriendelijke planten.

Ik werk zelf fulltime maar mijn vriend is veel thuis. Toen we onze 3 kittens net kregen was hij altijd thuis en had ik 2 weken vrij genomen. Na 3 maanden is mijn vriend weer begonnen met 1 dag in de week werken. Met zijn drie hebben ze veel aan elkaar :) Maar zelfs als mijn vriend thuis is slapen ze vooral overdag. Ze zijn het actiefst in de ochtend en avond.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Advies gevraagd

Bericht door JXL88 »

Ik ga voor 2 kittens 😬 Ga er voor zorgen dat het huis kitten proof is tegen de tijd dat het zo ver is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd

Bericht door Rik »

Leuk. En dan komt ook de verhuizing nog.
Spannende tijden voor jou.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Advies gevraagd

Bericht door maliejane »

Leuk! Succes
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
JXL88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2018 11:20

Re: Advies gevraagd

Bericht door JXL88 »

Dankjulliewel
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Advies gevraagd

Bericht door Fotokonijn »

Kittenproof?
Bestaat zoiets? :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Cats of Rotterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 aug 2018 17:50

Re: Advies gevraagd

Bericht door Cats of Rotterdam »

JXL88 schreef:Ik ga voor 2 kittens Afbeelding Ga er voor zorgen dat het huis kitten proof is tegen de tijd dat het zo ver is.
Leuk! Wij hebben alle kabels zo goed mogelijk weggestopt, laten geen losse dingen slingeren. En hebben alle loshangende touwtjes (van het rolgordijn bijv.) aan een haakje bevestigd. Bereid je wel voor op het onmogelijke Afbeelding. Je bengels zullen een manier vinden om hoe dan ook dingen te doen die jij misschien wat minder leuk vind. (In de kast klimmen, deurtjes en kastjes openmaken etc.) Maar het is het waard, vind ik althans zelf persoonlijk!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Plaats reactie