Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Hallo allemaal,

Ik maak me zorgen om de kitten die sinds gisteren bij ons is. Ze is 4,5 maanden oud en we zijn haar gaan halen in een erkende opvang. Ze is 5 dagen geleden gesteriliseerd en heeft nog een plakker op haar buik die er vanzelf zou afkomen. De vaccinaties moeten nog gebeuren, omdat ze in de opvang nog geen tijd hadden gehad om dat bij de dierenarts in orde te maken (de kittens waren er nog maar een weekje). Vanaf dat ze volledig herstelt is van de sterilisatie en het hier gewoon is, gaan we ermee naar de dierenarts voor de prikjes.

Nu even over waarom ik me zorgen maak: ze is ontzettend lusteloos en loom, en eet en drinkt bijna niets. Nadat we gisteren haar reismandje hadden opengezet, duurde het zeker 5 uur voor ze hieruit wilde komen. De enige reden waarom ze uit het mandje kwam, was om kopjes aan ons te kunnen geven en zich te laten aaien. Wij dachten dat ze schrik zou hebben van ons, maar ze wilde juist alleen maar op 'ontdekking' als wij er bij waren. 's Avonds is ze bij ons in de zetel komen liggen en heeft ze geslapen. Enkel toen wij naar bed gingen, heeft ze een hele tijd aan de deur staan miauwen. Daarna hebben we haar niet meer gehoord. Vanmorgen lag ze rustig op een stoel te slapen, ze keek wel eens naar ons op, maar gaf verder geen aandacht. Er lag een drolletje in de kattenbak en ze had ook geplast, dat is een goed teken. Maar ondertussen is het bijna avond en ligt ze nog steeds op een stoel. Als we naar haar toe gaan, draait ze zich op haar ruggetje om geaaid te worden en geeft ze kopjes. Verder zit er gewoonweg geen energie in het beestje. Ze heeft drie happen natte voeding gegeten en aan de brokjes komt ze niet. Ze heeft nog geen water gedronken vandaag naar mijn weten. Als we haar oppakken om ergens anders te zetten (bij ons in de zetel bijvoorbeeld) dan blijft ze even zitten, komt kopjes geven en wandelt dan weer terug naar een stoel. Ze is totaal niet nieuwsgierig en toont geen interesse in haar omgeving.

Verder zijn haar oogjes helder en ziet haar vacht er ook gezond uit. Ik heb geprobeerd te kijken naar haar slijmvliezen. Deze leken me eerder aan de bleke kant, maar heb het niet heel goed kunnen zien en weet ook niet wat te exacte kleur moet zijn.

Moeten we haar gewoon nog even laten wennen aan de nieuwe omgeving? Heeft ze last van de sterilisatie (ik kan de wonde niet bekijken omdat er een plakker over zit)? Is het normaal op deze leeftijd dat een kitten niet meer zo energiek is en wil spelen? Ik zit er aan te denken de vrouw van de opvang even te contacteren om te vragen hoe de kitten bij haar was, want het enige dat we weten is dat ze zich nog regelmatig verstopte. Of zou ik er voor alle zekerheid mee naar de dierenarts gaan? Of maak ik me gewoon helemaal zorgen om niets en moet ik haar even de tijd geven om te bekomen van de sterilisatie en de verhuis?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Emmajoja »

Ik vind dit wel moeilijk. Natuurlijk zijn ze wel wat lusteloos na de operatie, maar ik vind dit persoonlijk best lang.
Ze is natuurlijk ook net verhuisd. Misschien versterkt dat het effect.

Toch even de DA bellen?

Kitten van 4,5 maand hoort nog wel rond te rennen door t huis hoor.


Sent from my SM-G960F using Tapatalk

ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Emmajoja schreef: 04 nov 2018 17:31 Ik vind dit wel moeilijk. Natuurlijk zijn ze wel wat lusteloos na de operatie, maar ik vind dit persoonlijk best lang.
Ze is natuurlijk ook net verhuisd. Misschien versterkt dat het effect.

Toch even de DA bellen?

Kitten van 4,5 maand hoort nog wel rond te rennen door t huis hoor.


Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Nu ik ze soyamelk en tonijn heb gegeven, heeft ze eindelijk goed gedronken en gegeten. Ga afwachten of ze ook terug wat energieker wordt, en anders ga ik ermee naar de dierenarts.

Ik vind het zelf ook moeilijk om in te schatten wat er precies speelt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Het is inderdaad heel moeilijk beoordelen. Ik zou ook zeggen dat een kitten van 4,5 maand actief moet zijn. Ze kunnen wel veel slapen maar moeten zeker momenten op de dag hebben dat ze echt actief zijn.

Ik zou zeker morgen eerst even de opvang bellen en vragen hoe ze de afgelopen vijf dagen daar is geweest. En dan inderdaad even afspreken dat je haar door de dierenarts even na wil laten kijken. Ik ga ervan uit dat dit ook gewoon de dierenarts van hun is (en geen kosten met zich meebrengt). Het zou vreselijk zijn als er toch wat het haar is (en dan kun je denken aan een ontstoken wond of iets ergers) en dat het steeds erger wordt zonder dat je dat merkt.

Edit: ok, als ze vandaag goed gegeten heeft moet ze morgen toch wel wat actieve momentje laten zien. Kun je het haar spelen? Als ze speelmaatjes gewend is kan ze die natuurlijk ook missen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 04 nov 2018 19:47
Edit: ok, als ze vandaag goed gegeten heeft moet ze morgen toch wel wat actieve momentje laten zien. Kun je het haar spelen? Als ze speelmaatjes gewend is kan ze die natuurlijk ook missen.
Ik probeer met haar te spelen maar ze gaat hier niet op in. Toont weinig interesse in balletjes, veertjes, schaduwen, ... ze zal er wel eens naar kijken, maar meer ook niet. Ligt nu op de schoot van mijn vriend te slapen, dus ze is zeker niet mensenschuw.
Ben benieuwd naar wat morgen zal brengen, ben al een beetje gerust gesteld dat ze toch al iets heeft gedronken en gegeten.

Bedankt voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door pinguin »

Ik zou de opvang bellen voor overleg en ook de dierenarts.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Ze is vandaag naar de dierenarts gegaan. We zagen namelijk vanmorgen dat ze alles van gisterenavond terug had overgegeven. Nadat we de opvang gebeld hadden om het te bespreken, heeft ze nog eens overgegeven en stond ze te kokhalzen in de kattenbak.

De dierenarts heeft niets verontrustend gevonden, maar heeft wel wat extra antibiotica gegeven ivm de sterilisatie. Ze kreeg ook een spuitje om een hongergevoel op te wekken ofzoiets. Dat heeft geholpen want ze heeft zonet goed gegeten en gedronken.

Bedankt voor alle reacties!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Ja, dat is zeker niet goed. Een kitten moet je n.l. zeker kunnen verleiden tot spelen. Lusteloos en misselijk dus. Hopelijk is het alleen een nawerking van de narcose of een kleine ontsteking en komt ze er met die antibiotica snel bovenop.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Iets te vroeg gejuigd. Kom net thuis en zie dat ze heeft overgegeven. Er lag ook nogal zachte ontlasting in het midden van de leefruimte, niet in de buurt van de kattenbak. Mijn vriend was deze voormiddag thuis en toen at ze goed. Het eten dat hij deze middag had klaargezet daarentegen heeft ze niet aangeraakt. Ook nu kunnen we haar niet stimuleren om iets te eten of drinken. Ze loopt rond met een beetje een bolle rug, haar achterlijfje laag en ineengedoken, alsof ze pijn heeft.

De mevrouw van de opvang denkt gewoon dat ze heel veel stress heeft en daarom niets kan binnenhouden. Ik denk dan vooral dat ze schrik heeft om alleen te zijn en het deze namiddag moeilijk vond dat er niemand thuis was. Kan dat? Want van ons heeft ze totaal geen schrik, ze komt altijd knuffelen. Wat moeten we hiermee? Want stress of niet, ze moet natuurlijk wel iets eten en drinken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Mij klinkt het toch echt niet als stress. Ik heb het idee dat je gewoon een doodzieke kitten meegekregen hebt. En als ze morgen niet eet lijkt het me gewoon dat ze bij de dierenarts aan het infuus moet en dat hij complete onderzoeken gaat doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 06 nov 2018 20:20 Mij klinkt het toch echt niet als stress. Ik heb het idee dat je gewoon een doodzieke kitten meegekregen hebt. En als ze morgen niet eet lijkt het me gewoon dat ze bij de dierenarts aan het infuus moet en dat hij complete onderzoeken gaat doen.
Oke, gaan we doen.. ik maak me ook wel zorgen. Ik vind namelijk dat het totaal geen angstige kitten is. Natuurlijk was ze gisteren heel hard aan het trillen toen ze met de dame van de opvang meeging naar de dierenarts, maar hier thuis lijkt ze wel op haar gemak.

Ik voel me een beetje een overbezorgde dramaqueen, maar ik vind gewoon dat ze er echt ziek uit ziek en wil het niet om mijn geweten hebben dat we er te laat bij zijn.

Denk dat ik haar morgen meeneem naar een dierenkliniek hier in de buurt. Ik ken zelf niets van goede dierenartsen in de buurt, dus het zal een beetje gokken worden van waar naartoe te gaan!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Nee hoor. Je bent absoluut geen overbezorgde dramaqueen.

Moet je maar eens kijken naar het volgende lijstje. Ik tik er zo al 4 af uit jouw verhaal.
Let op tekenen van pijn.
Katten tonen pijn niet altijd zoals mensen (of zelfs honden) doen. Houd je ogen open voor tekenen van ongemak bij je kat. Als je tekenen van pijn ziet, dan heeft je kat hulp nodig en moet je de dierenarts bellen. Veel voorkomende tekenen van postoperatieve pijn bij katten zijn:
  • Aanhoudend verstoppen of proberen te ontsnappen
  • Depressie of lusteloosheid
  • Verlies van eetlust
  • Gekromde houding
  • Gespannen buikspieren
  • Grommen
  • Blazen
  • Angst of schrikachtigheid
https://nl.wikihow.com/Voor-je-kat-zorg ... -castratie

Raar dat de opvang er zo makkelijk over denkt.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door nellebel »

goed dat je zo alert bent, en laat je niet weg sturen met stress (heb een DA gehad die alles op stress stuurde, mijn kat bleek achteraf ook doodziek).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Zo blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb en jullie me ook gemotiveerd hebben om terug naar de dierenarts te gaan.

Ze had 41 graden koorts en haar buikje/wonde is opgezwollen. Ze heeft antibiotica, ontstekingsremmer en iets tegen het braken gekregen. Hebben deze medicatie ook meegekregen om te geven de komende week. Als we tegen vrijdag niet voldoende verbetering zien, moeten we nog even terug voor een bloedonderzoek. Maar aan het gedrag te zien, denkt de dierenarts dat het gewoon van een ontstoken wonde komt en de medicatie voldoende zou moeten helpen.

Al een hele opluchting dat we nu weten wat er mis is en daarnaar kunnen handelen (in plaats van enkel “veel knuffelen tegen de stress” zoals de vrouw van de opvang aanraadde).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Zo... dat is een flinke koorts. Ja... een lusteloos kitten een paar dagen na de castratie is niets om licht over te denken. Je weet dat ze net een behoorlijke operatie heeft gehad en kan van alles mankeren. Die vrouw van de opvang had daar ook veel alerter op moeten zijn. Hopelijk gaat het nu snel vooruit met haar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie