Fleurtje heeft nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Dinky »

Door de ontsteking is de blaas in ieder geval geïrriteerd. Dat kan dus wel iets langer duren voordat het voorbij is. Zo te lezen merk jij al een duidelijke verbetering ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ja, dat laatste klopt hoor! Ze voelt zich echt een stuk beter.

Ik ben gebeld door de DA met de uitslag van de kweek. Fleurtje heeft een e coli bacterie in haar blaas. De antibiotica die is ingezet is gelukkig de juiste, dus die kuur maken we af en zonodig wordt hij nog verlengd. We hebben afgesproken dat ik dan nog een keer een plasje opvang zodat gekeken kan worden of er nog bacteriën inzitten.
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ik heb vandaag urine naar de DA gebracht en net werd ik gebeld dat deze helemaal normaal was.
Ph-waarde was 6,5 en er was/waren geen bloed, eiwit, glucose en ketonen aanwezig.
Dus de antibioticakuur hoeft niet verlengd te worden.
Wel is me aangeraden om haar goed te laten drinken en het in de gaten te houden. Bij twijfel kan ik opnieuw de urine laten onderzoeken.

Er zit nu geen eiwit in haar urine. Dus zoals de nier-ervaringsdeskundigen hier op het forum al dachten, wordt er geen eiwit uitgescheiden in de urine.
Wat kan ik nu het beste met die Semintra doen? Gewoon in de kast laten staan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Mooi...

De Semintra was al open (geloof ik) dus terugbrengen zal dan wel niet mogelijk zijn. Inderdaad gewoon in de kast laten staan. Blijft geloof ik een jaartje goed maar zoals ik het nu begrijp heeft Fleurtje dus eigenlijk geen groot nierprobleem. Je geeft al 2 jaar half nierdieet dus met die ipakitine over het normale voer ondersteund dat de nieren en waardes wel. Maar met 16 jaar lijkt me dat ook helemaal niet zo gek. Je kunt er voor kiezen om per half of heel jaar de controle op urine te doen. Dan kun je dat wel doen door zelf op te vangen en in te leveren (scheelt stress en een consult). Als je nog Eurologist hebt kun je die blijven geven ter ondersteuning van de blaas.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ja, die Eurologist wilde ik sowieso blijven geven. Ook omdat we 5 weken met deze blaasontsteking hebben getobt. Sinds gisteren zit ze op de onderhoudsdosering.

De Semintra was inderdaad al open, maar goed om te weten dat het een jaar goed blijft. Dan bewaar ik het gewoon.
Ik denk zelf ook dat ze het nog best een tijdje goed zal blijven doen op half nierdieet en half gewoon Premium natvoer met een beetje Ipakitine. Dus dit zet ik gewoon voort. En regelmatig een schaaltje 'vissoep' zoals we het kookvocht van de koolvis hier noemen, zodat ze goed drinkt.

Ik heb nu ook gewoon thuis de urine opgevangen, dus inderdaad geen stress! De DA had eerder al wel voorgesteld om over een half jaar weer bloedonderzoek te doen en dat wil ik zelf wel graag. Onze vorige kat heeft toen hij 15 jaar was ook nierproblemen gekregen en bij hem kwamen we er achter toen het nierfalen al behoorlijk ver gevorderd was. Dat wilde ik nu voorkomen, vandaar dat ik zelf gevraagd heb om de nierwaardes te testen. Aangezien Fleurtje nu net op de grens zit, hoop ik dat ik haar nog een tijdje stabiel kan houden.
Dat gaat me met al jullie tips en adviezen vast lukken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Oeps, ik had het mis. Ik lees net op de bijsluiter 6 maanden :)
Houdbaarheid na eerste opening van de container: 6 maanden.
Niet te gebruiken na de vervaldatum vermeld op de doos en het etiket na “EXP”.
Ik denk niet dat je het binnen 6 maanden nodig zult hebben voor Fleurtje maar in de kast zetten kost geen moeite.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Precies! Die Semintra staat verder niet in de weg als het in de kast staat. ;-)

Ik ben bang dat de antibiotica-kuur toch iets te kort duurde, want ze plast nu weer bloed. :-| Ik ben net al even zonder kat naar de DA gegaan om te vragen of de kuur verlengd kan worden. De DA belt mij daarover terug.

Ik hoop niet dat ze voorstellen om weer onderzoek te doen, of nog erger, om haar op te nemen. Er zijn al genoeg onderzoeken gedaan die erop wezen dat ze een blaasontsteking had, ook de veroorzaker (e coli bacterie) is bekend.
Het ging heel goed met die Cefabactin, alle klachten waren uiteindelijk helemaal weg, maar volgens mij duurde de kuur gewoon te kort.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Als het goed ging met die Cefabactin, met niet al teveel bijwerkingen, gewoon doorgaan.
Eventueel iets geven dat de darmflora ondersteund (probiotica) tijdens de 2e kuur?
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Wat voor probiotica denk je dan aan, Erik? Ik heb daar niet zoveel verstand van. Niet voor mensen, laat staan voor katten. :oops:
De bijwerkingen van de Cefabactin vielen inderdaad heel erg mee.

Ik ben inmiddels terug gebeld door één van de dierenartsen. Zij stelde voor om een nieuwe antibioticakuur te geven (verlengen kan niet meer, omdat de vorige kuur woensdag afgelopen was en nu dus onderbroken is) en te combineren met een ontstekingsremmer omdat de antibiotica alleen de bacterie doodt en niet de ontsteking remt. Ze vermoedt dat het lichaam die ontsteking nog steeds aan het opruimen is.

Ik heb gezegd dat ik geen Meloxidyl wilde omdat Fleurtje beginnend nierfalen heeft. Ze zei dat Meloxidyl geen kwaad kan zolang de kat blijft eten en drinken, maar ze drong verder niet aan om het toch te geven. Onsior was ook prima.
Maar kennelijk hebben dierenartsen toch een hele andere mening over Meloxidyl!

Ik merkte nog op dat Fleurtje prednison krijgt en volgens haar is dat de oorzaak dat de ontsteking zo lang aanhoudt. De prednison, zelfs in een lage dosis, werkt de behandeling tegen. Ze vond het goed dat ik het prednison-gebruik benoemde, want ze heeft nu de dosering van de kuur erop aangepast.

We beginnen dus nu weer aan de volgende ronde!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Het is bekend dat dierenartsen volledig oogkleppen ophebben als het gaat over meloxicam (de werkzame stof in heel die 'cam familie en dus ook Meloxidyl). Gelukkig drong ze niet aan want dat gebeurd ook nog wel eens. En je ziet aan het prednison-gebruik dat je dus gewoon met de dierenarts mee moet en kan denken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Annefleur »

Ja, inderdaad! Bij de mensendokter moet dat trouwens ook vaak, is mijn ervaring. ;-)

Door het lezen hier was ik inderdaad al gewaarschuwd voor het risico van Meloxicam én dat dierenartsen hier anders over denken. Daardoor kon ik ook heel stellig zijn in mijn 'nee'.
Maar ze drong inderdaad niet aan, ze respecteerde gelukkig mijn besluit.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Je hebt verschillende middelen met prebiotica, ter ondersteuning van de darmflora. Ik kaen Virbac Nutribound, maar er zijn ook nog andere, kijk maar op Medpets. Maar ik denk dat hier op het forum wel mensen zitten die je daar uitstekend in kunnen adviseren.

Ik begrijp dat het heel goed ging met die Cefabactin, en dat alle klachten over waren - dus ik begrijp niet helemaal waarom er nu ook nog een NSAID bij gegeven moet worden. En dat Metacam geen kwaad kan zolang de kat blijft eten en drinken: dat is de omgekeerde wereld (en met permissie: gewoon onzin). Dus ik zou zelf heel terughoudend zijn met ontstekingsremmers: ze zijn allemaal in meer of mindere mate slecht voor de nieren.

Als Fleurtje mijn poes zou zijn: ik zou kijken wat er gebeurt met die 2e kuur AB, en als Fleurtje geen bloed meer in de urine heeft, en ze zich verder ook goed voelt, goed eet en drinkt, zou ik de NSAID even lekker in de kast laten staan. Maar dat is mijn persoonlijke mening, hè?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef: 19 okt 2018 17:27... - dus ik begrijp niet helemaal waarom er nu ook nog een NSAID bij gegeven moet worden.
Omdat de dierenarts vermoedt dat er nog ontstekingen in het lichaam zitten.
Dat ga je dan met antibiotica alleen toch niet oplossen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 19 okt 2018 17:46 Omdat de dierenarts vermoedt dat er nog ontstekingen in het lichaam zitten.
Dat ga je dan met antibiotica alleen toch niet oplossen?
Ik heb een andere gedachtengang. Waarschijnlijk zitten er inderdaad nog ontstekingshaarden in het lichaam, anders zou Fleurtje niet weer opnieuw bloed in de urine hebben. Maar waarom zou een geschikt antibioticum het lichaam niet kunnen helpen om die ontstekingen helemaal op te ruimen?

Dit is mijn visie:
Bij een infectie groeit ergens een bacterie. Door deze infectie komt een ontstekingsreactie op gang. Het antibioticum doodt de bacteriën, waarna de ontstekingsreactie tot rust komt. Ontstekingsremmers onderdrukken de ontstekingsreactie, maar laten de bacteriën ongemoeid. Daardoor hebben ontstekingsremmers een negatieve invloed op de infectie. Ze remmen het lichaam om zich te verweren tegen de bacteriën, waardoor deze juist des te makkelijker gaan groeien. Mijn conclusie: combinatie ontstekingsremmer en antibioticum is eigenlijk contraproductief (tenzij de ontsteking ook pijnklachten geeft, en/of als er sprake is van een steriele ontsteking, dan is een NSAID gerechtvaardigd).
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 19 okt 2018 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fleurtje heeft nierproblemen

Bericht door Rik »

Ah, nu begrijp ik dat.

Dan moeten er wel altijd zeker bacteriën aangetroffen zijn. Maar dat is sowieso eigenlijk altijd te adviseren voordat er zomaar antibiotica voorgeschreven wordt (hoewel ze dat bij Bono en Yuna ook niet hebben gedaan toen die in eetstaking gingen).

Bij Fleurtje is inderdaad bacteriën aangetroffen dus antibiotica is wel goed voorgeschreven.
De NSAID zou dan inderdaad niet nodig zijn. Zeker niet als die het process alleen maar in de weg zit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie