Vechtende katten na dierenarts bezoek

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Nic123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2018 19:48

Vechtende katten na dierenarts bezoek

Bericht door Nic123 »

Beste kattenliefhebbers,

Mijn 2 binnenkatten allebei gesteriliseerd en gecastreerd zijn naar de dierenarts geweest voor vaccins en jaarlijkse checkup, was hun eestre keer zijn geadopteerd op hun 4 maanden zijn nu 1.5 jaar oud altijd beste vriendjes geweest, de dierenarts zij ineens nageltjes knippen de kattin liet het goed toe maar de kater wou niet meewerken, sindsdien zijn ze geen vriendjes meer, kater blijft blazen naar de kattin,als ze te dichtbij komt duwt of krabt hij haar weg, heb ze nu effe apart gezet maar ik leef in een klein appartementje enigste optie is 1 in de living andere in slaapkamer/badkamer, vandaag na +/- 18 uur heb ik geprobeerd om ze terug bijeen te zetten, soms was het rustig dan kattin komt weeral te dichtbij en weeral ruzie, komt het nog wel goed, opgesloten kat blijft miauwen en aan deur krabben als ik thuis ben, heb camera's overdag toen ik weg was allebei relax aan het slapen.

Komt het ooit nog wel goed?
Dierenarts zegt kan tot weken duren en reintroduceren.

Hoe moet ik dat regelen in mijn klein appartementje?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vechtende katten na dierenarts bezoek

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, je kunt hen bezig houden door met hen te spelen. Het is een goede afleiding want ze gaan zich dan op iets anders focussen dan op elkaar. Vanaf 1,5 jaar worden katten stilaan sociaal volwassen en dan kan het voorvallen dat katten die voorheen beste maatjes waren, door een bepaalde omstandigheid elkaar niet meer mogen. Bij jou was het bezoek bij de DA waardoor ze allebei een vreemde geur hadden de aanleiding om elkaar niet meer te mogen. Ik hoop dat het snel weer goedkomt. Geef hen zo veel mogelijk afleiding door met hen samen te spelen. Doe dit niet te lang aan 1 stuk door, maar doe het vaak. Geef het op het einde van het spel een snoepje of iets lekkers. Zo gaan ze samen bezig zijn zonder ruzie te maken als iets positief ervaren. Zeker niet schreeuwen als ze ruzie maken, want dat zal averechts werken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vechtende katten na dierenarts bezoek

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben vergeten te vragen of de katten genoeg klim en krabmogelijkheid hebben? en genoeg privéplekjes om zich terug kunnen te trekken. Ook genoeg bedjes en verbergplekjes zijn heel belangrijk voor je katten. En niet vergeten: het juiste aantal kattenbakken om geen concurrentie uit te lokken. En zo zou ik nog een poosje verder kunnen opsommen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vechtende katten na dierenarts bezoek

Bericht door Rik »

Oef, nageltjes laten knippen door de dierenarts. Ja, dat is stress op stress. Hier heb ik vanaf het begin zitten friemelen met hun pootjes dus als het nodig is kan ik dat zelf.

Katertje is even helemaal van de wap. En dat zal zeker wel even duren. Ze gescheiden houden werkt dan eigenlijk niet. Ik denk dat de poes in de gaten moet krijgen dat de kater uit zijn hum is en even zelf voldoende afstand moet nemen.

Als ze op zich wel in één ruimte samen kunnen zijn is herintroduceren (het complete process) eigenlijk niet nodig. Dat kunnen ze dan zelf met elkaar uitmaken. Wel is het inderdaad goed om op gespannen momenten de spanning te doorbreken. Dat kan al zijn met het roepen van een kat, snoepjes geven en zeker ook samen spelen.

Wanneer de kater weer een beetje gesetteld is (en dat kan een paar dagen tot een paar weken duren) dan wordt de spanning vanzelf minder. Hopelijk komt het dan weer net zo goed als voor het bezoekje aan de dierenarts.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vechtende katten na dierenarts bezoek

Bericht door KleinDraakje »

Wat een vervelende situatie. Ik denk niet dat ze per se uit elkaar moeten maar inderdaad op momenten van spanning afleiding geven. Wellicht helpt Feliway om bij de kater de scherpe spanningsrandjes eraf te halen? Begrijp ik goed dat je gister bij de dierenarts was? Geef het een paar dagen en geef ze genoeg plekjes om zich terug te trekken.

Dit is precies de reden waarom ikzelf voorstander ben van veel oefenen. Naar de dierenarts, in reismandjes, zelf nageltjes knippen etc.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Plaats reactie